معرفی و دانلود کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)

عکس جلد کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)

آیا دموکراسی جاودانه است؟! دیوید رانسیمن در کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) از آینده‌ی حتمی یکی از نظام‌های سیاسی جهان با شما سخن می‌گوید! او در این کتاب سیاسی اجتماعی تلاش کرده تا روند شکل‌گیری حکومت‌های دموکراسی را در طول تاریخ بررسی کند و با روشن کردن نحوه‌ی زوال این نوع از حکومت‌ها، جانشینی برای آن‌ها بیابد. دیدگاه تاریخی نویسنده، در کنار آینده‌نگری او نسبت به رخدادهای جهان سیاست، از مشخصه‌های قابل‌توجه این کتاب تحسین‌شده به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)

اگرچه پدیده‌های زندگی اجتماعی با موجودات جهان طبیعی تفاوت‌های فراوانی دارند اما شباهت‌هایی هم میان آن‌ها به چشم می‌خورد. به‌طور مثال، هر آن‌چه در جهان اجتماعی رخ می‌دهد، مانند پدیده‌های طبیعی، روزی به وجود می‌آید و روزی هم به پایان می‌رسد. بنابراین، عجیب نیست اگر مکاتب فکری، حزب‌های سیاسی یا حتی نوع خاصی از حکومت‌ها با گذر زمان به مراحل پایانی حیات خود نزدیک شده و از بین بروند. دیوید رانسیمن (David Runciman) در کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) (How Democracy Ends)، ماجرای افول و مرگ یکی از مهم‌ترین نوع حکومت‌های امروزی را برایتان شرح می‌دهد. طبق استدلال‌ها و تحلیل‌های این نویسنده، گویا زمان زیادی تا مرگ دموکراسی باقی نمانده است!

معرفی و دانلود کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)

نویسنده در خلال مباحث کتاب به شما نشان می‌دهد که هرچند در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، افول دموکراسی قابل تصور بود، اما در سال‌های کنونی این امر آن‌قدر محرز شده است که نشانه‌های بارز آن را در بسیاری از حکومت‌های دموکراسی می‌بینیم. در جوامعی که بیش از حد توانگر هستند، نظام‌های دموکراسی بیشتر در معرض نابودی قرار دارند. در چنین جوامعی، دموکراسی با سالخوردگی مواجه شده و سریع‌تر مسیر زوال را طی می‌کند. مؤلف علاوه‌بر این‌که علل پایان دموکراسی را در کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) برایتان شرح می‌دهد و سیمایی کلی از جامعه‌ای بدون دموکراسی را ترسیم می‌کند، تلاش دارد تا جایگزینی برای این نوع نظام سیاسی پیشنهاد و راه‌کاری برای عبور از این بن‌بست ارائه کند.

کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) در چهار فصل به نگارش درآمده است. فصل اول آن به کودتای 1967 یونان پرداخته و مردم‌سالاری یونانیان قدیم را مورد واکاوی قرار داده است. سپس شرح مفصلی از انواع کودتاها و مصادیق آن‌ها در سراسر جهان را عرضه کرده. مطالعه‌ی این بخش می‌تواند مخاطبان را با مفهوم اصلی این پدیده و مشخصه‌های بارز آن آشنا کند. در ادامه، دیوید رانسیمن به سراغ مردم‌سالاری در عصر کنونی رفته و مزایای آن را برای خوانندگان کتاب برمی‌شمرد. در فصل دوم، تأثیر تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین بر جریان دموکراسی تحلیل شده است. نویسنده در فصل سوم سلطه‌ی فناوری بر جهان امروز را بررسی کرده و موضع دموکراسی را در برابر آن شرح داده است. رانیسمن در فصل چهارم سعی داشته جایگزین‌های دموکراسی را یک‌به‌یک معرفی کند و توصیفی از آن‌ها در اختیارتان قرار دهد. در این فصل با مردم‌سالاری چینی و مشخصات آن بیشتر آشنا خواهید شد. شایسته‌سالاری و فن‌سالاری از دیگر موضوعاتی هستند که در همین فصل برایتان موشکافی می‌شوند.

