معرفی و دانلود کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)

برای دانلود قانونی کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)

کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)، متن استاندارد سِیف سازمان جهانی گمرک را تشریح می‌کند و اهداف، اصول و دستورالعمل‌های آن را توضیح می‌دهد. این راهنما که برای بالا بردن امنیت و تسهیل کردن تجارت تدوین شده، به دولت‌ها، گمرک‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند با همکاری یکدیگر سلامت این فرآیند را تضمین نمایند و خطرات و تهدیدهای آن را به حداقل برسانند.

درباره‌ی کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)

در طول پنج دهه‌ی گذشته، تجارت جهانی رشد قابل‌توجهی داشته و سهم زیادی از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص داده است. در دهه‌ی 1970، حدود یک‌چهارم از درآمد جهانی از راه تجارت بین‌المللی حاصل می‌شد درحالی‌که در سال 2020 این میزان به حدود 60 درصد رسید. این نشان از پتانسیل و قدرت تجارت دارد و اهمیت آن را در اقتصاد نشان می‌دهد. اما این فقط یک‌سوی ماجراست. به همان میزان که صادرات کالاهای مفید رشد کرده، امکان صدور محصولات مخرب هم بیشتر شده است؛ اسلحه، مواد مخدر، داروهای غیرمجاز، کالاهای ضد محیط‌زیستی، تروریسم و قاچاق بخشی از تجارت غیرسالم به‌حساب می‌آیند که آسیب‌ها و تبعات انسانی و محیطی وحشتناکی در پی خواهد داشت. سازمان جهانی گمرک سال‌هاست که تلاش می‌کند تا مانع از این فرآیند مخرب شود و آن را تا حد ممکن محدود سازد. بر همین اساس، این سازمان دستورالعملی کلی به نام سِیف را تدوین کرده و در اختیار گمرک‌ها گذاشته. هدف این دستورالعمل در نهایت بالاتر بردن امنیت و تسهیل تجارت جهانی است. کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) ترجمه‌ی این متن سازمان جهانی گمرک است که ضمیمه‌ها، توضیحات و الحاقاتی به آن افزوده شده تا خواننده متن را بهتر درک کند. یوسف شریف‌پور، مریم محبی، وحید محمدتقوایی، کریم رسولی، عبدالرضا سلیمانی، رضا سلیمانی و رضا گرزین در کتابشان کوشیده‌اند این استاندارد و اهداف و اصول آن را با زبانی ساده و قابل‌درک تشریح کنند.

در سال 2005، سازمان جهانی گمرک استاندارد سیف را ارائه کرد و همه‌ی اعضای خود را ملزم نمود تا از آن تبعیت کنند. حدود 99 درصد تجارت جهانی از طریق گمرک‌های دنیا انجام می‌شود، بنابراین رعایت این استاندارد می‌تواند تا حد زیادی مانع از قاچاق و تروریسم شود. بااین‌که گمرک هر کشوری خود از قدرت زیادی برخوردار است، اما اجرای سیف، مستلزم همکاری با دیگر بخش‌های دولتی و اقتصادی داخلی است و به‌تنهایی امکان پیاده‌سازی آن وجود ندارد. این دستورالعمل از گمرک‌ها نمی‌خواهد برای بالا بردن امنیت همه‌ی کالاهای وارداتی و صادراتی را بازرسی کنند. چنین فرآیندی غیرممکن و هزینه‌بر است، از سوی دیگر در فرآیند تجارت هم خلل ایجاد می‌کند و آن را کند می‌سازد. بنابراین، سیف استانداردی متفاوت از دیگر استانداردهای امنیتی جهانی نیست و با آن‌ها تضادی ندارد. در واقع چارچوب این دستورالعمل بر روی سه ستون استوار است: تجارت از گمرک به گمرک، از گمرک به کسب‌وکار، و درنهایت از گمرک به سازمان‌های دولتی دیگر. این چارچوب تعامل گمرک با انواع سازمان‌ها و دولت‌ها را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که چطور می‌توان در قالب آن با یکدیگر همکاری نمود، تجارت جهانی را یکپارچه و تسهیل کرد، امنیت را ارتقا داد و با چالش‌های دوران معاصر مقابله کرد.

