معرفی و دانلود کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

عکس جلد کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین
قیمت:
۳۲۰۰۰ ۱۶,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

مارگارت تنت در کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین زندگینامه‌ی مهم‌ترین زن تاریخ ریاضیات مدرن را در قالب داستانی جذاب نوشته است. با مطالعه‌ی این کتاب بیش از پیش به ریاضیات و تاریخ این دانش شگرف علاقه‌مند می‌شوید!

درباره‌ی کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

تاریخ علمْ زنان دانشمند زیادی را به خود دیده است که باوجود تمام موانع و تبعیض‌های جنسیتی، نقش مهمی در پیشرفت علمی جهان ایفا کرده‌اند و در عین حال برای خیلی از ما همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند. یکی از این زنان امی نوتر (Emmy Noether) است که به عقیده‌ی بسیاری، بزرگترین زن تاریخ ریاضیات و مادر جبر نوین محسوب می‌شود. زنی که البته در ابتدا قرار بود نقش مادری و همسری را بر عهده بگیرد، اما بعدها وقتی از سن سی‌سالگی گذشت، قدم در مسیری گذاشت که او را تبدیل به دانشمندی بزرگ کرد. دانشمندی که جبری شدن ریاضیات را مدیون مطالعات و تحقیقات او هستیم.

به گفته‌ی مارگارت بی. دبلیو. تنت (M. B. W. Tent) اسناد مربوط به زندگی امی نوتر، چه درباره‌ی سال‌های نخستین زندگی او و چه دوران بزرگسالی، ناقص است و خود نویسنده با استفاده از قوه‌ی تخیل و شناختی که از آن سال‌های آلمان داشت، به اطلاعات موجود شاخ و برگ‌های داستانی افزود. او وقایع زندگی نوتر را با اضافه کردن گفت‌وگوهایی میان شخصیت‌های دخیل، در کتاب امی‌ نوتر: مادر جبر نوین (Emmy Noether: The Mother of Modern Algebra) به قالب داستانی جذاب درآورده و در سال 2008 منتشر کرده است.

معرفی و دانلود کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

در کتاب امی‌ نوتر: مادر جبر نوین می‌بینیم که نیمه‌ی دوم قرن بیستم دوران طلایی پژوهش‌ در زمینه‌ی ریاضی و فیزیک بود و دانشمندان بزرگی در این دوره تحولات علمی بسیاری پدید آوردند. یکی از مراکز علمی مهم آن دوران آلمان بود و مارگارت تنت در این کتاب تصویری جالب و آموزنده از فضای فکری حاکم بر کشور آلمان، فضایی که امی نوتر در آن رشد کرد، به دست می‌دهد.

امی نوتر در سال 1882 در ارلانگن آلمان متولد شد و در سال 1935 در پرینستون امریکا درگذشت. به گفته‌ی همکارانش، فردی سرزنده، باهوش و شجاع بود. از حدود سال‌های 1915 الی 1920 ریاضی‌دانی جدی در حوزه‌ی جبر مجرد محسوب می‌شد. او در سال 1919 بر موانع جنسیتی غلبه کرد و به مقام استادی دانشگاه درآمد، اما با روی کار آمدن هیتلر، به خاطر اینکه یهودی بود، مجبور به ترک وطن شد.

کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین توسط حسن فتاحی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر مازیار در اختیار شما قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

  • این کتاب زندگینامه‌ای مختصر و جذاب از امی نوتر به دست می‌دهد که نویسنده با تحقیقات گسترده و دقیق و حتی مدتی زندگی در آلمان آن را نوشته است. (Gabriela Kirlinger)
  • کتابی درباره‌ی یکی از شگفت‌انگیزترین و مؤثرترین شخصیت‌های ریاضیات مدرن که به خاطر کارهای درخشانش در زمینه‌ی جبر (تئوری حلقه‌ها و میدان‌‌ها) و همکاری با دانشمندان بزرگی (از جمله آلبرت انیشتین) شهرت دارد. (EMS Newsletter)

کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمام علاقه‌مندان علم جبر و ریاضیات توصیه می‌شود. کسانی که اهل مطالعه‌ی زندگینامه‌ی شخصیت‌های بزرگ، به خصوص زنان هستند نیز از این کتاب فوق‌العاده لذت می‌برند.

