معرفی و دانلود کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی

عکس جلد کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی
قیمت:
110000 تومان - 11.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی

کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی، نوشته‌ی محمد گلشاهی، می‌کوشد سیستم‌عامل ویندوز و کلیات آن را مرور کرده و معماری لایه‌ای آن را تشریح کند. این کتاب راهنما خواننده را با مفاهیم اصلی زبان برنامه‌نویسی سیستم آشنا می‌سازد و ویژگی‌های کاربردی آن مثل ساختارها و پروسس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب مهندسی سیستم‌ عامل ویندوز و برنامه‌ نویسی سیستمی

برنامه‌نویسی سیستم یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای تولید سیستم‌عامل‌ها، درایورها و نرم‌افزارهای سطح پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت عمده و مهم این زبان با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی در این است که برنامه‌نویسی سیستمی با سخت‌افزارها و دستگاه‌های جانبی کامپیوتر مرتبط است و برای ارتباط برقرار کردن با آن‌ها نوشته می‌شود. برای مثال، یکی از کاربردهای آن نوشتن برنامه‌هایی برای ارتباط با پرینتر و دوربین است. همین‌طور درایورهای کامپیوتر که برای کنترل دستگاه‌های سخت‌افزاری مانند کارت گرافیک، صدا و شبکه استفاده می‌شوند، محصول این زبان هستند.

برنامه‌نویسی سیستمی، زبانی سطح پایین و منعطف محسوب می‌شود و این فرصت را می‌دهد تا بتوان از آن برای کار با سخت‌افزارهای پیچیده و مدرن استفاده نمود. اگرچه ساختار و نوع کارکرد آن باعث شده تا زبانی به نسبت سخت باشد و شهرت چندانی کسب نکند، اما مهارتی مهم و کاربردی به شمار می‌آید. کتاب مهندسی سیستم‌ عامل ویندوز و برنامه‌ نویسی سیستمی، نوشته‌ی محمد گلشاهی از جمله کتاب‌های مرجعی است که سعی دارد عناصر این زبان برنامه‌نویسی را آموزش دهد و یکی از محصولات آن، یعنی سیستم‌عامل ویندوز را مرور و بررسی نماید.

برنامه‌نویسی سیستمی در دهه‌ی 1960 میلادی ابداع شد و برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. با پیشرفت تکنولوژی، زبان‌ها رشد کردند و به‌مرور به تکامل رسیدند. در دهه‌ی 1980 بود که با فراگیر شدن زبان C، برنامه‌نویسی سیستمی متحول شد. بعدتر هم زبان ++C کمک کرد تا برنامه‌های سخت‌افزاری مهمی نوشته شود. در قرن جدید که کامپیوتر کاملاً فراگیر شده و در دسترس همگان قرار گرفته، تعداد سخت‌افزارها و دستگاه‌های جانبی آن هم بیشتر شده. همین نکته موجب می‌شود تا خیلی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی قطعات و سخت‌افزار، بر روی این برنامه‌نویس‌های سیستم سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.

کتاب مهندسی سیستم‌ عامل ویندوز و برنامه‌ نویسی سیستمی این امکان را می‌دهد تا با اصول کلی این زبان آشنا شوید و درک بهتری از آن پیدا کنید. محمد گلشاهی در این راهنما، ابتدا سیستم‌عامل ویندوز را معرفی می‌کند که یکی از بهترین تولیدات زبان برنامه‌نویسی سیستمی است. او می‌کوشد اصول ویندوز و همین‌طور معماری لایه‌ای آن را مرور نماید. نویسنده در ادامه به سراغ مکانیسم‌های سیستمی می‌رود و شما را با انواع مکانیسم‌ها مثل گسیل وقفه آشنا می‌سازد. در فصول بعدی این کتاب ساختار اشیای هسته، امنیت و برنامه‌نویسی آن‌ها بررسی شده و نحوه‌ی ایجاد، مدیریت و خاتمه‌ی پروسس‌ها، ریسمان‌ها و کارها بیان می‌شود. همین‌طور کار با ابزارهای sysinternals، مهندسی معکوس و همینطور شیوه‌ی برنامه‌نویسی سیستمی با Visual C++ .net آموزش داده خواهد شد. در پایان نیز مسائل امنیتی و کارایی این برنامه‌نویسی مورد کندوکاو قرار می‌گیرند.

