معرفی و دانلود کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک: پاندمی آنفلوآنزای 1918

عکس جلد کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک: پاندمی آنفلوآنزای 1918
قیمت:
۶۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک: پاندمی آنفلوآنزای 1918

کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک، اثری علمی و آموزشی برای مخاطبین نوجوان است که توسط آلبرت مارین نوشته شده. این کتابِ جذاب، که برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب از سوی کتابخانه‌ی عمومی شهر شیکاگو نیز شده است، نگاهی به تاریخ شیوع وحشتناک ویروس آنفلونزای سال 1918 می‌اندازد و شباهت‌های ترسناک آن با همه‌گیری کرونا را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک

همه‌گیری آنفلونزای 1918 یا آنفلونزای اسپانیایی، کشنده‌ترین همه‌گیری در تاریخ بشریت بود که جان ده‌ها میلیون نفر را گرفت. در فاصله‌ی بین بهار 1918 تا تابستان 1919 که جهان دچار این همه‌گیری بود، بیش از یک‌سومِ جمعیتِ جهان، یعنی نزدیک به 500 میلیون نفر، به آنفلونزا مبتلا شدند. برخی محققین تخمین می‌زنند که بین 17 تا 100 میلیون نفر به‌علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند (که از تعداد کشته‌های جنگ جهانی اول که در همان زمان در جریان بود، نیز بیشتر است). زمانی که همه‌گیری کرونا در سال 2019 جهان را دچار کرد، مورخین و دانشمندان آن را با همه‌گیری آنفلونزای 1918 یا آنفلونزای اسپانیایی مقایسه کردند و همین مسئله باعث شد مورخ و نویسنده‌ی مشهور آمریکایی، آلبرت مارین (Albert Marrin)، کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک (Very, Very, Very Dreadful: The Influenza Pandemic of 1918) را بنویسد.

آلبرت مارین، برای نشان دادن اهمیت آنفلونزای سال 1918، کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک را با جمله‌ای از دانلد بورک، یکی از اساتید دانشکده‌ی بهداشت جان هاپکینز آغاز می‌کند: «اگر با بیماری‌های عفونی همه‌گیر سروکار دارید، نمی‌توانید آنفلوآنزای سال 1918 را نادیده بگیرید؛ این آنفلوآنزا پدرجد همه‌ی آنهاست.» او در ادامه، نشان می‌دهد چطور این بیماری، در مدت کوتاهی توانست بخش زیادی از جهان را به خود آلوده کند و در عرض تنها چند هفته، به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شود.

معرفی و دانلود کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک

کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک، تاریخچه‌ی بیماری‌های واگیردار را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد از نظر آمار مبتلایان و کشته‌شدگان، آنفولانزای سال 1918 بدترین بیماری‌ای بود که تاکنون بر بشریت وارد شده است. حتی طاعون یا مرگ سیاه در طول قرون وسطی نیز نتوانسته است به این اندازه زندگی انسان‌ها را از بین ببرد؛ و نه فقط هیچ بیماری‌ای، بلکه هیچ جنگ، فاجعه‌ی طبیعی و یا قحطی، تا این اندازه جان انسان‌ها را نگرفته است.

آلبرت مارین، که نوشتن چندین کتاب تاریخی برای مخاطبین نوجوان را در کارنامه‌ی خود دارد، در کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک، تاریخ را با علم و همین‌طور سیاست در هم می‌آمیزد و پس از شکافتن تأثیرات این همه‌گیری، احتمال بروز یک همه‌گیری جهانی دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. این نویسنده، تصاویر سیاه و سفید متعددی را در این کتاب مورد استفاده قرار داده است که بسیاری از شخصیت‌ها (مانند دکتر ویکتور سی. وان.) و مکان‌های مرتبط (مانند فورت رایلی در کانزاس) با همه‌گیری آنفولانزای سال 1918 را نشان می‌دهند. این تصاویر، جذابیت ویژه‌ای به کتاب بخشیده است و باعث شده خوانند بتواند تصور بهتری از شرایط ایجادشده توسط این همه‌گیری داشته باشد.

کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک، توسط راضیه خشنود ترجمه شده و انتشارات پرتقال آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک

  • این کتاب نمونه‌ای عالی از یک اثر غیرداستانی است. (Booklist)
  • آلبرت مارین تحلیلی دقیق از بزرگ‌ترین فاجعه‌ی سلامتی/بهداشتی تاریخ بشر ارائه می‌کند. (Publishers Weekly)

کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک برای چه کسانی مناسب است؟

نوجوانان علاقه‌مند به کتاب‌های علمی، اصلی‌ترین مخاطبین این کتاب هستند. از طرف دیگر، خواندن این کتاب به کسانی که به تاریخچه‌ی همه‌گیری‌ها و فجایع پزشکی/بهداشتی علاقه دارند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک: پاندمی آنفلوآنزای 1918 می‌خوانیم

جایی در فرانسه‌ی ویران از جنگ -هرگز نخواهیم فهمید دقیقاً کی و کجا- ویروس اچ 1 ان 1 موج اول تغییر کرد، جهش یافت و بدل شد به قاتل انبوه انسان‌ها. این ویروس جهش‌یافته، که حالا راحت‌تر می‌‌توانست از دست سیستم ایمنی قسر در برود و به دیواره‌ی سلولی بچسبد، در اعماق ریه‌ها جا خوش می‌کرد و حمله‌اش را از آنجا شروع می‌کرد، برخلاف معمول که حمله‌اش را از حلق آغاز می‌کرد. این ویروس اهریمنی موج دوم آنفلوآنزا را سریع و بی‌رحمانه به راه انداخت: موجی که سراسر کره‌ی خاکی را زیر پا گذاشت.

در اواسط اوت 1918، بندر‌های سه قاره، که اقیانوس اطلس هزاران کیلومتر بین آنها فاصله انداخته بود، طعمه‌ی خشم بیماری شدند. در 15 اوت، مسئولان بهداشت گزارش دادند که شهر بندری فریتاون، پایتخت سیرالئون در غرب آفریقا، گرفتار حمله‌ی مرگ‌بار آنفلوآنزا شده یک هفته بعد، 22 اوت، آنفلوآنزا در شهر ساحلی برست. در فرانسه، فوران کرد. این بندرگاه مملو از کشتی‌های حامل سربازان آمریکایی بود. چند روز بعد، موج آنفلوآنزا در بوستون ماساچوست ظاهر شد. فعلاً روی بوستون تمرکز می‌کنیم، زیرا پزشکان ارتش آمریکا در این شهر اولین گزارش مفصل از مرحله‌ی اولیه‌ی موج دوم را تهیه کردند.

کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا اغلب از برست عازم کشورشان می شدند. بسیاری از این کشتی‌ها دراسکله‌ی کامن‌ولت در جنوب بوستون لنگر می‌انداختند که حدود چهارصد متر طول داشت. سربازانی که عازم جبهه بودند و ملوان‌هایی که به خانه برمی‌گشتند تا منتظر مأموریت‌های بعدی باشند در یک «کشتی پذیرش» منتظر دستور می‌ماندند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: پدرجد همه‌ی آن‌ها
فصل 1: جنگ بی‌امان
فصل 2: بیماری‌های جنگ
فصل 3: انسان حقیر غرق در موج دوم
فصل 4: هول‌وهراس آنفلوآنزا و جامعه‌ی آمریکا
فصل 5: به‌ سوی پایان تلخ
فصل 6: داستانی جنایی
درباره‌ی نویسنده
نام‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک: پاندمی آنفلوآنزای 1918
نویسنده
مترجمراضیه خشنود
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات249
زبانفارسی
شابک978-922-274-268-3
موضوع کتابکتاب علمی و آموزشی نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک

برای دریافت کتاب بسیار بسیار بسیار وحشتناک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.