معرفی و دانلود کتاب 7 درس کوتاه فیزیک

عکس جلد کتاب 7 درس کوتاه فیزیک
قیمت:
۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب 7 درس کوتاه فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب 7 درس کوتاه فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب 7 درس کوتاه فیزیک

کارلو روولی در کتاب 7 درس کوتاه فیزیک شما را با گوشه‌ای از مبانی علم فیزیک آشنا خواهد کرد. در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز، نظریه‌ی نسبیت عام، دنیای فیزیک کوانتوم، کیهان‌شناسی و... به مخاطبان عام و ناآشنا با روش‌های علم نوین معرفی خواهد شد.

درباره‌ی کتاب 7 درس کوتاه فیزیک

فیزیک از آن‌ دسته درس‌هایی است که معمولاً دانش‌آموزان دل خوشی از آن ندارند و چه‌بسا از کلاس‌های فیزیک مدرسه‌شان نیز گریزان باشند. نمی‌توان ادعا کرد یک علم به‌خودی‌خود جذاب و دلنشین، یا برعکس، نچسب و کسل‌کننده است. در حقیقت آموزش درس‌های مختلف موجب می‌شود به علم خاصی علاقه و گرایش بیشتری نشان دهیم و به دانش دیگری هرگز روی خوش نشان ندهیم. فیزیک هم از آن‌دست علومی است که آموزش هیجان‌انگیز، ساده، پرکشش و داستان‌وار آن کاری بسیار دشوار است و تنها از متخصصان بسیار خبره‌ی این حوزه برمی‌آید. دانشمندانی چون کارلو روولی (Carlo Rovelli) که مهارت خود را در ساده‌سازی آموزه‌های این علم در کتاب 7 درس کوتاه فیزیک (Seven brief lessons on physics) به‌خوبی اثبات کرده است.

در درس نخست با نظریه‌ی نسبیت عام انیشتین و چگونگی آن آشنا خواهید شد. البته نویسنده تلاش کرده تا مروری بر ایده‌ی اولیه‌ی این نظریه، طرح آن و مشکلاتی را که پیش رو داشته با زبان طنز برای مخاطبان بیان کند. کلام طنزآمیز نویسنده به‌خوبی با برگردان روان دکتر قاسم کیانی مقدم به فارسی برگردانده شده. کارلو روولی به شکلی سراغ این نظریه رفته که گویا دارد داستانی مهیج را برای خوانندگانش بازگو می‌کند. داستانی که توانست دنیای علم را تا حد زیادی دستخوش تغییر کند.

درس دوم به یکی از گیج‌کننده‌ترین مباحث فیزیک مدرن اختصاص پیدا کرده: مکانیک کوانتومی. بااین‌حال، مطالعه‌ی این بخش از کتاب، بیش از آنکه دشوار باشد، به خواندن قصه‌ای مفرح و سرگرم‌کننده می‌ماند. برای ورود به درس سوم لازم است کمربندهایتان را ببندید چراکه باید آماده‌ی سفری هیجان‌انگیز به قلب کیهان شوید! دنیای که ما و تمام موجودات زنده را در خود جای داده، از معماری ویژه‌ای برخوردار است که شرح و توصیف آن موضوع درس سوم قرار گرفته. شناخت ذرات بنیادی و چند و چون آن‌ها در درس سوم مورد تحلیل قرار می‌گیرد. درس پنجم باز هم سری به فیزیک کوانتومی می‌زند تا گرایش کوانتومی را به بحث بگذارد. در این بخش با تلاش‌هایی آشنا خواهید شد که برای تلفیق و ترکیب کشفیات جدید قرن بیستم صورت گرفته بود.

