معرفی و دانلود کتاب نقطه آبی کمرنگ: چشم اندازی از آینده بشر در فضا‌

عکس جلد کتاب نقطه آبی کمرنگ: چشم اندازی از آینده بشر در فضا‌
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقطه آبی کمرنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقطه آبی کمرنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقطه آبی کمرنگ: چشم اندازی از آینده بشر در فضا‌

کارل ساگان، از مشهورترین چهره‌های علم کیهان‌شناسی، در کتاب نقطه آبی کمرنگ شما را به سفری در فراسوی کیهان می‌برد! چکیده‌ای از تاریخچه‌ی حیات انسان‌ها روی کره‌ی زمین، خلاصه‌ای از مهم‌ترین اکتشافات فضایی، امکان وجود حیات بر سایر سیارات، ضرورت یافتن سیاره‌ای که با ساختار بیولوژیکی انسان‌ها هماهنگی داشته باشد و موضوعاتی از این قبیل، برخی از مباحث اصلی این کتاب کیهان‌شناختی را تشکیل می‌دهند.

درباره‌ی کتاب نقطه آبی کمرنگ

حیات بشری از زمان شکل‌گیری آن روی کره‌ی زمین تا عصر کنونی، دوران پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است. انسان‌ها در ابتدا برای تأمین اساسی‌ترین نیازهای خود راه پرمخاطره‌ای را در پیش می‌گرفتند؛ از نبرد با حیوانات وحشی تا رویارویی با ناشناخته‌های دنیای طبیعت! رفته‌رفته انسان‌ها دریافتند با زندگی گروهی و سکونت در غارها می‌توانند از خطرات دنیای بیرون، جان سالم به در ببرند. به‌تدریج ابزاری را اختراع کردند که امکان تأمین خوراک و نجات از سرما را برایشان فراهم می‌کرد. در مرحله‌ی بعد به زندگی کوچ‌نشینی روی آوردند و هر مکانی را که آب و مواد غذایی کافی در آن یافت می‌شد، برای زندگی انتخاب می‌کردند. در مرحله‌ی یک‌جانشینی، به کشاورزی روی آوردند و نخستین روستاها را تشکیل دادند. در نهایت نیز نسخه‌ی اولیه‌ی شهرهای امروزی را پدید آوردند.

معرفی و دانلود کتاب نقطه آبی کمرنگ

با وجود تمامی این دگردیسی‌هایی که در زندگی بشر به وجود آمده، به نظر می‌رسد تلاش او برای یافتن مسکنی بهتر، هنوز به پایان نرسیده است. با توجه به این‌که دیر یا زود، کره‌ی زمین و منظومه‌ی شمسی کارآیی امروز خود را برای زندگی انسان‌ها از دست می‌دهند، سال‌هاست کیهان‌شناسان و دانشمندان به فکر افتاده‌اند تا سیاره یا سیاره‌های تازه‌ای را برای ادامه‌ی بقای انسان‌ها برگزینند. برخی از این متخصصان و صاحب‌نظران، گزیده‌ای از آراء و نتیجه‌ی کشفیات خود را در آثارشان به مخاطبان عام و سایر منجمان ارائه کرده‌اند. یکی از بهترین آثاری که به همین منظور نوشته شده و اطلاعات مفیدی را در اختیار خوانندگان عام قرار می‌دهد، هم‌اکنون در مقابلتان قرار گرفته: کتاب نقطه آبی کمرنگ (Pale Blue Dot) که به کوشش کارل ساگان (Carl Sagan)، کیهان‌شناس نامدار آمریکایی تهیه و تدوین شده است.

مؤلف این کتاب علمی، ضمن بیان خلاصه‌ای از سرگذشت حیات بشری، به شما نشان می‌دهد که زندگی انسان‌ها به‌زودی وارد مراحل دیگری خواهد شد که از مراحل پیشین، به مراتب پیچیده‌تر و شگفت‌انگیزتر خواهد بود. این بار انسان‌ها به‌جای این‌که لازم باشد میان دریا و خشکی در تردد باشند، باید کمربندهایشان را محکم ببندند و به کمک فضاپیماهای پیشرفته، مهاجرت خود را در دل کیهان آغاز کنند. بااین‌وجود، پیش از آغاز این سفر کیهانی، دانشمندان و منجمان باید مسکن بعدی انسان‌ها و سیاره‌ای را که ادامه‌ی حیات بشری بر آن امکان‌پذیر خواهد بود، پیدا کنند. در ابتدا تصور می‌شد سیاره‌ی مریخ مقصد بعدی انسان‌ها باشد اما در طول سال‌ها مطالعه، دانشمندان دریافتند دست‌کم در منظومه‌ی شمسی، سیاره‌‌ای که به لحاظ زیست‌شناختی پذیرای انسان‌ها باشد، وجود ندارد. به همین خاطر، کیهان‌شناسان باید توجه خود را به سایر منظومه‌ها و کهکشان‌ها معطوف کنند تا اثری از امکان حیات در نقطه‌ی دیگری از کیهان بیابند. کارل ساگان علاوه‌بر مرور این نوع از تحقیقات، با خوش‌بینی بسیار به خوانندگان کتاب نشان می‌دهد که سرانجام سیاره‌ی مناسب برای بقای انسان‌ها شناسایی می‌شود و طی چند مرحله، اهالی زمین می‌توانند ادامه‌ی زندگی خود را روی آن از سر بگیرند.

