معرفی و دانلود کتاب هفت کوتوله و تمساح

عکس جلد کتاب هفت کوتوله و تمساح
قیمت:
۲۸,۵۷۵ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هفت کوتوله و تمساح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هفت کوتوله و تمساح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هفت کوتوله و تمساح

کتاب هفت کوتوله و تمساح، هشت نمایشنامه‌ی سیروس همتی درباره‌ی معضلات اجتماعی را در بر دارد؛ نمایشنامه‌هایی که به مقایسه‌ی شرایط زندگی در داخل و خارج کشور می‌پردازند. از ویژگی‌های آثار این مجموعه، می‌توان به ایجاز و کوتاهی متن و استفاده از شخصیت‌های محدود اشاره کرد که منجر به خلق آثاری غنی در حوزه‌ی ادبیات نمایشی شده است.

درباره‌ی کتاب هفت کوتوله و تمساح

سیروس همتی (Siroos Hemati)، نویسنده و کارگردان، شماری از نمایشنامه‌های کوتاه و موجز خود را تحت عنوان کتاب هفت کوتوله و تمساح منتشر کرده است. این کتاب، هشت اثر نویسنده را شامل می‌شود که هرکدام در دوره‌های زمانی مختلفی نوشته شده‌اند.

آثار منتشرشده در مجموعه‌ی پیش رو، کوتاه و کم‌حجم‌اند و از کاراکترهای محدودی برخوردارند؛ این ویژگی هم مطالعه را برای مخاطب پردغدغه‌ی امروزی راحت می‌کند و هم منجربه تسهیل فرآیند اجرا برای گروه‌های اجرایی می‌شود. نویسنده بر این باور است که اختصار حاکم بر این آثار، آن‌ها را به قالب جدیدی درآورده که برای جامعه‌ی ایرانی معاصر مناسب است و امکان مطالعه و تجربه‌ی مفاهیم و قصه‌های متفاوت را در فرصت‌های کوتاه فراهم می‌کند.

سیروس همتی در مقدمه‌ی کتاب، این سبک منحصربه‌فرد در نگارش داستان‌های نمایشی را «درام کوچک» نامیده و اظهار داشته که ایجاز به‌کاررفته در این آثار، آن‌ها را به لحاظ دقت نظر و فرم، به داستان کوتاه شبیه کرده است. هرچندکه از تمامی اصول نگارش متون نمایشی پیروی کرده‌اند و کاملاً با چارچوب‌های آن مطابقت دارند. او در ادامه توضیح می‌دهد که نمایشنامه‌های کوتاه، از قدمت زیادی برخوردارند، اما تاکنون در ایران، رونق چندانی نداشته‌اند.

«کمک»، «هفتادوپنج‌هزار»، «در»، «شش در چهار»، «تالار»، «پمپ»، «هایولی» و «تمساح»، عناوین نمایشنامه‌های منتشرشده در این کتاب‌اند. اولین نمایشنامه، تحت عنوان کمک، در دو پرده نوشته شده و مکالمه‌ی میان مدیرمدرسه و پدر یکی از دانش‌آموزان را نقل می‌کند.

ماجرا از این قرار است که یکی از دانش‌آموزان، کمک‌هزینه‌ی مدرسه را از خانواده‌اش دریافت کرده، اما در نهایت نتوانسته آن را به دست مسئولین مدرسه برساند. به همین خاطر پدرش در مدرسه حاضر شده تا پاسخی برای این اتفاق ارائه دهد. اما مسئله اینجاست که او استطاعت این را ندارد که وجه را به مدرسه بپردازد.

دیگر نمایشنامه‌های کتاب هفت کوتوله و تمساح هم به همین شیوه، به بررسی معضلات اجتماعی می‌پردازند و آسیب‌های موجود در روابط اجتماعی جامعه‌ی کنونی ایران را به تصویر می‌کشند. سیروس همتی در شماری از آثار این مجموعه، وقایع را در جغرافیایی خارج از ایران ترسیم می‌کند و در این نمونه‌ها، عموماً بر روابط انسان‌ها، نحوه‌ی شکل‌گیری روابط و نگرش افراد تأکید دارد.

در نهایت، او از طریق نگارش کتاب پیش رو در تلاش است تا با کنار هم قرار دادن قصه‌هایی با موقعیت جغرافیایی متفاوت، به معضلات اجتماعی، ساختار زندگی و زیست انسان با رویکردی انتقادی بنگرد. این کتاب به‌همت انتشارات نیستان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب هفت کوتوله و تمساح برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی، مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

با سیروس همتی بیشتر آشنا شویم

سیروس همتی، بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس، مدرس و طراح صحنه‌ی ایرانی است که در سال 1351 متولد شده و آثار فراوانی در حوزه‌ی سینما، تلویزیون و تئاتر خلق کرده است. او همچنین مدرک کارشناسی ریاضی دارد و در این زمینه تدریس می‌کند.

سیروس همتی، نقش‌آفرینی در فیلم‌های «مارمولک» و «خاک سرخ» و سریال‌های «خداحافظ بچه» و «آشپزباشی» را در کارنامه دارد و جوایز و افتخارات متعددی دریافت کرده است. کتاب‌های «ننه کاراته»، «پناه بر رویا» و «یک شاخه گل سرخ»، شماری از برجسته‌ترین آثار سیروس همتی‌اند.

در بخشی از کتاب هفت کوتوله و تمساح می‌خوانیم

متولی: (اشاره به مسعود) این مردِ ناموس از بیت‌الله دزدیده... اون بی‌ناموس از بیت‌المال... آژان‌جان... پمپی که به خانه رواست به مسجد حرام‌ست... این طفلک، مسعود، مال این حرفا نی... حتمی نتونسته یا نداشته که یه دونه پمپ کولر آبی بخره [مکث] نشسته با خودش دو دو‌تا کرده... گفته از خدا پمپ قرض بگیرم بهتره... فردا روز کار و بارم سکه شد... براش می‌خرم... در واقع با خدا معامله کرده.

آژان: با این توجیه سنگ روی سنگ بند نمی‌شه.

متولی: چرا؟!...

آژان: اون‌وقت هر دزدی عملش رو موجه می‌دونه.

متولی: پمپ مال مسجده، مسجد مال خدا... بفرما تو یقه خدا رو بگیر ببر ژاندارمری...

آژان: چرند نگو.

متولی: مرد مؤمن، اگه اون جوون واقعاً دزد بود، دینام می‌دزدید که گرون‌تره... بجای یه پمپ چند‌تا ورمی‌داشت... از من نخواه که نمیام... با اجازه... [می‌خواهد درب را ببندد، آژان مانع می‌شود.]

آژان: کجا؟!

متولی: (ملتمسانه) کوتاه بیا تا بلندی نصیبت بشه... این جوونو پیش زن پا به ماهش و در و همساده، خوار و خفیفش نکن.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
پیش‌درآمد
هفتادوپنج هزار
در
شش در چهار
تالار
پمپ
هاپولی
تمساح
اشخاص

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هفت کوتوله و تمساح
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات127
زبانفارسی
شابک978-622-208-819-4
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هفت کوتوله و تمساح

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هفت کوتوله و تمساح

برای دریافت کتاب هفت کوتوله و تمساح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.