معرفی و دانلود کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر: جمالزاده - هدایت - چوبک

عکس جلد کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر: جمالزاده - هدایت - چوبک
قیمت:
۲۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر: جمالزاده - هدایت - چوبک

لیلا احمدی نصر در کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر به نقد و بررسی تفکرات سه تن از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات معاصر ایران، محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت و صادق چوبک می‌پردازد و خلاصه‌ای از آثار آن‌ها را ارائه می‌دهد.

درباره کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر:

اگر به تاریخ ادبیات ایران بنگریم متوجه می‌شویم که بسیاری از ادیبان پس از آن که استعداد و توانایی‌هایشان در سرایش و نگاشتن کشف شد دو راه در پیش می‌گرفتند: یا آن که بخش اعظم استعدادشان در سخن‌سرایی را در راه ستایش شاهان و بزرگان مملکت تباه می‌کردند یا کنج عزلت می‌گزیدند و به نوعی به مبارزه و مخالفت با ظلم و حاکمیت می‌پرداختند اما این کار نوعی مبارزه منفی به شمار می‌رفت و تاثیری بر از بین رفتن ظلم نداشت. ناگفته نماند که تنها موارد معدودی بوده‌اند که نارضایتی‌ها را در آثار خود، آن هم به مقداری اندک بازتاب داده‌اند، اما باز هم نمی‌توان از آن‌ها به عنوان ادیبانی مبارز و در جبهه‌ی مردم یاد کرد.

به طور کلی کم کم در سال‌های پایانی قرن سیزدهم نمودهایی از تحول و نوگرایی در ادبیات با ظهور نویسندگانی چون محمدعلی جمالزاده، صادق چوبک، صادق هدات و.... به چشم خورد.

این نویسندگان علاوه بر این که بنیان گذار سبک‌های جدیدی در ادبیات ایران بودند، به عنوان پیشگامانی در عرصه داستان و رمان ایرانی معاصر شناخته‌ می‌شدند که در غالب آثار خود بیدادگری‌ها و ظلم‌های حاکم بر جامعه را به تصویر می‌کشیدند و با قواعد سنتی حاکم بر جامعه به مبارزه می‌پرداختند.

کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر مناسب چه کسانی است؟

اگر به آثار نویسندگان پیشگام در ادبیات معاصر ایران علاقه دارید، مطالعه این کتاب می‌تواند دیدگاه خوبی درباره تفکرات و آثار آن‌ها به شما بدهد.

در بخشی از کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر می‌خوانیم:

چوبک نیز همچون نویسندگان دیگر نه تنها از واقعیت الهام می‌گیرد بلکه واقعیت نیز بوجود می‌آورد. واقعیتی که او آفریده کثیف و دون و پلید است و زوال و نابودی بر همه چیز سایه گسترانیده است.

چوبک در شخصیت‌پردازی پیرو سبک‌های فرانسوی و روسی قرن 19 است و معمولاً توصیف را با بیان اخلاق یا رفتار آغاز می‌نماید آنگاه در میانه چهره‌ها را به تفصیل شرح می‌دهد.

چوبک در اغلب داستان‌ها در میانه‌ی داستان به گذشته شخصیت یا قهرمان گریزی می‌زند و تاریخ زندگیش را به طور خیلی مختصر مرور می‌کند، مثلاً در تنگسیر ما را با گذشته زائر محمد آشنا می‌سازد «با انگلیسی‌ها جنگیده، روی کشتی کار می‌کرده...» شیوه بیان چوبک غیر مستقیم نویسی است که این باعث می‌شود حضور نویسنده در داستان پنهان بماند و خواننده به عنوان قضاوت گر در صحنه‌ی داستان حضور می‌یابد او به دور از احساسات و با تکیه بر واقعیت و بالحنی خون سر به داستان می‌پردازد و به جای گزارش دادن شخصیت‌ها را در صحنه‌ی اتفاقات به تصویر می‌کشد. در این شیوه خواننده فرصت می‌یابد آن چه در داستان روی می‌دهد ببیند.

گرایش چوبک به شکستن زبان نوشتاری و تمایلی افراطی برکاربرد زبان عامیانه در داستان‌های امروزه کاربرد ندارد. با تمام این حرف‌ها نمی‌توان چیرگی نگاه فرویدی خاص را که در داستاهای چوبک سایه گسترده نادیده گرفت.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: سیدمحمدعلی جمال‌زاده
سید محمدعلی جمال‌زاده
جمال‌زاده
آثار جمال‌زاده
فصل دوم: صادق هدایت
شجره نامه‌ی صادق هدایت
1- الف) سه قطره خون (1311) 
2- بوف کور: (1309) 
3- زنی که مردش را گم کرده بود
4- گرداب از مجموعه سه قطره خون
5- داوود گوژپشت
6- زنده به گور
7- حاجی مراد
8- شب‌های ورامین از مجموعه سایه روشن
9- علویه خانم
10- مرده خورها
11- حاجی آقا
12- فردا
13- خردجال
14- سگ ولگرد
15- توپ مرواری
فصل سوم: صادق چوبک
سال‌های 1332 تا 1357
صادق چوبک
سبک نثر چوبک
1- تنگسیر
2- عدل
3- سنگ صبور
4- انتری که لوطیش مرده بود
5- چراغ آخر
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر: جمالزاده - هدایت - چوبک
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات زرین اندیشمند
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات141
زبانفارسی
شابک978-622-7591-20-0
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر

برای دریافت کتاب نوگرایی در اندیشه نویسندگان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.