معرفی و دانلود کتاب پینک فلوید و فلسفه: مراقب آن اصل باش، یوجین!

عکس جلد کتاب پینک فلوید و فلسفه: مراقب آن اصل باش، یوجین!
قیمت:
۱۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پینک فلوید و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پینک فلوید و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پینک فلوید و فلسفه: مراقب آن اصل باش، یوجین!

در 19 مقاله‌ی کتاب پینک فلوید و فلسفه درباره‌ی گروهی می‌خوانید که ترانه‌هایشان درباره‌ی جنون، جداافتادگی از جامعه، یأس وجودی، بیگانگی و... بود و به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین گروه‌های راک در جهان بدل شد. جرج ای. رایش و 15 نویسنده‌ی دیگر در این اثر تجربه‌های موسیقی‌شان از گروه پینک فلوید را با شما به اشتراک می‌گذارند، داستان‌های این گروه را تعریف می‌کنند و به تحلیل ترانه‌های انقلابی این گروه می‌پردازند.

درباره‌ی کتاب پینک فلوید و فلسفه

«من فکر می‌کنم که نمی‌توانیم هیچ دلیل واحدی برای پرفروش شدن آلبوم «نیمه‌ی تاریک ماه» پیدا کنیم. درواقع چند عامل دست به دست هم دادند و چنین تأثیر شگرفی را به وجود آوردند. بااین‌حال می‌شود گفت که اصلی‌ترین دلیل، قدرت ترانه‌هاست. آلبوم نیمه‌ی تاریک ماه قوی‌ترین و پرمفهوم‌ترین ترانه‌ها را داشت. مضمون کلی‌ای که این ترانه‌ها را به هم پیوند می‌داد، فشار زندگی مدرن بود. ترانه‌ها در پاسخ به این مضمون سروده شده بودند و همین باعث شد که افکار مردم را به تسخیر درآورند. ترانه‌هایی عمیق که مردم می‌توانستند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و آن‌قدر ساده بودند که هرکسی با هر سطحی، آن‌ها را درک می‌کرد.»

نیک میسن در کتاب زندگی‌نامه‌اش این‌چنین درباره‌ی آلبوم «نیمه‌ی تاریک ماه» سخن می‌گوید. آلبومی که تصویر روی جلد آن پرتو نور سفیدی است که از یک منشور می‌گذرد و از آن‌سو، به شکل طیف کاملی از رنگ‌ها خارج می‌شود. شاید این تصویر استعاره‌ای از زندگی پیچیده‌ی ما انسان‌ها باشد. شاید هم بتوان برداشت‌های دیگری از آن داشت. 19 مقاله‌ی کتاب پینک فلوید و فلسفه (Pink Floyd and Philosophy) برای این نوشته شده‌اند که دراز بکشید، نور اتاق را کم کنید، به تصویر منشوری در سیاهی مطلق خیره شوید و تک‌تک آهنگ‌های آلبوم را دوباره بشنوید. 43 دقیقه در یک کرختی و خلسه‌ی دل‌پذیر فروبروید و خود را به دست اوهام بسپارید.

معرفی و دانلود کتاب پینک فلوید و فلسفه

پینک فلوید در طول دوران فعالیت خود با پیروزی‌ها و شکست‌های زیادی روبه‌رو شد. اعضای گروه روابطی پیچیده با یکدیگر داشتند و نقطه‌ی اشتراک همه‌شان این بود که اکثرشان در کمبریج یا اطراف آن به دنیا آمده بودند. یک شهر دانشگاهی مرفه که برای رشته‌های مترقی ارزش قائل بود و درعین‌حال، بسیاری از اهالی هنر بریتانیا در آن پرورده شدند. چیزی که واترز، بارت، میسن و رایت را در کنار هم گرد آورد، اشتیاق به راک اند رول، بلوز و آر اند بی بود. واترز در سال 1962 با رؤیای معمار شدن از کمبریج به لندن رفت و در آن‌جا با نیک میسن ملاقات کرد. در سال 1963، او و میسن به یک گروه به نام «سیگما 6» پیوستند و با نوازنده‌ی کیبورد، ریچارد رایت، آشنا شدند. و در این‌جا بود که دوست دوران کودکی واترز، سید برت، به آن‌ها می‌پیوندد و گروه پینک فلوید رسماً به وجود می‌آید. داستان جدایی سید از گروه را در بخش «هنر دیوانگی: نیچه، برت و فراسوی آن‌ها» بخوانید. در این قسمت از کتاب پینک فلوید و فلسفه، جرج ای. رایش (George A. Reisch) و چند نویسنده‌ی دیگر می‌کوشند از این راز پرده بردارند.