در بخشی از کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین می‌خوانیم

امی در سال 1903، نُه سال بعد از دکترای یانگ، در گوتینگن ثبت نام کرد و در جلسات سخنرانی پروفسور شوارتسشیلد، اختر فیزیک‌دان و مینکوفسکی، بلومنتال، کلاین و هیلبرت، ریاضی‌دان، حاضر می‌شد. امی خجالتی نبود و مرتب از اساتید پرسش می‌کرد و آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته بودند و او را تشویق به ادامه‌ی تحصیل می‌کردند.

فلیکس کلاین، یکی از برجسته‌ترین اساتید امی بود که حتی به خاطر اختراعش، بطری کلاین، بخش کوچکی از کار او در توپولوژی، میان غیر ریاضی‌دانان نیز شناخته‌شده بود. او به مطالعه‌ی شکل‌های هندسی در فضا نیز پرداخته بود، این اشکال بدون اینکه پاره شوند مرتب کشیده و جمع می‌شدند. بطری کلاین تنها یک سطح دارد و به داخل خود برمی‌گردد، درست مثل شکل جامد که یک سطح یا رویه دارد. این بطری هم‌ارز نوار موبیوس، سه بعدی است ولی برخلاف آن هیچ رویه‌ای ندارد. هر برش آن یک نوار موبیوس را شکل می‌دهد. نوار موبیوس، نواری است که دو لبه‌ی آن بر هم قرارگرفته و حلقه‌ای را بوجود می‌آورد. البته باید یک لبه‌ی انتهایی قبل از اتصال به لبه‌ی دیگر نیم دور بچرخد. اگر با یک قلم بر روی نوار موبیوس خطی در طول نوار بکشیم و ادامه دهیم این خط دوباره به نقطه‌ی شروع بازمی‌گردد و هر دو طرف نوار خط کشیده می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار برای چاپ فارسی
درباره‌ی نویسنده
پیش‌گفتار
مقدمه
سپاسگزاری
بخش اول: کودکی
جشن تولد آنا
مدرسه ی دخترانه
تربیت و آموزش صحیح برای یک دختر
جبر چیست؟
پروفسور گوردان به شام دعوت می‌شود
بخش دوم: فراسوی مدرسه‌ی دخترانه
دیپلم دبیرستان
تحصیل در دانشگاه
بخش سوم: محققی جوان
امی عازم گوتینگن می شود
مدرّسی در دانشگاه
بخش چهارم: خانم پروفسور دکتر امی نوتر
پسران نوتر
انستیتو ریاضی گوتینگن
امی نوتر: محققی قابل احترام
رسمیت یافتن به عنوان یک محقق
بخش پنجم: جلای وطن
حرکت به سمت برین ماور
بیانیه هایی در مراسم یادبود مادر جبر نوین
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امی نوتر: مادر جبر نوین
نویسنده
مترجمحسن فتاحی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-5676-53-5
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
۳۲۰۰۰ ۱۶,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

ژاسمن شاهنظری
۱۴۰۳/۱/۶
خواندن کتاب های بیوگرافی را دوست دارم. این کتاب به نظر من بسیار مختصر بود. به نظر من بیشتر مناسب جوانان و نوجوانان به خصوص انانی که به ریاضی و فیزیک علاقه دارند بود. با در نظر گرفتن این که نویسنده نیز معلم ریاضی است بیشتر مناسب گروه نام برده است. به هر حال باید گفت که تحصیل و اشتغال زنان درخیلی از امور اجتماعی هنوز نیز در خیلی از کشورها مشکل و انرژی بر است وفقط مشکل جنسیتی مطرح نیست مشکل مذهبی و اجتماعی نیز در این رابطه مطرح است. اما باید گفت که همیشه زنان هنجار شکن و قوی در این رابطه به ارامی و با تلاش توانسته‌اند این سنگر را فرو ریخته و به پیشرفتهای زیادی دست یابند. ممنون از کتابراه.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین

برای دریافت کتاب امی نوتر: مادر جبر نوین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.