معرفی و دانلود کتاب ویولن روتشیلد

عکس جلد کتاب ویولن روتشیلد
قیمت:
۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ویولن روتشیلد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ویولن روتشیلد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ویولن روتشیلد

کتاب ویولن روتشیلد، داستانی کوتاه نوشته‌ی آنتوان چخوف است که به روایت زندگی مردی هفتادساله در روستایی کوچک می‌پردازد. او که به شغل تابوت‌سازی مشغول است، وقتی می‌بیند کسب‌وکارش رونق چندانی ندارد، تصمیم می‌گیرد تا در ارکستری که توسط فردی یهودی اداره می‌شود، ویولن بنوازد. فرازونشیب‌های داستان از جایی اوج می‌گیرد که خواننده متوجه می‌شود این ویولن‌نواز پیر، خودش یهودی‌ستیز است.

درباره‌ی کتاب ویولن روتشیلد

آنتوان چخوف (Anton Chekhov)، به چیره‌دستی در نگارش داستان کوتاه شهرت دارد. کتاب ویولن روتشیلد (Rothschild's Fiddle) نیز این مسئله را تأیید می‌کند. این کتاب درباره‌ی مردی به نام «یاکوف ایوانف» است. او حدود 70 سال سن دارد و در دهکده‌ای کوچک تابوت می‌سازد. شغل او کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد. در نتیجه، تصمیم می‌گیرد برای یک ارکستر که مدیریت آن به‌عهده‌ی فردی یهودی است، ویولن بنوازد. بااین‌حال، یاکوف ایوانف یهودی‌ستیز است و بیزاری خود را به‌خصوص نسبت‌ به نوازنده‌ی فلوت ارکستر، «روتشیلد» به‌روشنی ابراز می‌کند.

یاکوف ایوانف با ابتلای همسرش، «مارفا»، به یک بیماری لاعلاج و قرارگیری او در بستر مرگ متحول می‌شود و رفتارهای خود را مورد بازبینی قرار می‌دهد. او در قبال افراد زیادی شرمسار است و سعی دارد تا اتفاقات گذشته را جبران کند. پس از این تغییر نگرش، احساس می‌کند که کل زندگی را از دست داده، هرگز چیزی به‌ دست نیاورده و چیزی هم نبخشیده. البته نویسنده یاکوف را از این بابت سرزنش نمی‌کند. او معتقد است که یاکوف هرگز فرصتی برای شاد بودن در اختیار نداشته.

غم، قدردانی، خشم، فقدان، پذیرش و طبقه‌ی اجتماعی، از مضامین به‌کاررفته در کتاب ویولن روتشیلد هستند. نویسنده در طول داستان نشان می‌دهد که یاکوف، از هیچ چیزی لذت نمی‌برد و قدردان هیچ‌کس نیست. تنها چیزی که مورد ستایش او واقع می‌شود، ویولن اوست. او برای بیان احساسات خود، از نواختن استفاده می‌کند و ویولن او را از خشم و اندوه رهایی می‌بخشد. مارفا شخصیت دیگر داستان است که از بیماری سختی رنج می‌برد. با این حال شدیداً کار می‌کند تا بتواند در تأمین مخارج زندگی کمک‌حال یاکوف باشد. او هرگز مورد توجه و قدردانی همسرش قرار نگرفته. به‌نظر می‌رسد این داستان مقیاس کوچکی از شرایط اجتماعی-فرهنگی روسیه‌ در آن دوران باشد. دورانی که زنان پابه‌پای مردان برای گذران زندگی تلاش می‌کرده‌اند اما زحمات آن‌ها نادیده گرفته می‌شد.

کتاب ویولن روتشیلد به‌صورت سوم شخص، توسط راوی ناشناس روایت می‌شود. این کتاب با ترجمه‌ی مهرداد یوسفی از سوی نشر علم و دانش منتشر شده.

اقتباس‌های هنری از کتاب ویولن روتشیلد

  • این داستان با پیشنهاد دیمیتری شوستاکوویچ، توسط ونیامین فلیشمن به اپرایی تک‌پرده‌ای تبدیل شد. این اپرا به علت مرگ سازنده‌ی آن ناتمام ماند اما شوستاکوویچ این اثر را نجات داده و به اتمام رساند. اپرا هم مثل داستان آنتوان چخوف، بر زندگی شخصیت اصلی داستان تمرکز دارد و تحول درونی او را به‌ نمایش می‌گذارد.

