معرفی و دانلود کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین

عکس جلد کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین

کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین، درباره‌ی تغییر مفهوم «عشق به سینما» در عصر مدرن است. گیریش شامبو، منتقد سینما، دغدغه‌ای مهم دارد: با وجود ظهور اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مختلف، موضوعاتی چون مشاهده‌ی فیلم،‌ نقدشان و گفت‌وگو درباره‌ی آن‌ها چه تفاوتی پیدا کرده است؟

درباره‌ی کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین

همانطور که صنعت سینما با پیشرفت علم دچار تغییرات گسترده‌ای شده، سینه‌فیلیا نیز دیگر مثل سابق نیست. در گذشته مردم فیلم‌ها را روی پرده‌ی سینما می‌دیدند، در مجله‌های مختلف نقد آن‌ها را می‌خواندند و با فیلم‌ها زندگی می‌کردند. اما حالا با ظهور اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، نحوه‌ی فیلم دیدن و صحبت کردن درباره‌‌ی آن‌ها دگرگون شده است. ما دیگر می‌توانیم فیلم‌ها را در خانه ببینیم، با یک کلیک به هزاران نقد فیلم دسترسی داشته باشیم و در شبکه‌های اجتماعی از آن فیلم با دیگران حرف بزنیم. گیریش شامبو (Girish Shambu)، استاد مدیریت در کالج کانیسیوس که در مجلات نقد فیلم قلم می‌زند، در کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین (The New Cinephilia)، درباره‌ی این تغییرات می‌گوید.

معرفی و دانلود کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین

گیریش شامبو از دورانی می‌گوید که هند واردات فرهنگی را در دهه‌ی 1970 به‌شدت محدود کرده بود و اغلب خواندن درباره‌ی فیلم‌ها آسان‌تر از دیدنشان بود. او شروع به خواندن کتاب‌های زیادی می‌کند؛ اما بسیاری از فیلم‌هایی را که درباره‌ی آن‌ها خوانده بود، بعداً می‌بیند. اما آن «کلمات درباره‌ی سینما» برای او هیچ‌گاه کهنه نشد؛ فقط به تجربه‌ی سینه‌فیلی‌اش تبدیل شد. پیش از ظهور اینترنت، فقط چند نویسنده‌ی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای بودند که برای تعداد زیادی از خوانندگان می‌نوشتند. اکثر سینه‌فیل‌ها ساکت بودند و نمی‌توانستند درباره‌ی فیلم‌های موردعلاقه‌شان بنویسند. اما زمانی که اینترنتْ امکان نوشتن را برای همه فراهم کرد، نوشته‌های زیادی درباره‌ی فیلم‌ها پدید آمدند. شامبو که هر دو دوره را تجربه کرده است، قصد می‌کند از نزدیک به زندگی یک سینه‌فیل نوین نگاه کند و در کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین دقیق‌تر به این موضوع بپردازد.

اما سینه‌فیلیا دقیقاً چیست؟ همانطور که می‌دانیم، این واژه به معنای دوست داشتن سینما و عشق و علاقه به آن است. گیریش شامبو عقیده دارد که تعریف این اصطلاح فقط در علاقه به سینما یا میل به فیلم دیدن خلاصه نمی‌شود. فکر کردن به فیلم، خواندن، حرف زدن و نوشتن درباره‌ی سینما، شرط لازم برای یک سینه‌فیل شدن است. شامبو کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین را با مقاله‌ی «انحطاط سینما» از سوزان سانتاگ شروع می‌کند. سانتاگ در این مقاله علاوه بر مطرح کردن ادعای زوال سینما، به این نتیجه رسیده بود که سینه‌فیلیا نیز در حال مرگ است. اما فقط یک سال پس از انتشار این مقاله، دو اتفاق مهم افتاد: اینترنت در دسترس همگان قرار گرفت و دی‌وی‌دی به بازار آمد. این دو تکنولوژی جدید انقلابی در سینما و دیگر رسانه‌ها ایجاد کردند و در مفهوم سینه‌فیلیا تغییری اساسی پدید آوردند.

گیریش شامبو در کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین از دو مفهومی سخن می‌گوید که اولین فاولر آن‌ها را پیش کشید: «آنجا» و «جای دیگر». در واقع ما وقتی تصاویر سینمایی را مشاهده می‌کنیم، «آنجا» را در سینما تجربه می‌کنیم. زمانی که خاطره‌ای از فیلم در ذهن ما می‌ماند، به سطح «جای دیگر» می‌رسیم. شامبو عقیده دارد که خاطره‌ی فیلم ابتدایی‌ترین مرحله برای رسیدن به «جای دیگر» است و می‌توان در این سطح عمیق شد. برای مثال وقتی با نظرات دیگران درباره‌ی فیلم درگیر شویم، درباره‌اش بخوانیم و درباره‌اش حرف بزنیم، به «جای دیگر» رفته‌ایم.

یکی از مشکلات ما در عصر حاضر، حسرت خوردن برای گذشته است. احتمالاً بسیاری از ما فکر می‌کنیم که هیچ‌وقت آن لذتی را که گذشتگانمان در هنگام دیدن فیلم در سالن سینما داشتند، تجربه نخواهیم کرد. گیریش شامبو با کتاب کینو آگورا: سینه فیلیای نوین نشان می‌دهد که هر کدام از ما، سینه‌فیلیای منحصر به خودمان را داریم و این دورانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، آغاز عصر سینه‌فیلیای جدید است.

