معرفی و دانلود کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)

برای دانلود قانونی کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)

برای شناخت تمامی مراحل ساخت و تولید یک نرم‌افزار، از طراحی تا اجرا و ارزیابی آن، خواندن کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) بهترین گزینه خواهد بود. بروس آر ماکسیم و راجر اس پرسمن در این کتاب جامع آموزشی، اطلاعات کاربردی و راهکارهای سودمندی را در زمینه‌ی مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری، تأمین امنیت نرم‌افزار، راهبردهای طراحی معماری و برنامه‌ریزی برای تهیه‌ی نرم‌افزارها، در اختیار مهندسان کامپیوتر و دانشجویان علوم رایانه قرار می‌دهند.

درباره‌ی کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)

شاید تا شش دهه پیش، هیچ‌کدام از متخصصان رایانه و علوم کامپیوتر حتی تصورش را هم نمی‌کردند که بعدها نرم‌افزارهای گوناگون بتوانند به تمامی لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها نفوذ کنند. در حال حاضر، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی یا عمومی آن‌چنان در زندگی بشر گسترش پیدا کرده که دیگر نمی‌توان دنیا را بدون وجود نرم‌افزارها تصور کرد. به جرأت می‌توان پدیده‌ی نرم‌افزار را باارزش‌ترین و البته پیچیده‌ترین محصول عصر کنونی دانست. امروزه در کنار این پدیده‌ی کاربردی، دانش جدیدی پا به عرصه گذاشته که «مهندسی نرم‌افزار» نام دارد. صاحب‌نظران این علم می‌کوشند تا اصول و راهبردهایی را برای تهیه‌ی نرم‌افزار‌های جامع و کارآمد در اختیار تولیدکنندگان و سازندگان آن‌ها قرار دهند. برای آشنایی بیشتر با دانش مهندسی نرم‌افزار و اصول حاکم بر طراحی و تولید نرم‌افزار‌های مختلف، کتاب‌های کاربردی و مفیدی به نگارش درآمده‌اند که یکی از موفق‌ترین آن‌ها هم‌اکنون روبه‌روی شما قرار گرفته است. بروس آر ماکسیم (Bruce R. Maxim) و راجر اس پرسمن (Roger S Pressman) در کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) (Software engineering)، تمامی نکات مربوط به ساخت و تهیه‌ی نرم‌افزارها را با زبانی ساده و قابل‌درک به شما می‌آموزند.

کتاب حاضر در سی فصل تنظیم شده و اطلاعات گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد. فصل اول آن مطالب مقدماتی را در مورد ماهیت و چیستی نرم‌افزارها، تعریف رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار و جنبه‌های عملی آن، همچنین نکته‌هایی را در زمینه‌ی فرایند و مراحل کار یک نرم‌افزار به شما ارائه می‌کند. مخاطبان غیرمتخصص و ناآشنا با علوم کامپیوتر، پس از مطالعه‌ی دقیق این فصل دیگر مشکلی با درک مفاهیم پایه‌ای علوم رایانه نخواهند داشت. خوانندگان در بخش دوم کتاب با فرایند کلی و سازوکار نرم‌افزارها، همین‌طور با تعریف چارچوب فعالیت‌ها، تعیین وظایف و خروجی نهایی یک نرم‌افزار آشنا خواهند شد. فصل سوم، مطالبی را در زمینه‌ی چابکی و ارتباط آن با فرایند نرم‌افزارها بیان کرده. نحوه‌ی طراحی کردن معماری اولیه‌ی یک نرم‌افزار، ساختن اولین نمونه و ارزیابی آن، انتشار نرم‌افزار و شیوه‌ی نگهداری از آن، موضوعاتی هستند که در فصل چهارم کتاب به‌تفصیل بررسی شده‌اند. فصل پنجم بیشتر بر مهندسان و تولیدکنندگان نرم‌افزارها تمرکز داشته و روابط تیمی ایشان را تحلیل کرده است.