اثر حاضر 22 فصل را شامل می‌شود که هر کدام مباحث متنوعی را در رابطه با کیهان و اکتشافات کیهانی دربرمی‌گیرند. جایگاه انسان در فضا، امکان وجود حیات هوشمند روی زمین، دستاوردهای سفینه‌های آمریکایی در جست‌و‌جوهای کیهانی خود، کنکاش در سیارات دیگر و آینده‌ی انسان‌ها، برخی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب هستند. اثر پیش‌رو، هم کتابی است که گذشته‌ی انسان‌ها را مورد موشکافی قرار می‌دهد و هم اثری تلقی می‌شود که قرون آینده را پیش‌بینی می‌کند. در عین حال، هم ایده‌های شگفت‌انگیزی را با مخاطبان متخصص در میان می‌گذارد و هم سایر مخاطبان را با حقایق علمی‌ای که در اختیارشان قرار می‌دهد، حیرت‌زده می‌کند. اگر شما هم از هواداران پروپاقرص کتاب‌های کیهان‌شناختی هستید، بهترین انتخاب شما برای مطالعه در این حوزه می‌تواند همین کتابی باشد که پیش رو دارید. شهریار رضانیا برگردان آن را به عهده گرفته و نشر مازیار نیز چاپ و انتشار این کتاب را به انجام رسانده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌رود. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌روییم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب نقطه آبی کمرنگ

  • کتابی خارق‌العاده و فراموش‌نشدنی که به نظر می‌رسد بهترین کتاب کارل ساگان باشد. (واشنگتن پست)
  • کتاب نقطه آبی کمرنگ خوانندگانش را به جهانی فراتر از کیهان می‌برد. کارل ساگان آینده‌ی بشر را در سیارات دیگر پیش‌بینی می‌کند. (شیکاگو تریبونسیگن)
  • اثر حاضر، در حقیقت یک سفر جذاب در منظومه‌ی شمسی، کهکشان‌ها و فراتر از آن‌هاست. تاریخچه‌ای از اکتشافات نجومی و چکیده‌ای از اکتشافات فضایی را ارائه می‌کند. همچنین مراحل آغازین هستی، خاستگاه حیات در اقیانوس‌ها و نخستین نشانه‌های ظهور بشریت را توضیح می‌دهد. (هفته‌نامه‌‌ی ناشران)
  • آن‌چه موجب جذابیت آثار کارل سیگن می‌شود، علاوه‌بر دانش گسترده‌ی او، به خوش‌بینی و حس شگفتی‌اش نسبت به پدیده‌های هستی مربوط می‌شود. کتاب نقطه‌ آبی کمرنگ، تخیل مخاطبان را به پرواز درمی‌آورد و سرگذشت کیهان‌شناسی را درست مانند یک داستان بی‌نظیر، برای خوانندگان روایت می‌کند. (بوک‌لیست)
  • کتاب نقطه‌ آبی کمرنگ، تاریخچه‌ی حیات انسان را در کیهان ردیابی کرده و آینده‌ای را که منظومه‌ی شمسی و کهکشان‌های دوردست، پیش روی انسان‌ها قرار می‌دهند، بررسی می‌کند. کارل ساگان نشان می‌دهد که اسکان انسان‌ها در سیارات دیگر، نه صرفاً یک خیال، بلکه یکی از شروط اساسی برای بقای انسان‌ها محسوب می‌شود. (Inside Flap)

کتاب نقطه آبی کمرنگ برای چه کسانی مناسب است؟

چنان‌چه شما هم از شیفتگان کتاب‌های کیهان‌شناختی و سفرهای فضایی هستید، همچنین علاقه‌مندید اطلاعات سودمندی را در مورد اکتشافات علم نجوم به دست آوردید، مطالعه‌ی کتاب نقطه آبی کمرنگ را حتماً در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید.