چرا جرج. ای رایش، زیرعنوان کتاب را «مراقب آن اصل باش، یوجین» (Careful with that Axiom, Eugene) قرار داده؟ درواقع او به‌نوعی با کلمات بازی کرده و نام یکی از تک‌آهنگ‌های بی‌کلام پینک فلوید را تغییری جزئی داده است: مراقب آن تبر باش، یوجین» (Careful with that Ax, Eugene). در ابتدا این تک‌آهنگ فقط پشت‌صفحه‌ای بود که در کنار آهنگ «در آسمان راه را نشانم بده» قرار داده شده بود؛ اما پس از چند ماه، گروهْ آن را به صورت زنده اجرا کرد و در آلبوم «اوماگوما» قرار داد. در چند مقاله‌ی کتاب پینک فلوید و فلسفه، درباره‌ی این تک‌آهنگ عمیق و پرمعنا بیشتر می‌خوانید.

معرفی و دانلود کتاب پینک فلوید و فلسفه

در مجموعه مقالات کتاب شانزده متخصص در حوزه‌های مختلف فلسفه مضامین، مفاهیم و مسائلی را که معمولاً در هنگام خواندن هایدگر، فوکو یا سارتر با آن‌ها مواجه می‌شوید، در پیوند با ترانه‌های پینک فلوید بررسی می‌کنند. مسائلی چون معنای وجود، جایگاه فرد در جامعه، تضاد هنر با تجارت و پیوند بین نبوغ و جنون. نویسندگان در این مقاله‌ها بر دو عضو گروه تأکیدی ویژه دارند: سید برت و راجر واترز.

یاسر پوراسماعیل با همکاری نشر لگا کتاب پینک فلوید و فلسفه را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

در نکوداشت‌ کتاب پینک فلوید و فلسفه

  • مجموعه‌ای از 19 مقاله که مفهوم موسیقی و ترانه را در آهنگ‌های پینک فلوید تفسیر می‌کند. مقاله‌های آگاهانه، شوخ‌طبعانه و گاهی طولانی. خواندن این نوشته‌ها باعث شد که به آلبوم‌های پینک فلوید با طرز فکری جدید گوش فرادهم. اگر من بودم،‌ عنوان کتاب را تغییر می‌دادم به: Think Floyd! (انجمن راک کلاسیک، ژانویه‌ی 2009)

کتاب پینک فلوید و فلسفه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرفداران پروپاقرص پینک فلوید هستید و به فلسفه علاقه دارید، کتاب پینک فلوید و فلسفه برای شما نوشته شده است!

در بخشی از کتاب پینک فلوید و فلسفه: مراقب آن اصل باش، یوجین! می‌خوانیم

از میان این‌همه داستانی که درباره‌ی اخراج سید برت از پینک فلوید در سال 1969 نقل زبان‌ها است، دو داستان برجسته‌تر از بقیه‌اند. برت، پیش از یکی از آخرین اجراهایش همراه با گروه _ که معلوم بود دل خوشی از سرووضع او نداشتند _ بعضی از قرص‌های مصرفی‌اش را در آن زمان با یک محصول حالت‌دهنده‌ی مو ترکیب کرد و این معجون را روی موهای ژولیده‌اش مالید. وقتی اواخر همان شب، فلوید به نقطه‌ی اوج اجرای خودش رسید، گرمای حاصل از چراغ‌های صحنه باعث شد قرص‌ها آب شوند و صورت برت به پس‌مانده‌ی موم‌مانند این معجون آغشته شود، درحالی‌که خود او به اجرا ادامه می‌داد و گویا از تغییر ظاهرش بی‌خبر بود. آن‌طور که بسیاری از شاهدان بعداً ادّعا کردند، این‌طور به‌نظر می‌رسید که انگار صورت‌اش در طول اجرا آب شده است و این موضوع هم برای گروه و هم برای مخاطبان آزاردهنده بود.

