معرفی و دانلود کتاب ظرفیت سازی در گمرک

برای دانلود قانونی کتاب ظرفیت سازی در گمرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ظرفیت سازی در گمرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ظرفیت سازی در گمرک

کتاب ظرفیت سازی در گمرک نوشته‌ی مریم محبی، وحید محمدتقوایی، یوسف شریف پور و سیمین نوربخش، با زبانی ساده و روشن درباره‌ی مبحث ظرفیت‌سازی در گمرک و چارچوب برنامه‌ی استراتژیک سازمان جهانی گمرک صحبت می‌کند و در ادامه به شرح زیرمجموعه‌های این برنامه‌ی استراتژیک می‌پردازد.

درباره کتاب ظرفیت سازی در گمرک

آموزش، یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در قرن بیست‌ویک به شمار می‌آید که سازمان ملل آن را به عنوان چهارمین هدف از اهداف توسعه پایدار تعریف نموده است. یکی از اساسی‌ترین زیرمجموعه‌های آموزش، ظرفیت‌سازی است که به منظور تعریف آن، ابتدا واژه ظرفیت را در این حوزه تعریف نموده و سپس آن را در دو سطح فردی و نهادی بیان می‌کنیم: ظرفیت، بر اساس برنامه توسعه سازمان ملل، به معنی توانایی افراد و نهادها برای اتخاذ و اجرای تصمیمات به صورت موثر، کارآمد و پایدار می‌باشد. ظرفیت‌سازی در سطح فردی عبارت است از فرآیند تغییر دیدگاه‌ها و رفتارهای افراد به منظور اشاعه دانش و توسعه مهارت، توام با به حداکثر رساندن منافع حاصل از مشارکت، تبادل و مالکیت دانش. ظرفیت‌سازی در سطح نهادی بر عملکرد و قابلیت عملکرد کلی سازمان و همچنین توانمندی آن برای سازگاری با تغییرات، متمرکز می‌باشد. هدف از ظرفیت‌سازی در سطح نهادی، توسعه سازمان به عنوان یک سیستم کلی شامل افراد، گروه‌ها و خود سازمان است.

در چارچوب گمرک، منظور از ایجاد ظرفیت، توسعه و کسب مهارت‌ها، شایستگی‌ها، ابزارها، فرآیندها و منابع مورد نیاز برای ارتقا ظرفیت گمرکات در راستای انجام وظایف اختصاص‌یافته و دستیابی به اهداف است. ظرفیت‌سازی فرآیند گسترده و جامعی محسوب می‌شود که تمام ابعاد اداره گمرک را شامل شده و فقط منحصر به یک جنبه فنی محدود و برخی مسائل جزیی نیست. به عنوان مثال، برای اجرای اثربخش توافقنامه ارزش‌گذاری سازمان جهانی گمرک، باید آن را فراتر از یک توافقنامه دولتی ساده لحاظ کرد؛ بلکه باید آن را عاملی برای تغییرات قانونی، ایجاد زیرساخت‌های اداری نوین، توسعه و اجرای سیستم‌ها و رویه‌های جدید و افزایش چشمگیر مهارت و دانش افسران گمرک، به شمار آورد.

کتاب ظرفیت سازی در گمرک با نگاهی به کتاب «ظرفیت‌سازی»، تالیف «ریکاردو تروینو چاپا»، مدیر ظرفیت‌سازی سازمان جهانی گمرک نگارش شده است. مریم محبی، وحید محمدتقوایی، یوسف شریف پور و سیمین نوربخش در این کتاب مطالبِ مربوط به توضیحات بالا را با بیانی ساده، روان و با توضیحات، اشکال و جداول ارائه کرده‌اند.

اثر پیش رو توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی در اختیار شما قرار گرفته است.

کتاب ظرفیت سازی در گمرک مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب ظرفیت سازی در گمرک را به فعالان حوزه‌ی بازرگانی و گمرک پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب ظرفیت سازی در گمرک می‌خوانیم

مأموریت سازمان جهانی گمرک، افزایش کارآیی و اثربخشی گمرکات منطبق با مقررات تجاری، حمایت از جامعه و جمع‌آوری درآمد می‌باشد تا از این طریق به توسعه تجارت بین‌المللی و رفاه اقتصادی و اجتماعی ملت‌ها کمک کند. برای تحقق این مأموریت، سازمان جهانی گمرک، سه استراتژی اصلی را برای ظرفیت‌سازی دنبال می‌کند:

1. سازمان جهانی گمرک از طریق کنوانسیون‌های گمرکی، ابزارها و رویکردهای گمرکی، یک سری مدل‌های شناخته‌شده‌ی بین‌المللی را برای مدیریت موثر گمرک فراهم می‌کند.

2. سازمان جهانی گمرک مکانی برای همکاری‌های بین‌المللی و تبادل اطلاعات و تجربه‌ی بین دولت‌های عضو و سایر سازمان‌های بین‌المللی و بخش خصوصی را فراهم می‌کند.

3. از طریق برنامه‌های آموزشی و کمک‌های فنی، طیف وسیعی از فرصت‌های ظرفیت‌سازی با کیفیت بالا را برای ارتقاء شایستگی‌ها، فراهم می‌کند.

بر این اساس، سازمان جهانی گمرک یک برنامه استراتژیک برای ظرفیت‌سازی در گمرکات را تهیه و تنظیم نموده است. برنامه استراتژیک 2022-2019 ظرفیت‌سازی سازمان جهانی گمرک، چنانچه در شکل 1 نشان داده شده است دارای 4 مولفه اصلی می‌باشد...

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: برنامه استراتژیک ظرفیت‌سازی
مقدمه
نیازها و چالش‌های ظرفیت‌سازی در گمرک
نقش سازمان جهانی گمرک در ایجاد ظرفیت‌سازی
فصل دوم: استراتژی‌ها
استراتژی‌ها
برنامه مرکاتور
بسیج کارشناسان
فرآیند اعتبارسنجی
رویکرد منطقه‌ای
رویکرد توسعه سازمانی گمرک
تعریف فعال‌کننده‌های رویکرد توسعه سازمانی
افراد
شرکا
اراده سیاسی
عناصر تقویت‌کننده
1. توسعه منابع انسانی
2. پشتیبانی مشاوره استراتژیک
4. یکپارچگی
استراتژی‌ها
1. پشتیبانی و ارائه مشاوره استراتژیک
2. توسعه منابع انسانی
3. تمامیت
4. مشارکت سهامداران
5. برابری جنسیتی
فصل سوم: افراد
یادگیری و رشد افراد
توسعه مبتنی بر شایستگی برای تداوم اصلاحات
الف) چارچوب اصول و عملکردهای حرفه‌ای گمرکی
ب) ابزار تشخیصی توسعه افراد
عناصر توسعه مبتنی بر شایستگی
پیکارد PICARD
سامانه کلیک CLiKC!
آکادمی
چگونگی استفاده از آکادمی سازمان جهانی گمرک (برای بخش دولتی و خصوصی)
فصل چهارم: اجرای پروژه‌ها
هماهنگی پروژه
پشتیبانی از مدیریت پروژه‌های گمرکی
خلاصه‌ای از فصل 5 و 10 از تفاهم‌نامه ظرفیت‌سازی سازمان جهانی گمرک
فصل پنجم: یکپارچه‌سازی
برنامه‌های یکپارچگی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ظرفیت سازی در گمرک
نویسنده، ، ،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات60
زبانفارسی
شابک978-964-468-898-0
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ظرفیت سازی در گمرک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ظرفیت سازی در گمرک

برای دریافت کتاب ظرفیت سازی در گمرک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.