معرفی و دانلود کتاب منشاء کیهان: چگونگی تشکیل سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و آغاز کیهان

عکس جلد کتاب منشاء کیهان: چگونگی تشکیل سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و آغاز کیهان
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب منشاء کیهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب منشاء کیهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب منشاء کیهان: چگونگی تشکیل سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و آغاز کیهان

با مطالعه‌ی کتاب منشاء کیهان سفری مهیج خواهید داشت به نخستین لحظات پیدایش کیهان تا با علل، چگونگی و فرایند تشکیل سیارات، ستارگان و کهکشان‌ها آشنا شوید! استیون ایلز، در این کتاب علمی و کیهان‌شناختی، چگونگی تحول و تکامل اجرام کیهانی را بررسی کرده و به بسیاری از مهم‌ترین پرسش‌های شما در مورد علم کیهان‌شناسی پاسخ می‌دهد. مخاطبان عام از خواندن این اثر ساده و قابل‌درک بهره‌ی بسیاری خواهند برد.

درباره‌ی کتاب منشاء کیهان

اگر به کیهان‌شناسی و مباحث مرتبط با نجوم علاقه داشته باشید، حتماً تاکنون به چندین کتاب علمی برخورده‌اید که سعی داشته‌اند مقدمات این علم و تاریخچه‌ای از سرگذشت کیهان را در اختیارتان قرار بدهند. اگرچه این کتاب‌ها غالباً از سوی برجسته‌ترین نویسندگان و کیهان‌شناسان جهان تألیف شده‌اند، اما معمولاً با دو ایراد اصلی در طرز بیان و طرح مباحث همراه‌اند: یا آن‌چنان پیچیده و دشوار نوشته شده‌اند که تنها برای متخصصان کیهان‌شناسی مفید هستند و مخاطبان عام را سردرگم می‌کنند یا آن‌قدر دچار ساده‌گویی شده‌اند که از بار علمی مطالب کاسته‌اند. کتاب‌هایی که با مشکل دوم مواجهه‌اند، بیشتر از این که اطلاعات مخاطبان را افزایش دهند، به نظر می‌رسد قصد توهین به شعور خواننده را دارند! توجه به این موضوعات، استیون ایلز (Stephen Eales) را بر آن داشت تا با نگارش کتاب منشاء کیهان (Origin) اطلاعات علمی معتبر را با پرهیز از پیچیدگی و یا ساده‌انگاری‌ به مخاطبان عام عرضه کند.

معرفی و دانلود کتاب منشاء کیهان

کتابی که پیش رو دارید از چهار بخش کلی تشکیل شده. بخش اول شکل‌گیری سیارات و نخستین بارقه‌های پیدایش آن‌ها را بررسی کرده. در این مرحله‌، گزارشی علمی-تاریخی از پدید آمدن سیارات مطرح شده و تازه‌ترین یافته‌های محققان کیهان‌شناسی در زمینه‌ی تشکیل منظومه‌ی شمسی بیان شده است. سپس سیارات فراخورشیدی مورد تحلیل قرار گرفته و چگونگی ایجاد شدن سیارات حول محور برخی از ستاره‌ها، تشریح می‌گردد. مطالعه‌ی این بخش، مخاطبان را متوجه موجودات فرازمینی و امکان یا عدم امکان وجود آن‌ها خواهد کرد.

بخش دوم کتاب،‌ ستارگان و تحولات آن‌ها را در طول زمان بررسی می‌کند. اگر سررشته‌ای از نجوم ندارید و ستارگان برای شما فقط اجسامی نورانی هستند که در شب می‌درخشند، وقت آن رسیده با مطالعه‌ی بخش دوم کتاب منشاء کیهان اطلاعات علمی خود را در این زمینه افزایش دهید. مواد تشکیل‌دهنده‌ی ستارگان، تولد و مرگ و منبع انرژی و درخشش آن‌ها در همین بخش، مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

بخش سوم نیز به سیر تحول و تکامل کهکشان‌ها اختصاص پیدا کرده. کهکشان‌ها مجموعه‌ای از ستارگان بی‌شمار را در دل خود جای داده‌اند و شناخت آن‌ها می‌تواند بی‌نهایت هیجان‌انگیز باشد. در این بخش، از کهکشان راه شیری خارج شده و سفری خواهید داشت به کهکشان‌های دیگری که در گوشه‌های دیگری از جهان قرار گرفته‌اند. شناخت ساختار انواع کهکشان‌ها، طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس ویژگی‌های شاخصشان و... دستاوردهای مطالعه‌ی بخش سوم کتاب خواهند بود.

