معرفی و دانلود کتاب پایان ناخرسندی؟: ژاک لکان و ظهور جامعه لذت

عکس جلد کتاب پایان ناخرسندی؟: ژاک لکان و ظهور جامعه لذت
قیمت:
۱۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پایان ناخرسندی؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پایان ناخرسندی؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پایان ناخرسندی؟: ژاک لکان و ظهور جامعه لذت

کتابی که دید شما را به مصرف‌گرایی و لذت‌جویی تغییر می‌دهد. تاد مک گوان در کتاب پایان ناخرسندی؟ با استفاده از آرای اندیشمندانی چون ژاک لکان، اسلاوی ژیژک و... به این نتیجه می‌رسد که امروزه بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جوامع به‌علت تبلیغ لذت‌جویی است. او در این اثر برنده‌ی جایزه‌ی گری اولسون در بخش بهترین کتاب نظریه‌ی فرهنگی در سال 2004، علاوه بر بحث‌های روان‌کاوانه، از ادبیات، فیلم، زندگی روزمره و فرهنگ عامه نیز برای تبیین نظریاتش بهره می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب پایان ناخرسندی؟

آیا شما هم احساس می‌کنید که جامعه روزبه‌روز به سمت مصرف‌گرایی می‌رود و مردم تلقی دیگری از لذت‌جویی و محدودیت دارند؟ مردمی که در جامعه‌ی مصرف‌گرا زندگی می‌کنند،‌ هر روز با تبلیغاتی بمباران می‌شوند که آن‌ها را به خرید جدیدترین و بهترین کالاها تشویق می‌کند. اما آیا همه‌ی این‌ها باعث رضایتشان می‌شود یا فقط لذتی کوتاه‌مدت را در پی دارد؟ کسانی که به‌سراغ مواد مخدر، سیگار، لذت‌های جنسی و حتی گوشی‌های هوشمند می‌روند، به دنبال لذت آنی و بدون محدودیت هستند و می‌خواهند بدون هیچ رابطه‌ای با امور عمومی، در حریم خصوصی به هر کاری دوست دارند، دست بزنند. حتی بسیاری از سیاست‌مداران نیز از این طرز تلقی حمایت می‌کنند و از مردم می‌خواهند که بدون هیچ محدودیتی لذت ببرند. کسانی که با چنین پیام‌هایی روبه‌رو می‌شوند، خیلی سریع آن را می‌پذیرند و سیاست‌مدار موردنظر را بر سر کار می‌آورند؛ اما هر چه می‌گذرد، متوجه می‌شوند که مدرنیته‌ی سرمایه‌دارانه نمی‌تواند آن لذت وعده‌داده‌شده را برای همگان فراهم کند. تاد مک گوان (Todd McGowan) به این گمان است که چنین وضعیتی را در اقتصاد آمریکا مشاهده کرده و کوشیده با نوشتن کتاب پایان ناخرسندی (The End of Dissatisfaction)، دیگران را از شرایط به‌وجودآمده آگاه کند. البته پیش از او افرادی چون ترزا برنان،‌ یوان کوپیک، جولیت فلوئر مک‌کنل و اسلاوی ژیژک این وضعیت را از جنبه‌ی روانکاوانه تحلیل کرده‌اند؛ اما مک گوان با تسلطی که بر فرهنگ عامه دارد، گوشه‌ای دیگر از این مشکل به زعم خودش جهانی را در کتابش نشان داده است.

تاد مک گوان استاد گروه مطالعات سینما و تلویزیون در دانشگاه ورمانت است. او آرای متفکرانی چون هگل، مارکس، فروید و لکان را بر اساس مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در کلاس‌های درسش بررسی می‌کند. مک گوان کتاب‌های متعددی در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی نوشته است که بعضی از آن‌ها عبارتند از: «سینمای دیوید لینچ»، «نظریه‌ی روانکاوانه‌ی فیلم و قاعده‌ی بازی»،‌«نگاه واقعی: نظریه‌ی فیلم پس از لکان»، «کریستوفر نولان داستانی»، «سرمایه‌داری و میل: هزینه‌ی روانی بازارهای آزاد»،‌ «فقط یک جوک می‌تواند ما را نجات دهد: نظریه‌ی کمدی» و.... . عناوین آثار او،‌ علاقه‌مندی‌ها و حوزه‌ی تخصص وی را مشخص می‌سازند.

