معرفی و دانلود کتاب هنرمند حناکار

عکس جلد کتاب هنرمند حناکار
قیمت:
۵۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنرمند حناکار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنرمند حناکار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنرمند حناکار

کتاب هنرمند حناکار داستانی است درباره‌ی شجاعت، قدرت تصمیم‌گیری و پذیرش عواقب اشتباهات در زندگی. لاکشمی زنی مستقل است که در شهر جیپور در دهه‌ی 50 میلادی زندگی می‌کند. او از یک ازدواج نافرجام فرار کرده و به یک هنرمند حناکار مشهور در شهرش تبدیل شده. اما با ورود خواهر نوجوانش به زندگی او، همه‌چیز دستخوش تغییر می‌شود... . اولین رمان آلکا جوشی را بخوانید که هم نامزد جایزه‌ی گودریدز شده و هم پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز.

درباره‌ی کتاب هنرمند حناکار

آلکا جوشی (Alka Joshi) در راجستان هند به دنیا آمده و در 9 سالگی، همراه با خانواده‌اش در کشور آمریکا اقامت کرده. او هیچ‌وقت رؤیای نویسندگی را در سر نداشت؛ اما وقتی مادر پیرش را پس از سال‌ها به کشور هند برد، همه‌چیز تغییر کرد. پس از 10 سال تلاش، تحقیق و سفرهای بسیار به کشور هند، اولین رمانش را نوشت. او زمانی کتاب هنرمند حناکار (The Henna Artist) را منتشر کرد که مادرش دیگر زنده نبود. مادری که در هجده سالگی، وقتی در رشته‌ی روان‌شناسی تحصیل می‌کرد، مجبور به ازدواج و ترک تحصیل شد و تا 22 سالگی، سه فرزند داشت. او هرگز نتوانست به آرزوهایش تحقق ببخشد؛ اما آلکا سعی کرد شخصیت‌ مادرش را، اگر ازدواج نکرده بود، در کتابش بازسازی کند. و این‌گونه بود که شخصیت‌ لاکشمی خلق شد.

لاکشمی یکی از جذاب‌ترین، قوی‌ترین، مستقل‌ترین و رهاترین شخصیت‌های خلق‌شده است. او در 17 سالگی خود را از منجلاب ازدواج ناموفق بیرون کشیده، یک هنرمند حناکار است و هم به طرز استفاده از داروهای گیاهی تسلط دارد. اما او در رؤیای داشتن خانه‌ای مستقل زحمت می‌کشد و برای رسیدن به این هدف، سختی‌های زیادی را تحمل می‌کند. زندگی لاکشمی وقتی دگرگون می‌شود که دختر نوجوان سیزده‌ساله‌ای به نام رادا ادعا می‌کند خواهر اوست. رادا به لاکشمی خبر می‌دهد که پدر و مادرشان مرده‌اند و می‌خواهد مدتی پیش خواهرش بماند. لاکشمی و رادا شخصیت‌های کاملاً متفاوتی دارند و سازگاری آن‌ها با هم، ناممکن به نظر می‌رسد.

معرفی و دانلود کتاب هنرمند حناکار

شخصیت‌پردازی رمان هنرمند حناکار، به خوانندگان این اجازه را می‌دهد که خودشان را به‌جای شخصیت‌ها بگذارند و تجربه‌ای تکرارناشدنی داشته باشند. لاکشمی زنی قوی است که به‌واسطه‌ی کارش با زنان ثروتمند زیادی ارتباط دارد و رازهای آنان را می‌داند. او یاد گرفته که چگونه به‌عنوان یک زن، در جامعه‌ای مردسالار زندگی کند و به‌دنبال رؤیاهای خود باشد. رادا که از روستا به شهر آمده، بلافاصله مجذوب زیبایی‌های شهر جاپور می‌شود و اخلاق متفاوتی پیدا می‌کند. او انتخاب‌های لاکشمی را زیر سؤال می‌برد و او را به دردسر می‌اندازد. لاکشمی دیگر مطمئن نیست که چه انتخاب‌هایی در زندگی‌اش درست یا چه انتخاب‌هایی غلط است. اما همین اتفاق‌های کوچک هستند که سرنوشت او را در طول کتاب هنرمند حناکار شکل می‌دهند.

