معرفی و دانلود کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت

عکس جلد کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت
قیمت:
۷۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت

برای این‌که با داستان پیدایش مکانیک کوانتوم و ماجرای رشد و پیشرفت آن در جهان علم بیشتر آشنا شوید، خواندن کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت، نوشته‌ی بنش هوفمان، انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود. نویسنده در این کتاب علمی با شما از تاریخ علم و اندیشه سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که چطور اندیشمندانی چون اینشتین توانستند از اصول پوسیده‌ی فیزیک قدیم، فراتر بروند و پای فیزیک کوانتوم را به عرصه‌ی علم باز کنند.

درباره‌ی کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت

شاید شنیدن کلمه‌ی اتم باعث شود فوراً به یاد بمب‌های اتمی بیافتید و با خودتان بگویید، اصلاً مطالعات گسترده‌ای که تابه‌حال محققان فیزیک کوانتوم بر روی اتم‌ها انجام داده‌اند، ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار هم داشته است؟ پاسخ این است که بله! البته که داشته. متأسفانه خرابی‌هایی که جنگ جهانی دوم با استفاده از نیروی شگفت‌انگیز اتم‌ها به بار آورده، موجب شده بسیاری از افراد غیرمتخصص تصور کنند که اصولاً نیروی افسارگسیخته‌ی اتم‌ها نتیجه‌ای جز تباهی برای انسان‌ها نخواهد داشت. بااین‌حال، بنش هوفمان (Banesh Hoffmann) در کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت (The Strange Story of the Quantum) عکس این مدعا را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند اتفاقاً می‌توان از نیروی بی‌پایان اتم‌ها برای اهداف بشردوستانه هم کمک گرفت.

معرفی و دانلود کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت

برای خواندن این اثر علمی و درک محتوای آن نیازی نیست حتماً در حوزه‌ی فیزیک تخصص داشته باشید. نویسنده این کتاب را به‌گونه‌ای نوشته که مطالعه‌ی آن برای مخاطبان عام هم قابل‌درک و هم جذاب خواهد بود. مؤلف در تلاش بوده تا با استفاده از نوعی لحن داستان‌وار و روایت‌‌گونه، ماجرای انقلاب‌های فیزیک کوانتوم را در عرصه‌ی علم و در پهنه‌ی گیتی برای خوانندگان کتاب ترسیم کند. برای این‌که با این کتاب خواندنی همراه شوید و از مطالب علمی آن نهایت بهره را ببرید، تنها کافی است کمربندهایتان را ببندید و سفر پرماجرای خود را در دنیای هیجان‌انگیز علم و دانش آغاز کنید.

بنش هوفمان در کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت در حقیقت می‌کوشد به خوانندگان نشان بدهد که چطور در طی قرون متمادی، علم فیزیک قدیم با اصول متناقض خود بر جهان دانش، سایه انداخته بود اما رفته‌رفته، با تلاش خستگی‌ناپذیر قهرمانانی مانند پلانک، انیشتین و...، پایه‌های سست آن از هم فروپاشید و سرانجام جای خود را به مکانیک کوانتوم داد. نویسنده همچنین برایتان شرح می‌دهد که چگونه فیزیک کوانتوم توانست به بسیاری از معماهای دیرینه‌ی بشر پاسخ بدهد و قلمروهای ناشناخته‌ی هستی را فتح کند. نگارنده‌ی این اثر، طبق گفته‌های خود در صفحات ابتدایی کتاب، در تلاش بوده سرگذشت یک انقلاب پرتلاطم را در طول تاریخ علم برای شما بازگو کرده و ماجرای انقراض و فروپاشی فیزیک قدیم را روایت کند.

کتاب حاضر پانزده فصل را شامل می‌شود. هر فصل از آن به صورتی نوشته شده که گویا هوفمان قصد داشته صحنه‌هایی از تئاتر را برایتان به نمایش بگذارد. نویسنده در ابتدای کتاب مطالبی را ارائه کرده که زمینه را برای ورود به مباحث اصلی فراهم می‌کنند. در ادامه، اولین جرقه‌های ظهور فیزیک کوانتوم را تشریح کرده، سپس به سراغ سردمداران فیزیک کوانتوم رفته و شرحی از رشادت‌های علمی آن‌ها را در اختیارتان قرار داده. کشف الکترون‌ها در ساختار اتم‌ها و شناخت موجودی به نام عملگر، موضوعاتی هستند که در ادامه‌ی مباحث پیشین مطرح شده‌اند. در پایان نیز نویسنده چشم‌اندازی نوین از علم فیزیک را برای مخاطبان مجسم کرده و دیدگاهی کلی نسبت به چندو‌چون این علم در برابر خوانندگان ترسیم نموده.

