معرفی و دانلود کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان

عکس جلد کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان

کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان اثر صفورا رهبری، دومین جلد از مجموعه‌ کتاب‌های بازپرسی از انتشارات خوب است. رهبری در این جستار رواییِ بلند، شارحِ فرازونشیب‌های واقعیِ زندگی الکساندر آقایان و خانواده‌ی ارمنی‌تبارِ نام‌آشنای اوست و از الکساندرِ سرشناس و درس‌خوانده‌ی سوئیس گرفته تا فلیکس، پسرِ سناتورش که نمایندگی ارامنه در مجلس ملی را به عهده داشت و متهم بود به اتهام‌های متعدد فساد و رانت‌خواری و قاچاق مواد مخدر و... سخن می‌گوید.

درباره‌ی کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان

سکنی‌گزیدنِ ارامنه در ایران به زمان جنگ میان دو حکومت شیعی ایران و سنی عثمانی برمی‌گردد. در آن زمان، تعداد زیادی از ارامنه‌ با فرمانِ شاه عباس اول به‌ناچار به ایران کوچ کردند؛ کوچ و مهاجرتی اجباری و دشوار که باعث شد نیمی از آنان در طول مسیر جان خود را از دست بدهند. بازماندگانِ معدودِ این رویداد تلخ توانستند به‌سلامت از رود ارس عبور کنند و اندک‌اندک در نواحی مختلف ایران ساکن شوند. با این وجود، تا پیش از وقوع انقلاب مشروطه و تغییرات اساسی در کشور، آنان در سایه‌ی تبعیض و آزار و اذیت‌های بسیار، به‌سختی روزگار می‌گذراندند و به زعم بسیاری از پژوهشگران، حضور و نقش‌آفرینی پررنگ آنان در انقلاب مشروطه نیز به دلیل همین دشواری بوده است. صفورا رهبری در کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان راوی زندگی و سرنوشت یکی از همین ارامنه است: فردی به نام الکساندر آقایان که از اولین دانش‌آموختگان ایرانی در اروپا محسوب می‌شد و در لوزان سوئیس تحصیل کرده بود. آقایان از پیشگامانِ مبارزه در انقلاب مشروطه بود. پس از توفیق مشروطه نیز به‌همراه خانواده‌اش خدمات بسیاری به جامعه‌ی ایران کرد که از آن جمله می‌توان به تأسیس عدالت‌خانه (وزارت عدلیه) به شکل امروزی، تأسیس نخستین شرکت بیمه، راه‌اندازی نخستین شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، پایه‌گذاری اولین دفتر خدمات حقوقی، تلاش برای مقابله با کاپیتولاسیون و... اشاره کرد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان

فلیکس آقایان، فرزند ارشد الکساندر، سالیانِ سال نماینده‌ی ارامنه در مجلس شورای ملی بود. او ریاست فدراسیون اسکی را نیز بر عهده داشت و تاجری مشهور و موفق به حساب می‌آمد. فلیکس از دوستانِ نزدیک محمدرضا شاه پهلوی و از شرکای اشرف پهلوی، خواهر شاه، بود. کودتای بیست‌وهشت مرداد باعث شد تا این ارتباط به سردی گرائیده و رفته‌رفته آن دوستیِ دیرین به دشمنی تبدیل شود. از آن پس بود که نام فلیکس آقایان با پرونده‌های قطور رانت‌خواری و قاچاق مواد مخدر گره خورد و با آنکه هیچ نام و نشانی از او مشهود نبود، به‌عنوان زبردست‌ترین رهبر و گرداننده‌ی کارتل مواد مخدر در ایران از وی نام برده می‌شد. پرونده‌هایی که برای فلیکس آقایان در دوران سلطنت پهلوی گشوده شده بود، هم‌اکنون نیز مفتوح است و درستی و نادرستی اتهامات واردشده به او، تا به امروز نیز هم‌چنان نامشخص است.

کتاب صوتی آقایان علیه آقایان روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی الکساندر و فلیکس آقایان را در بر دارد. تقابل و تضادهای متعدد میان زندگی پدر و پسر، جذابیت این کتاب را دوچندان کرده است. صفورا رهبری با هوشمندی و چیره‌دستی، محبوبیت و شهرت پدر به صداقت و میهن‌دوستی و همین‌طور خاطراتی که از مبارزات وی در دوران مشروطه به جای مانده است را در برابر رازآلودگی، پیچیدگی و سکوتِ خودخواسته‌ی شخصیت و زندگی پسر قرار می‌دهد. به زندگی و عقاید پدر می‌توان از طریق خاطرات ثبت‌شده و منتشر شده‌اش در پاورقی‌های مجله‌ها به‌سهولت دست یافت حال آنکه زندگی پسر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تنها مطلبی که به‌روشنی در جای‌جای کتاب قابل تمیز است، این است که افکار و رفتار پدر در مقابل پسر قرار دارد و شاید از همین‌روست که رهبری عنوان «آقایان علیه آقایان» را برای اثر خود برگزیده است.

کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان را به کوشش رادیو گوشه، در همکاری با انتشارات خوب و خوانش اشکان عقیلی‌پور می‌شنویم.

