معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید

عکس جلد کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید

لستر فریدمن در کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید به نقد و بررسی فیلمی به همین نام پرداخته و تلاش کرده با تیزبینی و تحلیل‌‌های دقیقی که ارائه می‌دهد، نور تازه‌ای بر این فیلم بتاباند. فیلم بانی و کلاید روایتگر داستان زوجی تبهکار و سارق است که سرقت از پمپ‌بنزین، رستوران‌ها و بانک‌ها کار همیشگی‌شان بوده، تا این‌که وقوع ماجرایی داستان زندگی‌شان را به طور کلی تغییر می‌دهد...

درباره‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید

در تاریخ سینمای آمریکا، فیلم‌هایی که شبیه به بانی و کلاید،‌ محصول سال 1967، ایجادکننده‌ی بحث‌های تخصصی سینمایی و گفت‌وگوهای مختلف بوده باشند، انگشت‌شمارند. فیلم نامبرده در زمان گذشته رخ می‌دهد و سرخوردگی بی‌حد و حصری را که متعلق به دوران گذشته بوده به مخاطب نشان می‌‌دهد. در این فیلم قهرمانانی وجود دارند عجیب و نامعمول که اغلب مخالف جریان کلی جامعه عمل می‌کنند. بانی و کلاید تصویرگر شلوارهای پاچه‌گشاد، موهای پریشان در باد، مواد توهم‌زا، عشق آزاد و سیاست‌های افراطی است؛ فیلمی که دقیقاً در میدان اصلی جامعه‌ی آمریکا دست به مبارزه زده.

معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید

اما فیلم بانی و کلاید، دقیقاً چه داستانی دارد؟ فیلم بانی و کلاید داستان واقعی زوجی سارق به‌ نام‌های «بانی پارکر» و «کلاید بارو» را روایت می‌کند که به دلیل قانون‌شکنی‌‌های متعدد و درگیری‌های فراوان با پلیس و البته بازتاب ماجراجویی‌های آن‌ها در روزنامه‌ها، شهرت یافته بودند. کلاید بارو پیش از ملاقات با پارکر، مجرمی بود سابقه‌دار. پس از آن‌که پارکر را ملاقات کرد، آن‌ها به یک تیم تبهکاری دونفره تبدیل شدند که فعالیت‌هایشان تا بیست‌ویک ماه به طول انجامید. سرقت پمپ‌بنزین‌ها، رستوران‌ها و بانک‌های روستاهای کوچک در تگزاس، اوکلاهما، نیومکزیکو و میزوری عمده‌ی فعالیت‌های این زوج تبهکار را تشکیل می‌داد.

لستر فریدمن (Lester Friedman) در کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) بیان می‌کند که هر کسی که در جریان تولید این فیلم بود، قبول دارد که پن در آغاز کار تمایل چندانی به کارگردانی فیلم نداشت. از جمله مسائلی که به این موضوع دامن می‌زد، درگیری‌های اخیر او با نظام استودیویی هالیوود بود. پیش از هر چیز، برت لنکستر او را از آنجا که حساسیت‌های پن با حساسیت‌های آقای بازیگر در تضاد قرار داشت، از فیلم برکنار کرد. پس از آن، تهیه و ساخت فیلم پرخرج تعقیب را آغاز کرد و جدل‌های پیش‌آمده با تهیه‌کننده‌ی فیلم، یعنی یم اشپنگل او را به جایی رساند که به قول خود او «بیش از آن تحمل خفت و خواری را نداشت.» پن، شاکی از کشمکش‌های روزانه و این همه مصالحه، از تولید فیلم انصراف داد. مواردی از این دست باعث شد که پن نسبت به شروع فیلم تازه‌اش، یعنی بانی و کلاید تمایل چندانی نداشته باشد.