در بخشی از کتاب نقطه آبی کمرنگ: چشم اندازی از آینده بشر در فضا‌ می‌خوانیم

بسیار خب، حتی اگر میلیاردها کهکشان باشد، هر یک با صدها میلیارد ستاره، هیچ ستاره دیگری غیر از خورشید ما سیاره‌هایی پیرامون خود ندارد. اگر به تعداد N، سیاره‌هایی دیگر در ورای منظومه شمسی موجود باشند، شاید حیات دیگری در عالم نباشد. در آن صورت ویژه بودن‌مان ممکن بود که حفظ شود. از آن‌جایی‌که سیاره‌ها کوچک هستند و به سختی توسط نور منعکس‌شده‌ی خورشید می‌درخشند، پیدا کردن‌شان مشکل است. اگرچه فناوری مربوطه با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال پیشرفت است، کشف حتی یک دنیای غول‌آسا چون مشتری، در حال چرخش پیرامون آلفا قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به ما در فاصله 4 سال نوری، هنوز مشکل خواهد بود. در جهالت ما، زمین- مرکزی‌ها امید پیدا می‌کنند.

زمانی فرضیه‌ای علمی وجود داشت - نه تنها فرضیه‌ای خوب و مورد پذیرش، بلکه غالب - که بنابراین منظومه شمسی از برخورد نزدیک یک خورشید کهن با ستاره‌ای دیگر شکل گرفته است. برهم‌کنشِ کششِ گرانشی، مواد خورشیدی را پیچک‌وار به بیرون کشاند که سریعاً به صورت سیاره متراکم گردیدند. چون اکثر فضا خالی است و برخوردِ نزدیک ستاره‌ای بسیار بعید، بنابراین نتیجه‌گیری شد که معدودی و شاید هم فقط یک سامانه سیاره‌ای در عالم وجود دارد آن هم در حواشی آن ستاره‌ای که مدت‌ها قبل در ولادت دنیاهای منظومه شمسی ما را همراهی کرده بود. در اوایل تحقیقاتم، من از این که چنان نظری هرگز جدّی گرفته شده باشد، متعجب و ناامید گشتم، این که برای وجود سیاره‌های دیگر پیرامون ستاره‌ها، نبودِ مدرک به عنوان مدرکِ نبودن، تلقی گردد.

امروز ما برای حداقل سه سیاره به دور یک ستاره‌ی بسیار متراکم، پولساری که B1257+12 نامیده شده، مدرک قاطع داریم که در مورد آن بعداً خواهم گفت؛ و ما دریافته‌ایم که در ابتدای حیاتِ نیمی از ستارگان با جرمی حدود خورشید، توسط دیسک‌های غبارِ گازی که به نظر می‌آید سیاره‌ها از آن به وجود آمده باشند، احاطه گردیده‌اند. سامانه‌های سیاره‌ای دیگر، شاید حتی دنیاهایی یک‌جور شبیه زمین، اکنون به نظر یک پدیده متداول کیهانی می‌آید. طی چند دهه، ما باید قادر باشیم، حداقل سیاره‌های بزرگ‌تر چند صد ستاره نزدیک را، اگر وجود داشته باشند، فهرست کنیم.

فهرست مطالب کتاب

کاوش منظومه شمسی به وسیله سفینه فضایی
سرگردانان: مقدمه
فصل 1: شما این‌جا هستید
فصل 2: انحرافات نور
فصل 3: تنزّل رتبه های بزرگ
فصل 4: جهانی که برای ما ساخته نشده
فصل 5: آیا حیات هوشمندی روی زمین هست؟
فصل 6: پیروزی وُیجر
فصل 7: در میان قمرهای زُحل
فصل 8: اولین سیاره جدید
فصل 9: سفینه ی آمریکایی در فراسوی منظومه شمسی
فصل 10: سیاهی مقدّس
فصل 11: ستاره شامگاهان و صبحدمان
فصل 12: زمین ذوب می شود
فصل 13: ره آورد آپولو
فصل 14: کنکاش دنیاهای دیگر و حفظ این یکی
فصل 15: دروازه های دنیای شگفتی گشوده می شوند
فصل 16: سنجش سپهر
فصل 17: خشونت روزمره ی میان ستاره ای
فصل 18: مرداب کامارینا
فصل 19: بازسازی سیاره ها
فصل 20: تاریکی
فصل 21: به سوی آسمان
فصل 22: پاورچین پاورچین از میان کهکشان راه شیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقطه آبی کمرنگ: چشم اندازی از آینده بشر در فضا‌
نویسنده
مترجمشهریار رضانیا
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-600-6043-90-6
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقطه آبی کمرنگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نقطه آبی کمرنگ

برای دریافت کتاب نقطه آبی کمرنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.