معرفی و دانلود کتاب بازارهای رادیکال: ریشه‌کن کردن سرمایه‌داری و دموکراسی برای تحقق جامعه‌ای عادلانه

عکس جلد کتاب بازارهای رادیکال: ریشه‌کن کردن سرمایه‌داری و دموکراسی برای تحقق جامعه‌ای عادلانه
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازارهای رادیکال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازارهای رادیکال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازارهای رادیکال: ریشه‌کن کردن سرمایه‌داری و دموکراسی برای تحقق جامعه‌ای عادلانه

اریک ای پوزنر و ای گلن ویل در کتاب بازارهای رادیکال، با بررسی وضعیت نابرابر جامعه، می‌کوشند روش‌هایی را برای تنظیم بازار پیشنهاد دهند تا وضعیت اقتصادی منصفانه‌تر شود و پیشرفت و برابری بیشتری در جامعه شکل بگیرد. نویسندگان با نقد سیاست‌های لیبرال دموکراسی فعلی و الهام گرفتن از اندیشه‌های چپ و راست، ایده‌ی بازاری رقابتی، آزاد و همگانی را مطرح می‌کنند که با دنیای تکنولوژیک امروزی همخوان‌تر است و می‌تواند زندگی مردم را بهبود دهد.

درباره‌ی کتاب بازارهای رادیکال

یکی از مشکلات مهم جامعه‌ی امروز، فقر و نابرابری اقتصادی است. این معضل نه‌فقط در کشورهای توسعه‌نیافته و درحال‌توسعه، که در کشورهای جهان اول هم به‌شدت به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد بحران اقتصادی سال 2008 و رکودهای ناشی از آ»، ازجمله اصلی‌ترین دلایل تشدید این شکاف هستند. اما این فاجعه را نمی‌توان فقط به اقتصاد محدود کرد. سقوط درصد قابل‌توجهی از مردم به زیر خط فقر در تصمیمات دولت‌ها و شیوه‌ی حکمرانی حاکمان نیز ریشه دارد. جنگ‌های داخلی و بین‌المللی، افزایش مهاجرت و پناه‌جویی، و تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی را هم می‌توان از دیگر دلایل افزایش فقر دانست. نکته اینجاست که فرودستی، یک وضعیت صرفاً اقتصادی نیست، بلکه تبعات اجتماعی و فرهنگی هم خواهد داشت.

معرفی و دانلود کتاب بازارهای رادیکال

سال‌هاست که جامعه‌شناسان رشد جرم و جنایت و بزهکاری را ناشی از نابرابری می‌دانند و بر سر این موضوع بحث می‌کنند. تا جایی که خیلی از آن‌ها اعتقاد دارند با کنترل و بهبود وضعیت اقتصادی این معضلات هم تا حد زیادی کمتر خواهد شد و کل جامعه به آرامش دست خواهد یافت. اما چگونه می‌توان به این شرایط نابسامان اقتصادی سروسامان داد؟ طبیعتاً این کار پیچیده‌ای است و به هزینه و زمان و البته تصمیم‌های بزرگی نیاز دارد. اریک ای پوزنر (Eric A. Posner) و ای گلن ویل (E. Glen Weyl)، در اثر مهم و جنجالی‌شان، یعنی کتاب بازارهای رادیکال (Radical Markets)، به همین مسأله پرداخته‌اند و کوشیده‌اند ایده‌های خود را برای اعمال تغییرات اقتصادی و ایجاد برابری اجتماعی پیشنهاد دهند. این دو پژوهشگر و استاد دانشگاه، تلاش می‌کنند ابزارهای تکنولوژیک و امروزی را با مکانیسم‌های بازار ترکیب نمایند و به یک شیوه‌ی کاربردی و عملی برسند.

در عصر مدرن، دموکراسی ایده‌ی سیاسی غالب است و تقریباً همه‌ی حکومت‌ها، حتی دیکتاتوری‌های تمامیت‌خواه هم خود را پایبند به آن می‌دانند. اما افزایش شکاف طبقاتی و فقر نشان می‌دهد که چیزی در این میان درست کار نمی‌کند. به نظر می‌آید لیبرال دموکراسی مدرن خود منشأ این مشکل و وخامت آن است. حتی اگر اغماض کنیم و آن را مسبب اوضاع فعلی ندانیم، می‌توانیم بگوییم حداقل هیچ راه‌حلی برای برون‌رفت از این فاجعه ندارد. اقتصاددان‌های چپ‌گرا و راست هم دائماً با هم در جدال هستند و یکدیگر را نفی می‌کنند. گرچه تئوری‌های هر یک از آن‌ها ظاهراً منطقی است، ولی در عمل هیچ‌کدام کاملاً مفید نبوده و کمک بزرگی نکرده است.

اریک ای پوزنر و ای گلن ویل، اما با گذر از این نزاع قدیمی به راه سوم می‌رسند. آن‌ها با پذیرش بخشی از ایده‌های سوسیالیستی و لیبرال معتقدند باید به سمت نوعی بازار حرکت کرد که خود به آن بازار رادیکال می‌گویند. پوزنر و ویل از یک‌سو اعتقاد چپ‌ها را مبنی بر اینکه نظم اجتماعی سازنده‌ی نابرابری است، می‌پذیرند و به آن اذعان دارند. اما این نظر را که نیروهای بوروکراتیک دولت باید در آن دخالت کرده و موازنه ایجاد کنند، رد می‌کنند. به زعم آن‌ها شواهد نشان داده که دخالت حداکثری دولت درنهایت به فساد می‌انجامد و متضاد شایسته‌سالاری است. در اینجا آن‌ها به راست‌ها نزدیک می‌شوند و از بازارهای آزاد و رقابتی دفاع می‌کنند. یعنی مکانیسم‌های اقتصاد لیبرال را برای کنترل بازار ترجیح می‌دهند و معتقدند این سازوکار کارآمدتر است. این دو در کتاب بازارهای رادیکال ایده‌شان را به‌تفصیل تشریح می‌کنند و مبانی آن را توضیح می‌دهند. از نظر نویسندگان، رادیکالیسم در ذات همه‌ی بازارهاست ولی بازار رادیکال ایده‌آل آن‌ها، بازاری آزاد و غیرمتمرکز است که نه دولت و نه اقلیت ثروتمند، که کنش جمعی آن را مدیریت می‌کند.

