معرفی و دانلود کتاب تیر چراغ برق

عکس جلد کتاب تیر چراغ برق
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تیر چراغ برق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تیر چراغ برق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تیر چراغ برق

کتاب تیر چراغ برق نوشته‌ی سید مهدی شجاعی، بهزاد بهزادپور و مجید مجیدی است. فیلم‌نامه‌ای جذاب و خواندنی از سه نویسنده‌ی مطرح و نام آشنا که با آثارشان خاطره‌های زیادی داریم. همکاری این سه نویسنده در این فیلم‌نامه باعث خلق متنی درخشان شده است که فضای صمیمانه و کمدی آن خواننده را مجذوب خود می‌کند.

درباره‌ی کتاب تیر چراغ‌ برق

روایتی صمیمی، قابل لمس و درخشان از زندگی آدم‌های عادی... داستان کتاب از جایی آغاز می‌شود که فردی به نام «مالکی»، تصمیم می‌گیرد از تیر چراغ‌برق بالا رفته و اقدام به خودکشی کند. او که کارمند اداره‌ی بیمه است، از نابرابری و بی‌عدالتی‌ها در زمینه‌ی کار و حرفه‌اش به سطوح آمده و می‌خواهد توجه عموم را به خودش جلب کند. التهاب فضا و جمع شدن مردم برای تماشای او و واکنش‌هایشان فضای جالب و خنده‌داری را در داستان رقم زده می‌زند. در کنار طنز جاری در روایت، تلاش‌های مردم برای منصرف کردن مالکی از خودکشی بی‌نتیجه می‌ماند؛ اما در حساس‌ترین نقطه‌ی ماجرا، رخ دادن یک اتفاق سبب می‌شود نظر او درباره‌ی پایان دادن به زندگی‌اش به‌کلی تغییر کند و حق پایمال‌شده‌ی خود را به شکل دیگری بگیرد.

در کتاب تیر چراغ‌ برق نوشته‌ی سید مهدی شجاعی، بهزاد بهزادپور و مجید مجیدی، نویسندگان با استفاده از تیپ‌ها و شخصیت‌هایی عمومی، داستان را بسیار ملموس و محسوس کرده‌اند؛ استفاده از دایره لغات و زبان هر تیپ به خواننده این امکان را می‌دهد که بیشتر با داستان و شخصیت اصلی آن _مالکی_ هم‌ذات‌پنداری کند. تا جایی‌که خواننده با اشاره‌های خاصی که در متن فیلمنامه به‌کار رفته است خود را در میانه‌ی میدان حوادث و رخ‌دادها تجسم می‌کند. نقطه قوت کتاب تیر چراغ برق بیان یک روایت از درون غمگینانه و پیوند آن با موقعیت‌های طنز است. این شیوه‌ی روایتگری از هر سه نویسنده در آثار قبلی‌شان دیده‌ شده و در این فیلم‌نامه که حاصل همکاری آن‌ها با یکدیگر است، می‌توان بیش از پیش در انتظار روایتی جذاب، ملموس و به‌اصطلاح خودمانی بود.

تیر چراغ‌ برق فیلم‌نامه‌ای طنز است که موضوعی اجتماعی را در برمی‌گیرد. بن‌مایه‌ی داستان یک معضل اجتماعی است و نویسندگان در خلال آن به لایه‌ها و اقشار مختلف جامعه نگاهی می‌اندازند و گاه با زبانی طنزآلود به‌نقد شرایط و موقعیت‌ها می‌پردازند. تیر چراغ‌برق اولین تجربه‌ی همکاری این سه نویسنده‌ است.

کتاب حاضر توسط نشر نیستان منتشر شده و در اختیارتان قرار دارد.

کتاب تیر چراغ‌ برق برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب تیر چراغ‌برق را به‌تمامی علاقه‌مندان به فیلم‌نامه و داستان‌های اجتماعی با درون‌مایه‌ی طنز توصیه می‌کنیم.

با سید مهدی شجاعی، بهزاد بهزادپور و مجید مجیدی بیشتر آشنا شویم

سید مهدی شجاعی متولد 1339 در تهران است که ابتدا رشته‌ی ریاضی تحصیل می‌کرد، اما با گذشت زمان به تحصیل در رشته‌ی کارگردانی در دانشکده هنرهای نمایشی و دراماتیک روی آورد. اوبه‌طور هم‌زمان در رشته‌ی علوم سیاسی نیز در حال تحصیل بود، اما علی‌رغم گذراندن عموم واحدهای مهم و اساسی، از این رشته انصراف داد تا تمرکز خود را به‌طور ویژه در حوزه داستان‌نویسی قرار دهد. سید مهدی شجاعی هشت سال مسئول صفحه‌های فرهنگی و هنری روزنامه‌ی جمهوری اسلامی و سردبیر ماهنامه‌ی صحیفه بود. او سال‌های متمادی نیز مسئولیت سردبیری مجله رشد جوان و هم‌زمان مدیریت انتشارات برگ را بر عهده داشت. این نویسنده‌ی محبوب در سال 1376 اقدام به راه‌اندازی انتشارات کتاب نیستان کرد و هم‌اکنون مدیرمسئول نشر نیستان و در حال حاضر عضوی از هیئت‌مدیره‌ی کانون پرورش فکری کودکان است. شجاعی از جمله نویسندگان و محققان پرکار ایرانی به‌شمار می‌رود که تعداد زیادی از کتاب‌هایش در هر سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگ‌سال به چاپ رسیده‌اند.

