معرفی و دانلود کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته

عکس جلد کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته
قیمت:
۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته

کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته، اثر عزیز نسین، تقابل بین سنت و مدرنیته را با زبانی استعاری و طنازانه بیان می‌کند. در این داستان کوتاه، شخصیت اصلی با اصرار بر استفاده از وسایل قدیمی‌اش نمی‌خواهد تن به دنیای مدرن بدهد. بسیاری از نویسندگان به تقابل دنیای قدیم و جدید پرداخته‌اند، اما عزیز نسین در داستان پیش رو این تقابل را بسیار جذاب و خواندنی توصیف کرده است.

درباره‌ی کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته

هنگامی‌که از گذشته‌ حرف می‌زنیم و روزگار قبل را مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که تاچه‌اندازه دچار تغییرات اساسی شده‌ایم و سرتاپایمان شکل دیگری به خود گرفته است؛ حال با این پدیده به دو شکل می‌توان مواجه شد؛ آن را بپذیریم و یا سعی کنیم گذشته را احیا کنیم و حتی به شکل غیرمنطقی به استفاده از اشیایی که دیگر کارکرد قدیم را ندارند، اصرار ورزیم. کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته، اثر عزیز نسین (Aziz Nesin) داستان شخصی است که زیر بار پذیرفتن دوران جدید نمی‌رود و می‌خواهد از تک‌تک وسایل گذشته‌اش استفاده کند. او باور دارد که با تغییر سبک زندگی و سر و وضعش به دوران قدیم می‌تواند به بازسازی زمان خوش گذشته بپردازد.

عزیز نسین در کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته، داستان زندگی پاشایی را روایت می‌کند که با نگرانی به دنبال چکمه‌هایش می‌گردد و همه‌ی خدم‌وحشم را به جست‌وجو وا‌ می‌دارد. در این‌ بین، کارکنان نیز به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای این حساسیت را منطقی می‌دانند و عده‌ای دیگر بر بیهودگی این جست‌وجو اقرار می‌کنند. نویسنده در داستان چکمه‌های یک پاشای بازنشسته از چکمه به‌عنوان نمادی از دنیای گذشته و سنت یاد می‌کند. این تکاپوی پاشا برای بازیابی دنیای گذشته در واقع تلاشی برای احیای هویت خود است. او هویتش را در گرو ارزش‌های گذشته در می‌یابد و از بین رفتن آن ارزش‌ها به معنی بی‌هویتی او خواهد بود.

به‌طور کلی، جوامع در دنیای امروز به دودسته‌ی «مدرن‌شده» و «در حال گذار» تقسیم می‌شوند. جوامع در حال گذار جوامعی هستند که ارزش‌های سنتی همچنان در آن‌ها رنگ و بویی دارد، اما در حال حرکت به سمت مدرن شدن هستند. یکی از درگیری‌های اساسی در این‌ جوامع، بحران بی‌هویتی و تلاش برای احیای هویت است؛ در این داستان پاشا در واقع به دنبال تثبیت هویتِ درخطر خود است و از این‌ روست که به یافتن چکمه‌هایش اصرار می‌کند.

کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته نوشته‌ی عزیز نسین، با ترجمه‌ی صمد بهرنگی توسط انتشارات گیوا عرضه شده است.

کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دوستداران داستان‌های کوتاه طنز پیشنهاد می‌شود.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

عزیز نسین نویسنده، مترجم و طنزنویس اهل ترکیه بود. نام اصلی او محمد نصرت بود، اما خودش نام عزیز نسین را انتخاب کرد. عزیز نام پدرش بود و نسین در ترکی به معنی «تو چه هستی» است. او در سال 1915 متولد شد و در طول زندگی‌اش بیش از صد کتاب نوشت. درون‌مایه‌ی آثار عزیز نسین طنز و همراه با نقد سیاسی و اجتماعی بود. لحن گزنده‌ی داستان‌های نسین بارها باعث دردسر او شد، اما همین قلم متمایزش سبب استقبال عموم خوانندگان گشت. او در عرصه‌ی بین‌المللی دو بار برنده‌ی نخل طلایی در مسابقات طنزپردازی بوردیگرای ایتالیا شد و همین‌طور جایزه بزرگ طنز بلغارستان و مسکو را دریافت کرد. بسیاری از کتاب‌های نسین به زبان‌های مختلف دنیا از جمله فارسی ترجمه‌ شده‌اند؛ از میان این آثار می‌توان به « مگه تو مملکت شما خر نیس؟»، «پخمه» و «خانه‌های لانه مرغی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته می‌خوانیم

بیارین ببینم ... چکمه‌هامو بیارین دیگه! اول لنگه‌ی راستشو ... دِ بجنب، بسم‌الله! نشد بابا. منو دیگه چرا هل میدین؟ چکمه‌ها رو هل بدین طرف من ... یه کم دیگه ... ها، ماشاءالله! یاالله، همه با هم! هو...پ! یه دفعه‌ی دیگه غیرت کنین. هو...پ! یه کم تو رفت.

عوضی می‌پوشین، این مال پای چپتونه.

وای خدا! پاک یادم رفته ... این که پای راستمه ... پای چپم کو؟ چیزو میگم ... لنگه‌ی چپشو ... اونو بیارین!ی خب، نگاه کنین، از اول شروع می‌کنیم ... این جوری نه، پدرمو درآوردین! یه وقتی بود که اینا رو در یه چشم هم زدن به پام می‌کردم و راه می‌افتادم ... دیگه گذشت، آره اون دور و زمونه‌هایی که چکمه آسون می‌رفت پای آدم، گذشت! زمونه پاک خراب شده! یاالله باز هم هل بدین! بابا منو نه، چکمه رو هل بدین. بجنبین! یه دفعه‌ی دیگه همه با هم! یک، دو، سه! هو...پ! بابا سعی نکنین منو تو چکمه بتپونین، چکمه رو به پام کنین.

تنگ شده.

کی تنگ شده؟ پای منو میگین؟

چکمه‌تون ...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
ناشر چاپیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات10
زبانفارسی
شابک978-600-451-962-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته

برای دریافت کتاب چکمه‌های یک پاشای بازنشسته و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.