معرفی و دانلود کتاب غرب زدگی

عکس جلد کتاب غرب زدگی
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب غرب زدگی

نگاهی عمیق به مواجهه‌ی ایران و کشورهای جهان سوم با غرب. کتاب غرب زدگی اثر مشهور و تأمل‌برانگیز جلال آل احمد نگاهی دقیق نسبت به پدیده‌ی غرب‌زدگی را به شما ارائه می‌کند. جلال در این اثر، فرهنگ غرب را به‌ مثابه‌ی آفتی در نظر گرفته که به هویت فرد یورش می‌برد.

درباره‌ی کتاب غرب زدگی

فرهنگ غرب و میزان تأثیرپذیری از آن، یکی از داغ‌ترین بحث‌ها در همه‌ی اعصار ایران بوده. به‌همین سبب اگر به تاریخ سیاسی و ادبی کشور نگاهی بیندازید آثار زیادی را خواهید دید که درباره‌ی مواجهه با فرهنگ غربی نوشته شده‌اند. یکی از این آثار که شهرت فراوانی دارد، کتاب غرب زدگی اثر نویسند‌ی توانمند ایرانی، جلال آل احمد (Jalal Al-e-Ahmad) است.

نگاه به غرب و مقایسه‌ی فرهنگ و سنن ایرانی با آن از دوره‌ی انقلاب مشروطه تا امروز وجود داشته و بسیاری از روشنفکران آن دوره همواره در پی پاسخ به این سؤال بوده‌اند که «بهترین رفتار در برابر غرب چیست؟»

اگر بخواهیم پاسخ جریان روشنفکری را نسبت به این سؤال در طیف‌های گوناگون دسته‌بندی کنیم،‌ می‌توان آن را به گروه تجددطلبان،‌ گزینش‌گرایان و بومی‌گرایان تقسیم کرد. دانستن این موضوع از آن رو اهمیت دارد که جلال آل احمد به افراد طیف بومی‌گرا تعلق داشت که تقلید از فرهنگ غربی را رد می‌کرد.

جلال آل احمد در کتاب غرب زدگی آراء و نظرات خود را نسبت به تقلید از فرهنگ غرب و مجذوب شدن به آن،‌ به‌روشنی شرح می‌دهد. او در اثر خواندنی خودش به ایرادات و تباهی‌های اجتماعی و فرهنگی ایرانیان می‌پردازد و معتقد است که این تباهی و دورافتادگی از سنت و اصالت،‌ در نتیجه‌ی تسلیم شدن در برابر غرب و تقلید کورکورانه از آن اتفاق افتاده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید احمد شاملو،‌ شاعر توانمند ایرانی یکی از منتقدان جدی کتاب غرب زدگی و اندیشه‌ی آل احمد بوده است؛ تا جایی‌که از مطالب درج‌شده در این کتاب با عنوان «یاوه»‌ یاد می‌کند.

کتاب غرب زدگی که اولین بار در سال 1341 شمسی منتشر شد،‌ بیانگر نگاه تیزبین آل احمد و تقسیم‌بندی جدیدی است که او درباره‌ی مناسبات جهانی و تقابل شرق و غرب بیان می‌کند. آل احمد در این کتاب اذعان می‌دارد که غرب، قادر به تولید ماشینی است که غرب توانایی تولید و ساخت آن را ندارد. به‌ همین‌ سبب مادامی که شرق نتواند این ماشین را بسازد تنها مصرف‌کننده خواهد بود و پدیده‌ی غرب‌زدگی و مرعوبیت نسبت به فرهنگ غربی گریبانش را خواهد گرفت. جلال در کتاب غرب زدگی بیان می‌کند که تمام ایدئولوژی‌های غربی در حقیقت پوشششی است که آن‌ها برای ساختن و صادر کردن ماشین از غرب به شرق و کشورهای جهان سومی ایجاد کرده‌اند.

کتاب غرب زدگی از زمان انتشار آن تاکنون، مخالفان و موافقان بسیاری به خود دیده و بحث‌های بسیاری پیرامون آن صورت گرفته است. چنانچه دوست دارید یا نگاه،‌ نظرات و آرای جلال آل احمد درباره‌ی غرب و غرب زدگی آشنا شوید،‌ کتاب غرب زدگی یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

این اثر به‌کوشش نشر چاپ و منتشر شده و می‌توانید آن را از طریق سایت و اپلیکیشن کتابراه تهیه کنید.

کتاب غرب زدگی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرفداران مباحث سیاسی و اجتماعی هستید یا به موضوعات مرتبط با مدرنیته،‌ غرب و مواجهه‌ی ایران با آن‌ها علاقه دارید، این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب غرب زدگی می‌خوانیم

چنین که از تاریخ برمی‌آید، ما همیشه به غرب نظر داشته‌ایم؛ حتی اطلاق "غربی" را ما عنوان کرده‌ایم؛ پیش از آنکه فرنگیان ما را "شرقی" بخوانند؛ یا پیش از آن، به جبل‌الطارق که منتهی‌الیه غرب اسلامی بود. از صبحدم تمدن اسلام تا فروریختن ارزش هر انگاره‌ای در مقابل سلطه‌ی تکنولوژی، ما همیشه در این سوی عالم، همچون مشتی از خروار کلیت یک تمدن، دنیا را انگاره‌ی خود می‌شناختیم و به انگهای خود نشان می‌زدیم؛ پیش از اینکه دیگران همین کار را با ما بکنند.
مگر نه این که هر زیری بالایی دارد؟ و اگر یکی دو هزاره‌ای بیشتر برویم و کلی‌تر به دور و بر خود بنگریم، در همین ناحیه‌ی ما -خاور میانه- بود که کلده و آشور و مصر و یهود و بودا و زرتشت در پهنه‌ی گسترده‌ای از دره‌ی سند تا دره‌ی نیل قد برافراشتند و بنیانگذار آن چیزی شدند که جز آن چیزی در چنته‌ی تمدن غربی نیست.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب غرب زدگی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مجید
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات191
زبانفارسی
شابک978-964-453-070-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب غرب زدگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب غرب زدگی

برای دریافت کتاب غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.