معرفی و دانلود کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر

عکس جلد کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر

کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر به قلم یاسین قاسمی بجد، که خود زاده‌ی همین منطقه است، ابعاد مختلف زندگی مردمان بلوچ را مورد پژوهش قرار می‌دهد. ساختارهای مذهبی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی، از مسائل مورد‌توجه نویسنده در این کتاب‌ هستند. او پیشینه‌ی این قوم سرشناس در ایران را مطالعه می‌کند و دریافت‌های خود را با خواننده به اشتراک می‌گذارد.

درباره‌ی کتاب مکران‮‬‏‫: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر

یاسین قاسمی بجد، در کتاب مکران‮‬‏‫: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر، به سراغ زندگی مردمان بلوچ ساکن ایران می‌رود. او که خود متولد همین منطقه است، تلاش داشته تا در این کتاب دیدگاه متفاوتی نسبت به قوم بلوچ ارائه دهد. این مردمان از شناخته‌شده‌ترین اقوام ایران‌زمین هستند. مکران‮‬‏‫: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر کتابی است که نگاه جامعی به تمامی ابعاد زندگی آن‌ها دارد و از زوایای مختلفی به این موضوع نگاه می‌کند.

اقوام بلوچ، علاوه‌ بر ایران، در پاکستان و افغانستان هم سکونت دارند. با این حال، این کتاب تنها به بررسی زندگی بلوچ‌های ساکن ایران می‌پردازد. فصل اول کتاب، با بررسی شرایط جغرافیایی منطقه‌ی بلوچستان آغاز می‌شود. جغرافیا، شرایط اقلیمی و آب‎‌وهوا، تا حد قابل‌توجهی در جنبه‌های مختلف زندگی مردم نقشی تعیین‌کننده دارند. در نتیجه، لازم است که در ابتدای بحث، مورد توجه قرار بگیرند.

به گفته‌ی هنری فیلد، باستان‌شناس آمریکایی، منطقه‌ی بلوچستان در خاک ایران به چهار قسمت مکران، ناحیه‌ی سرحد، دشت بنپور (بمپور) و دیزک تقسیم می‌شود. مکران، نامی است که به بخش مشخصی از بلوچستان ایران، گفته می‌شود. مورخان و باستان‌شناسان، بافت گیاهی این منطقه را به‌کرات شرح داده‌اند. آریان، مورخ یونانی، در این باره نوشته: «بخش‌های سبز و حاصل‌خیزی به‌طور پراکنده در برخی نقاط وجود دارند.» او در ادامه به گیاهان دارویی و معطر این منطقه، اشاره می‌کند. این درحالی است که اغلب بر صحراهای بی‌آب‌وعلف و چشم‌اندازهای بیابانی مکران تأکید می‌شود. در حقیقت، هیچ کدام از این توصیفات بیراه نیستند و همگی از تنوع آب‌وهوا در این سرزمین ناشی می‌شوند.

تنوع آب‌وهوایی باعث می‌شود تا باقی جنبه‌های زندگی هم از گوناگونی برخوردار باشد. یاسین قاسمی بجد در فصل دوم، سراغ تاریخ این سرزمین می‌رود و در ادامه، به مباحث سیاسی و اقتصادی وارد می‌شود. اعتقادات مذهبی و فرهنگ عامه هم در ادامه‌ی کتاب مکران بررسی می‌شوند. هنرهای دستی اقوام بلوچ، موسیقی‌های سنتی، ادبیات و نحوه‌ی پوشش و معماری از دیگر مباحثی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کتاب مکران‮‬‏‫: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر را انتشارات جزیره کتاب منتشر کرده است.

کتاب مکران‮‬‏‫: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مکران به کسانی که مشتاق آشنایی با شرایط زندگی اقوام مختلف ایرانی هستند، علاقه‌مندان به فرهنگ مردم بلوچ و فعالان حوزه‌ی مردم‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

با یاسین قاسمی بجد بیشتر آشنا شویم

یاسین قاسمی بجد، نویسنده‌، شاعر و مترجم است. او در سال 1367، در سیستان و بلوچستان متولد شد. کتاب‌های زیادی از این نویسنده به چاپ رسیده که بیشتر این کتاب‌ها به حوزه‌های ماوراءالطبیعه، خودیاری و موفقیت در کسب‌وکار اختصاص دارند. او جوایز کتاب سال دانشجویی دانشگاه تهران و قلم زرّین نویسندگی را از آن خود کرده است. همچنین جوایزی در حوزه‌ی فعالیت‌های محیط‌زیستی و عکاسی نیز به او اهدا شده. این فعالیت‌ها در کنار نگارش تعداد قابل‌توجهی مقالات علمی قرار می‌گیرند. کتاب «فعال‌سازی چشم سوم» و «راه رسیدن به ثروت»، در زمینه‌ی ترجمه، و کتاب «در جست‌وجوی خدا» از آثار تألیفی یاسین قاسمی بجد هستند.

