معرفی و دانلود کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران

برای دانلود قانونی کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران

غلامرضا غلامی ابرستان در کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران، ابتدا به مفهوم اقتدار و جایگاه و نقش آن در دولت و جامعه می‌پردازد و در ادامه اقتدارگرایی را در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف و از زوایای گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران:

اقتدار نخستین مسئله‌ای است که به‌طور طبیعی مورد توجه نظام‌های سیاسی قرار می‌گیرد، چرا که مهم‌ترین اولویت هر نظام سیاسی حفظ بقا یا به تعبیر دیگر تضمین موجودیت و استمرار حیات سیاسی نظام است و دستیابی به این امر؛ یعنی ضمانت تداوم بقا در سایه برخورداری نظام از اقتدار امکان‌پذیر می‌شود.

هر نظام سیاسی مبتنی بر ارزش‌های بنیادین خاص خود شکل می‌گیرد، این ارزش‌های بنیادین در چارچوب ایدئولوژی حاکم بر نظام و یا آرمان‌های تاریخی ملت‌ها و جوامع تعریف می‌شود، نظام‌های سیاسی براساس ارزش‌های بنیادین برای خود اهداف و سیاست‌های کلان تعریف می‌کنند، موفقیت هر نظام سیاسی براساس میزان توفیقش در اجرای سیاست‌ها و دستیابی به اهداف کلان تعریف‌شده‌اش ارزیابی می‌شود، حال آنکه دستیابی به اهداف و اجرای موفق سیاست‌ها در صورتی امکان‌پذیر می‌شود که نظام سیاسی از اقتدار برخوردار باشد؛ به تعبیر دیگر نکته کلیدی این است که به هر میزان نظام‌های سیاسی از اقتدار بیشتری برخوردار باشند؛ به همان میزان به درجه اعتبار بیشتر، درصد بالاتر تضمین بقا و امکان بیشتر تحقق اهدافشان دست می‌یابند.

امروزه حرکت سریع در مسیر توسعه و دستیابی به مرحله قابل قبولی از پیشرفت از جمله اهداف و آرزوهای همه‌ی جوامع در حال توسعه به‌شمار می‌رود. لازمه‌ی حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت برخورداری از امنیت و ثبات است تا در سایه آن امکان به‌ فعل درآمدن همه ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانایی‌های بالقوه موجود در جامعه فراهم شود و دستیابی به چنین شرایطی تنها در سایه چتر نامحسوس اقتدار امکان‌پذیر می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به رشد شکوفایی، توسعه و پیشرفت دست یابد، مگر آنکه نظام سیاسی در آن جامعه از اقتدار لازم برخوردار باشد.

کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران برای چه کسانی مناسب است؟

پژوهشگران، متخصصان و علاقه‌مندان به سیاست داخلی از این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران می‌خوانیم:

مهم‌ترین فلسفه سیاسی ‌از جمله هابز، جان لاک و ژان ژاک روسو اقتدار را اساس حاکمیت دولت می‌دانند. ‌از نگاه آن‌ها اقتدار به واسطه رضایت و پذیرش افرادی که موضوع حاکمیت و اقتدار واقع می‌شوند پدید می‌آید و تداوم آن ‌از طریق وضع قوانین لازم توسط دولت امکان‌پذیر و در سایه آن امنیت، ثبات آزادی و صلح و رفاه مردم تأمین می‌گردد.

وجه اشتراک همه دولت‌ها این است که دارای اقتدارند، این اقتدار در چارچوب یک ساختار سیاسی تعریف می‌شود که براساس آن اجرای سیاست‌های دولت امکان‌پذیر می‌گردد. آنتونی گیدنز در این باره می‌نویسد:

«همه دولت‌ها خواه سنتی و یا امروزی، در برخی ویژگی‌های کلی اشتراک دارند. دولت در جایی وجود دارد که یک دستگاه سیاسی (نهادهای حکومتی مانند دادگاه، پارلمان یا کنگره، به علاوه مقامات اداری) بر قلمروی معینی حکومت می‌کند و اقتدار آن به وسیله یک نظام قانونی و توانایی استفاده‌ از زور برای اجرای سیاست‌هایش پشتیبانی می‌شود. با نگریستن به هر یک‌ از جنبه‌های این تعریف می‌توانیم درک روشنی‌ از ماهیت دولت‌ها به دست آوریم».

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: مفهوم‌شناسی
فصل دوم: نظریه اقتدار ملی
فصل سوم: مبانی هستی و انسان‌شناختی نظریه اقتدار از دیدگاه اسلام
سخن پایانی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-622-248194-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران

برای دریافت کتاب نظریه اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.