کتاب مهندسی سیستم‌ عامل ویندوز و برنامه‌ نویسی سیستمی را موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسانده است.

کتاب مهندسی سیستم‌ عامل ویندوز و برنامه‌ نویسی سیستمی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان و مهندسین رشته‌ی کامپیوتر پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی می‌خوانیم

با توجه به اینکه در ویندوز هر پروسس فضای آدرس مجازی خود را دارد، کد هسته سیستم عامل و درایورهای ابزار فضای آدرس مجازی یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. هر صفحه در حافظه مجازی برچسب‌گذاری می‌شود تا مشخص شود که کدام مد دسترسی پردازنده می‌تواند آن را بخواند یا در آن بنویسد. صفحات فضای آدرس سیستم فقط در مد هسته قابل دسترسی هستند، در حالی که همه صفحات فضای آدرس کاربر در مد کاربر قابل دسترسی می‌باشند.

صفحات فقط خواندنی (مانند صفحاتی که داده‌های ایستا را نگهداری می‌کنند) در هیچ مدی قابل نوشتن نیستند. به‌علاوه در پردازنده‌هایی که بتوانتد حافظه را به صورت غیراجرایی (no-execute) محافظت کنند، ویندوز صفحات داده را به صورت قابل اجرا (non-executable) برچسب‌گذاری می‌کند تا از اجرای کد مخرب در ناحیه داده پروسس جلوگیری شود. ویندوزهای 32بیتی هیچ‌گونه مکانیزم محافظتی برای جلوگیری از خواندن و نوشتن حافظه سیستم، توسط مؤلفه‌های در حال اجرا در مد هسته، ارائه نمی‌دهند. به عبارت دیگر، کد سیستم عامل و درایورها دسترسی کاملی به فضای حافظه سیستم دارند و می‌توانند مکانیزم امنیتی ویندوز را برای دسترسی به اشیا دور بریزند.

به دلیل اینکه بیشتر کد ویندوز در مد هسته اجرا می‌شود، بسیار حیاتی است که مؤلفه‌هایی که در مد هسته اجرا می‌شوند، به‌دقت طراحی و آزمایش شود تا تضمین شود که امنیت سیستم را مختل نکرده و باعث ناپایداری سیستم نمی‌شوند. عدم محافظت از صفحات حافظه در مد هسته، ما را نیازمند دقت بیشتری در بارگذاری درایوهای ابزار فروشندگان ثالث می‌‌سازد. چون درایورهای ابزار پس از نصب در مد هسته اجرا می‌شوند و دسترسی کاملی به همه منابع سیستمی دارند. این نقص یکی از دلایل ایجاد مکانیزم امضای درایور (driver-signing) در ویندوز بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
مقدمه مؤلف
فصل اول: مفاهیم پایه
فصل دوم: معماری سیستم
فصل سوم: مکانیزم‌های سیستمی
فصل چهارم: مدیریت خطا
فصل پنجم: اشیای هسته
فصل ششم: پروسس‌ها
فصل هفتم: کارها
فصل هشتم: ریسمان‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات376
زبانفارسی
شابک978-600-124-408-7
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی کامپیوتر، کتاب‌های آموزش برنامه نویسی
قیمت نسخه الکترونیک
110000 ت - 11.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی

محمدعلی علیمحمدی
۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ترجمه بسیار ضعیف از رفرنس‌های منسوخ شده‌ی خارجی
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی

برای دریافت کتاب مهندسی سیستم عامل ویندوز و برنامه نویسی سیستمی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.