معرفی و دانلود کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین

عکس جلد کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین

با زنی که لقب کامپیوتر انسانی را دریافت کرد آشنا شوید! ابونی جوی ویلکینز در کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین زندگی اولین زن آفریقایی-آمریکایی را روایت می‌کند که در ناسا مشغول به کار شد. او توانست با اراده‌ای تحسین‌آمیز، موانع سخت تبعیض نژادی - جنسیتی را پشت سر گذاشته و در مهم‌ترین عملیات‌های فضایی عصر خود مشارکت کند.

درباره‌ی کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین

پا گذاشتن انسان به کره‌ی ماه دستاوردی باورنکردنی برای بشر بود،‌ اما این شاهکار بدون تلاش‌های کاترین جانسون در پشت صحنه امکان‌پذیر نبود. این بانوی دانشمند نقش مهمی در انجام عملیات‌های ناسا داشت و در زمانه‌ای که هنوز کامپیوترها انجام محاسبات ریاضی را برعهده نگرفته بودند، او کارهای خطیری مانند تعیین زمان و مسیر پرتاب‌ها را انجام می‌داد. امروز تصور مشارکت یک زن در ماموریت‌های فضایی کار دشواری نیست، اما قهرمان کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین (DK Life Stories: Katherine Johnson) در زمانه‌ای این دستاوردهای ستودنی را کسب کرد که قوانین، سیاه‌پوستان و سفیدپوستان را در فضای عمومی از هم تفکیک می‌کرد.

کاترین اما با وجود تمام محدودیت‌ها موفق شد راهش را به بالاترین جوامع علمی عصر خود هموار کند. او پس از اتمام دبیرستان در چهارده سالگی به دانشکده‌ی ریاضیات رفت و از آنجا با نمرات درخشان فارغ‌التحصیل شد. بانوی جوان سپس به شغلی معلمی پرداخت و پس از فراز و فرودهای بسیار، به ناسا پیوست و در سال 2015 مدال آزادی را از ریاست‌جمهوری آمریکا دریافت کرد. کاترین گابل جانسون در این سفر طولانی همواره با موانع دشوار عرف و قوانین روبه‌رو بود اما او به جای تسلیم، مبارزه را برگزید. این دختر سیاه‌پوست بلندپروازی‌هایی داشت که نمی‌خواست آن‌ها را بدون تلاش فراموش کند و به لطف خانواده‌ی حمایتگر در کنار مربیان دانا، به تک‌تک آن‌ها دست یافت.

ابونی جوی ویلکینز، نویسنده‌ی کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین درباره‌ی این اثر می‌گوید: «نوشتن ماجرای زندگی کاترین برای شخص من بسیار الهام‌بخش بود. امیدوارم دختران جوان با خواندن آن جسارت مواجه با ترس‌هایشان را به دست آورند، قدرت سختکوشی را دست‌کم نگیرند و برای ساخت دنیایی بدون تبعیض تلاش کنند. مبارزه‌ی طولانی این بانوی ریاضی‌دان راه بسیاری از دانشمندان جوان را هموار کرده و می‌تواند الگویی عالی برای آنان، به‌خصوص اقلیت‌های نژادی و زنان باشد.»

کاترین جانسون میراث‌های فراوانی برای نسل جوان به جا گذاشته اما این جمله شاید معروف‌ترین آن‌ها باشد: «چیزی به اسم سوال احمقانه وجود ندارد. اینکه آدم سوال نکند احمقانه است.» زندگی او آینه‌ای تمام‌عیار برای پایبندی‌اش به این باور است و به ما نشان می‌دهد نترسیدن از طرح پرسش، چه قدرت عظیمی برای شکوفایی استعدادها در اختیارمان قرار می‌دهد. پس اگر شما نیز مانند کاترین کلیشه‌های محدودکننده را زیر سوال می‌برید و برای به چالش کشیدن موانع مصمم هستید، توصیه می‌کنیم کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین با ترجمه‌ی مریم رئیسی را از دست ندهید.