کتاب بازارهای رادیکال را علی خرمشاهی برای نشر هورمزد ترجمه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب بازارهای رادیکال

  • حضور در لیست کتاب‌های منتخب تجاری و اقتصادی مجله‌ی اکونومیست در سال 2018
  • حضور در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های اقتصادی
  • حضور اریک ای پوزنر و ای گلن ویل در لیست 50 چهره‌ی سال نشریه‌ی بلومبرگ

نکوداشت‌های کتاب بازارهای رادیکال

  • کتابی جدید و جنجالی. (اکونومیست)
  • این کتاب هم به خاطر پیشنهادهای نوآورانه‌اش و هم به دلیل روایت علمی‌اش از توسعه‌ی ایده‌های اقتصادی ارزش خواندن دارد. (Economics and Philosophy)
  • من همیشه دوست داشتم راهی بیابم تا قدرت تکنولوژی و بازار را با هم یکپارچه کنم تا به جامعه‌ای برابر برسیم. مؤلفان این کتاب نیز در همین شاخه‌های ظاهراً متضاد کاوش می‌کنند. (ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت)
  • کتاب بازارهای رادیکال، بزرگ فکر می‌کند و پیشنهادهای جسورانه‌ای می‌دهد. (ژان تیرول، اقتصاددان برنده‌ی نوبل)

کتاب بازارهای رادیکال برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به اقتصاددان‌ها و همه‌ی کسانی که به مباحث اقتصادی علاقه دارند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب بازارهای رادیکال: ریشه‌کن کردن سرمایه‌داری و دموکراسی برای تحقق جامعه‌ای عادلانه می‌خوانیم

در بازارهای معمول، هزینه هر کالا، مانند غذا، به مقداری که از آن می‌خواهید بستگی دارد. بنابر حالت معمول، اگر دو همبرگر می‌خواهید، باید دو برابر پرداخت کنید. فرض کنید بخواهیم درباره کالاهای عمومی نیز به همین شیوه تصمیم بگیریم. فرض کنید هر شهروندی بتواند میزان آلودگی هوا را به‌نسبت مبلغی که در ازایش می‌پردازد کم یا زیاد کند. در این ‌صورت، بسیاری از شهروندان درخواست‌هایی متضاد برای تغییر این خط‌مشی ارائه خواهند کرد؛ مگر اینکه این قیمت به‌شکل معقولی گزاف باشد. در یک بازار معمولی، این «مازاد تقاضا» موجب افزایش قیمت مؤثر خواهد شد. نهایتاً فقط تعدادی از شهروندان که بیشترین اهمیت را برای این مسئله قائل‌اند، حرف آخر را خواهند زد. چنین بازاری استبداد اکثریت را با استبداد پول‌دارترین یا باانگیزه‌ترین شهروندی که حاضر است بیشتر از دیگران خرج کند، جایگزین می‌کند.

منکور اولسن، اقتصاددان و دانشمند علوم سیاسی، برپایه اندیشه‌های ساموئلسون مطرح کرد که گروه‌های کوچکی با منافع خاص سازمان‌یافته ممکن است از صرف مخارج، لابی‌کردن و دیگر اشکال اقدام سیاسی برای ترغیب حکومت به عمل در راستای منافع آن‌ها، به‌جای منافع عمومی، استفاده کنند.

مجدداً قهرمان ما، ویلیام ویکری، وارد می‌شود. او دریافت مشکلی که در اِعمال اصل مزایده در سیاست وجود دارد، نه در خود مزایده، که در نحوه سوءبرداشت از این اصل نهفته است. همان‌گونه که فهمیدیم، فروش تصمیمات سیاسی به یک پیشنهاددهنده برتر، به نتایج وحشتناکی می‌انجامد؛ زیرا با یک کالای عمومی به‌مثابه یک کالای خصوصی برخورد می‌کند. ویکری فهمید که اندیشه نهفته در مزایده، اختصاص‌دادن کالا به برترین پیشنهاددهنده نیست؛ بلکه این است که «هر شخص باید بهایی برابر با هزینه‌ای که اعمالش بر دیگران تحمیل می‌کند، بپردازد.»

فهرست مطالب کتاب

قدردانی
پیشگفتار: مزایده آزادتان خواهد کرد
مقدمه: بحران نظم لیبرال
فصل اول: مالکیت انحصار است
فصل دوم: رادیکال دموکراسی
فصل سوم: اتحاد کارگران جهان
فصل چهارم: بریدن دست اختاپوس
فصل پنجم: ارزش‌گذاری مشارکت‌های فردی در اقتصاد دیجیتال
نتیجه‌گیری
مؤخره
پی‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازارهای رادیکال: ریشه‌کن کردن سرمایه‌داری و دموکراسی برای تحقق جامعه‌ای عادلانه
نویسنده،
مترجمعلی خرمشاهی
ناشر چاپینشر هورمزد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-622-7251-73-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازارهای رادیکال

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازارهای رادیکال

برای دریافت کتاب بازارهای رادیکال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.