معرفی و دانلود کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)

صفحات پایانی کتاب نیز دربردارنده‌ی مطالبی هستند که نحوه‌ی پایان دموکراسی را برای شما توضیح می‌دهند. کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) علاوه‌بر این‌که به رویدادهای تاریخی توجه داشته، از بررسی آینده نیز غافل نشده است. به عبارت دیگر، نویسنده‌ی آن کوشیده تا ضمن ریشه‌یابی علل تاریخی موضوع مورد نظر خود، دیدگاهی آینده‌نگرانه نیز داشته باشد و آینده‌ی احتمالی آن را برای مخاطبان پیش‌بینی کند. دیوید رانسیمن در بیان مطالب این اثر زبان و بیان ساده‌ای داشته، به‌طوری که مخاطبان عام و افرادی که آشنایی زیادی با حوزه‌ی سیاست و جامعه‌شناسی ندارند نیز مطالب آن را به‌خوبی درمی‌یابند. از سوی دیگر، مطالعه‌ی این کتاب برای افرادی که در فضای آکادمیک، مشغول تحصیل در رشته‌ی علوم سیاسی هستند نیز سودمند خواهد بود.

مصطفا علی‌زاده برگردان این کتاب سیاسی، اجتماعی و تاریخی را به عهده داشته و نشر گویش نو هم آن را به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب پایان راه دموکراسی (مردمسالاری)

  • ظرافت و سبک خاصی که دیوید رانسیمن برای نمایش پارادوکس‌های دموکراسی در کتاب پایان راه دموکراسی (مردم‌سالاری) به کار گرفته، این کتاب را به یکی از بهترین آثار علوم سیاسی در سال‌های اخیر بدل کرده است. (نشریه‌ی گاردین)
  • کتاب پایان راه دموکراسی (مردم‌سالاری)، دربردارنده‌ی مطالعات جامعی است که نویسنده در رابطه با دموکراسی و نزدیک شدن آن به دوران افولش به انجام رسانده است. (مجله‌ی کتاب نیویورک)
  • کتاب پایان راه دموکراسی (مردم‌سالاری) با نثری واضح و شفاف و عاری از اصطلاحات دشوار تخصصی ارائه شده است. اثری بسیار خواندنی برای درک جهان کنونی. (New Statesman)
  • دموکراسی هنوز نمرده و می‌تواند از روش‌های درمانی استفاده کند، در حالی که دارد به‌سرعت به سوی گور خود روانه می‌شود! (Kirkus)
  • مخاطبانی که تلاش می‌کنند همه‌ی جوانب یک موضوع را بررسی کنند و از نتیجه‌گیری شتاب‌زده نیز اجتناب می‌کنند، کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) را یک اثر تحلیلی، منطقی و متعادل خواهند یافت که در رابطه با مسائل سیاسی نگاشته شده است. (هفته‌نامه‌ی ناشران)
  • چه چیزی دموکراسی را از بین می‌برد؟ هنگامی که از بین برود، چه چیزی جایگزین آن می‌شود؟ در کتاب پایان راه دموکراسی (مردم‌سالاری)، دیوید رانسیمن پرسش‌هایی را مطرح کرده که لازم بوده برای پاسخ به آن‌ها سری به اندیشه‌های هابز، گاندی یا شبکه‌های مجازی از جمله فیسبوک بزند. (جیل لپور، نویسنده)
  • دموکراسی به‌سرعت در حال پژمرده شدن است. دیوید رانسیمن نشان می‌دهد که ما احتمالاً برای ریشه‌یابی این مسئله، موضوعات اشتباه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این کتاب هوشمندانه ثابت می‌کند که نه تاریخ و نه رژیم‌های خودکامه، علل زوال دموکراسی را به ما نشان نمی‌دهند. (دنی رودریک، دانشگاه هاردوارد)

کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) برای چه کسانی مناسب است؟

برای آشنایی بیشتر با تاریخ سیاسی کشورهای اروپایی و نظریه‌هایی که در حوزه‌ی علوم سیاسی مطرح شده‌اند، مطالعه‌ی کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)، گزینه‌ی خوبی خواهد بود. نه‌تنها دانشجویان و پژوهشگران این حیطه، بلکه مخاطبان عام نیز می‌توانند با خواندن این اثر به نکته‌های جالبی در مورد دموکراسی پی ببرند.

