معرفی و دانلود کتاب گیاه شناسی 1

عکس جلد کتاب گیاه شناسی 1
قیمت:
۱۳۷۰۰۰ ۶۸,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گیاه شناسی 1 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گیاه شناسی 1 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گیاه شناسی 1

ساختمان درونی گیاهان، به‌ویژه گیاهان دانه‌دار، موضوع اصلی کتاب گیاه شناسی 1 به شمار می‌رود. محمدحسین اهتمام و مهدی رحیم ملک، در این کتاب علمی، جامع و مصور، بخش‌های مختلف گیاهان و مشخصه‌های مربوط به آن‌ها را با جزئیات بسیار، مورد جرح و بررسی قرار داده‌اند. دانشجویانی که به تحصیل در حیطه‌ی گیاه‌شناسی و رشته‌های مرتبط با آن مشغول‌اند و تمامی پژوهشگران حوزه‌ی فیزیولوژی و زیست گیاهان، با مطالعه‌ی این اثر اطلاعات گسترده‌ای را کسب می‌کنند.

درباره‌ی کتاب گیاه شناسی 1

از قرن‌ها پیش، پیوندی ناگسستنی میان حیات بشری با جهان طبیعت برقرار بوده. حتی در عصر کنونی، با وجود این‌که تکنولوژی‌ها و فناوری‌های پیشرفته، رنگ‌و‌بوی تازه‌ای به زندگی انسان‌ها داده‌اند، بازهم ذره‌ای از نیازمندی بشر به منابع طبیعی و نعمت‌های خدادادی آن کم نشده. گیاهان، نباتات و رستنی‌ها از بخش‌های جدایی‌ناپذیر طبیعت هستند که انسان‌ها از هزاران سال پیش، برای تأمین خوراک، انواع داروها و... از آن‌ها بهره می‌بردند. بااین‌وجود، به نظر می‌رسد تا همین صد سال اخیر، بشر دانش اندکی نسبت به ساختار و فیزیولوژی گیاهان داشته. در دهه‌های اخیر، با رونق گرفتن کشاورزی، پیدایش و پیشرفت علم گیاه‌شناسی، همچنین توجه روزافزون انسان‌ها به منابع طبیعی و فضای سبز، موجب شده تا دانشمندان به شناسایی ساختمان درونی گیاهان و پیچیدگی‌های ساختار آن‌ها روی بیاورند. اطلاعاتی که دانشمندان با تحقیقات خود در این زمینه‌ها به دست آورده‌اند، در پیشبرد داروسازی و بیوشیمی نیز نقش به‌سزایی داشته‌اند. برای دانشجویانی که رشته‌ی تحصیلی‌شان به گیاه‌شناسی مرتبط است یا علاقه‌مندانی که قصد آشنایی با این حوزه را دارند، خبر خوبی داریم! محمدحسین اهتمام و مهدی رحیم ملک، دو تن از اساتید و متخصصان علم گیاه‌شناسی، اثری را با نام کتاب گیاه شناسی 1 نگاشته‌اند که ساختمان داخلی و نحوه‌ی رشد گیاهان دانه‌دار را برایتان تشریح خواهد کرد.

کتاب حاضر شامل 17 فصل است و کلیه‌ی مطالب آن حول دو موضوع اصلی آناتومی گیاهی و فیزیولوژی مطرح شده‌اند. نویسندگان این اثر در تلاش بوده‌اند تا در تدوین این کتاب، معتبرترین منابع حیطه‌ی گیاه‌شناسی را مد نظر داشته باشند و تجربیات چندین‌ساله‌ی خود را نیز به کار بگیرند. وجود تصاویر متعدد برای درک بهتر مطالب و بیان تمامی اصطلاحات انگلیسی در پاورقی کتاب، دو ویژگی شاخص این اثر محسوب می‌شوند.

