معرفی و دانلود کتاب چیزی عمیقا پنهان: جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا - زمان

عکس جلد کتاب چیزی عمیقا پنهان: جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا - زمان
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چیزی عمیقا پنهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چیزی عمیقا پنهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چیزی عمیقا پنهان: جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا - زمان

شان کارول با نوشتن کتاب چیزی عمیقا پنهان به‌سراغ موضوعی رفته که بعضی از افراد فکر می‌کنند سخت‌ترین مبحث دنیاست. به نظر کارول، مکانیک کوانتومی عمیق‌ترین و جامع‌ترین دیدگاه بشر درباره‌ی واقعیت است. احتمالاً شما هم با شنیدن نظریه‌ی جهان‌های موازی، مجذوب این نظریه شده باشید. اگر می‌خواهید دانش عمیق‌تری در مورد مکانیک کوانتومی کسب کنید، به سراغ کتاب چیزی عمیقاً پنهان بروید. گفتنی است این کتاب در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار دارد و ذیل مجموعه٬ی قلمرو علم منتشر شده است.

درباره‌ی کتاب چیزی عمیقاً پنهان

شاید شما هم نقل‌قول معروف ریچارد فاینمن را شنیده باشید: «فکر می‌کنم بتوانم با اطمینان بگویم که کسی مکانیک کوانتومی را نمی‌فهمد.» ما فیزیک کوانتومی را در بسیاری از فناوری‌ها مانند نیمه‌هادی‌ها، میکروچیپ‌ها، ترانزیستورها و دیگر تکنولوژی‌های مدرن به کار می‌گیریم؛ اما حتی فیزیک‌دانان بزرگ هم هنوز مکانیک کوانتومی را آن‌طور که باید درک نمی‌کنند. شان کارول در کتاب چیزی عمیقاً پنهان کوشش دارد که دیگران را با مکانیک کوانتومی آشنا کند.

هدف از نگارش کتاب سه چیز است:

اولاً مکانیک کوانتوم تا جای ممکن قابل‌فهم شود. مکانیک کوانتومی میان آنچه که می‌بینید و آنچه که «واقعاً» وجود دارد، تفاوت قائل می‌شود. شاید در ابتدا همه چیز انتزاعی به نظر برسد؛ اما با خواندن کتاب چیزی عمیقاً پنهان، متوجه می‌شوید مکانیک کوانتومی موضوعی رازآلود و غیرقابل‌ توضیح نیست. شان کارول از مثال‌ها، تصاویر و نمودارهای مختلف کمک می‌گیرد تا این مفهوم پیچیده را به ما توضیح دهد. حتی در گفت‌وگویی خیالی بین دختر متخصص فیزیک کوانتوم و پدر متخصص فیزیک ذرات،‌ خواننده را بیشتر درگیر مفاهیم مکانیک کوانتومی می‌کند.

ثانیاً در کتاب چیزی عمیقاً پنهان بر روی فرمول‌بندی دنیاهای چندگانه یا اِوِرِت تمرکز می‌شود. شان کارول تلاش دارد خوانندگان خود را متقاعد کند که جهان‌های چندگانه اصیل‌ترین راه معنا دادن به مکانیک کوانتومی است و در هنگام اثبات این موضوع، به دیگر نظریه‌ها نیز اشاره می‌کند.

ثالثاً وقتی می‌خواهیم ماهیت فضا-زمان و سرنوشت نهایی عالم را متوجه شویم،‌ مبانی مکانیک کوانتومی لازم است؛ اما نظریه‌های جدید و هیجان‌انگیز پیوند‌های بین درهم‌تنیدگی کوانتومی و خمیدگی فضا-زمان را مطرح می‌کنند. به همین دلیل چندین سال است که بسیاری از دانشمندان به‌دنبال نظریه‌ی کوانتومی کاملی هستند که همه چیز را توضیح بدهد. شاید راز اصلی در گرانش و کوانتومی کردن آن نباشد؛ بلکه در خود مکانیک کوانتومی نهفته باشد.

کتاب چیزی عمیقاً پنهان از آن دسته کتاب‌هایی است که ذهن شما را تا مدت‌ها درگیر خود می‌کند. شان کارول در این کتاب مبانی مکانیک کوانتوم را با زبان ساده و قابل‌فهم توضیح می‌دهد. انتشارات مازیار این کتاب علمی را با ترجمه‌ی تورج حوری روانه‌ی بازار کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب چیزی عمیقاً پنهان

  • در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز؛
  • نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب علمی گودریدز در سال 2019.