معرفی و دانلود کتاب پایان ناخرسندی؟

تاد مک گوان در کتابش تفاوت بین جامعه‌ی بازداری را با جامعه‌ی لذت‌ (که در سرمایه‌داری جهانی تجلی می‌یابد) بیان می‌کند. او در ابتدا تاریخچه‌ی مختصری از سرمایه‌داری را نشان می‌دهد (زمانی که هنوز همه‌ی محدودیت‌ها شکسته نشده بود) و سپس زمانی را توصیف می‌کندکه سرمایه‌داری پست‌مدرن به وجود آمد. (زمانی که فداکاری و وظیفه‌ی اجتماعی پس از لذت شخصی، در درجه‌ی دوم اهمیت قرار گرفت.) او مقصود اصلی کتاب پایان ناخرسندی را در همان فصول اول بیان می‌کند و در دیگر بخش‌های کتاب، پیامدهای فردی و اجتماعی جامعه‌ی لذت فرمایشی را به بوته‌ی نقد می‌گذارد. وی برای تبیین بیشتر مطالب کتاب،‌ از فیلم‌ها و دیگر آثار هنری بهره می‌برد. برای مثال بعد از خواندن نظرات مک گوان،‌ کتاب «بهشت گمشده» را از زاویه‌ی دید جدیدی می‌خوانید و با دیدن فیلم «انجمن شاعران مرده»، به نکات بیشتری پی می‌برید.

پس از این‌که امیرعلی علیمحمدی و نازنین شهبازی با همکاری انتشارات ققنوس کتاب پایان ناخرسندی را به زبان فارسی برگرداندند، تاد مک گوان مقدمه‌ای مفصل بر این ترجمه نوشت. همانطور که می‌دانید، نسخه‌ی اصلی کتاب اولین بار در سال 2004 در آمریکا منتشر شد.

در نکوداشت کتاب پایان ناخرسندی؟

  • این کتاب نظریه‌ی لکان را با نقد فرهنگی ترکیب می‌کند و از تأثیر سرمایه‌داری بر جهان بیشتر می‌گوید. خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان مطالعات فرهنگی، روانکاوی و همچنین نقد فیلم و ادبیات پیشنهاد می‌کنیم. (سایت آمازون)

کتاب پایان ناخرسندی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث حوزه‌ی روانکاوی، مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی، مخاطبین این کتابند.

در بخشی از کتاب پایان ناخرسندی؟: ژاک لکان و ظهور جامعه لذت می‌خوانیم

شاید بتوان شاعرانه‌ترین بیان این خطر ضد اجتماعی را که لذت آن را بازنمایی می‌کند در فیلم سکوت بره‌ها (1991) ساخته‌ی جاناتان دمه در شخصیت هانیبال لکتر مشاهده کرد. فیلم صراحتاً نشان می‌دهد که لذت لکتر از خوردن مردم حاصل می‌شود: او هیچ سوء‌نیتی ندارد و صرفاً به این دلیل مردم را می‌خورد که از این کار لذت می‌برد. لذت، چنان‌که از مثال لکتر برمی‌آید، به جای تسهیل تماس بیناذهنی مطلوب، دیگریِ بزرگ را تهدید می‌کند، تا حدی که میلِ دیگری را به‌کل نادیده می‌گیرد. بدون تردید شکل لذت بردن لکتر افراطی است، با وجود این مثال‌زدنی است، چرا که لذت در هر شکلی از آن، عبارت است از در نظر گرفتن دیگری صرفاً به منزله‌ی ابزار و نشان ندادن هیچ‌گونه «توجهی» به دیگری. همان‌طور که سرج آندره بیان می‌کند، برای لذت بردن از چیزی «باید بتوانیم تا حد سوء‌استفاده از آن بهره ببریم، و سوءاستفاده دقیقاً همان چیزی است که قانون می‌خواهد آن را محدود کند». بازداری با جلوگیری از ورود این لذت نامحدود به نظم اجتماعی فضایی زیست‌پذیر ایجاد می‌کند که بدون مواجهه‌ی مستقیم با دهشت لذت دیگری می‌توانیم در آن فضا در کنار یکدیگر زندگی کنیم، که به همین دلیل لوی‌استروس بازداری را ریشه‌ی تمامی امور اجتماعی می‌بیند.