  • ادگاردو کوزارینسکی، با اقتباس از این داستان، فیلمی سینمایی به‌ همین نام ساخته. هدف اصلی از ساخت این فیلم، بازسازی اپرای ونیامین فلیشمن بوده.

کتاب ویولن روتشیلد برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ویولن روتشیلد برای علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه واقع‌گرایانه، دوستداران ادبیات روسیه و طرفداران نوشته‌های آنتوان چخوف مناسب است.

با آنتوان چخوف بیشتر آشنا شویم

آنتوان چخوف، نویسنده‌ی سرشناس روس است که در سال 1860 متولد شده. مهارت او در زمینه‌ی نگارش داستان کوتاه، نمایش‌نامه و رمان به‌سبک واقع‌گرایانه ستودنی است. او در سال 1904، دار فانی را وداع گفت. با این حال در طول 44 سال زندگی خود، بیش از 700 اثر ادبی آفریده که همگی جزء بهترین نمونه‌های تاریخ ادبیات روسیه به‌حساب می‌آیند. کتاب «باغ آلبالو» و کتاب «مرغ دریایی» شماری از برجسته‌ترین نمایش‌نامه‌های آنتوان چخوف‌اند.

در بخشی از کتاب ویولن روتشیلد می‌خوانیم

شهر کوچکی بود، بدتر از یک روستا، ساکنینش عمدتاً کهن‌سالانی بودند که آنقدر عمر می‌کردند که تحملش واقعاً دشوار بود. تابوت‌های خیلی کمی در بیمارستان و زندان لازم می‌شد، مخلص کلام این که اوضاع کسب‌وکار واقعاً کساد بود. اگر یاکوف ایوانوف در شهر بزرگی تابوت می‌ساخت، چه بسا تاکنون صاحب خانه‌ای شده بود و مردم او را جناب ایوانوف صدا می‌کردند، اما در این دِه کوره او را فقط یاکوف صدا می‌کردند و بنابر دلیل نامعلومی لقب "برنز" را هم به او داده بودند.

مثل هر رعیتی در کلبه‌ کوچک و قدیمی و یک‌‌اتاقه‌ای زندگی می‌کرد که در آنجا او بود و مارتا و اجاق گاز و یک تخت دونفره و تابوت‌ها و نیمکت نجاری‌اش و تمام ملزومات یک خانه‌. تابوت‌های خوب و محکمی می‌ساخت. تابوت رعیت و اهالی شهر را به اندازه خودش می‌ساخت و حتی یک‌بار هم نشده بود که دچار اشتباه شود. زیرا با این که هفتاد سال از عمرش می‌گذشت اما در تمام شهرشان، حتی در زندان شهر، مردی بلند‌قد‌تر و هیکلی‌تر از او پیدا نمی‌شد.

برای اندازه‌گیری قد اعیان و اشراف و خانم‌ها هم از یک نیم گزی فلزی استفاده می‌کرد، و هیچ تمایلی نداشت سفارش تابوت برای کودکان را قبول کند و این کار را با اکراه و بدون هیچ گونه اندازه‌گیری انجام می‌داد و همیشه هنگام دریافت دستمزدش می‌گفت: "راستش را بخواهی خوش ندارم به این خرده‌کاری‌ها بپردازم."

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ویولن روتشیلد
نویسنده
مترجممهرداد یوسفی
ناشر چاپیانتشارات علم و دانش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات38
زبانفارسی
شابک978-622-7538-85-4
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ویولن روتشیلد