درباره‌ی مجموعه‌ی DK Life Stories

روایت‌هایی خواندنی از زندگی تاثیرگذارترین افراد تاریخ! شاید بتوان گفت که مجموعه‌ی DK Life Stories به دلیل روایت شخصی از چهره‌های ماندگار جهان و تمرکز بر قرن بیستم، متفاوت‌ترین اثر در حوزه‌ی کودکان است که جهت آشنایی با مشاهیر تالیف شده. برخی از افرادی که در این داستان‌ها ملاقات می‌کنیم - مانند انیشتن - کاملا شناخته شده هستند و برخی دیگر مثل هریت تابمن از شهرت کمتری برخوردارند. با این وجود نویسندگان در تمامی جلدها قصه‌هایی برای غافلگیر کردن ما دارند.

روایت‌های مجموعه‌ی DK Life Stories برخلاف دیگر زندگی‌نامه‌ها توجه‌تان را به واقعیاتی کمتر شنیده‌شده درباره‌ی افراد اثرگذار تاریخ جلب می‌کنند. آن‌ها از تمرکز صرف بر اطلاعات در دسترس مثل تاریخ تولد دوری کرده و با بیانی داستان‌گونه، از شما می‌خواهند به تماشای مسیری بنشینید که این اشخاص در زندگی پرماجرایشان پشت سر گذاشته‌اند: هلن کلر چگونه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد؟ آیا کاترین جانسون واقعا در ناسا کار می‌کرد؟ گاندی چطور یک انقلاب را با پرهیز از خشونت به پیروزی رساند؟ چه چیزی دلیل علاقه‌ی بی‌حدوحصر جین گودال به شامپانزه‌ها بود؟ به راستی مارتین لوترکینگ واقعا که بود؟

داستان سرگذشت این افراد از چنان قدرتی برخوردار است که تا مدت‌ها ذهنتان را مشغول کرده و شاید حتی الهام‌بخش شما برای تغییر خانواده، شهر یا کشورتان باشد! طراحی‌های هنرمندانه، نقل‌قول‌های برجسته، نقشه‌ها و حقایق سرگرم‌کننده‌ای که حین مطالعه‌ی کتاب مشاهده می‌کنید به داستان عمق می‌بخشند، همچنین باعث می‌شوند در کنار آشنایی با اثرگذارترین مردم تاریخ ساعات خوشی را سپری کنید.

تا کنون 20 جلد از مجموعه‌ی DK Life Stories منتشر شده که در ایران انتشارات پرتقال به ترجمه و چاپ آن‌ها می‌پردازد:

  • ایدا لاولیس: جادوگر اعداد
  • نلسون ماندلا: مردی با مشت گره کرده
  • جین گودال: در قلمروی شامپانزه‌ها
  • گاندی: رویایی برای هند
  • فلورانس نایتینگل: بانوی چراغ به دست
  • کاترین جانسون: دختر ما‌ه‌نشین
  • هریت تابمن: طعم آزادی
  • آلبرت انیشتن: نابغه‌ی بدون مرز
  • آنه فرانک: یادداشت‌هایی به رنگ امید
  • مارتین لوترکینگ: مبارز صلح

نکوداشت‌های کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین

  • کتابی برای طرفداران نجوم،‌ ریاضیات و زنان پیشگام در تاریخ! (آمازون)
  • داستانی که با مهارت تمام نوشته شده و نقل قول‌های خانم جانسون آن را به کتاب محبوبم در کتابخانه‌ی شخصی‌ام تبدلی کرده است. (گودریدز)

کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این زندگی‌نامه برای همه‌ی کودکان 7 تا 12 ساله و همچنین نوجوانان الهام‌بخش خواهد بود. اگر به نجوم و ستاره‌شناسی، سرگذشت چهره‌های برجسته تاریخ، جدایی نژادی در آمریکا و زنانی که با سرسختی محدودیت‌های اجتماعی - قانونی را به عقب راندند علاقه‌مندید توصیه می‌کنیم لذت خواندن سرگذشت کاترین جانسون را از دست ندهید.

