معرفی و دانلود کتاب چرا اندازه مهم است؟

عکس جلد کتاب چرا اندازه مهم است؟
قیمت:
۳۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چرا اندازه مهم است؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چرا اندازه مهم است؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چرا اندازه مهم است؟

برای این‌که با تأثیر شگفت‌انگیز «اندازه»‌ها بر خواص زیستی پدیده‌ها آشنا شوید، کافی است تا انتهای کتاب چرا اندازه مهم است؟، با نویسنده‌ی آن، جان تایلر بونر همراه شوید. این کتاب حوزه‌ی فیزیک و زیست‌شناسی ارتباط میان شکل و اندازه‌ی موجودات را برایتان روشن می‌کند. گفتنی است این اثر در سال 2017 به‌عنوان یکی از کتاب‌های برجسته‌‌ی آکادمیک از سوی ACRL معرفی شده است.

درباره‌ی کتاب چرا اندازه مهم است؟

جهان فیزیکی ما مملو است از پدیده‌ها، موجودات زنده و اشیائی که در اندازه‌های گوناگون خلق شده یا توسط بشر به وجود آمده‌اند. علاقه به اندازه‌گیری موجودات یا توجه به موضوع اندازه، در ذات بشر نهادینه شده است. لازم نیست برای اثبات این مدعا حتماً به کتاب‌های علمی مراجعه کنیم. حتی می‌توانیم با دقت در داستان‌هایی مثل سفرهای گالیور دریابیم که مبحث اندازه و اختلاف میان اندازه‌ی پدیده‌ها از موضوعات مورد علاقه‌ی انسان‌ها بوده و هست. بااین‌حال، کمتر کسی ممکن است به دنبال آن باشد که تأثیر اندازه‌ی پدیده‌ها را در سایر جنبه‌های مربوط به آن‌ها بررسی کند. جان تایلر بونر (John Tyler Bonner) از معدود دانشمندانی است که قصد داشته نشان دهد، اندازه‌ها بیش از آنچه تاکنون تصور می‌کرده‌ایم، در جهان مادی ما اثرگذار بوده‌اند. به‌ عبارت دیگر، اندازه‌ها به‌عنوان یک موضوع فیزیکی، مبنای برخی مشخصات زیست‌شناختی موجودات قرار می‌گیرند. برای این‌که با نتایج تحقیقات این نویسنده در رابطه با نقش کلیدی اندازه‌ها بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم همین حالا کتاب چرا اندازه مهم است؟ (Why Size Matters) را تهیه کرده و آن را به‌دقت مطالعه کنید.

معرفی و دانلود کتاب چرا اندازه مهم است؟

شاید در ظاهر این‌طور به نظر برسد که اندازه‌ها کاملاً نسبی هستند و نمی‌توان معیار خاصی برای آن‌ها مد نظر قرار داد. به سخن دیگر، باکتری‌ها، فیل‌ها و انسان‌ها هر کدام دنیای خودشان را دارند و دو مفهوم کوچک‌تر و بزرگ‌تر برای آن‌ها متفاوت است. مثلاً یک سیب در مقابل باکتری بسیار بزرگ است اما در کنار یک فیل هرگز به چشم نمی‌آید. بااین‌حال، جان تایلر بونر در این اثر نشان می‌دهد همین اندازه‌های نسبی هم همگی از قوانین خاصی تبعیت می‌کنند که شناخت آن‌ها می‌تواند درک واقع‌بینانه‌ای را نسبت به جهان فیزیکی اطرافمان به ما ببخشد‌. یکی از این قوانین به ما نشان می‌دهد که اندازه‌ی پدیده‌ها بر شکل آن‌ها اثرگذار است؛ یعنی با تغییر اندازه‌ی یک موجود، شکل آن نیز دگرگون می‌شود. در واقع شکل خاص هر کدام از موجودات زنده تحت تأثیر اندازه‌ی آن‌ها به وجود آمده است. شاید اگر اندازه‌ی فیل تغییر کند، شکل آن نیز دستخوش تحول شود. بااین‌اوصاف، برخلاف تصور عموم مبنی بر این‌که شکل یک پدیده، اندازه‌ی آن را تعیین می‌کند، در حقیقت اندازه‌ی یک پدیده‌ی است که شکل آن را تنظیم می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب چرا اندازه مهم است؟

نویسنده در تمامی فصول هفت‌گانه‌ی کتاب سعی داشته تا باورهای نادرستی را که دانشمندان و عموم مردم در مورد اندازه‌ها دارند، با اطلاعات علمی جایگزین کند. به این منظور، در فصل اول کتاب نکته‌های مقدماتی را برای ورود به مباحث اصلی بیان کرده و در فصل دوم تلقی و دیدگاه انسان‌ها را از مفهوم اندازه بررسی نموده. در فصل سوم کتاب چرا اندازه مهم است؟، فیزیکِ اندازه تحلیل شده و در فصل چهارم به جنبه‌ی تکاملی اندازه‌ها اشاره شده است. به همین ترتیب، فصول پنجم و ششم کتاب نیز اندازه‌ها را از زوایای گوناگون تجزیه و تحلیل کرده‌اند. در نهایت، نتیجه‌گیری‌ها و مباحث پایانی نیز در فصل هفتم کتاب ارائه شده‌اند.

