معرفی و دانلود کتاب یار پنهان: روانشناسی زن و مرد درون با مفاهیم یونگی انیما و انیموس

عکس جلد کتاب یار پنهان: روانشناسی زن و مرد درون با مفاهیم یونگی انیما و انیموس
قیمت:
۴۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یار پنهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یار پنهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یار پنهان: روانشناسی زن و مرد درون با مفاهیم یونگی انیما و انیموس

جان سنفورد در کتاب یار پنهان با تکیه بر نظریات یونگ درباب روان‌شناسی جنسیت، مفاهیم آنیما و آنیموس را تعریف می‌کند. او به بررسی ارتباط این دو کهن‌الگو با مفهوم عشق و روابط زن و مرد می‌پردازد و کارکرد آن‌ها را در ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد ردیابی می‌کند. این کتاب می‌تواند منبع مفیدی برای شناخت خویشتن و یادگیری نحوه‌ی ارتباط با دیگران به شمار آید.

درباره‌ی کتاب یار پنهان

کتاب یار پنهان (The Invisible Partner) تحلیلی از جان سنفورد (John A Sanford) است که مردانگی و زنانگی روح انسان را بررسی می‌کند؛ گرچه نویسنده اقرار می‌کند که این کتاب تمام مسائل مربوط به حوزه‌ی روان‌شناسی جنسیت را دربرنمی‌گیرد، اما همچنان این کتاب یکی از بهترین منابع مقدمه‌ای برای ورود به این بحث است و مخاطبان را با اطلاعات پایه‌ای درمورد جنسیت آشنا می‌سازد.

امروزه روان‌شناسی جنسیت به یکی از پرطرفدارترین و بحث‌برانگیزترین شاخه‌های روان‌شناسی تبدیل شده است. در عصر حاضر، زنان و مردان بیش از پیش مایل به شناخت شخصیت درونی خود و وضوح بخشیدن به نقش‌هایشان هستند. کارل گوستاو یونگ (Carl Jung) یکی از مهم‌ترین چهره‌های روان‌شناسی است که به بحث پیرامون این موضوع پرداخته و دو واژه‌ی اصلی آنیما و آنیموس را برای توضیح آراء خود به کار گرفته است. آنیما وجه زنانه‌ی ناخودآگاه در شخصیت مردان است و آنیموس در تعریف وجه مردانه‌ی زنان به کار می‌رود. کتاب یار پنهان به نظریات یونگ دراین‌باره توجه نشان می‌دهد.

بر خلاف تصور عموم در طبقه‌بندی جنسیتی، تحقیقات روان‌شناسانه نشان می‌دهد که هر فردی در درون خود دو جنس زن و مرد را داراست. باور به دوگانگی جنسیت در سنت‌های کهن و اسطوره‌ها نیز نمایان بوده است. حتی حکایاتی از دوجنسی بودنِ انسان اولیه در بسیاری سنت‌ها دیده می‌شود؛ اعتقاد به اینکه خداوند ابتدا موجودی دوجنسی آفرید و سپس آن‌ها را به مرد و زن تقسیم کرد. با گذشت زمان و پیشرفت علم روان‌شناسی این موضوع نه آنچنان که در اساطیر دیده می‌شود، بلکه با دیدگاهی جدید بازتعریف شده است.

جان سنفورد پس از ارائه‌ی تاریخچه‌ای در باب تفکر به دوجنسیتی بودن انسان، به سراغ مباحث روان‌شناسی یونگی می‌رود. یونگ برای اولین بار، آنیما و آنیموس را که پیش‌تر در خارج از وجود فرد تصور می‌شد، درونی‌سازی کرد و تعریفی روان‌شناسانه از آن به دست داد. به‌لحاظ روان‌شناختی، عناصر جنس مخالف در درون ما آن‌قدر مبهمند که مانع از آگاهی کامل ما نسبت به آن عناصر می‌شود. بنابراین همیشه حداقل بخشی از آن را فرافکنی می‌کنیم و برای شناخت آن نیاز به خودآگاهی داریم.

