معرفی و دانلود کتاب هفت و نیم درس درباره مغز

عکس جلد کتاب هفت و نیم درس درباره مغز
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هفت و نیم درس درباره مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هفت و نیم درس درباره مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هفت و نیم درس درباره مغز

آنچه قرار است در ادامه به شما معرفی کنیم، یک بلیط استثنایی برای گردشی هیجان‌انگیز از دنیای بدن و مرکز فرمان‌دهی آن، یعنی دستگاه مغز است! لیزا فلدمن بارت، نویسنده‌ی کتاب هفت و نیم درس درباره مغز، هر اطلاعاتی که برای شناخت بهتر دستگاه عصبی بدن لازم دارید در اختیار شما خواهد گذاشت و برای هر سؤال و ابهامی که در مورد جهان پیچیده‌ی مغز در ذهن داشته باشید، پاسخی علمی و کامل آماده خواهد کرد. گفتنی‌ست این اثر در لیست بهترین کتاب‌های سایت آمازون در سال 2020 قرار دارد.

درباره‌‌ی کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز

اگر از شما بپرسند حیاتی‌ترین عضو بدن برای ادامه‌ی بقا کدام است، چه پاسخی دارید؟ تقریباً همه‌ی ما از اهمیت مغز، این توده‌ی نرم و خاکستری که بیشترین فضای جمجمه‌ی ما را به خود اختصاص داده، باخبریم. اما چند نفر از ما به‌ درستی از سازوکار و اهمیت‌های ویژه‌ی این دستگاه پیچیده و جذاب اطلاع دارد؟ البته که ساختار دستگاه عصبی و مغز، از سال‌های آغازین تاریخ علم پزشکی تا به امروز موضوع پژوهش دانشمندان زیادی بوده و هست. بااین‌حال شناخت چنین دستگاه پر از جزئیات و منظمی برای بیشتر علاقه‌مندان به علم و دانش بدن انسان، در ابتدای راه کار آسانی به‌نظر نمی‌رسد.

لیزا فلدمن بارت (Lisa Feldman Barrett) نویسنده‌ی کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز (Seven and a Half Lessons About the Brain) در یک تلاش ویژه، این کار پژوهشی را برای ما راحت کرده و عصاره‌ی تحقیقات چندین‌ساله‌ی خود را در قالب هفت مقاله‌ی جذاب و یک مقاله‌ی کوتاه‌تر با موضوع تکامل مغز، برای علاقه‌مندان به دانش بدن فراهم آورده. درس‌گفتار‌های کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز، در عین سادگی و قابل‌درک بودن، هرکدام با زبانی علمی مخاطب را راهی سفری متفاوت به گوشه‌ای از عجایب این عضو شگفت‌انگیز بدن خواهند کرد و در نهایت، ما را در یافتن پاسخ سؤالی مهم و اساسی یاری خواهد رساند: «چرا مغز داریم؟!»

تحقیقات نویسنده در این کتاب حاصل پژوهش‌های جدی در شاخه‌ای اختصاصی از علم پزشکی با نام «علوم اعصاب» است. بااین‌حال، لیزا فلدمن بارت، زبانی خودمانی‌تر و نگارشی غیررسمی را برای بیان مقالات خود برگزیده تا طیف وسیع‌تری از مخاطبان بتوانند از مطالب مفید این اثر استفاده ببرند. در کنار آن، نویسنده به ذکر منابع و ارجاعات دیگری پرداخته، تا در ادامه، راهنمای مناسبی برای کسانی که قصد مطالعه‌ی جدی‌تری در حوزه‌ی علوم اعصاب دارند فراهم آورد. کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز، در عین کم‌حجمی، مجموعه‌ی متنوعی از اطلاعات جذاب درباره‌ی کارکرد مغز به شما خواهد داد و از جمله‌ی آن به تاریخچه‌ی شکل‌گیری مغز اشاره خواهد کرد و از ارتباط میان مغز و ذهن و همچنین تفاوت میان ذهن‌ها خواهد گفت. مقالات این کتاب به‌گونه‌ای تدوین شده‌اند تا هم برای متخصصان این حوزه و هم برای کسانی که قصد کنجکاوی در دنیای شگفت‌انگیز مغز را دارند کارساز باشد.