استیون ایلز، در بخش چهارم کتاب حاضر، به سراغ کیهان‌شناسی رفته و زوایای گوناگون آن را به بحث می‌گذارد. کیهان‌شناسی علمی است که در زیرمجموعه‌‌ی نجوم قرار می‌گیرد و به پرسش‌هایی اساسی درباره‌ی کل هستی پاسخ می‌دهد. هرچند کیهان‌شناسی با علوم ریاضی و فیزیک ارتباط تنگاتنگی دارد اما اگر آشنایی زیادی با این دو علم ندارید، اصلاً نگران نباشید. بخش چهارم کتاب منشاء کیهان به‌گونه‌ای نوشته شده که برای درک آن نیازی به اطلاعات پیشرفته در زمینه‌ی ریاضی و فیزیک نیست. با همین اطلاعات فعلی خود نیز مطالب این بخش را کاملاً دریافت خواهید کرد.

معرفی و دانلود کتاب منشاء کیهان

چگونگی خلق جهان هستی، نخستین رخدادهای کیهانی جهان، عناصر تشکیل‌دهنده‌ی جهان، دلایل انبساط دائمی کیهان و پرسش‌هایی از این‌دست، در بخش چهارم مطرح شده و پاسخ داده می‌شوند. توجه داشته باشید، استیون ایلز در طرح و تنظیم مطالب این اثر، سعی داشته تا مباحث را از کوچک‌ترین پدیده‌های کیهان آغاز کند تا به بررسی بزرگ‌ترین آن‌ها برسد. به این معنا که ابتدا سیارات و سازوکار آن‌ها را برایتان شرح می‌دهد. سپس یک گام جلوتر رفته و ستارگانی را تحلیل می‌کند که سیارات در اطراف برخی از آن‌ها در گردش‌اند. در ادامه، وارد مرحله‌ی دیگری شده و کهکشان‌هایی را مورد مطالعه قرار می‌دهد که ستاره‌ها و سیارات فراوانی را دربرگرفته‌اند. در پایان نیز، کل کیهان و کیهان‌شناسی را که اجرام و پدیده‌های متنوعی را شامل می‌شود، مورد بحث قرار داده. باید اعتراف کنیم پس از مطالعه‌ی کتاب منشاء کیهان، هیچ نکته‌ای از کیهان‌شناسی بر مخاطبان عام پوشیده نخواهد ماند. در عین حال، تفکر علمی را به ایشان آموخته و آن‌ها را به پرسش‌گری در زمینه‌ی کیهان‌شناسی تشویق می‌کند.

این کتاب علمی را می‌توانید با برگردان حسن فتاحی، از سوی نشر مازیار تهیه کنید؛ اثر حاضر ذیل مجموعه‌ کتاب‌های قلمرو علم قرار می‌گیرد.

(این کتاب دارای حجم بیش از 20 مگابایت hست، لطفاً قبل از خرید، نسخه نمونه را دریافت و از صحت نمایش کتاب در موبایل یا تبلت اطمینان حاصل کنید.)

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربرمی‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌رود. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌روییم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را بر عهده داشته.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده انسان» و «آینده ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب منشاء کیهان

  • استیون ایلز در کتاب منشاء کیهان، به‌خوبی به هدف‌های علمی‌اش رسیده. کتاب عنوانی بلندپروازانه دارد و اثری خواندنی برای افزودن به کتاب‌خانه‌ها محسوب می‌شود. مرجع خوبی که تاریخ سراسر هستی را دربرمی‌گیرد. (جف کانیپ)