جان سنفورد در کتاب یار پنهان، تعاریف یونگ از آنیما و آنیموس را بر اساس منابع مختلف، ارائه می‌دهد. یونگ آنیما و آنیموس را مثل هر کهن‌الگوی دیگری، دارای وجوه مثبت و منفی می‌پندارد؛ یعنی این دو وجه از شخصیت هم می‌توانند آزاردهنده ظاهر شوند و هم به شکلی بسیار مطلوب. جان سنفورد سپس عشق و روابط عاشقانه‌ی میان زنان و مردان را با مفاهیم آنیما و آنیموس پیوند می‌دهد. از نظر یونگ، عشق زمانی اتفاق می‌افتد که مرد جنبه‌ی مثبت خود را به زنی فرافکنی کند؛ آن زمان است که زن برای او جذاب و خواستنی می‌شود و کامل شدن وجود خود را تنها در پیوند با آن زن می‌بیند. این امر بالعکس برای زنان نیز اتفاق می‌افتد. اگر زن و مرد تصاویر مثبت خود را همزمان به یکدیگر فرافکنند، رابطه‌شان ظاهراً در یک وضعیت کامل که عاشق‌ شدن خوانده می‌شود، یعنی وضعیت جاذبه‌ی دوطرفه، قرار می‌گیرد.

معرفی و دانلود کتاب یار پنهان

جان سنفورد در کتاب یار پنهان مفاهیم روان‌شناسی را با زبانی ساده برای مخاطب شرح می‌دهد و با استخراج نتایجی کاربردی، او را به‌سوی خویشتن و ایجاد رابطه‌ی مؤثر با دیگران رهنمون می‌سازد. انتشارات افکار اقدام به چاپ و نشر این کتاب با ترجمه‌ی فیروزه نیوندی کرده است.

کتاب یار پنهان برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث علم روان‌شناسی (به‌خصوص نظریات یونگ) از این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

در بخشی از کتاب یار پنهان: روانشناسی زن و مرد درون با مفاهیم یونگی انیما و انیموس می‌خوانیم

علاوه بر گرایش به تنبلی که در ما وجود دارد و نسبت به انجام صحیح تخیل فعال به علت «فعال» بودنش مقاومت می‌کند، صدایی نیز در درون ما هست که قاطعانه می‌گوید «این چیزی نیست جز افکار خودِ شما.» به محض اینکه از قواعد متعارف و قراردادی دور می‌شویم، صدای غرغر مشکوکی شروع به اظهار نظر می‌کند که کاری که می‌کنیم بی‌معنی و پیش‌پاافتاده است یا ارزش نوشتن ندارد. این جنبه‌ی دیگری از صدای منتقد است که قبلاً با آن روبه‌رو شده‌ایم، همچنین ممکن است وقتی با یک رؤیا از خواب بیدار می‌شویم به ما بگوید «آن خواب هیچ معنی ندارد.» کسانی که سعی می‌کنند نوشتن خلاق را انجام دهند، قطعاً به این صداها کشیده می‌شوند، و نیز چیزهایی نظیر این خواهند شنید که می‌گوید «این قبلاً نوشته شده است» یا «تو هرگز قادر به انتشار آن نخواهی بود.» این صدا تلاش خواهد کرد ما را از انجام تخیل فعال باز دارد، و بر آن حاشیه‌ی زهرآگینی خواهد نوشت، طوری که پیشرفت ما را در متوسط‌ترین سطح خود نگه می‌دارد، این صدای منفی در مرد مادرانه و این ندای زهرآگین در زن پدرانه عمل می‌کند. نمونه‌ای از آن در افسانه‌های پریان، قهرمانان جوان را فلج و آن‌ها را تبدیل به سنگ می‌کند یا آن‌ها را به خواب فرو می‌برد یا سرشان را به باد می‌دهد.

در رابطه با تخیل فعال، دو روش برای برخورد با این صدا وجود دارد. یک روش این است که به‌هرحال با عزم راسخ ادامه دهیم. مثلاً بگوییم، «برای من مهم نیست آن صدا چه می‌گوید. من تصمیم دارم این تخیل را انجام بدهم و وقتی انجام شد خواهیم دید که چگونه است.» روش دیگر اینکه با گفت‌وگو با صدا، تخیل فعال را شروع کنیم، تا اینجا، نصف راه را رفته‌ایم و از عامل فلج‌کننده‌ای که ما را در اغلب لحظات زندگی مبتلا کرده، رها شده‌ایم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یار پنهان: روانشناسی زن و مرد درون با مفاهیم یونگی انیما و انیموس
نویسنده
مترجمفیروزه نیوندی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات186
زبانفارسی
شابک978-622-7356-14-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یار پنهان

آقا عباسی
۱۴۰۳/۱/۳۰
کتاب جالبی بود... ولی نفهمیدم اگر خود با آنیما یا آنیمدس متحد بشه چه اتفاقی برای فرد در عالم واقع رخ میده
محمدمهدی ناصری
۱۴۰۲/۱۲/۲۸
خیلی کتاب خوبی بود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب یار پنهان

برای دریافت کتاب یار پنهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.