معرفی و دانلود کتاب ویلا اربل: جنگ جهانی دوم، فرار و خانه‌ای در فرانسه

عکس جلد کتاب ویلا اربل: جنگ جهانی دوم، فرار و خانه‌ای در فرانسه
قیمت:
۱۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ویلا اربل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ویلا اربل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ویلا اربل: جنگ جهانی دوم، فرار و خانه‌ای در فرانسه

شخصیت‌هایی که سال‌هاست از مرگ آن‌ها گذشته، در کتاب ویلا اربل به پا می‌خیزند و روایتی هیجان‌انگیز از جنگ جهانی دوم در فرانسه را رقم می‌زنند. رزماری سالیوان پس از سال‌ها تحقیق، مصاحبه و جمع‌آوری اسنادْ داستان هنرمندانی چون آندره برتون، ویکتور سرژ و مکس ارنست را بازگو می‌کند که در سال 1940 و در میانه‌ی جنگی عظیم به خانه‌ای پناه می‌برند که بعدها عامل نجات بیش از دوهزار نفر می‌شود. گفتنی است کتاب پیش‌رو برنده‌ی جایزه‌ی «ید وشم» در بخش تاریخ هولوکاست شده.

درباره‌ی کتاب ویلا اربل

فرانسه، سال 1940. خیابان‌های پاریس که زمانی پر از عابران شاد و سرخوش بودند، اکنون مملو از جاسوسان و مأموران گشتاپو هستند. حالا که بخشی از فرانسه به دست ارتش نازی افتاده است، تعدادی از هنرمندان بزرگ به دنبال راه نجاتی از این شرایط می‌گردند. هنرمندانی چون آندره برتون، ویکتور سرژ، مکس ارنست، مارک شاگال، کنسوئلو دوسنت‌ اگزوپری، بنژامن پره، رمدیوس وارو و... . آن‌ها که با عنوان دشمنان رایش سوم شناخته می‌شوند،‌ با یک حرکت اشتباه دستگیر، تبعید یا حتی اعدام می‌گردند. تنها راه نجات آن‌ها ویلا اربل است؛ خانه‌ای قصرمانند در بیرون از شهر مارسی که در آن گروهی از جوانان برای زنده نگه داشتن جنبش مقاومت، از جان مایه می‌گذارند. رزماری سالیوان (Rosemary Sullivan) خاطرات و نامه‌های افراد درگیر در این ماجرا را جمع‌آوری می‌کند و روایتی پر از درام و تعلیق در کتاب ویلا اربل (Villa Air-Bel) می‌آفریند.

با حمایت مالی کمیته‌ی نجات اضطراری (یک سازمان خصوصی آمریکایی) قهرمانانی پا به میدان می‌گذارند تا هنرمندان ساکن در فرانسه را در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم حفظ کنند. میریام دونپورت دانشجوی سرسخت، ورین فرای دانشجوی فارغ‌التحصیل هاروارد،‌ مری جین گلد دختری زیبا و ثروتمند، دنی بندیت سوسیالیستی بازمانده از نبرد دانکرک و همسر بریتانیایی او، تئو بندیت، از هر وسیله‌ی ممکنی بهره می‌برند تا نازی‌ها و مقامات دولت ویشی را دور بزنند و انجمنی سری در ویلا اربل به وجود بیاورند. ساختمان ویلا اربل بعد از مهاجرت هنرمندان به آن‌جا شاهد جلسات مخفیانه،‌ فعالیت‌های هنری پرشور و مباحثات بی‌شمار بود. همه در یک ساختمان بزرگ و دلپذیر اقامت داشتند؛ اما جنگ در اروپا جریان داشت و جان آن‌ها در خطر بود. با وجود چنین شرایطی، همگان امید داشتند که از تاریک‌ترین دوران قرن بیستم جان سالم به در ببرند و میراثی ماندگار برای آیندگان به جا بگذارند.

معرفی و دانلود کتاب ویلا اربل

رزماری سالیوان در مقاله‌ای مستقل توضیح می‌دهد که کتاب ویلا اربل اینگونه نوشته شد. او می‌گوید که اولین‌بار وقتی نقاش و نویسنده‌ی سورئالیست برجسته، لئونورا کرینگتون، را دیدم، جرقه‌ی نوشتن کتاب در ذهن من زده شد. لئونورا که معشوقه‌ی نقاش آلمانی، ماکس ارنست بود، همراه با او از فرانسه فرار کرد و این ماجرا را در کتاب تکان‌دهنده‌اش «آن پایین» (Down Below) شرح داده است. پس از شنیدن و خواندن سرگذشت لئونورا و ماکس، رزماری سالیوان به این فکر می‌کند که چرا هنرمندان با شروع شدن جنگ جهانی دوم، بلافاصله پاریس را ترک نکردند؟ او شروع به خواندن زندگی‌نامه‌ی افرادی چون رمدیوس وارو و وریان فرای می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که باید کتابی بنویسد که شخصیت‌ محوری آن، ویلا اربل باشد. همان ملجأ و مأمنی که در همه‌ی این زندگی‌نامه‌ها از آن یاد شده بود.