شاید در نگاه اول شخصیت‌های متعدد کتاب هنرمند حناکار شما را گیج کند؛ اما راهنمایی که در ابتدای کتاب آمده است، شما را از سردرگمی نجات می‌دهد. شما می‌توانید تک‌تک شخصیت‌ها را در ذهن خود تصور کنید و از ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها درس بگیرید. اگر هم دلتان پیش یکی از شخصیت‌ها گیر کرده است و دوست دارید از آینده‌اش بیشتر مطلع شوید، نگران نباشید. آلکا جوشی قرار است ادامه‌ی این رمان را در دو جلد دیگر بنویسد. رمان هنرمند حناکار، تازه اولین جلد سه‌گانه‌ی جیپور است!

آلکا جوشی دهه‌ی 50 میلادی را برای داستانش انتخاب کرده: زمانی که همه‌ی جهان درگیر آسیب‌های پس از جنگ جهانی دوم هستند، عقاید مردم با گذشته بسیار فرق کرده و بیشتر کشورها به جامعه‌ای مدرن تبدیل شده‌اند. کشور هند نیز از این امر مستثنی نیست. داستان هنرمند حناکار در کشور هند، پس از استقلال از بریتانیا می‌گذرد. کشوری که تقابل سنت و مدرنیته در آن مشهود است و هنوز هم بسیاری از تفکرات سنتی در آن اجرا می‌شود. به همین دلیل هم رفتار زنانی چون لاکشمی توجه بسیاری از مردم، به‌خصوص دیگر زنان را به خود جلب می‌کند.

کتاب هنرمند حناکار نثری دل‌پذیر و ساده دارد و در هنگام خواندن رمان، اصلاً گذر زمان را احساس می‌کنید. آلکا جوشی بخش‌هایی از کتاب را به‌صورت سوم شخص نوشته؛ اما بیشتر حجم کتاب از نگاه لاکشمی روایت می‌شود. جوشی از آن نویسندگانی است که با همه‌ی حواس پنج‌گانه‌اش می‌نویسد. وقتی کتاب را می‌خوانید عطر یاس را حس می‌کنید،‌ رنگ حنا را می‌بینید، طعم انبه را در دهانتان احساس می‌کنید، صداهای شهر جیپور را در سرتان می‌شنوید و دست در دست لاکشمی می‌گذارید تا طرحی نو بر دستانتان بنشاند.

حتی وقتی آخرین خط داستان هنرمند حناکار را می‌خوانید، از این کتاب آلکا جوشی رهایی ندارید! در پایان کتاب تاریخچه‌ای از گیاه حنا، دستورالعمل درست کردن خمیر حنا، طبقات اجتماعی در کشور هندوستان (سیستم کاست)، دستور پخت یکی از غذاهای سنتی هند به نام دال باتی و طرز تهیه‌ی یک دسر خوشمزه و ساده قرار داده شده است. فرهنگ مردم هند قدیم در همه‌ی قسمت‌های کتاب جریان دارد.

ترجمه‌ی مریم نیک‌پور از کتاب هنرمند حناکار را نشر کتاب کوله‌پشتی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب هنرمند حناکار

  • کتاب پرفروش نیویورک تایمز
  • کتاب منتخب باشگاه کتابخوانی ریس ویترسپون و هلو سان‌شاین
  • نامزد جایزه‌ی بهترین رمان تاریخی گودریدز (2020)
  • نامزد جایزه‌ی گودریدز برای اولین رمان (2020)

نکوداشت‌های کتاب هنرمند حناکار

  • آلکا جوشی ما را همراه با قهرمان سرسخت کتابش به گذشته‌ی هیجان‌انگیز کشور هند می‌برد. (بوک‌لیست)
  • اولین رمان آلکا جوشی فراموش‌نشدنی است. رمان هنرمند حناکار را آرام‌آرام بخوانید و از تک‌تک صفحاتش لذت ببرید. (آنیتا امیررضوانی، نویسنده‌ی کتاب «خون گل‌ها»)
  • همه‌ی عناصر یک رمان بزرگ در این اثر جمع شده‌اند: قهرمانی که از استعدادش برای دوست‌داشتنی‌تر کردن زندگی‌ استفاده می‌کند، شخصیت‌های متفاوت و پیچیده که هر کدام در طرح داستان نقشی تعیین‌کننده دارند و درون‌مایه‌ای دوست‌داشتنی. چه کتاب خوشایندی! (ساندرا اسکوفیلد، نویسنده‌ی کتاب «آخرین پیش‌نویس»)
  • کتاب هنرمند حناکار داستانی تاریخی و دل‌پسند درباره‌ی دردهای تمام‌ناشدنی است. لاکشمی و اطلاعات او درباره‌ی ادویه‌ها، روغن‌ها، گیاهان و... کششی بی‌سابقه در من به وجود آورد؛ انگار که در داستان پریان زندگی می‌کردم. (لورا مک‌نیل، نویسنده‌ی کتاب «آب تاریک»)
  • راجستان رمانتیک و کهن با دستان جادویی آلکا جوشی، زندگی دوباره پیدا می‌کند! داستان هنرمند حناکار پر از آداب و رسوم، مکان‌ها و شخصیت‌های پرطرفدار هندی است. من منتظر شاهکار بعدی آلکا جوشی هستم. (سوجاتا ماسی، نویسنده‌ی کتاب «بیوه‌های مالابار هیل»)
  • از فصل اول تا آخرین فصل مجذوب این کتاب شدم! (ریس ویترسپون، بازیگر)

