معرفی و دانلود کتاب کفش تنگ: داستان کوتاه

عکس جلد کتاب کفش تنگ: داستان کوتاه
قیمت:
۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کفش تنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کفش تنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کفش تنگ: داستان کوتاه

کتاب کفش تنگ به قلم نویسنده‌ی مطرح ترک زبان عزیز نسین، داستانی طنزآمیز در مورد یک کفش است که مسیر زندگی دو دوست را تغییر می‌دهد. نویسنده در این داستان کوتاه، مسائل و معضلات اجتماعی را به تصویر کشیده و از ناآگاهی و جهل مردم زمانه‌اش نسبت به مسائل اجتماعی انتقاد می‌کند.

درباره کتاب کفش تنگ

عزیز نسین (Aziz Nesin) در کتاب حاضر داستان «نجدت» را روایت می‌کند که به‌همراه دوستش، به خواستگاری می‌روند. دوست نجدت که از علاقه‌ی او به دختر باخبر است قبول می‌کند که در مراسم خواستگاری همراه او باشد. اما یک مشکل وجود دارد؛ دوست نجدت باید کفشی نو برای خود تهیه کند تا آبروی هردویشان در مراسم خواستگاری حفظ شود.

در نهایت دوست نجدت با تلاش بسیار، کفشی برای خود تهیه می‌کند که اصلا اندازه‌ی پاهایش نیست و نمی‌تواند با آن‌ها یک قدم هم بردارد. اما آن‌ها تصمیم می‌گیرند با همین کفش‌ها به خواستگاری بروند. قرار بر این می‌شود که نجدت آرام در گوشه‌ای بنشیند و دوستش با شوخی و مزاح مجلس را گرم کند و از این راه، توجه خانواده‌ی عروس را جلب کنند.

اما این دو دوست هیچ تصوری ندارند که این کفش تنگ تا چه اندازه می‌تواند در سرنوشتشان تاثیرگذار باشد. با کتاب کفش تنگ باشید تا از سرانجام این طنز تلخ اجتماعی مطلع شوید. عزیز نسین در کتاب حاضر بار دیگر در قالب قصه‌ای طنزآمیز، چهره‌ی سیاه فقر و نداری را به ما نشان می‌دهد. او با قلم طنازانه مختص به خود، باورها و سنت‌های غلط اجتماعی را زیر سوال می‌برد. آداب‌ورسومی بی‌اساس که ازدواج جوانان را دشوار کرده و ظواهر را جایگزین مصلحت می‌کند.

از ویژگی‌های قابل‌توجه کتاب کفش تنگ، ترجمه‌ی روان و جذاب آن است که مخاطبان فارسی‌زبان را هرچه بیشتر به معنا و مفهوم داستان نزدیک می‌کند. در واقع ترجمه‌‌ی آثار عزیز نسین توسط صمد بهرنگی را می‌توان حاصل همکاری دو نویسنده دانست که یکی اهل ایران و دیگری اهل ترکیه است و هر دو دغدغه‌ی مسائل اجتماعی را دارند.

این اثر، پیشتر همراه با برخی دیگر از داستان‌های کوتاه عزیز نسین، در کتاب «آه، ما الاغ‌ها!» به چاپ رسیده بود. کتاب پیش‌رو به کوشش نشر گیوا ارائه شده است.

کتاب کفش تنگ برای چه کسانی مناسب است؟

طرفداران داستان‌های کوتاه اجتماعی، از خواندن کتاب کفش تنگ بسیار لذت خواهند برد.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

نویسنده، طنزپرداز و فعال سیاسی اهل ترکیه که قلم را در راه مبارزه با ظلم و ناآگاهی به کار می‌بست. محمد نصرت، با نام هنری عزیز نسین، از برجسته‌ترین و مشهورترین‌ داستان‌نویسان ترک، در سال 1915 متولد شد. او پس از اینکه چندی به‌عنوان افسر مشغول به کار بود، راه نویسندگی و دنیای داستان را پیش گرفت. این نویسنده به سبب انتقادات تندی که نسبت به اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشورش داشت، بارها روانه‌ی زندان شد. با این‌حال، هرگز از آفرینش ادبی باز نایستاد.

شماری از آثار او «دندان‌های مردم را نشمارید»، «خانه‌ای روی مرز»، «عروس محله»، «خاطرات یک‌مرده» و... نام دارند.

کسب نخل طلا در مسابقه‌ی بین‌المللی طنز کشور ایتالیا و همچنین جایزه‌ی خارپشت طلایی از کشور بلغارستان برخی از افتخارات و جوایز اوست.

در بخشی از کتاب کفش تنگ: داستان کوتاه می‌خوانیم

دو دستم را میان پاهام گذاشته بودم و به خودم می‌پیچیدم. در این وقت، محبوبه‌ی نجدت قهوه آورد. کافی بود که یک نگاه به صورت دختره بکنی و همه چیز را ول کنی و فرار کنی آن سر دنیا. خدا مرگت بده نجدت! این همه دوندگی و آه و زاری برای خاطر همین لولو خورخوره بود؟ آخر سر، نجدت موفق شد که پدر و مادر دختر را قاه‌قاه بخنداند. از شدت درد، پشتم تیر می‌کشید و چشمام برق می‌زد. نزدیک بود گریه کنم. آخرش نجدت گفت که می‌خواهد با دختر ازدواج کند. پدر دختر گفت: باشه فکرشو بکنم، بعد.

مادرش هم گفت: اگه قسمتش باشه.

بعدش از من پرسیدند: شما هم بیکارید؟

گفتم: آره!

همه‌ی حرفی که زدم این بود. از آن جا که بیرون آمدیم، نجدت با اخم و تَخم رو کرد به من و گفت: این رسم رفاقت نبود. بیچاره‌ی بدبخت!

بعد راهش را کشید و رفت. تک و تنها وسط کوچه ماندم. کنار پیاده‌رو نشستم. می‌خواستم کفش‌ها را درآورم و پا برهنه بروم. مثل این بود که کفش‌ها چسبیده بودند به پاهام و جزو بدنم شده بودند. تکان نمی‌خوردند. تو فکر این بودم که چه‌جوری به اداره خواهم رفت. دیدم چاره‌ای نیست، روی سنگ‌های پیاده‌رو دراز کشیدم و فریاد کردم: مسلمونا، کمکم کنین!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کفش تنگ: داستان کوتاه
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
ناشر چاپیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات10
زبانفارسی
شابک978-600-451-966-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کفش تنگ

Ehsan Hosseinzadeh
۱۴۰۲/۴/۱۵
من از این داستان کوتاه این رو دریافت کردم که اولا برای رسیدن به هدف نباید به هر کسی که کار آزموده نیست اعتماد کرد دوم اینکه بزرگتر‌ها با وجود تجربه میتونن تشخیص بدن که این کار خوبه یا بده این مورد منطقه یا نه و در کل مشاوران قوی تر و بهتری هستن، سوم این که با برنامه ریزی و شناخت باید توی هر راهی هم قدم گذاشت نکته‌ی دیگه اینه که مادیات مهمه برای انجام هر کاری اول باید اعتماد به نفس داشت و بعد هم باید سطح قابل قبولی از مادیات رو داشته باشی تا پذیرفته بشی به هر حال غیر از پشتوانه‌ی روحی و روانی که خیلی مهمه آدم برای گذران زندگی و آسایش و آرامش داشتن باید مادیات رو هم در نظر بگیره و بی هوا تو وادی زندگی نره
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب کفش تنگ

برای دریافت کتاب کفش تنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.