معرفی و دانلود کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران

عکس جلد کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران
قیمت:
۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران

کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران نوشته‌ی علی‌ اصغر مطفوی درباره ریشه و فلسفه‌ی این دو آیین ایرانی است. سرزمین ایران کشوری با فرهنگ کهن است که قدمت چندین هزارساله دارد. به همین دلیل است که ایرانیان مردمانی با آداب و رسوم‌های متنوع و ریشه‌دار هستند که هنوز بعد از گذشت سال‌های زیاد از زندگی نیاکان‌مان، باز هم به آن‌ها پایبند می‌باشند. از این روست که مطالعه‌ی کتاب نامبرده مهم می‌نماید.

درباره‌ی کتاب فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران

در فرهنگ اقوام ایرانی، برگزاری آیین نوروز و استقبال از فصل بهار، یکی از آداب و رسوم‌های قدمت‌داری است که ریشه در بیست و هشت قرنِ پیش دارد. نوروز در ایران و در بسیاری از کشورهای مختلف همسایه که می‌توان آن‌ها را جزئی از جغرافیای ایران فرهنگی دانست، یکی از نشانه‌های تاریخی و فرهنگی شناخته‌شده است و به‌عنوان یک میراث فرهنگی موردتوجه ثبت جهانی هم شده است. برگزاری نوروز را می‌توان نمادی از تلاش ایرانیان و اقوام گذشته‌ی ما برای چیره شدن بر تاریکی و ناامیدی دانست. علی‌ اصغر مصطفوی نویسنده‌ی کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران، قصد دارد ما را با ریشه‌های فلسفی و تفکری این آیین آشنا کند.

مخاطب کتاب فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری به قلم علی‌ اصغر مصطفوی قرار است با تأمل و تعمق بیشتری درباره‌ی این آیین باستانی و چهارشنبه سوری بداند. نویسنده که خود تاریخ‌دان است، به ما می‌آموزد که جشن نوروزی، چیزی فراتر از برگزاری یک جشن در آغاز بهار است. او در کتاب خود، نوروز را یادآور عزتّ ملی ایرانیان می‌داند که بعد از هر شکست، تاریکی و سرافکندگی، دوباره قد راست کردند و به رستاخیز نو دل سپردند. نوروز را باید یادآور قیام قهرمانان اساطیری نظیر فریدون و کاوه دانست که نویدبخش روشنایی و آزادی این سرزمین هستند. ایرانیان در آستانه‌ی فصل بهار و برگزاری جشن نوروز باید بدانند که تاریکی زمستان رفتنی است. بنابراین ما باید برای دور کردن تاریکی از جغرافیای وطن، کمر همت را ببندیم و امیدوارانه برای رها کردن میهن از ناپاکی تلاش کنیم.

کتاب فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران با برخی از مهم‌ترین مفاهیم شروع می‌شود تا خواننده به‌خوبی با این جشن ایرانی آشنا شود. در فصول دیگر، ما درباره‌ی نوروز پس از اسلام و جزئیات آداب و رسوم نوروز اطلاعاتی کسب خواهیم کرد. تمرکز نویسنده در فصل‌بندی کتاب، فقط منحصر به نوروز نیست. چهارشنبه‌سوری و آیین‌های سوری نیز مورد توجه نویسنده بوده است تا اطلاعاتی در اختیار مخاطب قرار دهد. در فصل‌های پایانی کتاب فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری به قلم علی‌ اصغر صفوی درباره‌ی شال انداختن، آجیل‌مشکل‌گشای چهارشنبه‌سوری و... می‌خوانیم.

انتشارات امید سخن کتاب مختصر اما جامع فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری را که نتیجه سال‌های پژوهش نویسنده است، در 53 صفحه منتشر کرده تا در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ ایران و پژوهشگران قرار بگیرد.

کتاب فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران مناسب چه کسانی است؟

همه‌ی افرادی که به فرهنگ ایران‌زمین علاقه‌مند هستند، از خواندن این کتاب و شناخت ریشه‌های جشن نوروز لذت خواهند برد. به افراد علاقه‌مند به تاریخ و پژوهش در حوزه‌های ایران‌شناسی نیز می‌توان مطالعه‌ی کتاب فلسفه نوروز و چهارشنبه‌سوری را توصیه کرد.

درباره‌ی علی‌ اصغر صفوی بیشتر بدانیم

علی اصغر مصطفوی زاده‌ی سال 1320 است که در دهه‌ی هشتاد (سال 1382) دار فانی را وداع گفت. او پژوهشگر تاریخ، منتقد و نویسنده‌ بود که آثار زیادی را درباره‌ی ایران باستان به رشته تحریر درآورد. از دیگر آثار او که موردِتوجه علاقه‌مندان به مطالعات ایران‌شناسی قرار گرفته است، می‌توان به کتاب‌هایی همچون «زن ایرانی در آینه‌ی اساطیر»، «سوشیانت موعد آخرزمان زرتشت»، «اسطوره قربانی»، «ایرانیان بودایی کیش»، «اندیشه در ایران‌زمین» و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران می‌خوانیم

یکى دیگر از مراسم شب سورى که از عهد باستان تا کنون در تمام شهرها و روستاهاى ایران به‌ویژه در شهرها و روستاهاى همدان و زنجان به اعتبار خود باقى است «شال‌اندازى» است. بدین گونه که پس از خاموشى آتش و کوزه شکستن و فالگوشى و گره‌گشایى و قاشق‌زنى جوانان، چندین دستمال حریر و ابریشمى را به سر یکدیگر گره زده، از آن طناب رنگین به بلندى حدود سه متر فراهم مى‌آورند؛ آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا از روى دیوار و یا به وسیله نردبام‌هاى متحرک، یکى پس از دیگرى بر بالاى بام خانه افراد فامیل و همسایگان برآمده، طناب حریر یا ابریشمین را از روزنه‌اى که در میان بام منازل جهت خروج دود اجاق یا تنور نان‌پزى تعبیه شده است، وارد منزل مى‌نمایند و یک سر آن را خود در بالاى بام در دست دارند. آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان مى‌سازند.

صاحبان تمام خانه‌ها که حتماً در آن شب منتظر آویختن چنین شال‌هایى هستند، به محض مشاهده طناب رنگین سورى، آنچه را که قبلاً آماده کرده، در گوشه شال مى‌ریزند و گره‌اى بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه مى‌سازند که هدیه سورى آماده است. آنگاه شالْ‌انداز شال را بالا مى‌کشد. آنچه در درون دستمال است، هم فال است و هم هدیه چهارشنبه‌سورى. زیرا از روى نوع هدیه‌اى که در گوشه دستمال نهاده شده تفأل مى‌نمایند. شیرینى نشانه شیرینْ‌کامى و شادمانى است، انار نشانه کسرت اولاد آینده است، اگر گردو است، نشان از طول عمر است و اگر بادام و فندق باشد، گویاى سرسختى و استقامت در برابر دشواری‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

فلسفه نوروز
جشن
فْرَوَهَرْ
پیدایش و تسمیه نوروز
نوروز پس از اسلام
آداب و رسوم نوروز
هفت‌سین
یادداشت‌ها
چهارشنبه‌سوری
آیین‌هاى سورى
پختن حلوا
سال نو - کوزه نو
آجیلِ مشکل‌گشاى چهارشنبه‌سورى
فالگوشى و گره‌گشایى
شال انداختن
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید سخن
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات53
زبانفارسی
شابک978-622-7944-59-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران

برای دریافت کتاب فلسفه‌ نوروز و چهارشنبه‌سوری در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.