معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی

عکس جلد کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی
قیمت:
12000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی

جون ملن در کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی جایگاه یکی از شاهکارترین فیلم‌های تاریخ را در سینمای ژاپن و جهان بررسی کرده و ریشه‌های این اثر را در تاریخ قرون وسطی و زبان بصری فیلم جستجو می‌کند.

درباره‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی:

کوروساوا هنرمند والامرتبه‌ای است که اکنون به معیار اصلی سینمای ژاپن بدل شده است. هفت سامورایی، بهترین فیلمش، نمونۀ اعلای سبک او و کامل‌ترین، دقیق‌ترین و قوی‌ترین جلوۀ جهان‌بینی او به شمار می‌آید. اکران‌های مکرر فیلم از تأثیر عمیق آن خبر می‌دهد. حتی اُزو و میزوگوچی، بزرگ‌ترین کارگردانان هم عصر کوروساوا که البته در سینمای دهه‌های 1920 و 1930 ریشه دارند، از حیث تنوع سبکی و وسعت اندیشه به پای او نمی‌رسند.

پیرنگ فیلم هفت سامورایی به طرز فریبنده‌ای ساده است. کشاورزان یک روستا از تجاوزات سالیانۀ گروه چهل‌نفره‌ای از راهزنان به ستوه آمده‌اند. مهاجمان بی‌رحمی که محصولاتشان را می‌دزدند، زنانشان را به اسارت می‌گیرند و دست‌آخر خرابه‌ای برایشان به جا می‌گذارند. در اوج ناامیدی، با راهنمایی کدخدای کهنسال روستا، کشاورزان به ستوه آمده، تصمیم می‌گیرند دست به کاری ناممکن بزنند و برای محافظت از روستا چند سامورایی استخدام کنند. در هیچ فیلم ژاپنی تا آن زمان دهقانان سامورایی‌ها را به خدمت نگرفته بودند یا حتی به خیزش اجتماعی که چنین ایده‌ای را باورپذیر سازد، اشاره نشده بود.

به بیان دقیق‌تر، کشاورزان به دنبال سامورایی‌های برکنار شده می‌گشتند، جنگجویانی که در جامعه به حال خود رها شده بودند. آن‌ها بدون ارباب تنها، گرسنه و بیکار می‌ماندند. در نهایت، شش رونین (سامورایی‌های بدون ارباب) و یک نفر که می‌خواهد جنگجو شود با همکاری کشاورزانی که آموزش داده‌اند، تک‌تک راهزنان را می‌کشند و روستا را نجات می‌دهند.

جون ملن (Joan Mellen) در کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی (Seven Samurai) بیان می‌کند که این فیلم حماسه‌ی کلاسیکی است که مرزهای این ژانر را گسترش می‌دهد. در سطح، شاهد درام اکشنی از جدال مردان هستیم که رفته‌رفته به جایگاه تراژدی می‌رسد. قهرمانگرایی و ‌نقایص نابودگر طبقه‌ای اجتماعی از طریق احساسات هفت شخصیت دراماتیزه می‌شود. هفت سامورایی با توجه به تعاریف ژانرهای سنتی ژاپن نمونه‌ی کاملی از فیلم تاریخی است. فیلم که در زمان گذشته می‌گذرد و می‌کوشد از معنای تاریخ پرده بردارد، برای پوسته‌ی اکشن خود فرم نازل‌تر فیلم شمشیرزنی را برگزیده است.

درباره‌ی مجموعه یک فیلم، یک جهان:

این مجموعه شامل تک نگاره‌هایی پیرامون فیلم‌های مشهور و تاثیرگذار تاریخ سینما است. اولویت انتخاب کتاب‌های این مجموعه که از بین چندین کتاب انگلیسی و فرانسوی برگزیده شده‌اند، بر مبنای اهمیت فیلم و کتاب مربوط به آن بوده است و تا حد امکان سعی شده تا آثار انتخاب شده به تاریخ کتاب‌های سینمایی ایران نزدیک باشند.

کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به سینما به ویژه سینمای ژاپن و آکیرا کوروساوا از خواندن این اثر لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی می‌خوانیم:

هفت سامورایی بیش از هر چیز ادای دینی است به طبقۀ سامورایی در افتخارآمیزترین شکلش. هرچند فیلم به‌ظاهر گرایش رئالیستی دارد، اما کوروساوا گفتار خود را در تمام جوانب به ورای پوستۀ اکشن فیلم گسترش می‌دهد. گرچه هر هفت شخصیت اصلی فردیت خود را دارند، اما هر یک از آن‌ها نمایندۀ جنبه‌ای از هویت سامورایی است و همه با همدیگر تاریخ این طبقه و زوال قریب‌الوقوعش را بازتاب می‌دهند. سامورایی‌ها برای کوروساوا اوج سنت و بزرگ‌منشی ژاپنی‌اند و حذف آن‌ها از صحنۀ تاریخ معنایی جز فقدان هویت یگانۀ ژاپنی ندارد. به گمان کوروساوا بدون سامورایی‌ها چیز زیادی از هویت ژاپنی باقی نمی‌ماند.

این طبقه‌ای موروثی است؛ با آن به دنیا می‌آیی و با آن خواهی ماند، حتی اگر جامعۀ در حال تکامل جایگاهی برای طبقۀ تو قائل نباشد. این شرایطی است که کامبِی و دیگران با آن دست‌به‌گریبان‌اند. گرفتاری کامبِی بیش از بقیه است، زیرا او در دوران اقتدار سامورایی‌ها زیسته و اکنون باید با افول آن رودررو شود. کامبِی به عنوان یک مرد «از جنگیدن خسته شده» که بازتابی از فرسودگی تاریخی این طبقه است. بلندپروازی‌هایش برای رسیدن به جایگاه جنگسالاری ناکام مانده و داستان زندگی‌اش نیز راوی قربانی‌شدن سامورایی‌هاست: او والدین و دوستانش را در راه زندگی نظامی و بلندپروازی‌های آن از دست داده.

فهرست مطالب کتاب

هفت سامورایی
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی
نویسنده
مترجمبصیر علاقه بند
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-7425-75-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک
12000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی

برای دریافت کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.