ششمین درس احتمال و گرمای سیاه‌چاله‌ها را مورد توجه قرار داده؛ یعنی نقطه‌های مرموز و ناشناخته‌ی کیهان که رازگشایی از ماهیت آن‌ها همواره‌ی دغدغه‌ی اندیشمندان علم نجوم بوده است. و اما درس هفتم! این درس را می‌توان نتیجه‌ی درس‌های ششگانه و نقطه‌ی عطفی برای کتاب حاضر دانست. جایی که پس از گشت‌و‌گذار در کیهان بی‌انتها و جست‌و‌جو میان ذرات هستی به سراغ آن می‌رویم تا خود و جایگاهمان را در این جهان پهناور بشناسیم. درس هفتم سفری‌ است از دنیای عجیب و شگفت‌انگیز فیزیک به جهان منحصربه‌فرد وجود خودمان.

7 درس کوتاه فیزیک

اگر سال‌هاست از کلاس‌های فیزیک مدرسه فاصله گرفته‌اید و مایلید روش متفاوتی را برای مطالعه‌ی مبانی این علم به کار بگیرید، یا دانش‌آموزی هستید که دوست دارید در کنار کلاس‌های مدرسه، به منبعی دلچسب و آموزنده درمورد فیزیک دسترسی داشته باشید، کتاب 7 درس کوتاه فیزیک انتخابی هوشمندانه و بی‌نظیر خواهد بود.

نشر مازیار این کتاب سودمند را به تمامی مشتاقان آثار علمی ارائه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب 7 درس کوتاه فیزیک

  • یکی از مجذوب‌کننده‌ترین کتاب‌های سال که پیرامون موضوعات علمی نوشته شده. (وال‌استریت ژورنال)

  • روشنگر، زیبا... یک گردش مهیج در میان برخی از بزرگترین ایده‌های علم فیزیک. (نقد کتاب نیویورک تایمز)

  • نگارش ظریف و شاعرانه، همچنین وضوح توضیحات و توصیفات کارلو روولی رضایت‌بخش است. او کتاب مختصر خود را در هفت درس تنظیم کرده و خواننده‌ی غیرمتخصص را با جذاب‌ترین سؤالات درمورد هستی آشنا می کند. (NPR)

  • لذت‌بخش! استعاره‌ها روشن و چشم‌اندازهای آن دراماتیک هستند. (Nature)

  • کتاب آقای روولی به اندازه‌ی یک کتاب شعر کم‌حجم، خلاصه و مختصر است و درست به اندازه‌ی یک شعر خوب، وسوسه‌برانگیز است. این کتاب به طرز ماهرانه‌ای به موضوعاتی فراتر از آنچه تصورش را می‌کنید اشاره دارد. کتاب حاضر دربردارنده‌ی فراخوانی است از دانشمندانی که تاکنون شناخته‌ایم. (نیویورک تایمز)

  • چکیده‌ای شگفت‌انگیز و گویا از قرن‌ها علم و اکتشاف علمی. (The Economist)

  • مردی که مطالعه‌ی فیزیک را به کاری جذاب بدل می‌کند! دانشمندی که می‌توان او را استیون هاوکینگ بعدی دانست. (مجله‌ی تایمز)

  • مختصر، شفاف و مسحورکننده. (نیو ساینتیست)

کتاب 7 درس کوتاه فیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

برای یادگیری برخی از مبانی علم فیزیک و آشنایی با قواعد این علم به زبانی بسیار ساده، خواندن کتاب 7 درس کوتاه فیزیک بهترین گزینه‌ خواهد بود.

با کارلو روولی بیشتر آشنا شویم

کارلو روولی (متولد 3 مه‌ی 1956) نویسنده و فیزیک‌دان برجسته‌ی ایتالیایی است که به‌عنوان استاد فیزیک در دانشگاه اکس‌مارسی به تدریس می‌پردازد. حوزه‌ی فعالیت او غالباً بر موضوع گرانش کوانتوم متمرکز شده. روولی را می‌توان بنیانگذار تئوری گرانش کوانتومی دانست.

کارلو روولی از پیشروان پژوهش در زمینه‌ی جاذبه‌ی کوانتوم محسوب می‌شود. در این حوزه، محققان در پی ترکیب نظریه‌ی عمومی نسبیت اینشتین با مکانیک کوانتوم هستند. کتاب 7 درس فیزیک روولی از پرفروش‌ترین آثار علمی به شمار می‌آید.