  • ایلز که از اخترشناسان دانشگاه کاردیف به شمار می‌رود، کتابی در مورد منشأ نجومی جهان نوشته. کتابی که از سرگذشت منظومه‌ی شمسی آغاز شده و تا کشف مبدأ کیهان ادامه پیدا می‌کند. مطالب آن مبتنی بر تحقیقات علمی نویسنده و معتبر هستند. اثری ایده‌آل برای مخاطبان عام یا تدریس در کلاس‌های آموزش نجوم. (آر. ای. کلوورد ، نشریه‌ی CHOICE)

  • در کتاب منشاء کیهان مباحثی در زمینه‌ی پیدایش پدیده‌ها، چگونگی کشف آن‌ها، منشأ سیارات، ستاره‌ها، کهکشان‌ها و خود جهان، ارائه می‌شود. کتابی که ارزش خوانده شدن را دارد! (بیل بارلو)

  • مختصر، به‌جا و بسیار آموزنده. کشف منشأ منظومه‌ی شمسی، معرفی انواع تلسکوپ‌ها، آموزش مفاهیم فیزیکی و بیان آخرین یافته‌های علمی، محتوای کتاب منشاء کیهان را می‌سازند. مطالعه‌ی آن را شدیداً به شما توصیه می‌کنم. (توماس پوزیا)

کتاب منشاء کیهان برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که قصد دارید در زمینه‌ی نجوم، کیهان‌شناسی و اخترشناسی به مطالعه بپردازید، مطالعه‌ی کتاب منشاء کیهان می‌تواند نخستین گام شما باشد.

در بخشی از کتاب منشاء کیهان: چگونگی تشکیل سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و آغاز کیهان می‌خوانیم

دقیق‌ترین روش تخمین منظومه‌ی شمسی استفاده از قانون گرانش نیوتون است: هنگامی که سرعت سیاره‌ای به نیروی گرانش تمام جرم موجود در مدارش بستگی پیدا کرد، سرعت خارجی‌ترین سیاره، تخمین خوبی برای جرم کل به دست خواهد داد. اخترشناسان جرم کهکشان‌ها را نیز به روش بسیار مشابهی تخمین زده‌اند. با اندازه‌گیری سرعت ستاره‌ها یا ابرهای گازی در حال چرخش به دور مرکز یک کهکشان، آن‌ها نشان داده‌اند که کهکشان‌ها شامل مقدار زیادی ماد‌ه‌ی تاریک هستند ماده‌ای که نوری گسیل نمی‌کند. کمی حقه بازی است که از قانون نیوتون برای یک جسم بزرگ‌تر استفاده شود، خود کیهان، زیرا در خارج از کیهان کهکشان وجود ندارد. کهکشان‌های بسیاری در راستاهای مختلف و سرعت‌های مختلف حرکت می‌کنند. پیچیدگی دیگر این است که وقتی کسی به دوردست‌های کیهان می‌نگرد، سرعت کهکشان‌ها به دلیل انبساط کیهان نسبت به ما افزایش می‌یابد. از این‌رو با استفاده از تکنیک‌های مختلف، که در همه‌ی آن‌ها قانون نیوتون استفاده می‌شود، اختر‌شناسان سعی کرده‌اند تا چگالی متوسط کیهان را تخمین بزنند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار: بیانه‌ی یک رصدگر
بخش اول: سیارات
فصل اول: تخته‌سنگ‌ها
فصل دوم: روزی که منظومه‌ی شمسی یکی از سیاراتش را از دست داد
فصل سوم: ET و سیارات فراخورشیدی
بخش دوم: ستارگان
فصل چهارم: ارتباط
فصل پنجم: مرز آخر
بخش سوم: کهکشان‌ها
فصل ششم: فیلم صامت
فصل هفتم: تاریخچه‌ی کهکشان‌ها
بخش چهارم: کیهان
فصل هشتم: تماشای مهبانگ در تلویزیون
فصل نهم: روح افلاطون
واژه‌نامه انگلیسی - فارسی
واژه‌نامه فارسی انگلیسی
ثابت‌‌های فیزیکی و نجومی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب منشاء کیهان: چگونگی تشکیل سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و آغاز کیهان
نویسنده
مترجمحسن فتاحی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات313
زبانفارسی
شابک978-600-6043-26-5
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب منشاء کیهان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب منشاء کیهان

برای دریافت کتاب منشاء کیهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.