حتی اگر کوچک‌ترین آشنایی‌ای با مباحث علم فیزیک و زیست‌شناسی ندارید، به شما اطمینان می‌دهیم در خواندن کتاب چرا اندازه مهم است؟ هرگز دچار مشکل نخواهید شد، زیرا مطالب علمی آن در نهایت سادگی بیان شده‌اند. کتابی که در مقابلتان قرار گرفته با برگردان محمدرضا توکلی صابری، از سوی نشر مازیار، به‌عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی قلمرو علم به شما عرضه شده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌رود. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب چرا اندازه مهم است

  • جان تایلر بونر استدلال می‌کند که اندازه، در حقیقت نوعی نیروی محرکه در زیست‌شناسی است. او به شکل قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهد که اندازه‌ی هر پدیده، تعیین‌کننده‌ی تمامی ویژگی‌های آن از جمله شکل، ظاهر، سرعت، حرکت، صدا و... است. (رای هربرت)
  • مردم همیشه با دیدن چیزهای بزرگ شگفت‌زده شده و مجذوب موجودات کوچک می‌شوند؛ از دایناسورهای غول‌پیکر گرفته تا سلول‌های بسیار کوچک. همان‌طور که در این کتاب کم‌حجم نشان داده شده، اندازه می‌تواند شکل و عملکرد هر چیزی را مشخص کند و در واقع، هدایت حیات آن را به عهده بگیرد. بونر برای مخاطبان خود اثبات می‌کند که موضوع به‌ظاهر بی‌اهمیتی مانند اندازه‌ی یک شیء، در واقع اهمیت بسیاری دارد. (Choice)
  • کتابی جذاب با نثری استادانه که با وجود پیچیدگی موضوعش، بسیار ساده و روان است. (سوزان لومپکین)
  • یک کتاب معتبر و بسیار جالب! (مایکل کازین)
  • جان تایلر بونر در کتاب چرا اندازه مهم است، کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین موجودات روی زمین را بررسی کرده و در نتیجه، پنج ویژگی بیولوژیکی مهم را برای مقوله‌ی اندازه برشمرده است: قدرت، سطح، سرعت، متابولیسم و فراوانی ارگانیسم. در این کتاب موجز، او هر کدام از ویژگی‌ها را به‌طور مفصل توضیح می‌دهد. در نهایت این موضوع را با مخاطبان خود در میان می‌گذارد که اندازه‌ی پدیده‌ها بسیار اهمیت دارد. (نشریه‌ی اخبار علمی)
  • نکته‌ی مهمی که بونر در کتاب چرا اندازه مهم است بیان کرده به تأثیر ابعاد موجودات بر خواص بیولوژیکی و فیزیکی آن‌ها مربوط می‌شود. کاب حاضر برای دانشجویان رشته‌های مختلف سودمند خواهد بود، چراکه نویسنده نیز برای اثبات یافته‌های خود در این اثر از علوم مختلفی کمک گرفته است. (آندره جی. ریوروس)

کتاب چرا اندازه مهم است برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به زیست‌شناسی و فیزیک در صورتی که بخواهند اطلاعات خود را در زمینه‌ی اکولوژی و تکامل موجودات زنده افزایش دهند، می‌توانند سری به کتاب چرا اندازه مهم است بزنند و از نکات علمی آن نهایت بهره را ببرند.

در بخشی از کتاب چرا اندازه مهم است؟ می‌خوانیم

تمام ارگانیسم‌های بزرگ‌تر که در اصل از نیاکان تک‌سلولی تکامل یافته‌اند، پرسلولی هستند. دلایلی برای این پدیده وجود دارد. سلول یک واحد متابولیکی فعال است و تمام خصلت‌‌های ضروری برای زنده ماندن را داراست. با کوچک ماندن، سلول می‌تواند نسبت سطح_حجم قابل اداره‌ای را برای انجام پخش داشته باشد.

همچنین اندازه مناسبی، نه فقط برای حمل ژن‌ها بر روی کروموزوم‌ها، بلکه برای آن ژن‌ها هم هست تا پروتئین‌ها را در سیتوپلاسم تولید کنند. سلول را می‌توان مانند واحدهای ساختمانی محسوب کرد، مانند خانه‌ای که از آجر ساخته شده است در حالی‌که هر آجر زنده است. سلول‌ها با همدیگر این امکان را به موجود می‌دهند تا بتواند هضم کند، انرژی را مصرف کند، و خودش را با محیط‌زیست سازگاری دهد، و در مورد جانوران حتی رفتار و فکر کند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل 1: دیباجه
فصل 2: دیدگاه انسان از اندازه
فصل 3: فیزیک اندازه
فصل 4: تکامل اندازه
فصل 5: اندازه و تقسیم کار
فصل 6: اندازه و زمان
فصل 7: پایانه
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چرا اندازه مهم است؟
نویسنده
مترجممحمدرضا توکلی صابری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات138
زبانفارسی
شابک987-600-6043-02-9
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چرا اندازه مهم است؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چرا اندازه مهم است؟

برای دریافت کتاب چرا اندازه مهم است؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.