بد نیست بدانید لستر فریدمن در کتاب خود به چگونگی آشنایی دیوید نیومن و رابرت بنتن، یعنی دو فیلم‌نامه‌نویس بانی و کلاید نیز اشاره می‌کند. نخستین دیدار آن دو در اوایل دهه‌ی 1960، زمانی که در مجله‌ی اسکوایر مشغول به کار بودند، اتفاق افتاد. نیومن سردبیر و بنتن مدیر هنری بود. در اواخر دهه‌ی 1970، زوج بنتن و نیومن به همکاری خود با یکدیگر پایان بخشیدند و هر کدام به دنبال آینده‌ی شغلی موفق خود رفتند. نیومن در شغل فیلم‌نامه‌نویسی باقی ماند و گاهی با لسلی نیومن (همسرش) و نیتان (پسرش) در این حرفه همکاری کرد. بعدتر به تئاتر روی آورد و نمایش موزیکال پرافتخار برادوی، زندگی را نوشت. در مقابل، بنتن علاوه بر نویسندگی به سراغ کارگردانی هم رفت و فیلم‌های مهمی همچون کریمر علیه کریمر، جایی در قلب، احمقِ هیچ‌کش و گرگ و میش را آفرید. با همه‌ی این‌ها،‌ هیچ چیز مشابه طوفان بانی و کلاید نتوانست زندگی حرفه‌ای آن دو را دگرگون سازد و شور فرهنگی مشابهی را در زندگی هنری پرکار آن‌ها به پا کند.

با مطالعه‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید درمی‌یابیم که تأثیر فیلم بانی و کلاید به سینما منحصر نماند و اثرگذاری آن در خارج از سینما درست به همان اندازه عمیق و گسترده بود. در واقع می‌توان گفت این فیلم به نوعی خط مرز فرهنگی تبدیل شده بود. به عبارت روشن‌تر، فیلم تعیین‌کننده‌ی موقعیتی ایدئولوژیک در برابر موج مناظره‌های اجتماعی بود. بانی و کلاید به طور ویژه بر آزادی معیارهای اخلاقی، نمایش خشونت، فرهنگ جوانی، ‌صنعت مد و رویکردهای زیبایی شناسی اثرگذار بود.

ساختار کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید به این شکل است: شما در ابتدا با سازندگان بانی و کلاید آشنا می‌شوید. از دیوید نیومن و رابرت بنتن گرفته تا وارن پیتی و کارگردان آن، یعنی آرتور پن. در این فصل، لستر فریدمن از سیستم‌ استودیویی هالیود سخن می‌گوید؛ از این موضوع که افزایش قیمت بلیت سینما، تغییر تدریجی تلویزیون به بزرگ‌ترین رسانه‌ی تجاری، پیر شدن ستاره‌ی استودیوها و فشار اتحادیه‌های کارگری چه تأثیری بر سیستم استودیویی هالیوود داشته‌اند.

«آزادی رفتارهای جنسی» و «سیاست تعامل» از دیگر عناوینی هستند که درباره‌ی آن‌ها مطالعه خواهید کرد. بخش دوم کتاب به تحلیل فیلم اختصاص دارد و لستر فریدمن به طور کامل و مفصل به نقد فیلم بانی و کلاید می‌پردازد و به سکانس‌های مختلف، از جمله سرقت از بانک، سرقت از خواروبارفروشی، ورود سی دبلیو ماس و... سخن می‌گوید.

کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید را لستر فریدمن تألیف کرده، علی کرباسی آن را به زبان فارسی برگردانده و انتشارات خوب آن را ذیل مجموعه‌ای به همین نام، یعنی مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان منتشر ساخته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان

مجموعه‌ای که پیش روی شماست، با نام «یک فیلم، یک جهان» تک‌نگاری‌هایی را درباره‌ی اثرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما در بر می‌گیرد. آنچه در انتخاب کتاب‌های این مجموعه مدّ نظر قرار داده شده، اهمیت فیلم‌ها است. به عبارت دیگر، از میان چنین مجموعه‌ی انگلیسی و فرانسوی، کتاب‌هایی انتخاب شده‌اند که تا جای ممکن با تاریخ کتاب‌های سینمایی منتشرشده در ایران ارتباطی داشته باشند و جای خالی آن‌ها در میان آثاری از این دست، احساس شود. بابک کریمی، دبیر مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان در توضیح مجموعه‌ی نامبرده چنین می‌گوید: «هر کتابی در مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان درصدد است فیلم مورد مطالعه‌اش را به وسعت یک جهان ببیند.» آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل مجموعه‌ی حاضر است:

  • یک فیلم، یک جهان: اسکله
  • یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید
  • یک فیلم، یک جهان: بودو از غرق شدن نجات یافت
  • یک فیلم، یک جهان: آینه
  • یک فیلم، یک جهان: سوسپیریا
  • یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن
  • یک فیلم، یک جهان: در حال و هوای عشق
  • یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی
  • یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند
  • یک فیلم، یک جهان: شب مردگان زنده
  • یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من

کتاب‌های مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان به همت انتشارات خوب منتشر شده‌اند و شما می‌توانید نسخه‌ی الکترونیکی همه‌ی عناوینی را که بالاتر ذکر کردیم، از وب‌سایت یا اپلیکیشن کتابراه دریافت کنید.