عرفان
۱۴۰۲/۸/۱۰
داستان پندآموزی بود باید خوب آدم بشینه و فکر کنه و اشتباه یاکوف رو توی زندگیش تکرار نکنه. انسان واقعا وقت کمی دارد کاش که بیشتر عشق بورز و واقعن در مسیر جست و جوی معنای خوب زندگی کردن لذت ببرد، تلاش کند و راکد نباشد و از قدرت تفکری که خدا به او داده و نعمت‌هایی که جلوی چشمانش هستن ولی چه بسا اون رو نادیده می‌گیره و توجه نمی‌کند استفاده کند کاش که آدم کمتر اسیر و بند گذشته و باید و نباید‌ها باشد.
مردی به اسم یاکوف که تمامم عمر خود رو به سرزنش کردن خودش برای کارهایی که نکرده بود و باید می‌کرد گذراند و تا آخر با این طرز تفکر دار فانی را وداع گفت.
مردی که هیچ وقت از زندگی لذت نبرد عشق نورزید و حتی فکری به حال زندگی خودش نکرد او فقط می‌توانست که در ذهن با خودش کلنجار برود. او هیچ وقت دست به عمل نزد و فقط گلایه کرد و در بند باید و نباید‌ها بود مردی که با وجود داشتن استعداد نواختن ویلون از نظر من خودش رو در بند تابوت ساختن می‌دید و منتظر پیشنهاد کار از اطرافیان بود در خصوصی که خودش اصل کار بود او دست روی دست می‌گذاشت و متظر روزی بود که معجزه شود در صورتی که معجزه توی خانه و روبه روی دیوار نزدیک به تختش آویزان شده بود و تازه به ارزش چیزهایی که داشت پی‌برد که دیگر وقتی برای عملی کردن اونها نداشت وقتی همسرش مرد فهمید که تنها و بهترین همدم خودش رو از دست داده و وقتی فهمید که می‌توانست بهترین باشد و بهترین رو به دست بیاورد که دیگر باید کوله بار پر از افسوس خودش را در اون 70 سال عمرش با خود به گور می‌برد ولی بجای او پسر یهودی چیزی که مرد 70 سال عمرش ازش غافل بود رو غنیمت شمرد.
خالد کریمیان
۱۴۰۲/۲/۱۳
داستانی که نگاه‌ها را وارون میکند امیدی بینهایت میبخشد و به همه معنا میبخشد، این داستان نگاهی‌ست به خودِ واقعی، بازگشتی‌ست به عصاره‌ی زندگی، و فریادی‌ست بلند به رهایی؛ خاطرات، امید و عشقی که همیشه میمانند و توان گریختن از آن‌ها نیست، همان لحظه‌های روشن همان دلخوشی‌های کوچیک که آزادی بودند که واقعیت بودند و دیگر سالها در پی یادآوری آن‌ لحظه‌ها آمدند و رفتند، داستان خاطراتی‌ست که ما را از غریبه شدن می‌رهاند و خوابی‌ست که از هرگونه غرق شدن و آلوده شدن، بیدارمان میکند و رویایی‌ست که ما را به پیروزی آشنا میکند..
محمد سجاد شریفی
۱۴۰۲/۷/۳
کتاب زیبایی هستش خیلی خوبه از نظر نوع چاپ عالیه از این رمان‌هایی نیست که حوصله سر بر باشد نسبت به قیمت هم عالی هستش پیشنهاد میکنم حتما بگیرینش
مریم جعفری
۱۴۰۲/۴/۱۶
کتاب بی نظیری که انسان رو به فکر وا میدارد به جنبه‌های مختلف میپردازد تلاش، خشم، نفرت، حسابگری، قدردانی داستانی عجیبی که خواندش خالی از لطف نیست
کازیمودو
۱۴۰۲/۱/۲
داستانی با طنزی تلخ و نگاه معنا باخته به زندگی که مخاطب را با این سوال که معنای واقعی زندگی چیست رو در رو می‌کند.
محمدرضا ترندک
۱۴۰۱/۱۲/۳
کتاب خوبی راجع به اینکه اگر کفر و کینه وجود نداشت انسان‌ها میتوانستند از هم سود ببرند
مهرداد یوسفی
۱۴۰۳/۱/۱۱
یکی از بهترین داستان کوتاه‌های ادبیات جهان. ارزش خواندن را دارد. توصیه میکنم.
iminough
۱۴۰۲/۹/۷
بخشی از من رو از خوابی عمیق بیدار کرد
محمدرضا ابراهیمی
۱۴۰۲/۴/۳
سرگذشت بسیاری از آدمها
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب ویولن روتشیلد

برای دریافت کتاب ویولن روتشیلد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.