فصل نخست کتاب مطالبی مقدماتی را در مورد ضرورت آشنایی با گیاهان و گرایش‌های متنوع علم گیاه‌شناسی دربرمی‌گیرد. با مطالعه‌ی این فصل، انواع گوناگون گیاهان، اعم از جلبک‌ها، خزه‌ها، سرخس‌ها و پیدازادان را خواهید شناخت. سپس اطلاعات خود را در زمینه‌ی ماهیت سلول‌های گیاهی، غشای سلولی، پروتوپلاست‌ها و... افزایش خواهید داد. چرخه‌ی حیات گیاهی، از موضوعات دیگر همین فصل به شمار می‌رود. در فصل دوم، بافت مریستم، خصوصیات و تقسیم‌بندی آن بر اساس نمو، محل، وظیفه و منشأ تشریح می‌شوند. از دیگر مباحث این فصل می‌توان به مشخصات سلول‌های بخش پوست و مغز اشاره کرد. بافت پارانشیم، موضوع فصل سوم محسوب می‌شود. در همین فصل به خصوصیات این نوع از بافت، محل، وظیفه، منشأ و انواع آن پی خواهید برد. فصل چهارم این اثر به معرفی و بررسی بافت نگاه‌دارنده اختصاص پیدا کرده. بافت کلانشیم، محل این بافت در گیاهان، وظیفه و منشأ آن، بافت اسکلرانشیم، همین‌طور بافت اسکلرید و خصوصیات، وظیفه، منشأ و انواع این نوع از بافت، به همراه مطالبی درباره‌ی بافت فیبر و مشخصات آن، مباحث محوری این فصل را تشکیل می‌دهند. فصل پنجم مطالبی را در زمینه‌ی بافت هادی گیاهان، انواع آوندها و کاربردهایشان ارائه می‌دهد. بافت ترشحی، اجزای آن، سلول‌ها و کرک‌های ترشحی، انواع کیسه‌های ترشح و محل بافت‌های ترشحی در ساختار گیاهان، در فصل ششم مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

محمدحسین اهتمام و مهدی رحیم ملک در فصل هفتم کتاب گیاه شناسی 1، بافت محافظ گیاهان را معرفی کرده‌اند و بافت اپیدرم و خصوصیات آن را مورد واکاوی قرار داده‌اند. انواع روزنه‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها، کرک‌های اپیدرمی و گونه‌های مختلفشان در بخش‌های پایانی این فصل موشکافی می‌شوند‌. با مطالعه‌ی هشتمین فصل کتاب، ریشه‌ی گیاهان، ساختار ریشه در گیاهان تک‌لپه و دولپه، منشأ ریشه‌ها و سیر تکاملی آن‌ها، همچنین ساختمان ریشه‌ها را بهتر خواهید شناخت. ساقه‌ی گیاهان، به‌عنوان موضوع اصلی فصل نهم در نظر گرفته شده. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی ساقه‌ها، ساختمان داخلی آن‌ها در انواع گیاهان و تغییر شکل ساقه‌ها، در این فصل به‌تفصیل شرح داده می‌شوند. در فصل دهم کتاب، برگ‌ها، مشخصات و اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها، ساختمان درونی برگ‌ها، منشأ شکل‌گیری آن‌ها، اهمیت برگ‌ها در تمایز ساقه‌ها و مطالبی از این قبیل مطرح می‌شوند. نویسندگان در فصل یازدهم مطالب مفیدی را در رابطه با گل‌ها بیان کرده‌‌اند و با خواندن این فصل می‌توانید اطلاعات سودمندی را درباره‌ی اجزای گل‌ها، مادگی، بساک و گرده‌افشانی گل‌ها به دست بیاورید. مطالعه‌ی فصل دوازدهم به شما کمک می‌کند انواع میوه‌های شکوفا و ناشکوفا را تشخیص دهید و تفاوت میوه‌های گوشتی را با سایر میوه‌ها شناسایی کنید. دانه‌ها یکی دیگر از بخش‌های بااهمیت برخی از گیاهان به حساب می‌آیند. در فصل سیزدهم کتاب گیاه شناسی 1، به‌طور کامل با ویژگی‌های آن‌ها، هدف انتشار دانه‌ها و پوشش بذرها آشنا می‌شوید. تغذیه‌‌ی گیاهان و تنظیم آب مورد نیازشان، در فصل چهاردهم کتاب به بحث گذاشته می‌شوند. اهمیت آب برای رشد گیاهان، ارتباط میان آب‌ با گیاهان، مکانیسم تعرق در گیاه‌ها و عناصر ضروری و غیرضروری موجود در گیاهان، مباحث محوری این فصل برشمرده می‌شوند.

