معرفی و دانلود کتاب یک نیم روز سوخته: روایت داستانی از فاجعه سینما رکس آبادان

عکس جلد کتاب یک نیم روز سوخته: روایت داستانی از فاجعه سینما رکس آبادان
قیمت:
24000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یک نیم روز سوخته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک نیم روز سوخته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک نیم روز سوخته: روایت داستانی از فاجعه سینما رکس آبادان

کتاب یک نیم روز سوخته نوشته پروین کاشانی زاده، جلد چهاردهم از مجموعه روزهای انقلاب، داستان متفاوتی برای نوجوانان است که فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادن را در سال‌های پرجوش و خروش انقلاب اسلامی ایران، از دید چندین شخصیت متفاوت به تصویر می‌کشد.

درباره کتاب یک نیم روز سوخته:

وقتی خورشید آرام آرام نگاه داغ خود را از روی جزیره و مردم روزه‌دار آبادان برداشت و خودش را در آغوش رودخانه‌ی اروند انداخت، زن و مرد، کوچک و بزرگ، دار و درخت، و در و دیوار جزیره با شنیدن صدای اذان مغرب، گرسنگی و تشنگی خود را بر طرف کردند؛ غافل از این‌که در مرکز شهر، جایی در حال سوختن بود. شاهدانی که نزدیک آن محل بودند، دیدند که ناگهان برق سینما رفت و با صدای جرقه، برق خیابان هم قطع شد. کم‌کم بوی سوختگی در سرشان پیچید. ولوله‌ای به پا شد که خبر از فاجعه‌ای می‌داد؛ فاجعه‌ای که هر کس، به نوعی از آن خبردار شد؛ فاجعه‌ی قربانی شدن فرزند، همسر، خواهر، برادر و دیگر عزیزانشان که هنوز تلخی آن را در دل و جان خود حس می‌کنند.

این کتاب روایتی داستانی از زبان چند تن از شهروندان آبادان است که پروین کاشانی زاده با کمک آن‌ها می‌خواهد راز وقایع نیم روز سوخته‌ی شهرش آبادان را که جزیره‌ای بین دو رودخانه، یا به قول آبادانی‌ها شط بهمن‌شیر و اروند است، دوباره زنده کند؛ خاطراتی که ناخودآگاه تبلور حقیقتی شد که آهنگ زلال و روح‌نواز آن، تجلی سال‌ها مقاومت و ازخودگذشتگی مردان و زنان بی‌نام، بانام و گمنام شد؛ زنان و مردانی که سال‌ها در هوای شرجی و داغ این جزیره برای آزادی از جان خود مایه گذاشتند. این خاطرات باید شنیده و خوانده شود. نویسنده این کتاب قصد دارد مردم شهرش را به شما بشناساند، زندگی شهدا قبل از واقعه، مسائل مربوط به زمان واقعه، دلایل و پیامدهای آن را بازگو کند.

تمامی این مستندات و نوشته‌های کتاب یک نیم روز سوخته، در نتیجه‌ی مصاحبه‌ی کاشانی زاده و گفته‌های شاهدان عینی این فاجعه است. او برای این مستندات و خاطرات، سراغ چند تن از همشهری‌هایش در چهار گوشه‌ی شهر رفته است تا از آن نیم روز بگویند.

با مجموعه روزهای انقلاب بهتر آشنا شویم:

انتشارات سوره مهر به سرپرستی مسعود امیرخانی مجموعه روزهای انقلاب را تهیه کرده که شامل روایت‌های داستانی می‌شود که رخدادهای مهم تاریخی و مهم انقلاب اسلامی را تعریف می‌کند. مخاطب این آثار نوجوانان هستند و هدف آن آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با آرمان‌های انقلاب است.

در این مجموعه به موضوعاتی همچون: «کودتای 28 مرداد سال 32، اعلام انقلاب سفید، تبعید امام خمینی به ترکیه و نجف، دستگیری امام و قیام 15 خرداد سال 42، حادثه سینما رکس آبادان، سخنرانی امام خمینی علیه کاپیتولاسیون، آزادی زندانیان سیاسی در 8 آبان ماه 57، رخداد 13 آبان، بازگشت امام به ایران، فرار شاه از کشور و ...» پرداخته می‌شود.