حالا سؤالات بسیاری ذهن رزماری سالیوان را درگیر خود کرده بودند: هنرمندان ساکن در ویلا اربل چه کسانی بودند و چگونه در شرایط مرگ‌بار جنگ گرفتار شدند؟ چرا به محض شروع جنگ، از فرانسه فرار نکردند؟ آیا آن‌ها فکر می‌کردند جنگ رخ نمی‌دهد یا باور داشتند جنگ جهانی دوم به کشور فرانسه نمی‌رسد؟ چه کسانی در شکل‌گیری ویلا اربل نقش داشتند؟ چرا جوانانی جان خود را به خطر انداختند تا دیگران را نجات دهند؟ و بسیاری سؤالات دیگر که سالیوان در هنگام نگارش کتاب ویلا اربل، در پی جواب دادن به آن‌هاست.

داستان جنگ جهانی دوم هزاران بار و در همه جا گفته شده است. رزماری سالیوان داستان این جنگ را از پاییز 1940 و یک مهمانی شام شروع می‌کند. وقتی دوازده نفر دور میز شام در ویلا اربل نشسته‌اند و با یکدیگر سخن می‌گویند. اما برای درک بهتر شرایط کتاب، باید داستان‌ هر کدام از این دوازده نفر در سال‌های دور را روایت کرد. سالیوان دو خط داستانی را در کتاب ویلا اربل دنبال می‌کند: چگونه این دوازده نفر با یکدیگر ارتباط گرفتند و کنار هم جمع شدند و چگونه جنگ به‌آرامی شروع شد و سرنوشت همه را عوض کرد.

رزماری سالیوان برای نوشتن کتاب، به سراغ تنها چیزهایی می‌رود که از شخصیت‌های موردنظرش باقی مانده‌اند: اسناد آرشیوی مانند نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، مجلات و تصاویر. او مجموعه مکاتبات وریان فرای، ماکس ارنست، پگی گوگنهایم، بنجامین پره، ویکتور سرژ، آندره برتون و... را از نظر می‌گذراند، با فرزندان و نوادگان این هنرمندان و افراد مصاحبه می‌کند، به پاریس و مارسی می‌رود و تمام توانش را برای نوشتن کتاب ویلا اربل می‌گذارد.

نشر نیماژ کتاب ویلا اربل را با ترجمه‌ی مریم الماسی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب ویلا اربل

  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن کانادایی «ید وشم» در بخش تاریخ هولوکاست (2007)
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب یهودی کانادایی هلن و استن واین (2007)
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن کتابفروشی مستقل Different Drummer (2006)

نکوداشت‌های کتاب ویلا اربل

  • صحنه‌هایی که رزماری سالیوان از ویلا اربل در کتاب خلق کرده، مانند کمدی‌های چخوف است؛ با این تفاوت که وحشت جنگ با آن قرین شده. (فایننشال تایمز)
  • سالیوان از ویلا اربل فراتر می‌رود و داستان کشور فرانسه را در طول سال‌های پرتنش 1933 تا 1941 بازگو می‌کند. او به طرز هوشمندانه‌ای روایتی از گروهی عظیم با شخصیت‌های متعدد را در چندین فصل کوتاه پخش می‌کند. داستانی تکان‌دهنده از فداکاری‌های بزرگ در زمانه‌ای پرهیاهو. (پابلیشرز ویکلی)
  • داستانی باشکوه که نشان می‌دهد چگونه امید و شجاعت، حتی در خاک مسموم به توتالیتاریسم، شکوفا می‌گردد. (مجله‌ی کرکوس ریویوز)
  • رزماری سالیوان در کتاب ویلا اربل، داستان‌های شخصی را با روایت‌های هولناک جنگ جهانی دوم ترکیب می‌کند. (ساندی تایمز)
  • کتاب ویلا اربل از آن آثار روایی بی‌بدیل است که تعدادی داستان شخصی را در کنار جنبه‌های مهم اما کمتر شناخته‌شده‌ی جنگ جهانی دوم بازگو می‌کند. خواندن این کتاب سالیوان برای همه واجب است! (آیریش تایمز)

کتاب ویلا اربل برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به کتاب‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم علاقه‌ای بی‌حدوحصر دارند، حتماً کتاب ویلا اربل را برای مطالعه انتخاب کنید.