فصل پانزدهم دربردارنده‌ی مطالبی است که محمدحسین اهتمام و مهدی رحیم ملک، در زمینه‌ی هورمون‌‌های گیاهی، طیف متنوع این نوع از هورمون‌ها و تروپیسم در گیاهان، گردآوری کرده‌اند. فتوسنتز، چرخه‌ی کالوین و کلروپلاست‌ در شانزدهمین فصل اثر حاضر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در نهایت، فصل هفدهم کتاب، به تنفس گیاهان پرداخته و مواردی را از جمله مراحل تنفس، عوامل اثرگذار بر شدت آن، نحوه‌ی اندازه‌گیری شدت تنفس گیاهی و چرخه‌ی کریس به‌دقت تجزیه و تحلیل کرده است.

اگر به دلیل رشته‌ی تحصیلی یا علایق شخصی خود قصد دارید به منابع جدید حیطه‌ی گیاه‌شناسی دسترسی داشته باشید، خرید و مطالعه‌ی کتاب گیاه شناسی 1 می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. چاپ این کتاب را نشر آموخته به انجام رسانده است.

کتاب گیاه شناسی 1 برای چه کسانی مناسب است؟

اگر هم‌اکنون در حال تحصیل در رشته‌های کشاورزی، زیست‌شناسی، منابع طبیعی و علوم گیاهی هستید یا صرفاً قصد دارید دانسته‌های خود را در مورد ساختمان و فیزیولوژی گیاهان افزایش دهید، مطالعه‌ی کتاب گیاه شناسی 1 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این اثر منبع خوبی برای دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته‌هایی است که پیش‌تر از آن‌ها نام بردیم.

در بخشی از کتاب گیاه شناسی 1 می‌خوانیم

ریزش برگ‌ها

سقوط برگ چه به صورت خزان کردن و چه به علت پیری (برگ‌های ‌پایا) بستگی به تشکیل منطقه جداکننده آن در قاعده دمبرگ دارد۔ تشکیل این لایه در دمبرگ ناشی از اثر اکسین است که در انتهای جوانه حاصل شده و از آن جا به دمبرگ می‌رسد۔ وقتی سن برگ بالا می‌رود اکسین قابل انتشار در آن ابتدا کاهش پیدا کرده سپس کاملاً از بین می‌رود، از این پس منطقه جداکننده برگ از ساقه تحت تأثیر اکسین حاصل از جوانه قرار می‌گیرد۔ در جریان این تحولات در برگ، ماده جدید دیگری نیز در گیاه که موجب پیری و مرگ برگ‌ها می‌شود به وجود می‌آید. این ماده که همان اسید آبسیزیک است؛ علاوه بر تحریک و تسریع سقوط برگ‌ها، تا حدودی نیز مانع از برخی اعمال حیاتی مانند رشد و نمو که تحت کنترل اکسین‌ها، جیبرلین‌ها و ستیوکینین‌ها قرار دارد، می‌شود. عامل ریزش برگ در ‌گل‌ها، میوه‌ها و برگ‌ها مرتبط با دو هورمون ‌ABA‌ و اتیلن است. بر اساس مطالعات ‌Osborne‌ در سال 1989 نتیجه‌گیری شد که ‌ABA‌ نقش مستقیمی در ریزش برگ ندارد. ‌ABA‌ به طور مستقیم باعث پیری زودرس و افزایش تولید اتیلن می‌گردد. اتیلن نیز به نوبه خود ژن‌های مختلفی که در پدیده ریزش نقش دارند را فعال می‌کند۔

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: سلول و اجزای آن
فصل دوم: بافت مریستم
فصل سوم: بافت پارانشیم
فصل چهارم: بافت نگهدارنده
فصل پنجم: بافت هادی
فصل ششم: بافت ترشحی
فصل هفتم: بافت محافظ
فصل هشتم: ریشه
فصل نهم: ساقه
فصل دهم: برگ
فصل یازدهم: گل
فصل دوازدهم: میوه
فصل سیزدهم: دانه
فصل چهاردهم: تنظیم آب و تغذیه در گیاهان
فصل پانزدهم: هورمون‌های گیاهی و تروپیسم
فصل شانزدهم: فتوسنتز
فصل هفدهم: تنفس
واژه‌یاب فارسی
واژه‌یاب لاتین
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گیاه شناسی 1
نویسنده،
ناشر چاپینشر آموخته
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات274
زبانفارسی
شابک978-600-6465-46-3
موضوع کتابکتاب‌های دانشگاهی، کتاب‌های آموزش پرورش گل و گیاه
قیمت نسخه الکترونیک
۱۳۷۰۰۰ ۶۸,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گیاه شناسی 1

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گیاه شناسی 1

برای دریافت کتاب گیاه شناسی 1 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.