معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی

کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی سه نقد درباره‌ی فیلم درخت زندگیِ ترنس مالیک، کارگردان مشهور آمریکایی را در بر می‌گیرد. همچنین چندین جستار مهم درباره‌ی آثار مالیک را شامل می‌شود. کتاب نامبرده بیست و سومین مجلد از مجموعه‌ی سینمایی «یک فیلم، یک جهان» به همت انتشارات خوب است که شما را با جنبه‌های گوناگون فیلم درخت زندگی آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی

کتابی که در اختیارتان است، با نام یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی (The Tree of Life) نقدهایی بر فیلمِ مشهور و پرافتخار ترنس مالیک (Terrence Frederick Malick) است. کتاب نامبرده، که به همت بابک کریمی (Babak Karimi) گردآوری شده، دو بخش را در بر می‌گیرد. بخش اول که «درخت زندگی و زندگی‌هایش» نام دارد، از سه جستار و مقاله تشکیل شده که مستقیماً به فیلم درخت زندگی می‌پردازند و می‌کوشند تصاویر جدیدی از فیلم را پیش چشمان ما قرار دهند. نامِ بخش دوم کتاب «ترنس مالیک و شگفتی‌هایش» است که پیش‌درآمدی‌ست بر سینمای ترنس مالیک و می‌تواند برای مخاطبان دوستدار فیلم درخت زندگی یا حتی مخاطب کنجکاو به کاوش بیشتر درباره‌ی سینمای ترنس مالیک جذاب باشد.

معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی

داستان فیلم درباره‌ی زندگی خانواده‌ای در تگزاس، در دهه‌ی پنجاه میلادی است. تفسیر این فیلم را می‌توان کاری دشوار دانست. در واقع درخت زندگی به راحتی خود را در اختیار تحلیل‌های انتقادی کوتاه قرار نمی‌دهد. فیلم نامبرده اثری پرافتخار است؛ برنده‌ی نخل طلای جشنواره‌ی کن شده و نامزد دریافت سه جایزه‌ی اسکار نیز بوده. به عنوان بهترین فیلمِ سال توسز مؤسسه‌ی فیلم آمریکا انتخاب شده و مؤسسه‌های فیلم‌برداری آمریکا، استرالیا و بریتانیا بالاترین نشان دستاوردهای فنی را به آن عطا کرده‌اند. سایت اند سوند نیز در سال 2012، لیستی از بهترین فیلم‌‌ها را منتشر کرد که درختِ زندگی ترنس مالیک در آن جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داد. در نهایت این‌که درخت زندگی فیلمی پرافتخار و پیچیده است و تفسیر و نقد آن کار راحتی نیست؛ چراکه مالیک فیلم خود را بر اساس مفروضات کاملاً متفاوتی ساخته. سه جستاری که در کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی جمع‌آوری شده‌اند، تلاش کرده‌اند تفسیر نسبتاً شفافی را از این فیلم و مفروضاتش در اختیار شما قرار دهند.

بد نیست در این میان به موسیقی متن درخت زندگی نیز اشاره کنیم. یکی از ویژگی‌هایی که توجه منتقدان را به خود جلب کرده، اساساً موسیقی متن این فیلم است. اما باید توجه داست که گرچه درباره‌ی تأثیر عمیق موسیقی بر مخاطبان جای تردیدی نیست، اما تأکید بیش از اندازه بر آن باعث می‌شود از دیگر جنبه‌های فیلم غافل بمانیم. گویی پیچیدگی فیلم تنها مختص به خودش نیست و از عناصر فرمی موسیقی متن گرفته شده است.

گفتنی‌ست مقاله‌ی اول «درخت زندگی: بگذار باد بگوید» نام دارد که کنت جونز آن را نوشته و خشایار قشقایی ترجمه‌اش کرده است. مقاله‌ی دوم، «عمق زمان» به قلم لی کرادرز است و ترجمه‌ی آن بر عهده‌ی بابک کریمی بوده. در نهایت، مقاله‌ی آخر با عنوان «مناقشه بر سر طبیعت و رحمت آنری دو لوباک و سرانجام ایوب» به قلم نامن وود و ترجمه‌ی نیکا خمسی است.

هر آنچه را نیاز بود، در باب کتاب حاضر و فیلم درخت زندگی گفتیم. به راستی چه چیزی در پس این فیلم وجود دارد که چنین شگفتی و تحسین همه را بر می‌انگیزد؟! چرا هربار که به تماشای درخت زندگی بنشینید، نکته‌ی تازه‌ای را در باب فیلم در می‌یابید؟ به عبارت دقیق‌تر، چگونه فیلم نامبرده هربار گوشه‌ای از راز نهفته‌اش را بر ما آشکار می‌کند؟ نویسندگانِ کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی به دنبال یافتن پاسخ سؤالاتی از این دست بوده‌اند و تلاش کرده‌اند از زوایای مختلف و با رویکردهای نو بر فیلم ترنس مالیک متمرکز شوند. بنابراین اگر مخاطب جدی سینما هستید و دل در گروی هنر هفتم دارید، کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی از بهترین آثار سینمایی‌ای است که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی به همت بابک کریمی و انتشارات خوب روانه‌ی بازار نشر شده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان

مجموعه‌ای که پیش روی شماست، با نام «یک فیلم، یک جهان» تک‌نگاری‌هایی را درباره‌ی اثرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما در بر می‌گیرد. آنچه در انتخاب کتاب‌های این مجموعه مدّ نظر قرار داده شده، اهمیت فیلم‌ها است. به عبارت دیگر، از میان چنین مجموعه‌ی انگلیسی و فرانسوی، کتاب‌هایی انتخاب شده‌اند که تا جای ممکن با تاریخ کتاب‌های سینمایی منتشرشده در ایران ارتباطی داشته باشند و جای خالی آن‌ها در میان آثاری از این دست، احساس شود. بابک کریمی، دبیر مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان در توضیح مجموعه‌ی نامبرده چنین می‌گوید: «هر کتابی در مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان درصدد است فیلم مورد مطالعه‌اش را به وسعت یک جهان ببیند.» آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل مجموعه‌ی حاضر است:

  • یک فیلم، یک جهان: اسکله
  • یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید
  • یک فیلم، یک جهان: بودو از غرق شدن نجات یافت
  • یک فیلم، یک جهان: آینه
  • یک فیلم، یک جهان: سوسپیریا
  • یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن
  • یک فیلم، یک جهان: در حال و هوای عشق
  • یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی
  • یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند
  • یک فیلم، یک جهان: شب مردگان زنده
  • یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من
  • یک فیلم، یک جهان: خون آشام
  • و ...

کتاب‌های مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان به همت انتشارات خوب منتشر شده‌اند و شما می‌توانید نسخه‌ی الکترونیکی همه‌ی عناوینی را که بالاتر ذکر کردیم، از وب‌سایت یا اپلیکیشن کتابراه دریافت کنید.

جوایز و افتخارات فیلم درخت زندگی

  • فیلم سال AFI
  • برنده‌ی جشنواره‌ی فیلم گاتم
  • برنده‌ی نخل طلای کن در سال 2011
  • برنده‌ی جایزه‌ی Gotham Independent Film
  • برنده‌ی جایزه‌ی National Society of Film Critics
  • برنده‌ی جایزه‌ی جشنواره انجمن فیلمبرداران آمریکایی در سال 2012
  • برنده‌ی جایزه‌ی حلقه‌ی منتقدان نیویورک (New York Film Critics Circle)
  • برنده‌ی جایزه‌ی National Society of Film Critics برای بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • و ...

کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی، کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی برای علاقه‌مندان به هنر هفتم و نقدهای سینمایی مناسب است. اگر به فیلمِ درخت زندگی ترنس مالیک علاقه‌مند هستید، مطالعه‌ی این نقد برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی می‌خوانیم

در تاریخ بلندمدت تأمل مسیحیت بر طبیعت و رحمت، کاردینال آنری دو لوباک به دو شیوه‌ی خاص به طبیعت و رحمت پرداخت: به منزله‌ی انسان‌شناسی و سبک‌وسیاق زندگی. از دیدگاه انسان‌شناسی، طبیعت ذات شرور انسان را توصیف می‌کند. رحمت هم به معنای گرایش انسان به خداوند است و هم دعوت خداوند به ترک گناه. دو لوباک تصریح می‌کند انسان‌ها با رحمت خلق می‌شوند یا تحت تعالیم آن قرار می‌گیرند و به طور طبیعی به خداوند تمایل دارند. با این حال، بشر «نمی‌تواند ذاتاً و به خودی خود در پی رحمت باشد»، و دلیلش هم تا حدی گناه انسان است. با این‌که انسانِ برخوردار از رحمت از گناه نفرت دارد، انسان‌ها به طور اجتناب‌ناپذیری ناگزیر به ارتکاب گناه‌اند. انسان در تنش، تناقض یا ابهام زندگی می‌کند و میان طبیعت و رحمت سرگردان است. در نتیجه، انسان‌ها فقط زمانی می‌توانند از رحمت برخوردار شوند که خداوند بشر را از طبیعت به سوی رحمت فرابخواند.

در ضمن، این عالِم دینی طبیعت و رحمت را شیوه‌های نامتجانس زندگی به شمار می‌آورد و تأکید می‌کند که خداوند از استحاله‌ی معادی برای انتقال کامل بشر از مسیر طبیعت به سوی موهبت الهی استفاده می‌کند. طبیعت، به منزله‌ی روشی برای زندگی، نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه خودشان را در موقعیت عبث خودکفایی و سلطه‌ی مطلق قرار می‌دهند. طبیعت نظام خودساخته‌ای به وجود می‌آورد که در آن خویشتن «کانون» و «دلیل غایی» همه‌چیز است. از دید دو لوباک، انسان‌ها، که خویشتن را در کانون توجه قرار داده‌اند، تلاش می‌کنند خویشتنی خودمختار و خودکفا بیافرینند که به هیچ‌کس متکی نیست. در ضمن، هدف انسان‌ها این است که بر طبیعت و دنیای اطرافشان سلطه‌ی مطلق داشته باشند. او اضافه می‌کند که با این طرز زندگی، انسان‌ها قربانی شرایطی می‌شوند که خودشان خلق کرده‌اند، و مسیر طبیعت سرانجام به روش بی‌حاصل زندگی بدل می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: درخت زندگی و زندگی‌هایش
درخت زندگی: بگذار باد بگوید
عمق زمان
مناقشه بر سر طبیعت و رحمتِ آنری دو لوباک و سرانجام ایوب
پی‌نوشت‌ها
منابع
2: ترنس مالیک و شگفتی‌هایش
ترنس مالیک
ترنس مالیک: از طبیعت تا رحمت
از سرگردانی تا شگفتی
پی‌نوشت‌ها
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی
نویسنده، ، ، ، ،
مترجمبابک کریمی، خشایار قشقایی، نیکا خمسی، نوید پورمحمدرضا، محمدرضا شیخی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-622-7543-68-1
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی

برای دریافت کتاب یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.