در نهایت، کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز در برابر ادعاهای اشتباه‌ی پرتکراری که درباره‌ی جهان مغز وجود دارد، پاسخی قاطع رو خواهد کرد و قدم بزرگی را برای گسترش نگاه علمی درباره‌ی دنیای اعجاب‌برانگیز مغز و بالا رفتن اطلاعات مخاطبان خود خواهد برداشت. این کتاب اولین‌بار در سال 2020 منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش نشر مازیار و ترجمه‌ی خوب قاسم کیانی‌مقدم به دست خوانندگان علم‌دوست ایرانی رسید.

جوایز و افتخارات کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز

  • در لیستی موسوم به «کتاب‌های علمی که باید خواند» به انتخاب بارنز اند نوبل
  • در لیست بهترین کتاب علمی عامه‌پسند به انتخاب مجله‌ی دیسکاور
  • در لیست کتاب‌های قابل توجه به انتخاب BBC SCIENCE FOCUS
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب صوتی BEHAVIORAL SCIENTIST
  • بهترین کتاب آمازون در نوامبر 2020
  • و...

نکوداشت‌های کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز

  • اگر می‌خواهید اطلاعاتی از مغز و جادوی آن داشته باشید، از اینجا شروع کنید! (دن پینک، نویسنده‌)

  • در این هفت و نیم مقاله، بارت ادای احترام خوبی به این اندام شگفت‌انگیز کرده است. (بوک لیست)

  • این اثر، نمایی کوتاه، خلاصه و خواندنی از مغز پیچیده‌ی انسان است و خواننده و ذهن او را متحیر می‌کند. (سان‌فرانسیسکو بوک ریویو)

  • جست‌وجوی نویسنده درباره‌ی مغز، اسرارآمیز، سرزنده و سرگرم کننده است؛ مهم‌تر از این‌ها، اطلاعاتی ارائه می‌دهد که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. (سایت آمازون)

کتاب هفت و نیم درس درباره‌ی مغز برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب جذاب و آموزنده را به دوست‌داران علم و علاقه‌مندان به آشنایی با مغز انسان پیشنهاد می‌کنیم.

با لیزا فلدمن بارت بیشتر آشنا شویم

لیزا فلدمن بارت، (متولد 1963) از محققان و عصب‌پژوهان برتر آمریکا است؛ همچنین بارت را بابت تحقیقات انقلابی خود در روان‌شناسی و علوم اعصاب در لیست برترین دانشمندان دنیا قرار داده‌اند. او همچنین پروفسور ممتاز دانشگاه نورث ایسترن در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد است. بارت همچنین عضویت آکادمی علوم و هنر آمریکا و انجمن سلطنتی کانادا را در کارنامه‌ی علمی خود دارد و در سال 2019، موفق به دریافت بورسیه‌ی Guggenheim در رشته‌ی علوم اعصاب شده است.

لیزا فلدمن بارت اکنون در بوستون زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب هفت و نیم درس درباره مغز می‌خوانیم

قطب‌ها زیرساخت‌هایی بسیار حیاتی هستند. وقتی که قطب فرودگاهی بزرگ مانند نیوآرک یا فرودگاه هیترو لندن تعطیل می‌شود، در سرتاسر جهان شاهد تأخیر و لغو پروازها هستیم. پس تصور کنید که اگر یک قطب مغزی از کار بیفتد، چه اتفاقی می‌افتد. آسیب قطب‌های مغزی با افسردگی، شیزوفرنی، دیسلِکسی (خوانش‌پریشی)، درد مزمن، دمانس (زوال عقل)، بیماری پارکینسون، و اختلالات دیگر در ارتباط است. قطب‌ها نقاط آسیب‌پذیری هستند، زیرا به‌عنوان نقطه‌های ایجاد‌کننده‌ی کارایی عمل می‌کنند - آن‌ها امکان عملکرد مغز انسان را در بدن انسان فراهم می‌کنند، بدون آنکه منابع بودجه‌ی بدن به اتمام برسد.

