معرفی و دانلود کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟

عکس جلد کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟

کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟ اثر آرزو خسروپور کتابی تاریخی مخصوص نوجوانان درباره‌ی قیام خرم‌دینان است. این کتاب با کمک منابع تاریخی، زندگی و قیام بابک خرمدین، عقاید و مرام سیاسی او را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟

کتاب «بابک خرم‌دین چه کسی بود» توسط آرزو خسروپور گردآوری و نگارش شده است و انتشارات طاهریان در سال 1400 چاپ نخست آن را منتشر کرده است. چنانچه از عنوان روشن است، کتاب نامبرده درباره‌ی شخصیت بابک خرم‌دین است. با این حال در فصل‌هایی از کتاب به تفکرات گروه خرم‌دینان و رویکرد‌های آنان نسبت به چند مسئله‌ی خاص مانند نگاه به زنان نیز پرداخته می‌شود. آرزو خسروپور به‌عنوان گردآوردنده‌ی اثر از منابع مختلف تلاش داشته تا با حفظ روایتی جذاب، از تاریخ دور نشود و با دقت زیاد و ارجاع به منابع به هرکدام از بحث‌های موجود بپردازد. در متن اصلی نیز با دقت به این منابع ارجاع داده شده و خواننده به راحتی امکان پیگیری منابع را دارد؛ از همین روی، این کتاب نه‌تنها منبعی قابل اتکا برای خوانندگان است بلکه به خواننده‌ی نوجوان و علاقمند به تاریخ، روش مطالعه و پژوهش علمی را نیز نشان می‌دهد و می‌تواند ملاکی باشد برای سنجش اعتبار بسیاری از کتب تاریخی نوجوانان.

بد نیست مختصری به معرفی بابک خرم‌دین و خرمدینان بپردازیم. پس از قتل خیانتکارانه‌ی ابومسلم خراسانی، سردار ایرانی، گروهی از ایرانیان به نام خرمدینان به قیام برخواستند و در دوران عباسیان، تبدیل به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های شورشی علیه دستگاه خلافت شدند. خرم‌دینان در حقیقت گروهی مذهبی بودند و درمجموع به همین دلیل نیز قیام کردند. مشهورترین اقدام آنان علیه دولت عباسیان شورشی بود که به سرکردگی بابک خرمدین (Babak Khorramdin) و مازیار انجام دادند. این شورش با وجود پیشروی سریع و موفق، در نهایت توسط دولت عباسیان و با کمک افشین، سرداری ایرانی در دربار عباسیان، سرکوب شد. هرچند که قتل بابک خرم‌دین با تحقیر مفتضحانه‌ی او همراه بود اما این مسئله تأثیری بر عمق اهمیت تاریخی این شخصیت و ماندگاری وی نداشته است.

کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب بابک خرم‌دین چه کسی بود مناسب مخاطبِ نوجوانِ علاقمند به تاریخ است. همچنین توصیه می‌شود علاقمندان به تاریخ ایران پس از اسلام این اثر را از دست ندهند.

با آرزو خسروپور بیشتر آشنا شویم

آرزو خسروپور نویسنده و مترجم متولد 1356 است. خسروپور نویسنده‌ای بسیار پرکار است و تاکنون در حوزه‌ی تاریخ، علوم کامپیوتری و حوزه‌ی توسعه‌ی فردی دست به نگارش و ترجمه زده است. کتاب‌های «مصدق و دیگر هیچ»، «جنبش زنان چیست؟»، «اراده‌ای به نام گاندی» چندین عنوان از کتب تاریخی ترجمه یا تألیف او هستند. خسروپور مترجم مجموعه‌ای به نام «آموزش گام‌به‌گام» نیز بوده که در حوزه‌ی آموزش کار با نرم‌افزارها و هنرهای دیجیتال نوشته شده است. می‌توانید از طریق اپیلیکیشن کتابراه این عناوین را به اضافه‌ی بیش از ده عنوان دیگر از همین نویسنده بخوانید.