درباره‌ی مجموعه‌ی بازپرسی

«بازپرسی» عنوان مجموعه‌‌ای از جستارهای بلند روایی است که به کوشش نشر خوب و با دبیری شمیم مستقیمی به انتشار رسیده است. بازپرسی به زعم دبیر مجموعه با هدف بازخوانی و به پرسش گرفتن تاریخ تهیه و تدوین شده است و اطلاعات برخی از مهم‌ترین پرونده‌ها و اثرگذارترین رویدادهای گذشته را در بر دارد. هر یک از کتاب‌های این مجموعه به ماجرایی مهم و تأثیرگذار اشاره دارد؛ ماجرایی که مدت‌ها پیش اتفاق افتاده و زمانی طولانی تیتر بزرگ روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید نام‌آشنا بوده است. مقصود راویانِ آثار مجموعه از انتشار این کتاب‌ها، زنده کردنِ روایات مهم و افراد دخیل در آن و کندوکاو در ماجراهای آن است. «محدوده‌ی خون»، «آقایان علیه آقایان» و «می‌توانی مرا بکشی» از جمله آثاری هستند که از این مجموعه به انتشار رسیده‌اند.

کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان برای چه کسانی مناسب است؟

به تمامی علاقه‌مندان، دانشجویان، اساتید و پژوهشگرانِ تاریخ معاصر ایران و همین‌طور طرفداران روایاتِ ماجراجویانه‌ و مستند بر رویدادهای واقعی شنیدن کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان را پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان می‌شنویم

در سال 1319 یک شرکت خشکبار ایرانی به نام آرین قصد داشت دویست تن لوبیا به لبنان صادر کند. دوران جنگ جهانی اول بود و از آنجا که این محموله قرار بود با کشتی به بیروت برسد، ممکن بود در راه گرفتار نیروهای درگیر جنگ شود. به همین دلیل، شرکت آرین محموله تجاری‌اش را نزد شعبه‌ی شرکت بیمه انگلیسی بریتیش اند اورسیز 23 در ایران بیمه کرد. از قضا وقتی که کشتی از بندر بوشهر به راه افتاد، به‌منظور جلوگیری از برخورد با کشتی‌های جنگی مسیرش را تغییر داد و به دست نیروهای دریایی ایتالیا افتاد که کشتی را همراه با بارش توقیف کردند. حاصل اینکه شرکت آرین به دفتر شرکت بیمه مراجعه و خسارتش را طلب کرد. رئیس شعبه شرکت بیمه در ایران، جوانی 25 ساله بود به نام فلیکس آقایان. فلیکس از دفتر بریتیش اند اورسیز در لندن، جهت پرداخت خسارت به شرکت آرین، 2500 لیره درخواست کرد و شرکت هم از طریق بانک شاهی مبلغ موردنظر را به او داد.

طبق قانون فلیکس باید کل این مبلغ را به نام شرکت بیمه به بانکی که برای نقل و انتقالاتی از این دست مجاز اعلام شده بود، یعنی بانک ملی، می‌داد تا آن را به قیمت رسمی و به حساب شرکت آرین تبدیل به ریال کند. بعد هم باید کل مبلغ را بابت خسارت به شرکت آرین پرداخت می‌کرد اما آقای فلیکس آقایان به عوض اینکه لیره آن را طبق قانون اسعار خارجی به بانک ملی بفروشد و ماحصل ریالی آن را بابت غرامت بیمه به شرکت آرین بپردازد، برای انتفاع شخصی و اینکه لیره‌ها را به قیمت زیادتری به فروش برساند، مستقیماً با شرکت معامله می‌کند. البته این عمل طبق صریح قانون ممنوع و قابل تعقیب بوده است و در عین حال مسئولیتی برای شعبه یا کمپانی بیمه به وجود نمی‌آورد. زیرا آقای فلیکس شخصاً و به نام خود معامله لیره را انجام داده‌اند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
20 دقیقه
مقدمه
10 دقیقه
بخش یک: من هیچ‌جا نبودم و همه‌جا بودم
28 دقیقه
بخش دو: اسکی روی شکر - قسمت اول
25 دقیقه
بخش دو: اسکی روی شکر - قسمت دوم
19 دقیقه
بخش سه: شراکت سفید
10 دقیقه
بخش چهار: جوان خام
29 دقیقه
بخش پنج: از مشروطه تا دربار پهلوی
19 دقیقه
بخش شش: مسیو آقایان! شما هنوز خیلی جوان هستید!
14 دقیقه
بخش هفت: دیدار آشنا
26 دقیقه
بخش هشت: روزگار یپرم، روزگار داور
21 دقیقه
بخش نه: مملکت قحط‌الرجال است
19 دقیقه
بخش ده: خدمت به مسلمانان واجب است
17 دقیقه
بخش یازده: مأمور برجسته‌ی اینتلیجنس سرویس؟
30 دقیقه
بخش دوازده: این شخص مرد روز است
37 دقیقه
بخش سیزده: رفیق شما داور هم همین‌طور فکر می‌کند
23 دقیقه
بخش چهارده: کاشتن درخت گردو
19 دقیقه
بخش پانزده: حمل خشکبار، نقل تیربار
14 دقیقه
بخش شانزده: وکیل‌مدافع همه
15 دقیقه
بخش هفده: فلیکس آقایان؛ موهبت و لعنت
14 دقیقه
بخش هجده: قربان، اجازه فضولی می‌دهید؟! اجازه می‌دهید
17 دقیقه
بخش نوزده: ظهور و سقوط
8 دقیقه
بخش بیست: در خانه الکساندر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان
نویسنده
راویاشکان عقیلی پور
ناشر چاپینشر خوب
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان

برای دریافت کتاب صوتی بازپرسی 2: آقایان علیه آقایان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.