نکوداشت‌های کتاب چیزی عمیقاً پنهان

  • رفتن به سراغ سؤالات، اسطوره‌ها و معماهای بزرگ کار هر کسی نیست؛ اما کارول به‌خوبی این کار را انجام داده است. (بی‌بی‌سی ساینس فوکِس)

  • کتابی معتبر و زیبا برای درک نظریه‌ی کوانتومی و فضا-زمان. شان کارول دانشمندی باسواد و نویسنده‌ای عالی است. او درک بسیار عمیقی از موضوع کتاب چیزی عمیقاً پنهان دارد و حتی وقتی‌که سؤالات را حل‌نشده باقی می‌گذارد، خواننده احساس نمی‌کند که کتاب ناقص مانده است. (برایان کاکس، استاد فیزیک دانشگاه منچستر)

  • کتاب چیزی عمیقاً پنهان راهنمایی قانع‌کننده و شفاف است و اشتیاق شما را برای پیدا کردن جواب سؤالات علمی برمی‌انگیزد. (ان‌پی‌آر)

  • کتاب چیزی عمیقاً پنهان اثر شان کارول خوانندگان را با جهان یا شاید جهان‌های شگفت‌انگیز فیزیک کوانتومی و ذرات بنیادی روبه‌رو می‌کند. در پایان کتاب ممکن است متوجه شوید که فیزیک کوانتومی آن‌قدرها هم عجیب نیست. (جردن النبرگ، نویسنده‌ی کتاب «چگونه اشتباه نکنیم»)

  • تلاش بلندپروازانه و جذاب شان کارول برای توضیح دادن فیزیک کوانتومی و واقعیت آن. (مجله‌ی ساینس)

کتاب چیزی عمیقاً پنهان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحثی مانند فیزیک کوانتومی، جهان‌های موازی و سیاه‌چاله‌ها علاقه دارید، خواندن کتاب چیزی عمیقاً پنهان را از دست ندهید.

با شان کارول بیشتر آشنا شویم

شان کارول، فیزیکدان و فیلسوف آمریکایی متولد سال 1966 است که در حوزه‌های مکانیک کوانتومی، کیهان‌شناسی و فلسفه‌ی علم تخصص دارد. او استاد مؤسسه‌ی کالتیک بود و در حال حاضر استاد فلسفه‌ی طبیعی دانشگاه جان هاپکینز است. مقالات او در نشریاتی مانند نیچر، نیویورک‌ تایمز و نیو ساینتیست چاپ می‌شوند. شان کارول دکترای نجوم خود را از دانشگاه هاروارد گرفت و پست‌دکترای خود را در دانشگاه MIT گذراند. او جایزه‌ی اندرو گمانت را به‌دلیل خدماتش به رشته‌ی فیزیک، از انجمن فیزیک آمریکا دریافت کرد. کتاب «تصویر بزرگ» دیگر کتاب شان کارول است که به زبان فارسی ترجمه شده.

در بخشی از کتاب چیزی عمیقا پنهان: جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا - زمان می‌خوانیم

هر نسخه‌ای از مکانیک کوانتومی دو جنبه دارد: (1) تابع موج (2) معادله‌ی شرودینگر که که حاکم بر تحول زمانی تابع موج است. کلیت فرمول‌بندی اورت به‌طور ساده تأکید بر این نکته است که چیز دیگری وجود ندارد و این اجزاء، برای فراهم کردن شرحی کامل و به‌طور تجربی پذیرفتنی از جهان هستی، کافی هستند. («به‌طور تجربی پذیرفتنی» طریقه‌ای تفننی است که فلاسفه دوست دارند آن را «سازگار با داده‌ها» بنامند.) هر رهیافت دیگری به مکانیک کوانتومی، شامل اضافه کردن چیزی به فرمالیزم حداقلی یا به طریقی تغییر دادن نظریه‌ی موجود است.