کتاب هنرمند حناکار برای چه کسانی مناسب است؟

اگر داستان‌هایی با محوریت زنان قوی برای شما جذاب است، اگر ادبیات کشور هند را دوست دارید، اگر از داستان‌های تاریخی با تم عاشقانه لذت می‌برید، کتاب هنرمند حناکار بهترین انتخاب برای شماست.

در بخشی از کتاب هنرمند حناکار می‌خوانیم

ساعت ده شب، زمانی که می‌بایست به حساب‌وکتابم می‌رسیدم و برای فردا آماده می‌شدم، در خانۀ ناتمامم ایستاده و منتظر هری بودم. در دستم چاقویی بود که برای بریدن گیاهان و دونیم ‌کردن دانه‌ها از آن استفاده می‌کردم. آن بیرون، سایۀ نور چراغ خیابان می‌افتاد روی کف زیبای خانه‌ام و موزائیک‌هایش را نمایان می‌کرد که منقش به گل‌های زعفران مدور، برگ‌های بوته‌های مارپیچ و گلدان‌هایی با انحنای زنانه بودند. به ‌هازی و نسرین و دیگر روسپیان شهر آگرا فکر می‌کردم که اولین‌بار مرا با طرح‌های سرزمین‌های مادری‌شان آشنا کردند: مراکش، کابل، کلکته، مدرس، قاهره. در شهر تاج‌محل، جایی که بعد از ترک هری و قبل از آمدن به جیپور سه سال در آن کار می‌کردم، بازوها، کفل‌ها و پشت زنان را با حنا زینت می‌دادم. طرح‌هایم به‌مرور زمان انتزاعی‌تر شدند. می‌بایست طاووس کشوری را در کاسۀ صدف کشوری دیگر جا می‌دادم، یا یک پرندۀ کوه‌های افغان را به بادبزنی مراکشی تبدیل می‌کردم. برای همین وقتی نوبت رسید به طراحی کف خانۀ خودم، طرحی زدم به پیچیدگی حنایی که روی بدن آن زنان طراحی می‌کردم. لذت می‌بردم از اطلاعاتی که معنایش را فقط خودم می‌دانستم.

گل‌های زعفران نماد نازایی بودند. ناتوانی در تولید دانه، همان‌طور که ثابت شده بود من نمی‌توانم فرزندی تولید کنم. شیر آشوکا، مثل سمبل جمهوری جدیدمان، نمادی از جاه‌طلبی من بود. همیشه بیشتر از چیزی می‌خواستم که دستانم می‌توانستند انجام دهند، آنچه با عقل و درایتم می‌توانستم به‌دست آورم؛ بیشتر از چیزی که پدر و مادرم تصور می‌کردند امکان‌پذیر است. کار زیبای زیر پاهایم به مهارت استادکارانی نیاز داشت که اختصاصی برای قصر کار می‌کردند. هزینۀ همۀ این‌ها از کارهای دقیق و تلاش من در تولید روغن‌های مسحورکننده، لوسیون‌ها، خمیرهای حنا و از همه مهم‌تر، کیسه‌های گیاهان دارویی که برای سمیر تهیه می‌کردم تأمین می‌شدند.

فهرست مطالب کتاب

شخصیت‌هایی که در داستان می‌آیند
دیباچه
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهار
فرجام
سپاسگزاری‌ها
داستان حنا
دستور خمیر حنای رادا
سیستم کاست در هند
دستورالعمل مالک برای پخت دال باتی (برای 4 نفر)
دستورالعمل قصر برای پختن رابری سلطنتی (برای 10 نفر)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنرمند حناکار
نویسنده
مترجممریم نیک پور
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات368
زبانفارسی
شابک978-600-461-458-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنرمند حناکار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هنرمند حناکار

برای دریافت کتاب هنرمند حناکار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.