در بخشی از کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) می‌خوانیم

عوام‌گرایی پدیده‌ی جدیدی نیست. تحت شرایط خاصی در جوامع مردم‌سالار سر بلند می‌کند: پریشانی‌های اقتصادی، تغییرات فناوری، رشد نابرابری و نبود جنگ. این اولین بار نیست که چنین شرایطی فراهم گشته است. در پایان قرن نوزدهم (1890) چنین شرایطی به تحقق پیوست، زمانی که موج بزرگی از خشم عوام باوران سیاست‌های مردم‌سالاری را انباشت. درست مانند زمان حال، این خشم زمینه‌ی حاصل خیزی برای رشد نظریه‌های توطئه در هر دو جناح سیاسی را فراهم آورد.

دهه‌ی 1890 یکی از اندک دوره‌ها در تاریخ نوین آمریکاست، دوره‌ای است که گنجایش کلی نظریه‌های توطئه در گردش به اوج خود می‌رسد. بار دیگر، پیش از زمان کنونی اواخر دهه‌ی 1940 و اوایل دهه‌ی 1950 رخ می‌دهد؛ در سپیده دم جنگ سرد، آن زمان که ویروس مک‌کارتیزم در سراسر زندگی اجتماعی مردم پخش می‌شود و مردم را به پارانویا آلوده می‌سازد. پارانویایی که موجب چند دستگی تعصب‌گونه است. عوام‌گرایی اواخر قرن نوزدهم موردی را برای مطالعه فراهم می‌آورد که ریچارد هوفستاتر، دانشمند تاریخ آن را بررسی می‌کند و نامی که به آن می‌دهد پرآوازه می‌شود: "‌شیوه‌ی پارانویایی در سیاست امریکا" امروز هم همان شیوه پارانویایی در کار است.

میان آن زمان و این زمان شباهت‌ها بسیار است. واکنش عوام‌گرایانه‌ی عظیم اواخر قرن نوزدهم را پریشان‌حالی اقتصادی برانگیخت. از زمان دهه‌ی 1870 به بعد اقتصاد امریکا رکود اقتصادی طولانی را تحمل کرد، زمانی که پا به پای افزایش قیمت‌ها حقوق کارگران پایین آمد. کارگران کشاورز بار بدبختی را به دوش کشیدند و خشم و کینه خودشان را متوجه شهرنشینان کردند، شهری‌هایی که گویا فراموش کرده بودند غذای سرسفره‌ی آنان از کجا می‌آید. ورشکستگی مالی در 1993 خشم مردم علیه نخبگان شهری را تشدید و از بخش بانکداری به بدنه‌ی وسیع‌تر اقتصاد سرایت کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه: بیستم ژانویه‌ی 2017: مراسم سوگند ترامپ
فصل اول: کودتا
کودتای 21 آوریل 1967 یونان
مردم سالاری در یونان قدیم
کتاب «کودتا: کتاب راهنمای عمل»
انواع کودتاها
کودتای خزنده دولتی
کودتا در زیمباوه، مصر و ترکیه
به امریکا برگردیم
رمان «کشتن رییس جمهور»
نظریه‌های توطئه
عوام گرایی (پوپولیسم)
دهه‌ی 1890
مزایای مردم سالاری امروز
فصل دوم: فاجعه
داستان‌های پایان جهان
پیشگیری
روبات‌های هوشمند
بیایید دوباره به مساله تسلیحات بازگردیم
خطر از کار افتادن شبکه‌ها
فصل سوم: سلطه‌ی فناوری
گاندی و مردم‌سالاری غربی
ماشین‌های هوشمند
فناوری‌های نوین
پریشان شهرها
فصل چهارم: آیا چیزی بهتر از این هست؟
جاذبه‌های مردم‌سالاری
مردم‌سالاری نوع چینی
شایسته سالاری
فن سالاری
نایجل ربات هوشمند
شتاب گرایی
نتیجه: مردم سالاری این گونه به پایان می‌رسد؟
پس‌گفتار: بیستم ژانویه‌ی 2053

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)
نویسنده
مترجممصطفی علیزاده
ناشر چاپیانتشارات گویش نو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات273
زبانفارسی
شابک978-600-5084-24-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری)

برای دریافت کتاب پایان راه دموکراسی (مردم سالاری) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.