این ساختار ناب و نیرومند قطب‌های مغزی به لطف انتخاب طبیعی امکان‌پذیر شده است. دانشمندان حدس می‌زنند که در طول تکامل، نورون‌ها بدان خاطر به این شکل شبکه‌ای درآمده‌اند که قدرتمند و سریع و در عین حال، از نظر انرژی کارآمد است، و آن‌قدر هم کوچک هست که در درون جمجمه‌ی شما جا شود.

شبکه‌ی مغزی شما ایستا نیست، بلکه مرتب تغییر می‌کند. بعضی از تغییرات بسیار سریع است. مدارهای مغزی شما دارای نوعی مواد شیمیایی است که اتصالات محلی بین نورون‌ها را تکمیل می‌کنند. این مواد شیمیایی، از قبیل گلوتامات، سروتونین، و دوپامین، میانجی‌های عصبی نامیده می‌شوند، و عبور سیگنال‌ها از سیناپس را آسان‌تر یا سخت‌تر می‌کنند. این‌ها مانند پرسنل فرودگاه هستند - مأموران بلیت، بازرسی، خدمه‌ی کنترل پرواز - که می‌توانند حرکت مسافران در فرودگاه را سریع‌تر یا کُندتر کنند، و بدون آن‌ها اصلاً نمی‌توانیم مسافرت کنیم. این تغییرات در شبکه به‌صورت لحظه‌ای و مداوم صورت می‌گیرد، ولو آنکه ساختار فیزیکی مغز شما بدون تغییر به نظر برسد. به‌علاوه، بعضی از این مواد شیمیایی، از قبیل سروتونین و دوپامین، می‌توانند روی میانجی‌های عصبی دیگر نیز عمل کنند و اثر آن‌ها را بیشتر یا کمتر کنند. وقتی که مواد شیمیایی مغز به این صورت عمل می‌کنند، به آن‌ها تعدیل‌کننده‌های عصبی می‌گوییم.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مؤلف
درس 0/5: مغز شما برای فکر کردن نیست
درس 1: شما یک مغز دارید (نه سه تا)
درس 2: مغز شما یک شبکه است
درس 3: مغزهای کوچولو براساس دنیای خودشان مدارسازی می‌شوند
درس 4: مغز شما (تقریباً) همه‌ی کارهایتان را پیش‌بینی می‌کند
درس 5: مغز شما مخفیانه با مغزهای دیگر کار می‌کند
درس 6: مغزها انواع مختلف ذهن را ایجاد می‌کنند
درس 7: مغز ما می‌تواند واقعیت را بیافریند
خاتمه
سپاسگزاری
ضمیمه
شواهد علمی برای مطالب این کتاب
نمایه
درباره نویسنده
در تحسین کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هفت و نیم درس درباره مغز
نویسنده
مترجمقاسم کیانی مقدم
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-7061-14
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هفت و نیم درس درباره مغز

مهدی حقیقت
۱۴۰۲/۸/۷
واقعا آموزنده بود ولی خب کتاب کوتاه بود ولی در عین حال خیلی تاثیر گذار بود واقعا، رو من که خیلی تاثیر گذاشت و کتاب‌هایی که شبیهش باشنو میخونم
سهراب قاسمی
۱۴۰۲/۹/۱۷
حقیقتا اگر مطالعه مغز محور یا نوروساینس دارید، این کتاب رو بخونید وگرنه اطلاعات شما ناقص خواهد بود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب هفت و نیم درس درباره مغز

برای دریافت کتاب هفت و نیم درس درباره مغز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.