دومین رخداد وقتی اتّفاق افتاد که برت به مقام ترانه‌نویس «پشت صحنه‌ی» گروه تنزّل داده شده بود و، بی‌شک به‌دلیل رفتارهای نامتعارف متعدّدش، از صحنه بیرون شده بود. حین یکی از جلسات غیررسمی بداهه‌نوازی، برت ترانه‌ای جدید با عنوان «هنوز نگرفته‌ای‌اش؟» را به جلسه آورد. در کمال حیرت گروه، هر بار که سعی می‌کردند مطابق با شماره اجرا کنند، برت توالی آکوردها و ریتم را عوض می‌کرد و با هر برداشتی تقریباً یک ترانه‌ی جدید خلق می‌کرد. گروه که از تبدیل این ترانه به تصنیفی قابل‌تکثیر درمانده شده بود، عاقبت در نهایت کلافگی سازهای‌شان را کنار گذاشتند. این یکی از آخرین دفعاتی بود که برت همراه با گروه، به‌عنوان یکی از اعضای آن، اجرا کرد.

آیا این‌ها فقط دو داستان غم‌انگیز از مردی در بحبوحه‌ی فروپاشی روانی‌اند؟ شاید. امّا نگاهی دقیق‌تر به دو آلبوم ضبطی انفرادی برت، که در سال ۱۹۷۰ پس از اخراجش از گروه منتشر شدند، معنایی دیگر به این دو داستان می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

پینک فلوید: ‌از پمپئی تا فلسفه
پینک فلوید در فرهنگ عامّه
1: «من از پینک فلوید متنفّرم» و سایر مُدهای اشتباه در دهه‌های 1960، 1970 و پس از آن
2: زندگی و مرگ در نیمه‌ی داب ماه
3: تاریک و بی‌کران
4: خوک‌ها استثمار گوسفندها را به سگ‌ها یاد می‌دهند: آلبوم جانوران به‌مثابه‌ی حکایت ویران‌شهر جانوری
5: کاوش در نیمه‌ی تاریک رنگین‌کمان
6: آمیزه‌ها و مخلوط‌ها: پینک فلوید به‌مثابه‌ی سینما
بیگانگی (چندبیگانگی جورواجور)
7: با سنگ به زیر کشیده‌شدن: پینک فلوید، بیگانگی و فشارهای زندگی
8: راجر واترز: هنرمند پوچ
9: تئودور آدورنو، پینک فلوید و روان‌گردان‌های بیگانگی
10: من توام و «ما و آن‌ها»: مواجهات وجودی در نیمه‌ی تاریک ماه (و فراسوی آن)
سیب و پرتقال؟ یا فقط سیب؟
11: دست در دست‌ هم دادن در قالب یک تیم: کنش جمعی و قصدهای پینک فلوید
12: گروه شام در کشتی تفریحی تسئوس
13: منظر واژگون: یک نعلبکی شکّاکیت
14: ‌ای کاش اینجا بودی (امّا نیستی): پینک فلوید و عدم
15: همه‌اش تاریک است: کسوف مغز آسیب‌دیده
هنر دیوانگی: نیچه، برت و فراسوی آن‌ها
16: پرسه‌زدن و رؤیادیدن: زندگی تراژیک سید برت
17: غرقه‌شدن، براندازی و سید: دیوانه قهقهه می‌زند و برت بین نیچه و بنیامین
18: فکر کردن خارج از دیوار: میشل فوکو در باب دیوانگی، فاشیسم و _ اگر دوست داشتید، بگویید _ سید برت
19: پینک زیستن
گزیده‌ی آلبوم‌شناسی پینک فلوید
شرح‌حال نویسنده‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پینک فلوید و فلسفه: مراقب آن اصل باش، یوجین!
نویسنده
مترجمیاسر پور اسماعیل
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-600-8987-35-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پینک فلوید و فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پینک فلوید و فلسفه

برای دریافت کتاب پینک فلوید و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.