معرفی و دانلود کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران

برای دانلود قانونی کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران

کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران نوشته‌ی جاناتان سیلورمن، سوزان کرتز و ژولیت دراپر، راهنمایی کاربردی برای تقویت مهارت‌های برقراری ارتباط پزشکان متخصص و عمومی با بیماران خود است. این کتاب با تکیه بر جدیدترین تحقیقات انجام‌گرفته در زمینه‌ی ارتباط پزشک و بیمار نوشته شده است و بر اساس مدل کالگری کمبریج تکنیک‌هایی عملی را به پزشکان ارائه می‌کند.

درباره‌ی کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران

هر پزشکی با هر درجه و تخصصی نیاز به برقراری ارتباط با بیماران خود دارد. چه ارائه‌ی توضیحات عمومی و چه انتقال اخبار ناراحت‌کننده یا روحیه دادن به بیمار، مهارت‌های ارتباطی خاصی می‌طلبد. مهارت‌های بالینی از قبیل معاینه‌ی فیزیکی و گرفتن شرح حال ضروری است، اما روش‌های گردآوری یا انتقال اطلاعات لازم اهمیت بسیار زیادی دارد.

کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران (Skills for Communicating with Patients) نوشته‌ی جاناتان سیلورمن (Jonathan Silverman)، سوزان کرتز (Suzanne Kurtz) و ژولیت دراپر (Juliet Draper) از اساتید دانشگاه‌های کالگری و کمبریج، است. این کتاب با تکیه بر مدل کالگری-کمبریج (Calgary–Cambridge model) و چارچوب مفهومی مشخص، مهارت‌های ارتباطی ضروری را سازمان‌دهی می‌کند و به پزشکان شاغل به کار، دانشجویان و مدرسان (تسهیلگران) ارائه می‌دهد. این مدل توسط سوزان کرتز و جان سیلورمن طراحی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. دانشجویان با استفاده از این چارچوب کلی، بهتر و با نظم بیشتری مهارت‌های برقراری ارتباط را آموزش می‌بینند. تسهیلگران، فرآیند یادگیری را تسهیل می‌کنند و در نهایت، پزشکان چارچوب مشخصی برای برقراری ارتباط با بیمار را در ذهن خود شکل می‌دهند. این چارچوب پزشکان را در مسیر درست برقراری ارتباط نگاه می‌دارد و مانع از پراکنده‌کاری و فراموشی نکات ضروری می‌شود.

کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران در هشت فصل تنظیم شده است. نویسندگان در فصل اول، مدل کالگری-کمبریج و انواع مهارت‌های ارتباطی و تعاملی میان پزشک و بیمار را شرح می‌دهند. در فصل دوم مهارت‌های فرآیندی لازم برای آغاز جلسه‌ی ویزیت با بیمار را خاطرنشان می‌کنند و در فصل سوم روش‌ها و مهارت‌های گردآوری اطلاعات را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند.

فصل چهارم به چگونگی ایجاد یک ساختار مناسب در طول مصاحبه با بیمار می‌پردازد. فصل پنجم مشکلات ایجاد رابطه با بیمار را بررسی می‌کند و تفاوت‌های میان ارتباط کلامی و غیرکلامی از قبیل تماس چشمی، گوش دادن فعال و ... را به بحث می‌گذارد. در فصل ششم نیز مهارت‌های لازم برای ارائه‌ی توضیحات لازم بیان می‌شود و در فصل هفتم نکات لازم برای پایان جلسه با بیمار مطرح می‌گردد.

در نهایت فصل هشتم کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران، در موضوع مورد بحث دقیق‌تر می‌شود و درباره‌ی مهارت‌های ضروری برای برقراری ارتباط در زمینه‌ی موضوعات خاصی همچون مرگ، ارتباط با بیماران پرخاشگر، تفاوت‌های فرهنگی و ... پیشنهادات کاربردی و عملی را ارائه می‌دهد.

کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران توسط محمد جلیلی و سارا مرتاض هجری و با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ترجمه شده و انتشارات تیمورزاده آن را به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران

  • کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران منبعی فوق‌العاده برای تقویت مهارت‌های ارتباطی هر پزشکی با هر سطح و تخصصی است و دستورالعمل‌های کاربردی در زمینه‌ی تکنیک‌های ارتباطی و درمان‌های مبتنی بر مشاهده ارائه می‌دهد. (آنتونی ساشمن، نویسنده‌ی کتاب‌های پزشکی)
  • هر چقدر از اهمیت این کتاب مهارت‌محور بگوییم، کم است. دستورالعمل‌های کلگری-کمبریج، مهارت‌های اساسی برقراری ارتباط را به تمامی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی آموزش می‌دهد. این مهارت‌ها برای تمامی شرایط و پزشکان قابل‌استفاده است؛ چه متخصصین و چه پزشکان خانواده. (Myriam Deveugele)

کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به تمامی پزشکان عمومی و متخصص که قصد دارند ارتباط بهتری را با بیماران خود برقرار کرده و در این مسیر موفق‌تر عمل کنند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران می‌خوانیم

آغاز جلسه مصاحبه از آن جهت مهم است که اولین عقاید ما در آن شکل می‌گیرند. در چند دقیقه آغاز جلسه ما تلاش می‌کنیم مشکلاتی را که باعث مراجعه بیمار شده‌اند، شناسایی کنیم. علاوه بر آن، در مورد چگونگی هدایت مصاحبه، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنیم. براساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که بسیاری از مشکلات برقراری ارتباط در همین فاز اول رخ می‌دهند. حتی مشخص نشدن علت اصلی مراجعه بیمار، خیلی از مواقع به‌دلیل دست‌کم‌گرفتن اهمیت آغاز مصاحبه است.

در مطالعه‌ای که بروک و کارپنتر در سال 1983 انجام دادند، مشخص شد که توافق نظر بین پزشک و بیمار در مورد علت اصلی مراجعه به پزشک، تنها در 76درصد مشکلات جسمی و 6 درصد مشکلات روانی وجود داشته است. بک من و فرانکل نیز سال 1984 بیان کردند که پزشکان سخنان بیماران خود را در آغاز جلسه خیلی زود قطع می‌کنند (به‌طور میانگین 18 ثانیه بعد از اینکه بیمار شروع به صحبت می‌کند) و این امر باعث می‌شود قسمت مهمی از مشکلات و دغدغه‌های بیمار بیان نشود.

.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مهارت‌های برقراری ارتباط، تفنن، سلیقه یا ضرورت؟
فصل 2: آغاز جلسه
فصل 3: گردآوری اطلاعات
فصل 4: ساختاردهی مصاحبه
فصل 5: ایجاد رابطه
فصل 6: ارائه توضیح و برنامه‌ریزی
فصل 7: پایان جلسه
فصل 8: ارتباط موضوعاعت خاص با اصول مهارت‌های ارتباطی
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران
نویسنده، ،
مترجممحمد جلیلی، سارا مرتاض هجری
ناشر چاپیانتشارات تیمورزاده
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات113
زبانفارسی
شابک978-600-238-293-1
موضوع کتابکتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی، کتاب‌های علوم پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران

برای دریافت کتاب مهارت‌های برقراری ارتباط با بیماران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.