معرفی و دانلود کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی

عکس جلد کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی
قیمت:
32200 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی

کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی اثر علیرضا ارواحی پژوهشی نظری در حوزه‌ی ادبیات نمایشی است که وجهی تاریخی، وجهی هنری و وجهی مردم‌شناسانه دارد. کتاب از مقاله‌هایی کوتاه و مجزا از یکدیگر تشکیل شده که خواندن آن را آسان‌تر می‌کند. نویسنده با بررسی آیین‌های نمایشی مختلف از منظر نظریه‌هایی که در این حوزه مطرح شده‌اند، خوانشی نو از این رویداد فرهنگی ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی

کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی در دو بخش تنظیم شده و هر بخش چند مقاله‌ی مجزا از هم دارد. در مجموع در کتاب حاضر هشت مقاله گرد هم آمده‌اند و عنوان کتاب نیز برگرفته از نام مقاله‌ی اول کتاب است. آنچه این مقالات را به هم پیوند می‌دهد و باعث کنار هم نشستن‌شان در این کتاب شده است، اشتراک‌شان در موضوع آیین‌های نمایشی‌ست؛ از تعزیه تا نمایش تخت‌ حوضی و بقال‌بازی. اجراهایی که در عین آیین بودن، پهلو به پهلوی هنر می‌زنند و در فرم نمایش اجرا می‌شوند. از این رو جا دارد که ذیل آیین‌هایی نمایشی کنار هم بنشینند و بررسی شوند.

آیین‌ها چه کارکردی دارند و چرا شکل گرفته‌اند؟ در نظر برخی محققان آیین‌ها کارکرد شناختی دارند؛ به این معنا که برای شناخت جامعه از جهان شکل می‌گیرند. بنا به‌نظر علیرضا ارواحی آیین‌ها در این کارکرد رابطه‌‌ی انسان با جهانش را تبیین می‌کنند و در عین حال، دانش و سنن جامعه و قومی را از نسلی به نسل بعد انتقال می‌دهند. بدون آیین‌ها بشر، به‌خصوص در عصری که عصر نوشتار و مکتوبات نبود، ابزاری برای انتقال این دانش در اختیار نداشت. همچنین آیین‌ها کارکردی متافیزیکی هم داشتند؛ بشر از آن‌ها برای مهار اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی آینده استفاده می‌کرد. آیین‌ها اجرا می‌شدند تا نقش بلا‌گردانی از جامعه و قوم را داشته باشند.

مثلاً زمانی ترس از مرگ و خشم خدایان باعث می‌شد انسان‌ها برای فرار از بلایای غیرقابل‌پیش‌بینی، عزیزترین فرد خود را برای خدایان قربانی کنند و به این وسیله خود را در مقابل خشم خدایان مصون سازند. حتی در مواردی این عزیزترین فردْ پادشاه بود و او باید به قربانگاه می‌رفت و خود را قربانی مردمش می‌کرد. در کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی از این رفتار به‌عنوان «آیین بلا‌گردانی» یاد می‌شود. این آیین ریشه در عقاید بسیاری از فرهنگ‌ها دارد و به صورت‌های مختلفی در جوامع گوناگون نمایان شده است. همچنین به‌نظر علیرضا ارواحی این آیین با آیین‌های برگزارشده در رستاخیز طبیعت پیوند و نسبت دارد.

در کتاب حاضر می‌خوانیم که آیین‌ها در عین حال که شاخصه‌ی قومی بودند، گاهی به‌نحوی شگفت باعث گفت‌وگوی میان اقوام مختلف می‌شدند. علیرضا ارواحی در این زمینه به شباهت آیین ایرانی «سوگ سیاوش» با آیین «دیونیزوس» که یونانی است اشاره می‌کند. آیین‌ها هر چند گاهی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بودند، اما مفاهیم عمیق و اساسی زندگی را نیز درون خود حمل می‌کردند؛ مفاهیمی مثل مرگ، تولد و رستاخیز.

نویسنده‌ی کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی با کمک نظریه‌هایی که در این حوزه‌ی دانش وجود دارد، به سراغ برخی از آیین‌ها رفته و با بررسی آن‌ها خوانشی نو ارائه داده است که خواندنی و تأمل‌برانگیز است.

کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی مناسب چه کسانی است؟

خواندن کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی را به همه‌ی علاقه‌مندان به حوزه‌ی پژوهش هنر، ادبیات نمایشی، آیین‌های ایرانی، مردم‌شناسی و مباحث نظری هنر پیشنهاد می‌کنیم.

با علیرضا ارواحی بیشتر آشنا شویم

علیرضا ارواحی متولد سال 1361 در اصفهان است. او که فعالیتش را در زمینه‌ی پژوهش و نقد هنر از سال 1378 آغاز کرده، تمرکز ویژه‌ای بر نمایش و ادبیات نمایشی دارد. از او تاکنون آثار متعددی در زمینه‌ی هنرپژوهی منتشر شده است. از جمله کتاب «مرگِ مادر / جهان (مالی-خولیا در آثار تجسمی)»، «از نیش تا نوش» و «از فیلم مستند تا نقد مستند». از او مقاله‌های متعددی نیز در حوزه‌ی نقد و پژوهش هنر به انتشار رسیده است.

در بخشی از کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی می‌خوانیم

تفاوت‌هایی در شبیه‌های تعزیه در کشورهای مختلف دیده می‌شود. این شبیه‌ها در دورانی، اسطوره‌ای و در دوران دیگر تاریخی‌اند؛ در بابل و یونان اغلب شبیه‌ها اسطوره‌ای‌اند مانند «بعل» یا «دیونیزوس» و در مغرب زمین، تبت و ایران جدید معمولاً موضوعشان شهادت عیسی، بودا و حسین (ع) است که با وقایع تاریخی پیوند دارند. قابل ذکر است که مراسم عزاداریِ اسطوره‌محور و تراژیکِ بسیاری برای خدایان و شخصیت‌های اساطیری در ایرانِ قدیم برگزار می‌شده است، ولیکن آنچه بعدها اهمیت می‌یابد، تعزیه با موضوع ‌تاریخی کربلا است.

در تعزیه‌های ایران،‌ شاهد تحول تراژدی به سمت کمدی هستیم که این امر نتیجه حذف دیدگاه کل‌گرایی به واسطه نادیده‌گرفتن اسطوره است. در این تحول، معنای لغوی با معنای اصطلاحی تعزیه متفاوت می‌شود تا جایی که عزاداری در معنای اصطلاحی آن رنگ می‌بازد و در نمایشی که سرشتش از عزاداری است، قهقه شادی سر می‌دهند و خنده جای گریه را می‌گیرد.

در معنای تعزیه آمده است: «در لغت به معنی سوگواری و عزاداری و برپاداشتن یادبود عزیزانِ ازدست‌رفته است. لیکن در اصطلاح به‌نوعی نمایش مذهبی با آداب و رسوم سنت‌های خاص اطلاق می‌شود و به خلاف معنی لغوی آن، غم‌انگیزبودن شرط حتمی آن نیست و ممکن است گاهی شادی‌بخش نیز باشد».

در تغییر تراژدی به کمدی و در پرکردن خلأ کل‌گرایی که در این تغییر دیده می‌شود، سیاست نقش پراهمیتی دارد. سیاست در شکل‌دادن تعزیه مضحک و در واردکردن خنده و به طور موازی با ایجاد نمادهای مورد پسند خویش و روی‌آوری به نمادهای انتخابی خود در جهت کل‌گرایی قدم برداشته است. به طور کلی، تأثیر سیاست بر تعزیه را می‌توان در «پیدایش»، «دگرگونی» و «نمادسازی» مشاهده کرد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول
نامتناهی‌سازی سیاست در آیین‌های نمایشی
کل‌گرایی در تعزیۀ شادی‌آور
تمثیلی‌شدن زنان در رقص
مهاجرت سیه‌چردگان تخت‌حوضی
سیر تکوینی تطبیقی آیین‌های نمایشی
بخش دوم
میمسیس در «بقال‌بازی در حضور»
فناوری در جایگاه راوی
پیوستگی/ شکستگی، پرفورمنس/ آیینِ نمایشی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی
نویسنده
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات92
زبانفارسی
شابک978-600-7806-26-5
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی
قیمت نسخه الکترونیک
32200 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی

برای دریافت کتاب نامتناهی‌ سازی سیاست در آیین‌های نمایشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.