معرفی و دانلود کتاب پزشک پوشالی

عکس جلد کتاب پزشک پوشالی
قیمت:
۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پزشک پوشالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پزشک پوشالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پزشک پوشالی

یک دکتر قلابی و یک بیمار واقعی در کتاب پزشک پوشالی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و از خلال این رویارویی است که نویسنده‌ی اثر، چارلز دیزنزو، موقعیت نمایشی کمدی و خنده‌داری را خلق می‌کند. این اثر یکی از مجلد‌های مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه به‌شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب پزشک پوشالی

نمایشنامه‌ی کوتاه پزشک پوشالی (The Last Straw) نوشته‌ی چارلز دیزنزو (Charles Dizenzo) دو شخصیت دارد: «دکتر فرانک» که به تنهایی در یک مطب کهنه و خالی طبابت می‌کند و پسری جوان به‌نام «آنتونی» که یک روز به سراغ او می‌رود تا بیماری خود را مداوا کند. در این میان یک حقیقت پوشیده وجود دارد که مواجهه‌ی این دو شخصیت را به موقعیتی خاص تبدیل می‌کند. ماجرا از این قرار است که چنان که نام کتاب به آن اشاره دارد، دکتر فرانک در واقع یک پزشک قلابی است که مدت‌هاست پروانه‌ی طبابتش باطل شده است. اما همچنان در مطب خود به معاینه‌ی بیماران می‌پردازد. از سوی دیگر، آنتونی، جوان بیست و چند ساله‌ای است که زندگی سرشار از شکست و ملالی دارد و یک روز از مطب این پزشک پوشالی سر درمی‌آورد. مواجهه‌ی کوتاه این دو شخصیت در اتاق درهم‌ریخته‌ای که حکم مطب این پزشک تقلبی را دارد، موقعیت دراماتیک و کمدی درخشانی را رقم می‌زند که چارلز دیزنزو در کتاب پزشک پوشالی آن را با مهارتی چشمگیر به رشته‌ی تحریر درآورده است.

صحنه‌ی نمایش، اتاقی در هم ریخته و نامرتب است که بناست مخاطب را مردد سازد: آیا او با یک فضای سوررئالیستی روبه‌روست یا همه چیز همان‌قدر عجیب است که در این اتاق درهم‌وبرهم به نظر می‌رسد؟ یک میز کهنه، چند صندلی، یک چراغ رومیزی، یک چوب‌رختی و یک فایل بایگانی قدیمی، تمام آن چیزی است که در این صحنه‌ی عجیب و غریب به چشم می‌خورد. صحنه‌ای که دو شخصیت نمایش در آن مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و از خلال دیالوگ‌هایی که به دقت نوشته شده‌اند، موقعیتی کمدی را پدید می‌آورند.

کتاب پزشک پوشالی با ورود آنتونی به مطب دکتر فرانک شروع می‌شود و در ادامه از خلال مکالمه‌ی میان این دو پیش می‌رود و مخاطب را به خنده می‌اندازد. آنتونی در بدو ورود مضطرب به نظر می‌رسد و به دکتر فرانک می‌گوید که می‌خواهد برای زندگی‌اش کاری کند. او همزمان از وضعیت اتاقی که قرار است آن را به عنوان مطب دکتر فرانک بپذیرد، دچار تردید و آشفتگی شده اما دکتر فرانک می‌کوشد به او آسایش خاطر بدهد. او به آنتونی می‌گوید که اینجا مطب موقتی اوست و به زودی قرار است به جایی دیگر نقل مکان کند. اما تردید آنتونی به همین سادگی رفع و رجوع نمی‌شود.

به نظر می‌رسد که دکتر فرانک، اکنون که بدون پروانه‌ی طبابت به معاینه و مداوای بیماران می‌پردازد، چیزی جز یک کلاهبردار شیاد نیست که برای پول دست به چنین حقه‌ای زده است. اما همان‌طور که نمایشنامه پیش می‌رود، جنون خاصی را در رفتار و منش خود مشاهده می‌کنیم و چارلز دیزنزو رفته‌رفته در طول نمایشنامه جنون‌آمیزی این شخصیت را برای مخاطب هویدا می‌سازد. اما به راستی حقیقت ماجرا چیست و سرنوشت این رویارویی مضحک و عجیب از چه قرار خواهد بود؟

هوشنگ حسامی نمایشنامه‌ی پزشک پوشالی را به فارسی ترجمه کرده و نشر چشمه آن را تهیه و منتشر نموده است.

کتاب پزشک پوشالی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به نمایشنامه‌های کمدی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این کتاب کوتاه را که زمان چندانی هم از شما نمی‌گیرد، از دست ندهید.

در بخشی از کتاب پزشک پوشالی می‌خوانیم

دکتر فرانک: استعدادتون در چه زمینه‌‌ایه؟
آنتونى: در هیچ زمینه‌اى.
دکتر فرانک: بالاخره در یه زمینه‌اى ذوق و استعداد دارید.
آنتونى: نه، ندارم.
دکتر فرانک: هیچ دل‌مشغولى‌اى ندارید؟
آنتونى: خب، من سکه جمع مى‌کردم، سکه‌هاى خارجى، کوچکى‌هام، ولى دیگه علاقه‌اى به سکه ندارم. واسه بچه‌ها خوب‌ ئه. کلى به معلومات جغرافى بچه کمک مى‌کنه. اما واسه آدمى به سن‌وسال من وقت تلف‌کردن ئه.
دکتر فرانک: حالا چى جمع مى‌کنید؟
آنتونى: هیچ چى. کلاً کلکسیون‌بازى رو گذاشته‌م کنار.
دکتر فرانک: [موقر] حیف! خیلى حیف شد مشغولیت دیگه‌اى ندارید؟
آنتونى: کتاب زیاد مى‌خونم، اگه به این بشه گفت مشغولیت.
دکتر فرانک: [با تندخویى] این‌که مشغولیت نیست. علایقت چى؟ به چیزى علاقه دارى؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پزشک پوشالی
نویسنده
مترجمهوشنگ حسامی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات38
زبانفارسی
شابک978-600-229-946-5
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پزشک پوشالی

امیر نریمانی
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
ترجمه‌های اقای حسامی به دل مینشینه. این نمایشنامه هم ارزش خوندن داشت
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب پزشک پوشالی

برای دریافت کتاب پزشک پوشالی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.