یوسف شریف‌پور، مریم محبی، وحید محمدتقوایی، کریم رسولی، عبدالرضا سلیمانی، رضا سلیمانی و رضا گرزین در کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)، عناصر این استاندارد را به‌تفصیل توضیح داده و اهداف آن را مشخص می‌سازند. نویسندگان در هر فصل از این کتاب به یکی از ستون‌های سیف می‌پردازند و آن را با کمک آمارهای واقعی و نمونه‌های مستند تشریح می‌کنند.

کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) را شرکت چاپ و نشر بازرگانی منتشر کرده است.

کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به بازرگانان و تاجران و فعالین اقتصادی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) می‌خوانیم

ج) استفاده از سیستم‌های فعالان اقتصادی

دستورالعمل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات توصیه می‌کند که جهت برآورده کردن نیازهای گمرک، از سیستم‌های تجاری فعالان اقتصادی استفاده شود. بر همین اساس است که گمرک، به‌ویژه در زمینه زنجیره تأمین مجاز و حل هرگونه موارد محرمانه یا قانونی، امکان دسترسی به اطلاعات معتبر را دارد. این امکان، از طریق دسترسی آنلاین گمرک به سیستم‌های تجاری طرف‌های درگیر، فراهم شده است. مثالی که برای این موضوع می‌توان ذکر کرد، سیستم‌های حمل و نقل بار می‌باشد. همه طرف‌های درگیر در زنجیره حمل و نقل مستقر در بنادر یا فرودگاه‌ها، یک سیستم الکترونیکی ایجاد کرده‌اند تا با استفاده از آن بتوانند کلیه داده‌های مربوط به بار و حمل و نقل را تبادل کنند. اگر اطلاعات این سیستم‌ها بر اساس اهداف گمرکی تهیه شده باشد، گمرک باید در آن‌ها مشارکت کرده و داده‌های مورد نیاز خود را استخراج نماید.

د) استانداردهای تبادل داده‌های الکترونیکی

دستورالعمل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کنوانسیون کیوتو به گمرک توصیه می‌کند که برای تبادل اطلاعات الکترونیکی، تنها به یک روش بسنده نکرده و برای این منظور، چندین روش را پیش‌بینی نماید. یکی از این روش‌ها، تبادل داده‌های الکترونیکی (EDI) با استفاده از استاندارد بین‌المللیUN / EDIFACT می‌باشد. واژه EDI مخفف Electronic Data Interchange و در فارسی با عنوان تبادل الکترونیکی داده‌ها ترجمه شده است. تبادل الکترونیکی داده‌ها یا EDI مفهومی در ارتباطات الکترونیک کسب‌وکار است که جایگزین ارتباطات سنتی و کاغذی می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: مقدمه
1-1 مقدمه
1-2 اهداف و اصول دستورالعمل سیف (SAFE)
1-3 چهار عنصر اصلی دستورالعمل سیف (‌SAFE)
1-4 ستون‌های دستورالعمل سیف (SAFE)
1-5 ظرفیت‌سازی
1-6 پیاده‌سازی
فصل دوم: منافع سیف (SAFE)
2-1 منافع سیف (SAFE)
2-2 دولت‌ها
2-3 گمرک
2-4 تجارت
فصل سوم: ستون اول: گمرک به گمرک
3-1 مقدمه
3-2 استانداردها و مشخصات فنی جهت اجرا
3-3 یکپارچگی پلمپ برای امنیت کانتینرها
فصل چهارم: ستون دوم: گمرک به تجارت
4-1 مقدمه
4-2 استانداردها و مشخصات فنی اجرا
فصل پنجم: ستون سوم: گمرک به سایر سازمان‌ها
5-1 مقدمه
5-2 استانداردها و مشخصات فنی برای اجرا
فصل ششم: تداوم و از سرگیری تجارت
6-1 تداوم و ازسرگیری تجارت
6-2 شناخت چندجانبه
پیوست‌ها
پیوست 1: تعریف واژگان و عبارات
پیوست 2: عناصر و اجزای داده‌ها
پیوست 3: اطلاعات امنیتی محموله‌های هوایی پیش از بارگیری
پیوست 4: شرایط، الزامات و منافع فعالان مجاز اقتصادی
پیوست 5: اهداف شورای همکاری‌های گمرکی از تعریف چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)
نویسنده، ، ، ، ، ،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات148
زبانفارسی
شابک978-964-468-906-2
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE)

برای دریافت کتاب چارچوب استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت جهانی (SAFE) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.