بلاواسطه‌ترین معنای تکان‌دهنده‌ی مکانیک کوانتومی خالص اورت، وجود جهان‌های متعدد است، پس منطقی است که آن را چند-جهانی بنامیم. اما طبیعت نظریه این است که واقعیت با تابع موجی که به‌طور هموار تحول می‌یابد توصیف می‌شود و نه بیشتر. چالش‌های دیگری هم با این فلسفه همراه هستند به‌خصوص وقتی می‌خواهیم سادگی غیرعادی فرمالیزم آن را با تنوع غنی جهان مورد مشاهده سازگار کنیم. اما مزیت‌های متناظری از وضوح و بینش نیز در آن وجود دارند. خواهیم دید که وقتی نهایتا به نظریه‌ی میدان کوانتومی و گرانش کوانتومی برمی‌گردیم، اساسی فرض کردن توابع موج به خاطر خودشان، بدون پیش‌داوری‌هایی که تجربه‌ی کلاسیکی ما آن را به ارث برده است، هنگام درگیر شدن با مسائل عمیق فیزیک مدرن، به‌طور دور از انتظاری مفید واقع می‌شوند.

با ضرورتی که این دو جزء (توابع موج و معادله‌ی شرودینگر) دارند، تعدادی جایگزین دیگر برای ایده‌ی چند جهانی وجود دارند که باید در نظر بگیریم. یکی از آن‌ها اضافه کردن موجودات فیزیکی به تابع موج است. این رهیافت به مدل‌های متغیر- پنهانی که از آغاز در ذهن کسانی چون اینشتین بوده است منتهی می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بخش اول: شبح‌وار
1: چه چیزی در حال روی دادن است
2: فرمول بندی جسورانه
3: چرا همه در فکر آن بودند؟
4: چیزی که نمی‌توان آن را شناخت چون وجود ندارد
5: بخواهید یا نه همین است
بخش دوم: شکافته شدن
6: انشعاب جهان هستی
7: نظم و تصادف
8: آیا این تعهد هستی شناختی مرا چاق‌تر نشان می‌دهد؟
9: روش های دیگر
10: وجه انسانی
بخش سوم: فضا زمان
11: چرا فضا وجود دارد؟
12: جهانی از ارتعاشات
13: نفس کشیدن در فضای خالی
14: فراسوی فضا و زمان
گفتار پایانی
ضمیمه
منابع بیشتر
نمایه
در تحسین کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چیزی عمیقا پنهان: جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا - زمان
نویسنده
مترجمتورج حوری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-622-96004-7-4
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چیزی عمیقا پنهان

حمیدرضا میرزاصادقی
۱۴۰۲/۱۰/۲۵
با سلام و احترام، ترجمه تقریبا لغت به لغت انجام شده و مخصوصا در بخش توضیح بر هم نهی و درهم تنیدگی در شرح آزمایش فرضی دوربین و الکترون، مبهم است. "فرمالیزم"؟ "حالتهای کوانتومی، "تحول هموار" مبهم است. اما از لحاظ مطالب ماهوی در تصویر کاملی از کوانتوم می‌سازد و در جاهایی با بیان مطالب حاشیه‌ای همچون حذف شدن پاسکوال جردن از نامزدی نوبل به دلیل دیدگاه‌های سیاسی و عضویت در حزب ناسیونال سوسیال آلمان، تاثیر سیاست بر رویدادهای علمی را به خوبی تبیین می‌نماید.
.
۱۴۰۲/۶/۳
خواندن این کتاب برای کسانی که علاقمند به مسایل و فرضیه‌های جهانهای موازی و فیزیک کوانتوم و گدشته و اینده جهان هستن بسیار لذتبخش خواهد بود. چون همه ما علاقمندان چیزهایی شنیدیم و گفتیم
ولی مجموعه اینها با خواندن کتاب در ذهن ما به درستی شکل میگیره و تا حدی درک بهتری از فرضیات پیدا میکنیم.
هرچند ما انسانها هنوز اندر خم یک کوچه ایم
ali Ahmadbeygi
۱۴۰۲/۷/۲
متاسفانه اصلا با ترجمه روانی روبرو نیستیم. به نظرم این کتاب چون دربردانده تاریخچه‌ای از سیر پیدایش فیزیک کوانتوم و اصطلاحات فیزیک است توسط یک متخصص امر ترجمه میشد بهتر بود.
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب چیزی عمیقا پنهان

برای دریافت کتاب چیزی عمیقا پنهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.