بهزاد بهزادپور متولد 1340 بازیگر، نویسنده، کارگردان و تدوینگر است. بهزادپور کار خودش را با نویسندگی تئاتر شروع کرد اما در سال 1361 در فیلم توبه نصوح به کارگردانی محسن مخملباف اولین تجربه‌ی سینمایی خود را به‌عنوان بازیگر آغاز کرد. بهزادپور تا سال 71 در هفت فیلم دیگر نیز به ایفای نقش پرداخت که آخرین بازی وی در فیلم خسوف بوده است. او همچنین از سال 67 به تدوین فیلم نیز پرداخته است. بهزادپور پس از بازیگری در سال 72 اولین تجربه‌ی نویسندگی فیلم‌نامه را در فیلم «آخرین شناسایی» بر عهده گرفت. نقطه عطف فعالیت هنری او در مجموعه‌ی سه‌قسمتی خداحافظ رفیق است که در قسمت اول این مجموعه بهزادپور کارگردان، نویسنده و تدوینگر بوده است.

مجید مجیدی در 25 فروردین 1338 در تهران به دنیا آمد. او در دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل مشغول شد و فعالیت هنری‌اش را قبل از انقلاب در عرصه‌ی تئاتر آغاز کرد. اولین اجرای وی در تئاتر شهر تهران، نقشی در نمایش «نهضت حروفیه» به کارگردانی داوود دانشور بود. مجیدی بین سال‌های 60 تا 70 به بازیگری در سینما پرداخت که ماحصل آن فیلم‌های «بایکوت»، فیلم «تیرباران» و فیلم «دو چشم بی‌سو» بود. مجیدی هم‌چنین در حوزه‌ی اندیشه و هنر اسلامی و حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان بازیگر همکاری کرده است. علت شهرت مجیدی در میان عموم، سومین فیلم بلند او به نام «بچه‌های آسمان» بود که نامزد جوایز زیادی در داخل و خارج از کشور شد. مجیدی در ادامه نیز فیلم «آواز گنجشک‌ها» را ساخت که در جشنواره‌های خارجی موفق عمل کرد. «محمد رسول‌الله» فیلم دیگری از مجیدی است که بزرگ‌ترین پروژه‌ی سینمایی ایران لقب گرفته است.

در بخشی از کتاب تیر چراغ برق می‌خوانیم

نردبان آرام آرام عقب می‌رود. در پایین مأموران مشغول پهن کردن چتر می‌شوند. بلافاصله بعد از پهن شدن چتر، نردبان دوباره به سمت مالکی پیش می‌رود. مالکی با دیدن چتر زیر پا و نردبان که جلو می‌آید، مستأصل به دنبال وسیله‌ای برای خودکشی می‌گردد.

در یکی از جیب‌های خود، چاقویی پیدا می‌کند. آن را در می‌آورد و باز می‌کند.
مالکی: (به نردبان) اگه بیایی جلو شاهرگمو می‌زنم!
نردبان عقب می‌رود و همه مستأصل می‌مانند.
پلیس: (به نرمی در بلند‌گو) باشه، نیا پایین. همونجا بمون. چاقو رو بگذار کنار. هر جور راحتی. نیا پایین.
سکانس‌ روز‌ داخلی‌ مطب روانپزشک
دکتر: (به مریضی که بالای فایل رفته) بیا پایین! بپر عزیزم! بپر! همونطور که گفتی، مشکل بشریت با پریدن تو حل می‌شه. خودتو بنداز پایین.
دیوانه با مقدماتی پایین می‌پرد و دکتر با احساس رضایت قهقهه سر می‌دهد. احساس رضایت، در چهرۀ دیوانه هم موج می‌زند.
سکانس‌ روز‌ داخلی‌ یک گاراژ حمل و نقل
رئیس، لباس‌های مرتبش را در آورده و مشغول پوشیدن لباسی کهنه است. بعد از پوشیدن لباس کهنه و معمولی، از پله‌های اطاقک پایین می‌آید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تیر چراغ برق
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات68
زبانفارسی
شابک978-964-337-733-5
موضوع کتابفیلمنامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تیر چراغ برق

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تیر چراغ برق

برای دریافت کتاب تیر چراغ برق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.