معرفی و دانلود نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد: با نگاهی به داستان‌های هزار و یک شب

عکس جلد نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد: با نگاهی به داستان‌های هزار و یک شب
قیمت:
۱۰۹,۲۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد: با نگاهی به داستان‌های هزار و یک شب

نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد نوشته‌ی الهام نظری و کارگردانی رضا عمرانی، سریالی ده قسمتی است که زندگی دو خواهر جوان را روایت می‌کند که در کنار مادر بیمارشان در خانه‌باغی قدیمی و متروکه زندگی می‌کنند. در شبی طوفانی این دو خواهر دفتر خاطرات مادرشان را می‌یابند و به حقایقی هولناک پی می‌برند. هم‌زمان اتفاقات مرموز و عجیبی در این خانه می‌افتد. این نمایش صوتی ملهم از داستان‌های هزار و یک شب است.

درباره‌ی نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد

در خانه باغی قدیمی و متروک، شهرزاد و دنیازاد به همراه مادرشان زندگی می‌کنند. آن‌ها سال‌هاست که از دست پدر خانواده، شهریار، فرار کرده‌ و در این خانه پنهان شده‌اند و با هیچ‌کس دیگری ارتباطی ندارند. مادر آن‌ها مدتی است دچار بیماری خاصی شده که باعث می‌شود ناگهان به خواب برود و ساعت‌ها هوشیاری‌اش را از دست بدهد. داستان از جایی آغاز می‌شود که شهرزاد مادر بی‌هوش‌اش را در باغ و میان چمن‌ها می‌یابد. در کنار مادر، دفتری افتاده که توجه او را به خود جلب می‌کند. این دفترچه خاطرات مادر است...

همان شب طوفانی آغاز می‌شود و به دنبالش برق می‌رود. شهرزاد با دکتری تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تا برای بررسی وضعیت مادر بیاید. در مدت انتظار، او شروع به خواندن این خاطرات می‌کند و به حقایق هولناکی از گذشته و زندگی مادرش پی می‌برد. او می‌فهمد که پدر ظالم‌شان، شهریار، مدتی پیش کشته شده. درواقع، او با ضربات متعدد چاقو به شکلی فجیع سلاخی شده است. مادر در صفحات آخر دفترش نوشته وقتی خبر مرگ شهریار را شنیده، بعد از بیست‌وپنج سال زندگی پنهانی و پر از ترس، با فراغ بال از خانه خارج شده و به سردخانه رفته تا جنازه را شناسایی کند. با طولانی شدن آمدن دکتر، دنیازاد به بهانه‌ی آوردن غذا به زیرزمین خانه می‌رود. او در آنجا مرد زخمی‌ای را پیدا می‌کند که یک گربه همراهش است. این مرد عجیب از همه‌چیز خبر دارد و همه‌ی آن‌ها را می‌شناسد. او می‌داند که شهریار کشته شده. می‌داند که دکتر قرار نیست بیاید و انتظار بیهوده است. و از مهم‌تر، به دنیازاد می‌گوید شهرزاد راز بزرگی دارد که از او پنهانش کرده. دنیازاد ترسیده از مرد می‌پرسد که کیست و چطور همه‌ی این‌ها را می‌داند. مرد می‌گوید که جن است و از سرزمین دیگری آمده...

نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد، سریالی ده قسمتی است که الهام نظری آن را نوشته و رضا عمرانی کارگردانی کرده است. این تراژدی مدرن با الهام از قصه‌های هزار و یک شب نوشته شده و شخصیت‌ها و داستان‌هایش وامدار این کتاب هستند. خط اصلی این نمایش در مورد خانواده‌ای منزوی است که سال‌هاست از دست مردی فراری هستند و خود را پنهان کرده‌اند. پیدا شدن دفتر خاطرات مادر بهانه‌ای می‌شود تا شهرزاد و دنیازاد زندگی‌شان را مرور کنند و به حقیقت خیلی از اتفاقات و رازهای پنهان پی ببرند. نه‌فقط در مورد پدر و مادرشان، که در مورد خودشان و ارتباطشان با یکدیگر. این دو خواهر رابطه‌ی پرتنشی با هم دارند و علی‌رغم اینکه همیشه در کنار هم زندگی کرده‌اند، ولی هرکدام احساسات و رازها دارند که از هم پنهانش می‌کنند. اما داستان مسیری سرراست را طی نمی‌کند بلکه به‌مرور از دنیای واقعی فاصله می‌گیرد و وارد فضایی جادویی و افسانه‌ای می‌شود.