در بخشی از کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر می‌خوانیم

بلوچستان، از مزیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی مناسبی برای رشد و توسعه‌ی بخش‌های گوناگون برخوردار می‌باشد. از جمله‌ی مهم‌ترین این توانمندی‌ها، می‌توان به موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب بلوچستان به لحاظ همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه‌قاره‌ی هند، آسیای مرکزی اشاره کرد. مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی بلوچستان، بنادر این منطقه هستند که مجهزترین و پیشرفته‌ترین بنادر اقیانوسی کشور محسوب می‌شوند.

این بنادر در کرانه‌ی دریای مکران (عمان) و اقیانوس هند واقع شده‌اند و کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله‌ی آن پهلوگیری نمایند. در حال حاضر، بیش از ۶۰ درصد از کالاهای اساسی کشور از طریق این بنادر وارد می‌شود و این مراکز بازرگانی، به‌دلیل موقعیت راهبردی‌شان که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی واقع‌شده در آسیای میانه (نظیر افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد می‌باشد، اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای دارند و ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن‌ها صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و ساخت راه‌آهن به ‌سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه‌های بین‌المللی. این بنادر، یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدوری شمال-جنوب بازرگانی جهانی به شمار می‌روند و از جمله‌ی مهم‌ترین، می‌توان بندر چابهار و بنادر دیگر این ناحیه را مورد اشاره قرار داد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
گفتار اول: درآمدی بر بلوچستان و ویژگی‌های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن
جغرافیای طبیعی
جغرافیای تاریخی
جغرافیایی سیاسی
جغرافیای اقتصادی
اکوتوریسم در منطقه‌ی بلوچستان ایران
گفتار دوم: درآمدی بر بلوچ‌های ایران و ویژگی‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی آنها
مناطق بلوچ‌نشین
تبارشناسی و منشأ قوم بلوچ
دین و مذهب قوم بلوچ
ویژگی‌های فرهنگی و اخلاقی قوم بلوچ
زبان و ادبیات بلوچی
مفاخر بلوچ
ج. شخصیت‌های فرهنگی
گفتار سوم: داستان‌های عامیانه، افسانه‌ها و اسطوره‌ها
موجودات افسانه‌ای، اسطوره‌ای و وهمی در نظر اهالی بلوچستان
حماسه‌های بلوچی و انواع آنها
معرفی اجمالی حماسه‌های بلوچ
گفتار چهارم: اعتقادات و باورهای عامیانه
باورها و عقاید خرافی به افسون، جادو و طلسم
چشم‌زخم
اعتقاد به قداست آب
برخی دیگر از باورهای مردم بلوچ
گفتار پنجم: لالایی، اشعار و ترانه‌های عامیانه و موسیقی بلوچی
اشعار و ترانه‌های عامیانه
لالایی‌ها
موسیقی بلوچی
سازهای رایج در قوم بلوچ
آیین موسیقی-درمانی بلوچستان (گوات)
گفتار ششم: ضرب‌المثل‌ها و زبان‌زدها
نفرین‌ها و دعاهای معروف
برخی زبان‌زدهای رایج دیگر
گفتار هفتم: چیستان‌ها و بازی‌های رایج
بازی‌های محلی
گفتار هشتم: پوشاک و البسه‌ی محلی قوم بلوچ
گفتار نهم: صنایع دستی قوم بلوچ
گفتار دهم: معماری نواحی بلوچ‌نشین
گفتار یازدهم: در باب محرومیت‌ها و مسائل اجتماعی و امنیتی بلوچستان
تجربه‌های مردم بلوچستان از تعامل با حکومت‌های پیشین
مالیات مضاعف و تأثیر آن در روی‌گردانی مردم بلوچستان
طرح‌های رضاخانی و تأثیر آن در مقاومت اجتماعی مردم بلوچستان
رویکرد و رفتار کارکنان دولتی و نظامی و تأثیر آن در مقاومت اجتماعی مردم بلوچستان
رویکردهای نادرست دوران پس از انقلاب اسلامی نسبت به قوم بلوچ
منابع و مآخذ
کتاب‌ها
مقالات
راویان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات جزیره کتاب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات235
زبانفارسی
شابک978-964-233-470-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر

شقایق انصاری
۱۴۰۲/۴/۱۸
چیزای‌زیادی از‌این کتاب یاد گرفتم کلا این سبک کتاب هارو دوست دارم چون معتقدم باعث دید جدید ما نسبت به جهان اطرافمون میشه و جهان بینی مون رو بالا میبره هم فرهنگ عامه و صنایع، دستی شو دوست داشتم هم تاریخ قوم بوچ و اون قسمتایی ک درمورد قوم بلوچ در شاهنامه صحبت شده بود و همچنین قسمت مشاهیر رو هم دوست داشتم ممنون از کتابراه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر

برای دریافت کتاب مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.