در بخشی از کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟ می‌خوانیم

به گفته واقدی عبدالله پدر بابک روغن فروش دوره‌گردی بود آرامی نژاد که زادگاهش مدائن را به قصد مرز آذربایجان ترک کرده بود و در روستای بلال آباد در استان میمذ در مجاورت کوه سبلان و اردبیل ساکن شده بود. پدر بابک بعد از تولد بابک در سفری که به ناحیه سبلان در اردبیل داشت زخمی شد و از دنیا رفت. همسر بیوه‌اش برای کار دایگی بچه‌های مردم را به عهده گرفته بود در حالی که بابک تا 12 سالگی گاوچرانی می‌کرد. به ما گفته شده که «روزی مادر بابک بیرون رفت و در پی پسر می‌گشت. بابک در آن زمان گاوهای مردم را به چراگاهی می‌برد. مادر، وی را در زیر درختی یافت که خفته و برهنه بود و از بن هر مویی از سینه و سر وی خون می‌تراوید. چون بابک از خواب برآمد دیگر اثری از خون ندید، دانست که دیری برنخواهد آمد که کار پسر بالا گیرد». زرین کوب این روایت را هم تراز افسانه دانیال و بخت‌النصر دانسته و آن را جعل دشمنان بابک می‌داند. واقدی اضافه می‌کند که بابک در دوران جوانی‌اش به عنوان خدمتکار و تیمارگر اسب برای شبل بن منقی در روستای سراب کار می‌کرد و تنبور زدن را یادگرفت. این (مطلب) باید منبع گزارش ابوالمعالی باشد که آورده‌است بابک تنبور می‌زد و آواز می‌خواند درحالی که در روستا میوه‌فروشی می‌کرد. وقتی او بزرگ شد به تبریز رفت و 2 سال را صرف خدمت به محمد بن رواد ازدی کرد و سپس در 18 سالگی به خانه‌اش در بلال‌آباد بازگشت

دو مرد ثروتمند به نام جاویدان بن شهرک و ابوعمران در بلندی‌های اطراف کوهستان بذ زندگی می‌کردند و برای رهبری خرمدینان ساکن در آن مناطق مرتفع می‌جنگیدند. جاویدان وقتی در مسیر زنجان به بذ در برف گیر کرد به دنبال سرپناهی در بلال‌آباد گشت و به خانه مادر بابک رفت. به دلیل فقر مادر بابک فقط برایشان آتش روشن کرد در حالی که بابک به اسب‌ها و نوکرهای جاویدان رسیدگی می‌کرد و برایشان آب آورد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
نام و تبار و طول زندگانی بابک
تولد و جوانی
پایگاه بابک
قیام خرمدینان
آغاز قیام
قیام در زمان خلافت مأمون
قیام در زمان خلافت معتصم
نبرد با فرمانده افشین
نبرد در قلعه بذ
فرار به ارمنستان
دستگیری و اعدام
سرانجام خرمدین‌ها و مزدکیان
شخصیت بابک
تحریف هویت بابک و خرمدینان
خشونت خرمدینان
ماهیت خرمدینان آذربایجان
جایگاه زن در بین خرمدینان
فشین، بابک و مازیار
بابک و امپراتور بیزانس
اعدام بابک و تجلیل از افشین
بابک در ادبیات معاصرش
خرمدینان و ابومسلم
منابع برای تاریخ‌نگاری زندگی بابک

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟
نویسنده
مترجمآرزو خسروپور
ناشر چاپیانتشارات طاهریان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات52
زبانفارسی
شابک978-622-284-174-4
موضوع کتابکتاب علمی و آموزشی نوجوان، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟

سیامک حاجوی
۱۴۰۲/۱۰/۱۴
این کتاب چون بدون غرض و صرفا از روی متون تاریخی نگاشته شده و مطالب دیگر که شاید با غرض ورزی نوشته شده را نیز مختصرا اشاره میکند. بشدت توصیه میشه. ولی کاش فایل صوتی هم داشته باشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟

برای دریافت کتاب بابک خرم‌ دین چه کسی بود؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.