هزار و یک شب یکی از قدیمی‌ترین داستان‌های تاریخ است که قدمتی چند هزار ساله دارد. در این کتاب، شهریار عادت دارد شبی را با زنان بگذراند و صبح آن‌ها را به قتل برساند. نوبت به شهرزاد که می‌رسد او تصمیم می‌گیرد قصه‌ای برای شهریار تعریف کند تا خوابش ببرد و زنده بماند. شهریار که شیفته‌ی داستان شده شهرزاد را نمی‌کشد و از او می‌خواهد شب بعدی باز هم قصه بگوید. و این قصه‌گویی و به دنبالش زندگی شهرزاد ادامه می‌یابد. الهام نظری در نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد، علاوه بر شخصیت‌ها و قصه‌ها، از تکنیک تعلیق و تودرتویی قصه‌های هزار و یک شب هم بهره می‌برد. روایت او پر از خرده داستان‌های عجیب و معمایی است که به‌خوبی با یکدیگر و همینطور با خط اصلی نمایش پیوند دارند و در مخاطب تعلیق ایجاد می‌کنند. نویسنده از عناصر جادویی هزار و یک شب، مثل جن و دنیای مردگان، هم به شکلی خلاقانه بهره می‌گیرد و روی مرز درام و افسانه می‌ماند. همچنین مسائل زنان و سرکوب آن‌ها از دیگر درون‌مایه‌های این نمایش صوتی است. نظری تلاش کرده دغدغه‌های اجتماعی و جنسیتی‌اش را وارد این اقتباس مدرن کند و از ترکیب آن‌ها یک تراژدی زنانه خلق نماید.

نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد را نشر ماه آوا به انتشار رسانده و راضیه هاشمی، بهناز بستان‌دوست و بهناز جعفری در آن بازی می‌کنند.

نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد به دوستداران نمایش‌های ایرانی توصیه می‌شود.

با الهام نظری بیشتر آشنا شویم

الهام نظری (متولد 1364) مترجم و نویسنده است. او کتاب‌هایی همچون «طوطی فلوبر» جولین بارنز و «بهار زندگى دوشیزه جین برودى» را ترجمه کرده و همچنین یکی از مؤلفین کتاب «زنان پیشرو» است که داستان زندگی زنان پیشروی ایرانی مثل سوسن تسلیمی و سیمین بهبهانی را روایت می‌کند. نظری از دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌های برق و مدیریت اجرایی فارغ‌التحصیل شده و از دهه‌ی 1380 فعالیت‌های ادبی و هنری‌اش را آغاز کرده است. او از ابتدای دهه‌ی 1390 و با ترجمه‌ی کتاب «هومر و لنگلی» نوشته‌ی دکتروف، به شکل حرفه‌ای وارد حوزه‌ی ادبیات شد.

در بخشی از نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد: با نگاهی به داستان‌های هزار و یک شب می‌شنویم

دنیا: من می‌فهممت شهرزاد.
شهرزاد: آخ... دنیا... تو بازم می‌ترسی؟
دنیا: نه وقتی تو هستی. انگار قراره صبح نشه. چه طولانیه این شب...
شهرزاد: من از یه چیزی ناامیدم دنیا.
دنیا: از چی؟
شهرزاد: از بیدار شدن دوباره‌ی مامان... از اینکه بلند شه از جاش. شبیه تموم شدنه.
دنیا: من فقط می‌خوام این برق بیاد.
شهرزاد: فکر کنم این صبحی که قراره بیاد، خیلی فرق داره با روزهای قبل.
دنیا: آره... فرق داره...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
46 دقیقه
قسمت اول
40 دقیقه
قسمت دوم
41 دقیقه
قسمت سوم
38 دقیقه
قسمت چهارم
45 دقیقه
قسمت پنجم
51 دقیقه
قسمت ششم
42 دقیقه
قسمت هفتم
44 دقیقه
قسمت هشتم
36 دقیقه
قسمت نهم
44 دقیقه
قسمت پایانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد: با نگاهی به داستان‌های هزار و یک شب
نویسنده
راویگروه گویندگان
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، نمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد

پريا رضايي
۱۴۰۲/۹/۵
این نمایشنامه فوق العاده مفهومی بود. از ابتدا تونستم تاحدودی متوجه بشم ولی از یه جایی به بعد نتونستم بفهممش البته میشه گفت در مورد این دنیا و آمال و آرزوهای آدمی و سختیها و مصیبتهایی هستش که همه گریبانگیرشون هستیم شاید وصف حال الان ماهاست در کل شنیدنش خالی از لطف نیست و اجرای بازیگران عزیز هم که خیلی خیلی عالی بود. ممنون از کتابراه عزیز
Nahid Ghovanloo
۱۴۰۲/۳/۲
من خیلی منتظر این کار بودم اما چندان نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم
البته اجرای هنرمندانه و فوق‌العاده‌ی عزیزان، من را ترغیب کرد تا انتها گوش کنم
ممنون
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد

برای دریافت نمایش صوتی شهرزاد و دنیازاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.