اصول بنیادین تهیه‌ی نرم‌افزارها در ششمین فصل کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) مطرح شده‌اند. در فصل هفتم، بروس آر ماکسیم و راجر اس پرسمن، نیازمندی‌های نرم‌افزارها، مذاکره بر سر آن‌ها و اعتبارسنجی این نیازمندی‌ها را شرح داده‌اند. در فصل هشتم، مدل‌سازی‌های مبتنی بر سناریو و کلاس، همین‌طور مدل‌سازی‌های عملکردی و رفتاری موضوع بحث قرار گرفته‌اند. مخاطبان می‌توانند برای شناخت مفاهیم اساسی طراحی نرم‌افزارها به فصل نهم کتاب مراجعه کنند و نکات مفیدی را در این مورد بیاموزند. معماری نرم‌افزارها و سبک‌های متنوعی که سازندگان آن‌ها اتخاذ می‌کنند در دهمین فصل کتاب تحلیل شده‌اند. فصل یازدهم بر ماهیت مؤلفه‌ها و ارتباط آن‌ها با طراحی نرم‌افزارها متمرکز شده‌. فصل دوازدهم نیز به جنبه‌های کاربری نرم‌افزارها پرداخته. مخاطبان به کمک فصل سیزدهم کتاب اطلاعات سودمندی را در رابطه با اپلیکیشن‌های سیار و روش طراحی آن‌ها می‌آموزند. الگوهای طراحی و معماری، همچنین الگوهایی که برای طراحی اپلیکیشن‌های وب مورد استفاده قرار می‌گیرند، آموزه‌های فصل چهاردهم را به خود اختصاص داده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)

کیفیت لازم برای یک نرم‌افزار و دستیابی به آن در فصل پانزدهم کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. فصل شانزدهم نکته‌های ارزشمندی را در زمینه‌ی نواقص نرم‌افزارها و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر هزینه‌های تولید عرضه کرده است. خواندن فصل هفدهم فرصتی خواهد بود تا مخاطبان با عناصر و عوامل تضمین‌کننده‌ی کیفیت نرم‌افزارها آشنا شوند و به استاندارهای کیفی آن‌ها پی ببرند. فصل هجدهم شاخه‌ی جدیدی از مهندسی نرم‌افزار را معرفی کرده که به تأمین امنیت نرم‌افزارها می‌پردازد. آزمون نرم‌افزار و روش‌های مختلف آن، موضوعات اصلی فصل نوزدهم به‌شمار می‌روند.

در فصل بیستم آزمون‌هایی مطرح و بررسی شده‌اند که به اعتبارسنجی یا یکپارچه‌سازی نرم‌افزارها مربوط می‌شوند. به همین ترتیب، در فصل بیست‌و‌یکم نیز آزمون‌هایی برای سنجش جنبه‌های مختلف یک نرم‌افزار بیان و تحلیل شده‌اند. فصل بیست‌و‌دوم، مطالب مفیدی را در مورد پیکربندی نرم‌افزارها و مدیریت آن‌ها در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. سنجش و تحلیل نرم‌افزارها بنا بر معیارهای گوناگون در فصل بیست‌و‌سوم آموزش داده می‌شوند. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و مفاهیم و موضوعات محوری آن در فصل بیست‌و‌چهارم کتاب شرح داده شده‌اند. مخاطبان با مراجعه به فصل بیست‌و‌پنجم می‌توانند روش‌های برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری را شناخته و راهبردهایی را برای زمان‌بندی یک پروژه بیاموزند‌‌. فصل بیست‌و‌ششم کتاب مهندسی نرم‌افزار نشان می‌دهد که چطور می‌توان ریسک‌های احتمالی در پروژه‌های نرم‌افزاری را تشخیص داد و آن‌ها را مدیریت کرد.

یکی از مراحلی که پس از تولید و اجرای یک نرم‌افزار باید مورد توجه مهندسان قرار بگیرد، پشتیبانی از نرم‌افزار تولیدشده است. چندو‌چون این مرحله و نحوه‌ی اجرای صحیح آن در فصل بیست‌و‌هفتم توضیح داده می‌شود. بروس آر ماکسیم و راجر اس پرسمن در فصل بیست‌و‌هشتم راهکارهایی را برای بهبود عملکرد نرم‌افزارها ذکر کرده‌اند و در فصل بیست‌و‌پنجم نیز مطالبی را پیرامون گرایش‌ها و شاخه‌های نوین مهندسی نرم‌افزار بیان نموده‌اند. نکته‌های پایانی و یادآوری مسئولیت‌هایی که بر دوش مهندسان نرم‌افزار قرار داده می‌شود، مباحث کلی فصل سی‌ام کتاب را تشکیل می‌دهند.

به‌طور کلی، کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) هم برای دانشجویان گرایش‌های علوم کامپیوتر و هم برای شاغلان و فعالان این حوزه، کاربردی خواهد بود. عین‌الله جعفرنژاد قمی و ابراهیم عامل محرابی ترجمه‌ی این اثر را به پایان رسانده‌اند و نشر علوم رایانه نیز چاپ و انتشار آن را به عهده داشته است.

کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی کامپیوتر، افرادی که به‌عنوان مهندس کامپیوتر به فعالیت می‌پردازند، همچنین علاقه‌مندان به علوم رایانه و برنامه‌نویسی نکته‌های فراوانی را با مطالعه‌ی کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) خواهند آموخت.

در بخشی از کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) می‌خوانیم

تحلیل نیازمندی‌ها به تعیین مشخصات ویژگی‌های عملیاتی نرم‌افزار منجر می‌شود، واسط نرم‌افزار با سایر عناصر سیستم و نیز محدودیت‌هایی را مشخص می‌کند که نرم‌افزار باید رعایت کند. تحلیل نیازمندی به شما (هر عنوانی که داشته باشید اعم از مهندس نرم‌افزار، تحلیلگر، مدلساز) این امکان را می‌دهد که طی وظایف آغازین، استخراج و مذاکره (فصل 7) جزییات نیازمندی‌های پایه را تعیین کنید.

اقدام مدل‌سازی نیازمندی به یک یا چند نوع از مدل‌های زیر می‌انجامد:

- مدل‌های مبتنی بر سناریو از دیدگاه "کنشگران" گوناگون سیستم.

- مدل‌های مبتنی بر کلاس‌ها که کلاس‌های شیءگرا (خصیصه‌ها و اعمال) و شیوه‌ی همکاری این کلاس‌ها برای دستیابی به نیازمندی‌های سیستم را به نمایش می‌گذارند.

- مدل‌های رفتاری که چگونگی رفتار نرم‌افزار را به عنوان نتیجه‌ای از "رویدادهای" بیرونی به تصویر می‌کشند.

- مدل‌های داده‌ای که دامنه‌ی اطلاعاتی مسأله را تصویر می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: نرم‌افزار و مهندسی نرم‌افزار
بخش اول: فرآیند نرم‌افزار
فصل دوم: مدل‌های فرآیند
فصل سوم: توسعه چابک
فصل چهارم: مدل‌های فرآیند پیشنهادی
فصل پنجم: جنبه‌های انسانی مهندسی نرم‌افزار
بخش دوم: مدل‌سازی
فصل ششم: اصول راهنما در مهندسی نرم‌افزار
فصل هفتم: شناخت نیازمندی‌ها
فصل هشتم: مدل‌سازی نیازمندی‌ها: رویکرد پیشنهادی
فصل نهم: مفاهیم طراحی
فصل دهم: طراحی معماری - رویکرد پیشنهادی
فصل یازدهم: طراحی در سطح مولفه‌ها
فصل دوازدهم: طراحی تجربه‌ی کاربر
فصل سیزدهم: طراحی اپلیکیشن‌های سیار
فصل چهاردهم: طراحی مبتنی بر الگو
بخش سوم: کیفیت و امنیت
فصل پانزدهم: مفاهیم کیفی
فصل شانزدهم: مرور نرم افزار - رویکرد پیشنهادی
فصل هفدهم: تضمین کیفیت نرم‌افزار
فصل هجدهم: مهندسی نرم‌افزار توزیع شده
فصل نوزدهم: آزمون نرم‌افزار - سطح مولفه
فصل بیستم: آزمون نرم‌افزار _ سطح یکپارچه‌سازی
فصل بیست‌ویکم: آزمون نرم‌افزار - آزمون ویژه برای تحرک‌پذیری
فصل بیست‌ودوم: مدیریت پیکربندی نرم افزار
فصل بیست‌وسوم: معیارها و تحلیل نرم‌افزار
بخش چهارم: مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری
فصل بیست‌وچهارم: مفاهیم مدیریت پروژه
فصل بیست‌وپنجم: برنامه‌ریزی قابل اجرا برای پروژه
فصل بیست‌وششم: مدیریت ریسک
فصل بیست‌وهفتم: راهبردی برای پشتیبانی نرم‌افزار
بخش پنجم: موضوعات پیشرفته
فصل بیست‌وهشتم: بهبود فرآیند نرم‌افزار
فصل بیست‌ونهم: گرایش‌های نوظهور در مهندسی نرم‌افزار
فصل سی‌ام: سخن واپسین
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)
نویسنده،
مترجمعین الله جعفرنژاد قمی، ابراهیم عامل محرابی
ناشر چاپیانتشارات علوم رایانه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات649
زبانفارسی
شابک978-600-205-182-0
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی کامپیوتر، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۷۵۰۰۰ ۱۳۷,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم)

برای دریافت کتاب مهندسی نرم افزار (ویراست نهم) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.