همچنین نام بعضی از کتاب‌های مجموعه روزهای انقلاب نیز به این شرح است: «یک نیم روز سوخته، ملاقات در جنگل بلوط، وقتی از خواب بیدار شدم، اولین مشت، فرار شاهانه، زمستان و چله‌ها و ...»

کتاب یک نیم روز سوخته مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای نوجوانانی که می‌خواهند روایتی دقیق و جذاب از حوادث روزهای انقلاب بخوانند، مناسب است.

در بخشی از کتاب یک نیم روز سوخته می‌خوانیم؟

بعد از سینما رکس، مردم جری‌تر شدند و پس از به خاک سپردن شهدای سینما رکس، ترس‌شان ریخت و شروع به دادن شعارهای ضد رژیم کردند. بغض‌ها ترکید. پرده‌ها کنار رفت. مردم، فریادشان را در شهر ماتم‌زده‌ی آبادان، کنار گور جمعی عزیزانشان رها کردند. روزهای بعد، این اعتراضات در سطح شهر تکرار شد؛ ولی این بار شعارها انقلابی بود:

استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی...
نه ذلت، نه خواری، آزادی، آزادی...

این شعار، آغاز حرکت بود و مردم به پا خاسته بودند. شروع حرکت مردم، آغاز سست شدن پایه‌های رژیم بود. مردم آبادان، شهر کارگری، شهر نفت، نمی‌خواستند زیر بار ظلم و ستم باشند. فریادها مبدل به نعره شد و مردم آبادان هم همانند هم‌وطنان خود در سراسر کشور، خواهان سرنگونی ظلم شدند، و به این آرزوی خود جامه‌ی عمل پوشیدند و پیروز شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم آبادان، بی‌صبرانه منتظر مجازات عاملان سینما رکس بودند. دادگاه آنان، دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد.

آبادان خبرنگار کیهان: نقیبی، دادستان انقلاب، ویژه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی سینما رکس آبادان، اعلام کرد: با به پایان رساندن مطالعه‌ی پرونده‌ی این فاجعه و تحقیقات کافی در مورد آن و همچنین دستگیری متهمین، کار تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به این پرونده آغاز خواهد شد. وی که در یک مصاحبه‌ی اختصاصی با خبرنگار کیهان در آبادان سخن می‌گفت، در مورد عاقبت کار دادگاه مزبور گفت:

عاقبت دادگاه را من زیاد خوش نمی‌بینم؛ چرا که آن‌طور که در این مدّت دریافتم، گروه‌های مختلف، نظرهای مختلفی در این واقع دارند.

فهرست مطالب کتاب

روایت اول
روایت: فرح چه‌کناری؛ دانش‌آموز
روایت: خاله‌جواهر؛ خانه‌دار
روایت: محمد حسونی؛ سیزده‌ساله
روایت: عبدالرضا منیخ‌زاده؛ استادکار پالایشگاه
روایت: پروانه لک‌زاده؛ فعال سیاسی
روایت: مصطفی سنگ‌بر
روایت: عبدالصادق عوادیان، محمدعلی بریمی‌پور، عبدالرضا ولی‌زاده، محسن هرمزی؛ نیروهای آتش‌نشانی
روایت: سیدمرتضی داوودی؛ مسئول اداره‌ی آموزش و تجهیزات نیروی انسانی شرکت پالایش نفت آبادان
روایت: حسین تکبعلی‌زاده؛ عامل جنایت
روایت: شاهدان گمنام
روایت: خبرنگاران
آتش‌سوزی سینما رکس آبادان
روایت: امام خمینی؛ رهبر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی
روایت آخر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک نیم روز سوخته: روایت داستانی از فاجعه سینما رکس آبادان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-600-175-845-4
موضوع کتابکتاب مذهبی انقلاب دفاع مقدس نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
24000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یک نیم روز سوخته

فرشید بهرامی حموله
۱۴۰۱/۶/۲۱
روایتی روان و روشن از حادثه سینما ر‌کس آبادان بدست جنایتکاران.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب یک نیم روز سوخته

برای دریافت کتاب یک نیم روز سوخته و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.