در انتهای کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت، بنش هوفمان یک گاه‌شماری جامع از ابتدای ظهور مکانیک کوانتومی تا ابتدای هزاره‌ی سوم عرضه کرده که دقت به آن، در درک مطالب کتاب به شما کمک می‌کند.

کتابی که پیش‌ رو دارید، از آثاری است که در ذیل مجموعه‌ی قلمرو علم به چاپ رسیده‌اند. بهرام معلمی برگردان روان این اثر را به عهده داشته و نشر مازیار نیز آن را به مرحله‌ی انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌ قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربرمی‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت

  • در میان کتاب‌هایی که برای شرح فیزیک کوانتوم نوشته شده‌اند، کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت از همه بهتر است. (هنری مارگناو، استاد فیزیک دانشگاه ییل)
  • کتابی همراه با مباحث دقیق، روشنگرانه و برانگیزاننده. (پل بِندِر)

کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه در زمینه‌ی تاریخ علم و فیزیک علاقه‌مندید، بدون شک شیفته‌ی کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت خواهید شد.

در بخشی از کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت می‌خوانیم

برای کاویدن رمزهای این دنیا آزمایش‌هایی می‌کنیم. اما آزمایش‌ها ابزار غیردقیق و دور از ظرفیتی‌اند، که عدم قطعیت مخربی که علیت را نابود می‌کند، بر آن تأثیر می‌نهد. و به علت آن‌که تصویرهای ذهنی ما نیز غیر دقیق شکل می‌گیرند، نمی‌توانیم امیدوار باشیم تصویرهایی ذهنی در فضا و زمان بسازیم از آنچه به داخل این دنیای ژرف‌تر نفوذ می‌کند. فقط ریاضیات محض شاید شبیه و همانندی برای آن ترسیم کند.

با عدم قطعیتی که آزمایش را خراب و علیت را نابود می‌کند، همه‌چیز از دست رفته می‌نماید. باید حیران باشیم که علم معقول چگونه به وجود می‌آید. اما اگرچه جزئیات کارهای عدم قطعیت از ما پنهان است، در آن یکنواختی حیرت‌آوری می‌یابیم. علی‌رغم عدم قطعیت گریزناپذیر آزمایش، اثری مشخص و موثق از دقت قطعیت می‌یابیم. در مقایسه با قطعیتی که علم کلاسیک در جزئیات هم مدعی آن بود، این دقت چندان هم قطعی نیست، اما، با همه‌ی این‌ها دقت گرانبهایی است که بتوان علم قانون طبیعی را بر شالوده‌ی آن بنا کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
آشنایی ابتدایی
فصل 1: درآمد
فصل 2: پرده‌ی یکم - کوانتوم به تصور می‌آید
فصل 3: پرده بالا می‌رود
فصل 4: چه علی خواجه، چه خواجه علی
فصل 5: اتم نیلز بور
فصل 6: اتم بور به زانو درمی‌آید
فصل 7: میان پرده - هشدار نویسنده به خواننده فصل.
صحنه 8: صحنۀ II - شاهکارهای پرنس انقلابی
فصل 9: لیست‌های رختشویخانه به دور انداخته می‌شوند
فصل 10: ریاضت جویی‌پُل
فصل 11: الکترون‌ها پرداخت می‌شوند
فصل 12: موجودی به نام عملگر
فصل 13: اخطار شگفت‌انگیز
فصل 14: چشم‌انداز نوین علم
فصل 15: پسگفتار
بعدالتحریر
گفتار پایانی جمع‌بندی از ابتدا تا اول هزاره‌ی سوم
گاه‌شماری جامع تکوین مکانیک کوانتومی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت
نویسنده
مترجمبهرام معلمی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات326
زبانفارسی
شابک978-964-5676-86-3
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت

برای دریافت کتاب کوانتوم: حکایت تولد و حیاتی شگفت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.