در بخشی از کتاب ویلا اربل: جنگ جهانی دوم، فرار و خانه‌ای در فرانسه می‌خوانیم

عصر چهاردهم ژوئن سال 1935، آندره برتون با زنش، ژاکلین، و چند نفر از دوستانشان در بلوار مون‌پارناس به‌سمت رستوران کلوزری دِ لیلا قدم می‌زدند. برتون به‌شدت هیجان‌زده بود، اما مثل همیشه پنهانش می‌کرد. همیشه از خودمانی شدن، غیررسمی بودن و خویشتن‌داری نکردن بیزار بود. به اولین کنگره‌ی بین‌المللی نویسندگان برای دفاع از فرهنگ فکر می‌کرد که به‌زودی به‌عنوان مقاومتی علیه ظهور فاشیسم در اروپا برگزار می‌شد. قرار بود نویسندگانی از چهارده کشور آنجا حضور داشته باشند. سخنرانی‌اش را آماده کرده بود و قصد داشت غوغا کند. وقتی مقابل جمعیتی صحبت می‌کرد، می‌دانست همیشه می‌تواند «بحثی راه بیندازد و آتشی بسوزاند.»

مثل همیشه کت‌وشلوار سیاه، پیراهن سبز تیره و کراواتی قرمز به‌تن داشت؛ کراواتی که قدری غیرمتعارف بود و برتون خیلی دوستش داشت. جثه‌ی تنومند و نسبتاً بلندی داشت، اما زمخت نبود و به راه رفتنش توجه می‌کرد. به‌نظر می‌رسید این‌طرف و آن‌طرف سُر می‌خورد. یال موهایش خرمایی و قدری مجعد بود و بعضی وقت‌ها می‌گذاشت بلند شود. نگاه چشمان سبزآبی‌اش با دقت و حتی تمسخرآمیز بود. به‌گفته‌ی دوستانش، «همیشه هوشیار بود و چیزی حواسش را پرت نمی‌کرد.» حس قدرت را القا می‌کرد. تجلی اقتدار بود و باور داشت مأموریتی برای به انجام رساندن دارد.

جمع دوستان، به‌صرف نوشیدنی پیش از غذا، به قرار آیینی‌شان می‌رفتند؛ بخشی همیشگی از زندگی برتون. یک ‌بار ظهر و یک ‌بار هم ساعت 7 بعدازظهر به هر کافه‌ای که در آن دوره کافه‌ی محبوبش بود می‌رفت؛ مثل مدیر کارآمدی که به دفتر کارش سری بزند. دوست داشت وقتی می‌رسید آدم‌هایش آنجا باشند. این جلسات روزانه که افراد با جدیت در آن‌ها شرکت می‌کردند، مراسم بیعت با جنبشی هنری به نام سورئالیسم بود؛ جنبشی که برتون راه انداخته بود و همان زمان هم او را بنیان‌گذارش می‌دانستند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیر مجموعه
فهرست تصاویر
راه فرار
عکس
مهمانی شام
وارث
کارمند جوان در اداره‌ی پلیس
شبی در آپارتمان الکساندر ورث
شورش‌های پاریس
روی ابرها
کنگره و قضیه‌ی ویکتور سرژ
دوستان ابدی
نمایشگاه پاریس
پیکاسو و آخرین تمرین
هنر منحط
آنشلوس یا الحاق اتریش
ارباب‌رجوع‌های ورین فرای
شهر سایه‌ها
واقعیتِ موجود
مگر من نگهبان برادرم هستم؟
محتاج خوش‌گذرانی
احضار
جنگ تصنعی
شرم
کابوس یک نفر
طنز سیاه
عقب‌نشینی: عملیات دینامو
سقوط پاریس
ترس
تسلیم
کارت‌پستال‌هایی از منطقه‌ی آزاد
بچه را نجات بده
مارسی I
دور هم جمع می‌شوند
مارسی II
آمریکاییِ ساکت
اورسولا یعنی انگلستان؛ هاینریش یعنی فرانسه
خانواده‌ی فیتکو
روابط
قاتل
کارکنان جدید CAS
ویلا اِربِل
بعدازظهرهای یکشنبه: شورش
اسپِرویزا
مارسی III
فرمانده
اعتراض می‌کنیم و تمام حقوقمان را محفوظ نگه می‌داریم
ماه‌عسل
گزارش پلیس
فریزر
بخش ویزا: وزارت امورخارجه
انتظار در ویلا
کشیدن گره‌ی طناب دار
هنردوست
بلوار گاریبالدی
دستگیر شد
قلب سیاهم
مناطق گرمسیری غم‌انگیز
آرام گرفتن
آخر بازی
محفظه‌ی برداشت فشار
ویلای خالی
مقاومت
پس‌گفتار
سپاس‌گزاری
یادداشت‌ها
کتابشناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ویلا اربل: جنگ جهانی دوم، فرار و خانه‌ای در فرانسه
نویسنده
مترجممریم الماسی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات560
زبانفارسی
شابک978-600-367611-4
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ویلا اربل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ویلا اربل

برای دریافت کتاب ویلا اربل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.