کتاب‌های «زمان چیست؟ فضا چیست؟»، «حقیقت آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد» و «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است» از دیگر آثار اوست.

در بخشی از کتاب 7 درس کوتاه فیزیک می‌خوانیم

هایزنبرگ در ذهن خود تصور کرد که الکترون‌ها همیشه وجود ندارند. آن‌ها تنها زمانی وجود دارند که کسی یا چیزی آن‌ها را تماشا کند، یا به بیان بهتر، زمانی که با چیز دیگری برهم‌کنش می‌کنند. آن‌ها زمانی که با چیز دیگری برخورد می‌کنند، با احتمال قابل محاسبه در محل متجسم می‌شوند. «جهش‌های کوانتومی» از یک مدار به مدار دیگر، تنها روشی است که می‌توانند «واقعی» باشند: الکترون مجموعه‌ای از جهش‌ها از یک برهم‌کنش به دیگری است. وقتی که هیچ چیزی مزاحم آن نشود، در هیچ مکان دقیقی نیست. اصلاً در یک «مکان» نیست.

انگار خدا واقعیت را با خط پررنگی ترسیم نکرده است، بلکه آن را با خط نازکی به صورت نقطه‌نقطه ترسیم کرده است.

در مکانیک کوانتومی، هیچ شیئی جایگاه قطعی ندارد، مگر زمانی که رخ به رخ با چیزی دیگری برخورد کند. برای اینکه آن را در میانه‌ی پرواز، بین یک برهم‌کنش و برهم‌کنش دیگر، توصیف کنیم، از یک فرمول انتزاعی ریاضی استفاده می‌کنیم که در فضای واقعی وجود ندارد، بلکه فقط در فضای ریاضی مجرد وجود دارد. و تازه از این هم بدتر: این جهش‌های برهم‌کنشانه که هر شیء از طریق آن از جایی به جای دیگر می‌رود، به صورت پیش‌بینی‌پذیر بروز نمی‌کند، بلکه عمدتاً به صورت تصادفی روی می‌دهد. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که الکترون دوباره کجا ظاهر خواهد شد، بلکه تنها می‌توان احتمال پدیدار شدن آن در اینجا یا آنجا را محاسبه کرد. مسئله‌ی احتمالات به قلب فیزیک کشیده می‌شود، که تصور می‌شد همه‌چیز در آنجا تابع قوانین محکمی است که ماهیت جهان‌شمول و غیرقابل‌فسخ دارد.

این مطالب مهمل به نظر می‌رسد؟ برای اینشتین هم بی‌معنا به نظر می‌رسید. اینشتین از یک سو هایزنبرگ را برای دریافت جایزه‌ی نوبل پیشنهاد می‌کرد و می‌گفت که او چیزهایی بنیادی را در‌باره‌ی جهان فهمیده است؛ اما از سوی دیگر، در هر فرصتی گله می‌کرد که این‌ها چندان معنی نمی‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

در‌باره‌ی نویسنده
پیش‌گفتار
درس اول: زیباترین نظریه
درس دوم: کوانتوم‌ها
درس سوم: معماری کیهان
درس چهارم: ذرات
درس پنجم: دانه‌های فضا
درس ششم: احتمال، زمان، و گرمای سیاه‌چاله‌ها
درس هفتم: خودمان
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب 7 درس کوتاه فیزیک
نویسنده
مترجمقاسم کیانی مقدم
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-600-6043-59-3
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب 7 درس کوتاه فیزیک

هاجر کریمی
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
کتابی بسیار روان و قابل فهم برای دوستدارن فیزیک
شاهین حسینی
۱۴۰۳/۱/۳۰
درس‌های یک تا ۴ خواندنی و آموزنده هستند
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب 7 درس کوتاه فیزیک

برای دریافت کتاب 7 درس کوتاه فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.