نوید پورمحمدرضا به انتخاب محمدرضا اسلامی، دبیر مجموعه‌ی کینو - آگورا در نشر لگا، این کتاب را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی کینو – آگورا

مجموعه‌ی کینو - آگورا (Kino-Agora Series) تحت سرپرستی کریستین کیتلی منتشر می‌شود و در ایران، مازیار اسلامی عهده‌دار نظارت بر این مجموعه است. نویسندگان این مجموعه در میان بهترین و مشهورترین نویسنده‌های سینما در جهان قرار می‌گیرند و در ایران نیز شناخته‌شده هستند. هدف از تألیف چنین مجموعه‌ای بررسی سیر تکوین این اصطلاحات در تاریخ سینما و تحول آن‌ها در عصر امروز است. رویکرد نویسندگان در این کتاب تبارشناسانه محسوب می‌شود؛ یعنی با مطالعه‌ی این مجموعه تبار و خاستگاه این مفاهیم شناخته می‌شوند. نام مجموعه ترکیبی است از دو کلمه‌ی کینو (سینما) و آگورا (میدان معروفی در یونان باستان که محل گردهم‌آیی و بحث بود). در این مجموعه درباره‌ی سینما و مطالعات آن تأمل می‌شود. برخی کتاب‌های مجموعه‌ی کینو - آگورا عبارتند از: «دکوپاژ»، «زندگی مؤلف»، «میزانسن»، «مونتاژ»، «بدن به مثابه‌ی شیء سینمایی»، «سینه‌فیلیای نوین» و «چرخش کینماتیک».

کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از عاشقان سینما هستید،‌ از روایت گیریش شامبو در کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین لذت خواهید برد.

در بخشی از کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین می‌خوانیم

برای اینکه درباره‌ی گستره‌ی فعالیت‌هایی که معمولاً با نشان «سینه‌فیلیا» شناخته می‌شوند _خصوصاً در عصر اینترنت/دیجیتال_ منصفانه برخورد کرده باشم، نیازمند یک برداشتِ بسط‌یافته و وسیع از سینما و تجربه‌ی سینه‌فیلی هستیم. بگذارید برای نیل به این برداشت، از کار کاترین فاولر کمک بگیریم که در آن نشان می‌دهد چطور برخی از هنرمندان از گذشته‌ی سینما برای خلق فیلم‌هایی موسوم به فیلم‌گالری استفاده می‌کنند. این فیلم‌ها یا از بریده‌ی فیلم‌های دیگر تشکیل شده‌اند یا دست به خلق دوباره‌ی صحنه‌هایی از فیلم‌های قدیمی‌تر می‌زنند که واجد معنایی شخصی برای سازنده‌اش هستند.

فاولر برای پیشبرد بحثش از ایده‌ی پربار هنرمند فرانسوی، پی‌یر ویگ، مبتنی بر تمایز دو گونه تجربه‌ی سینمایی، کمک می‌گیرد. وقتی تصاویر سینمایی در برابر دیدگانمان پدیدار می‌شوند و می‌بینیم‌شان، در حال تجربه‌ی «آنجا»ی سینما هستیم. «آنجا» شامل تصاویر واقعی و حقیقی‌ای است که ما با آن‌ها‌ مواجه می‌شویم. اما علاوه بر «آنجا»ی سینما، می‌توانیم «جای دیگرِ» سینما را هم تجربه کنیم. ما خاطره‌هایی را از صداها و تصاویر فیلم‌ها با خود به آینده می‌بریم، به فیلم‌هایی که تماشا می‌کنیم واکنش و عکس‌العمل نشان می‌دهیم، و به‌شکلی ناقص و غیرخطی فیلم‌هایی را که می‌بینیم به‌ خاطر می‌سپاریم. همه‌ی این‌ها «جای دیگرِ» تجربه‌ی سینمایی را شکل می‌دهند. این «جای دیگر» نقشی حیاتی در تکمیل مواجهه‌ی اُبژکتیو ما با صداها و تصاویر، که «آنجا» می‌نامیمش، دارد. این دوگانگی، برای من، واجد معنایی ارزشمند برای سینه‌فیلیاست: اینکه درگیری عمیق با غنا و سرشاریِ سینما چیزی‌ست که صرفاً تجربه نمی‌شود («آنجا») که در طول زمان بسط و پرورش می‌یابد («جای دیگر»).از طریق تخیل، و فعالیت‌هایی همچون بازاندیشی، نقادی، و نظریه‌پردازی _‌که همگی در «جای دیگر» انجام می‌شوند_است که این درگیری پدید می‌آید و هستی می‌یابد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ دبیر مجموعه
گونۀ تازه‌ای از عشق
جامعه‌پذیریِ سینه‌فیلیا
«آنجا» و «جای دیگر»
تابستان بی‌پایان
منجنیق
یک تولید جمعی
آگورای الکترونیکی
سینه‌فیلیا دل‌مشغولِ نوشتن
آیا خودت را یک نویسنده می‌دانی؟
نقد خُرد
ترتیب‌دادن یک گفت‌وگوی فراگیر
بیماری و سلامتی
دلبستگی‌ها
سینه‌فیلیای متغیر
سینه‌فیلیاهای زیادی وجود دارند
سینه‌فیلیا و جهان
یادداشت مترجم
پی‌نوشت‌ها
نمایه‌

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین
نویسنده
مترجمنوید پورمحمدرضا
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات111
زبانفارسی
شابک978-600-8987-65-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین

برای دریافت کتاب کینو - آگورا: سینه فیلیای نوین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.