جوایز و افتخارات فیلم بانی و کلاید

  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن خارجی
  • برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌برداری
  • برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن نویسندگان آمریکا برای بهترین فیلمنامه
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن ملی منتقدان فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن نویسندگان آمریکا برای بهترین فیلم درام
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن ملی منتقدان فیلم برای بهترین فیلمنامه
  • برنده‌ی جایزه‌ی Bodil برای بهترین فیلم آمریکایی
    و ...

کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید به قلم لستر فریدمن برای همه‌ی دوستداران سینما جذاب است. اگر از طرفداران فیلم کلاسیک بانی و کلاید هستید، کتاب نامبرده را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید می‌خوانیم

بانی و کلاید یکی از معدود فیلم‌های تاریخ سینماست که تأثیرش در خارج از سینما به همان میزان عمیق بود که در حوزه‌ی سینما. ظهورش در نقطه‌ی اتصال حساسی در تاریخ آمریکا اتفاق افتاد؛ دیدگاه‌های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و هنری را که باعث دو‌دستگی آمریکا در اوخر دهه‌ی 1960 و بیش‌تر در دهه‌ی 1970 بود بازتاب‌ می‌داد و در آن‌ها مشارکت می‌کرد. این تفاوت‌ها ریشه در وجدان اجتماعی آمریکا داشت که نشانگر نبردی بنیادی در دل و جان جامعه‌ی آمریکا بود، نبردی پرشور برای تعریف مفهوم آمریکایی‌بودن. جیمز هانتر درباره‌ی این موضوعات، که بعدتر نمود علنی پیدا کرد، گفته بود: «این‌ها صرفاً برخورد‌هایی نبودند که به آنی تغییر کنند، بلکه برای آدم‌هایی که با چنین تعهد‌ها و باورهای بنیادینی‌ زندگی می‌کردند منبعِ هویت، هدف و اتحاد بودند.» با این دید، بانی و کلاید به نوعی خط مرز فرهنگی بدل شد: این‌که در برخورد‌ با موضوعاتی که فیلم مطرح می‌کند کجا ایستاده‌اید چیزی بیش‌تر از رد یا قبول یک فیلم خاص است؛ فیلم تعیین‌کننده‌ی موقعیتی ایدئولوژیک در برابر موج مناظره‌های اجتماعی بود. بانی و کلاید به طور خاص بر رویکردهای زیبایی‌شناسی، نظام استودیویی هالیوود، آزادی معیارهای اخلاقی، نمایش خشونت، سیاست تعامل، فرهنگ جوانی و صنعت مد تأثیر داشت.

امروز تصور لانه‌ی زنبوری که با روی پرده رفتن بانی و کلاید در سال 1967 به جنب‌وجوش افتاد کار دشواری است. مناظره‌های سختی که میان جناح‌های مختلف انتقادی درمی‌گرفت اغلب بین نسل‌های مختلف بود؛ آن‌ها نمایشگر دنیای کوچکی از بحث‌های اجتماعی بزرگ‌تر بودند. مطمئناً می‌شود مرز تغییر برخورد با فیلم‌های جدید آمریکایی و همچنین دگرگونی مناسباتی را که‌ به دنبال نمایش آن‌ها بودند با بررسی تاریخی نقدهای نوشته‌شده هنگام پخش اول بانی و کلاید ترسیم کرد. در صفحات روزنامه‌ها، ماهنامه‌ها و مجلات تخصصی، نسل جدیدی از نویسندگان سینما با شور و اشتیاق از فیلم دفاع کردند و آن را نمونه‌ی شگرفی برای نمایش شیوه‌ی نوین نقد آمریکا بر اساس سنجش و درک مدل‌های ارزش‌گذاری جدید دانستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
سازندگان
پدیده‌ی فرهنگی
تحلیل فیلم
پی‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید
نویسنده
مترجمعلی کرباسی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-7425-93-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید

برای دریافت کتاب یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.