معرفی و دانلود کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)

عکس جلد کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)
قیمت:
8000 تومان - 0.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)

کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)، بخشى از کتاب سیرى در سیره ائمه اطهار علیهم السلام اثر استاد شهید آیت‌اللّه‌ مرتضی مطهرى است که شامل دو سخنرانى همراه با پرسش و پاسخ بوده و در بهار سال 1350 هجرى شمسى در انجمن اسلامى پزشکان ایراد شده است.

در بخشی از کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع) می‌خوانیم:

بحث امروز ما یک بحث تاریخى و از فروع مسائل مربوط به امامت و خلافت است و آن، مسئله به اصطلاح ولایتعهد حضرت رضا علیه‌السلام است که مأمون ایشان را از مدینه به خراسانِ آن‌ وقت (مرو) آورد و به عنوان ولىّ‌ عهد خودش منصوب کرد؛ حتى همین کلمه «ولیعهد» یا «ولىّ‌عهد» هم در همان مورد استعمال شده، یعنى این تعبیر تنها مربوط به امروز نیست، مربوط به همان وقت است و من از چند سال پیش در فکر بودم که ببینم این کلمه از چه تاریخى پیدا شده؛ در صدر اسلام که نبوده، یعنى اصلاً موضوعش نبوده، لغتش هم استعمال نمى‌شده؛ این کار که خلیفه وقت در زمان حیات خودش فردى را به عنوان جانشین معرفى کند و از مردم بیعت بگیرد، اول بار در زمان معاویه و براى یزید انجام شد، ولى این اسم را نداشت که براى یزید بیعت کنید به عنوان «ولىّ‌عهد».

در دوره‌هاى بعد هم یادم نیست [این تعبیر را] دیده باشم با اینکه به این نکته توجه داشته‌ام. ولى در اینجا مى‌بینیم که این کلمه استعمال شده است و همواره هم تکرار مى‌شود؛ و لهذا ما نیز به همین تعبیر بیان مى‌کنیم چون این تعبیر مربوط به تاریخ است؛ تاریخ به همین تعبیر گفته، ما هم قهرا به همین تعبیر باید بگوییم.

نظیر شبهه‌اى که در مسئله صلح امام حسن هست در اینجا هم هست با اینکه ظاهر امر این است که این‌ها دو عمل متناقض و متضاد است، زیرا امام حسن خلافت را رها کرد و به تعبیر تاریخ یا به تعبیر خود امام تسلیم امر کرد یعنى کار را واگذاشت و رفت، و در اینجا قضیه برعکس است؛ قضیه، واگذارى نیست، تحویل گرفتن است به حسب ظاهر. ممکن است به نظر اشکال برسد که پس ائمه چکار بکنند؟ وقتى که کار را واگذار مى‌کنند مورد ایراد قرار مى‌گیرند، وقتى هم که دیگران مى‌خواهند واگذار کنند و آن‌ها مى‌پذیرند باز مورد ایراد قرار مى‌گیرند. پس ایراد در چیست؟

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
ولایتعهدى امام رضا علیه‌السلام
رفتار عباسیان با علویین
مسئله ولایتعهد امام رضا و نقل‌هاى تاریخى
مأمون و تشیع
نظر شیخ مفید و شیخ صدوق
احتمال دوم
نظر جرجى زیدان
احتمال سوم
الف. جلب نظر ایرانیان
ب. فرونشاندن قیام‌هاى علویان
ج. خلع سلاح کردن حضرت رضا
مسلّمات تاریخ
مسائل مشکوک
بررسى فرضیه‌ها
همکارى با خلفا از نظر ائمه اطهار
استدلال حضرت رضا
ولایت جائر
پرسش و پاسخ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)
نویسنده
ناشر چاپی موسسه انتشارات صدرا
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات85
زبانفارسی
شابک978-964-7299-94-7
موضوع کتابکتاب‌های کلام و عقاید
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)

علی شهابی
۱۴۰۲/۷/۲۵
بسیار عالی و روان گفته شده و میتونید با هر اعتقادی و دیدگاهی کتاب رو مطالعه کنید انقد که به خوبی و بدون تعصب روایت شده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع)

برای دریافت کتاب ولایتعهدی امام رضا (ع) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.