فروید در کتاب «توتم و تابو» به شکلی دیگر نقش اساسی بازداری در ساختاردهی به نظم اجتماعی را نشان می‌دهد. او تقریر اسطوره‌ای خاص خودش درباره‌ی منشأ سازمان اجتماعی را پیش می‌کشد، تقریری که در آن او گروهی یا به عبارتی یک رمه‌ی نخستین را تصور می‌کند، که با بازداری پیوند نیافته‌اند...

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی نویسنده بر ترجمه‌ی فارسی
تشدید لذت شخصی
با رئیس جدید آشنا شوید
مقدمه: روانکاوی بعد از مارکس
1: از بازداری به لذت
بازداری به مثابه‌ی شالوده
میان‌پرده‌هایی خیالی
فرجه‌ی نمادین
غرامت فراوان
اراده به لذت بردن
انسداد لیبیدوی آمریکایی
2: افول اقتدار پدرانه
غیاب… یا حضور؟
دوست ما، اقتدار جدید
لذت بردن از سکه‌ی خود
قدرت به واسطه‌ی ضعف
3: در آغوش گرفتن ایماژ
ایماژها در همه‌جا
نامه‌رسانی بدون نامه
ایگو و ایماژ
در هر حال نه‌چندان خیالی
4: فاصله های در حال کاهش
فراروی از تعالی
فلسفه‌های درون‌ماندگاری
فراسوی مرز نهایی
تراژدی؛ سبک قرن بیستم
مرتجع‌های کیهانی
5: تفسیر تحت فشار
جهان‌شمول بودنِ رو به افول
اخلاقیاتِ امر جزئی
پدیدارشناسیِ سال اولی
موریسون فراتر از نیچه
علیه تفسیر
به صومعه برو
اخلاقیات «ایفای نقش هالو»
6: جذابیت بدبینی
روشنگریِ روشنی‌نیافته
سرکشیِ سودآور
بت‌پرستی معاصر
پایان ندانستن
بدبینی و ملالت‌های آن
چشم‌ها نمی‌بینند
7: سیاست بی اعتنایی
شورش بر شورش
سیاستِ سیاست‌زدودگی
دانش شهوانی
ادگار در برابر ادیپ
جمهوری‌خواهان خیالی
سیاستمداران و دروغ‌های مقوّمشان
8: یک جهان عمومی گمشده
ماندن در خانه
فقط اعضا
اجتماع‌سازی به هنگام فاجعه
هابز در عصر حاضر
مبارزه برای حق لذت بردنمان
انتخاب میان قلمرو عمومی و قلمرو خصوصی
9: فوران رفتار غیرمدنی، پرخاشگری، و خشونت
همسایگان لذت‌بخش
جدایی کلیسا از دولت
تابستانِ لذتِ ربوده‌شده
فوران پرخاشگری
نتیجه‌گیری
از لذت خیالی به همتای واقع آن
شکست لذت کامل
امکان‌های لذت جزئی
واژه‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پایان ناخرسندی؟: ژاک لکان و ظهور جامعه لذت
نویسنده
مترجمامیرعلی علیمحمدی، نازنین شهبازی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات407
زبانفارسی
شابک978-622-04-0430-9
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پایان ناخرسندی؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پایان ناخرسندی؟

برای دریافت کتاب پایان ناخرسندی؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.