با ابونی جوی ویلکینز بیشتر آشنا شویم

ابونی جوی ویلکینز ( Ebony Joy Wilkins) نویسنده‌ی کودک و استاد ادبیات انگلیسی است. ویلکینز در مرکز تحقیقات آموزشی آبنوس بر ادبیات کودکان آفریقایی-آمریکایی تمرکز دارد و می‌کوشد داستان‌هایش صدای اقلیت‌های در حاشیه مانده را منعکس کند.

در بخشی از کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین می‌خوانیم

خیلی از هم‌کلاسی‌های کاترین بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شدند؛ ولی کارترین مصمم بود شغلی در زمینه‌ی ریاضیات پیدا کند و برای دستیابی به چینن شغلی، باید تحصیلاتش را ادامه می‌داد که البته هیچ مشکلی هم با این قضیه نداشت! کاترین بی‌صبرانه منتظر بود به دانشگاه راه پیدا کند؛ چون این همان هدفی بود که پدر و مادرش همیشه آرزو داشتند فرزندانشان به آن دست یابند. در آن زمان، قانون تفکیک نیادی دانشگاه‌ها هم درست مثل جاهای دیگر اجرا می‌شد. کاترین در دانشگاه ایالتی وِست‌ویرجینیا که مخصوص سیاه‌پوستان بود، ثبت‌نام کرد.

بعضی‌ها عقیده داشتند اجرای قانون تفکیک‌نژادی در دانشگاه‌ها روی دانشجویان تأثیری منفی دارد. ولی از نظر بقیه (مخصوصاً سفیدپوستان)، این کار خیلی هم ضروری بود. در هر صورت، کاترین دیگر به درس خواندن در مدارس مخصوص سیاه‌پوست‌ها عادت کرده بود و اجازه نداد این قضیه حتی ذره‌ای ذهنش را درگیر کند. از آنجا که کاترین مهارت فوق‌العاده‌ای در ریاضیات داشت، تمام درس‌های دانشگاه را به‌راحتی گذراند. اعتمادبه‌نفس، کنجکاوی و ذهن ریاضی‌مدار کاترین به او کمک کرد تا با سرعت زیاد همه‌چیز را یاد بگیرد.

کاترین مثل همیشه به هم‌کلاسی‌هایش کمک می‌کرد و بار دیگر توجه استادان را به خودش جلب کرد. وقتی تمام واحدهای ریاضیات را در سومین سال تحصیلش با مهارت و تسلط پاس کرد، استادانش واحدهای درسی پیشرفته‌ای را فقط برای او طراحی و ارائه کردند. کاترین همچنان به ریاضیات عشق می‌ورزید و استادانش به فکر افتادند کمکش کنند تا شغلی مناسب برای خودش پیدا کند. یکی از اساتید کاترین به نام دکتر ویلیام دبلیو. شِفلین کلِیتور به او پیشنهاد کرد شغلی به اسم ریاضی‌دان پژوهشی را انتخاب کند.

فهرست مطالب کتاب

1: کاترین و شمارش
2: پرسشگری
3: جدا و نابرابر
4: عبور از موانع
5: سفری نو
6: زنان شاغل
7: تلاش برای تغییر
8: رقابت فضایی
9: آپولو 11
10: یک گام بزرگ
11: شغلی بی‌نظیر
12: جوایز و افتخارات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین
نویسنده
مترجممریم رئیسی
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات129
زبانفارسی
شابک978-600-462-870-9
موضوع کتابکتاب داستان کودک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین

ابوالفضل کیوانلو
۱۴۰۲/۳/۶
یه کتاب انگیزشی برای علاقه مندان به ریاضیات. خانم کاترین با وجود سختی‌های زیادی که به خاطر تبعیض نژادی با آن روبرو بود آرام و با صلابت به راه خود ادامه میده و به موفقیت میرسه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین

برای دریافت کتاب کاترین جانسون: دختر ما‌ه نشین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.