معرفی و دانلود کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی

برای دانلود قانونی کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی

کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی نوشته‌ی ژولت راداک، بر جنبه‌های روش‌شناسی و فیزیولوژیک ورزش متمرکز می‌شود و می‌کوشد آخرین یافته‌های علمی و پزشکی در این حوزه را مرور کند. این کتاب راهنما با مطرح کردن موضوعاتی همچون عملکردهای سلولی، عضلانی، سازگاری و ژنتیک، توضیح می‌دهد که فعالیت‌های ورزشی و بدنی چطور می‌توانند باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها شوند، آمادگی و سلامت را ارتقا دهند و پیر شدن را به تعویق بیندازند.

درباره‌ی کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی

انسان قرن‌هاست که به اهمیت فعالیت‌های بدنی و ورزش پی برده و تأثیر آن را بر سلامتی می‌داند. اما پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی در کنار مزایای بی‌شماری که داشته، از سویی باعث شده تعادل و ریتم زندگی انسان نیز تا حدی به هم بخورد. ما زمانی برای هر کاری مجبور بودیم حرکت کنیم و جابه‌جا شویم، ولی امروز نیازی به این فعالیت‌ها نیست. می‌توان از پشت سیستم‌های کامپیوتری با کمترین حرکت خیلی از کارها را انجام داد. در نتیجه‌ی همین وضعیت بود که انسان دچار مشکلات متعدد فیزیکی شد؛ اضافه‌وزن، دردهای عضلانی و اسکلتی و حتی مسائل روحی و کاهش امید به زندگی از پیامدهای همین سبک زندگی مدرن بودند. برای حل این مسأله و بهبود شرایط، ورزش از یک سرگرمی صرف به یک علم تبدیل شد. به عبارت بهتر، این حوزه با پزشکی و دیگر علوم ترکیب شد و از درون آن دانشی مدرن پدید آمد که هدفش ارتقای آمادگی بدن بود. علوم ورزشی سازوکار و سیستم بدن انسان را تحلیل و ارزیابی می‌کرد و به افراد نشان می‌داد که با چه نوع تمریناتی می‌توان به اوج آمادگی و سلامت رسید. تلاقی ورزش و علوم امروزه حتی به حوزه‌های ژنتیک و سلولی هم رسیده است. یکی از منابع جامعی که تلاش کرده همین موضوع را بررسی کند، کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی (The Physiology of Physical Training) نوشته‌ی ژولت راداک (Zsolt Radák) است. این کتاب به بیان روش‌شناسی و فیزیولوژی ورزش می‌پردازد و تلاش می‌کند آخرین دستاوردهای علمی این حوزه را توضیح دهد.

معرفی و دانلود کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی

موضوع بررسی حرکات انسانی و تحلیل آن‌ها به هزاران سال قبل و یونان باستان بازمی‌گردد. گرچه نگرش‌های اولیه بیشتر فلسفی بودند و سعی داشتند رازهای بدن انسان را کشف کنند. قرن‌ها بعد، داوینچی که درباره‌ی آناتومی بدن به شدت کنجکاو بود، تلاش کرد با تشریح اجزای بدن، تأثیر فعالیت‌های جسمانی را بر آن درک کند. مرور تحقیقات داوینچی نشان می‌دهد که او به‌درستی به رابطه‌ی مستقیم بین سلامت و فعالیت بدنی پی برده و فهمیده بود که کم‌تحرکی باعث تخریب بدن خواهد شد. اما در اواخر قرن نوزدهم و با شکل‌گیری رشته‌ی آکادمیک فیزیولوژی ورزشی، نگرش علمی به ورزش و تربیت‌بدنی به رسمیت شناخته شد. این حوزه در قرن بیستم با سرعت توسعه یافت و تکامل پیدا کرد. مخصوصاً از نیمه‌ی این قرن رشته‌ی مذکور شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ یعنی دقیقاً از وقتی که کم‌تحرکی تبدیل به بحرانی جهانی شد و پیامدهای آن اکثر مردم را درگیر خود کرد. اینجا بود که پزشکان و روانشناسان و زیست‌شناسان وارد عمل شدند و یافته‌هایشان را به علم ورزش انتقال دادند. به دنبال آن روش‌های تمرینی مدرنی به وجود آمد که هم سطح عملکرد را بالاتر می‌بُرد و هم میزان آسیب‌دیدگی کاهش می‌داد. نمونه‌ی این مسأله را در حوزه‌ی ورزش حرفه‌ای می‌توان دید؛ امروزه قهرمانان رشته‌های ورزشی ظرف مدت کوتاهی رکوردها را جابه‌جا می‌کنند و آن‌ها را ارتقا می‌دهند. ضمن اینکه شدت مصدومیت‌ها نیز بسیار کمتر شده و به‌ندرت ورزشکاری آسیب بسیاری جدی می‌بیند. ژولت راداک، که از کارشناسان برجسته‌ی علوم ورزشی در اروپاست، در کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی موضوعاتی همچون عملکرد سلولی، عضلانی، سازگاری و ژنتیک بدن را مطرح می‌کند و تأثیر فعالیت‌های بدنی را بر آن‌ها توضیح می‌دهد. او در این کتاب با مرور انواع تمرینات هوازی و قدرتی و استقامتی نشان می‌دهد که این نوع تمرین‌ها چطور می‌توانند باعث پیشگیری از بیماری‌ها شوند و روند پیر شدن را کاهش دهند.

کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی را یونس خادمی، علیرضا پاآهو، آزاده کریم پور، مصطفی بهزاد خامسلو و افشار جعفری ترجمه کرده‌اند و انتشارات مبانی آن را به چاپ رسانده است.

کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان رشته‌ی علوم ورزشی و پژوهشگران این حوزه پیشنهاد می‌شود. همین‌طور مربیان حرفه‌ای هم مخاطبان این اثر هستند.

در بخشی از کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی می‌خوانیم

ژن رمزگذاری آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتنسین (ACE) یکی از ژن‌هایی است که در ژنتیک ورزشی بیشترین پژوهش روی آن صورت گرفته است. چندین نوع ژن ACE وجود دارد که ادعا می‌شود با آمادگی بدنی و استقامت در ارتباط هستند. ورزشکاران با ACE کمتر در گردش خون عملکرد عالی در رویدادهای استقامتی نشان می‌دهند. ACE آنزیمی است که آنژیوتنسین I را به آنژیوتنسین II تبدیل می‌کند. آنژیوتنسین II در تقسیم سلولی، رگ‌زایی، جذب سدیم و وا کنش‌های فشاری نقش بازی می‌کند. دستگاه رنین-آنژیوتنسین-آلدوسترون یک تنظیم کننده مهم هومئوستاز فشار خون و حجم خون است. ACE همچنین سوخت‌وساز برادیکینین را افزایش می‌دهد؛ برادیکینین یک ایزوفرم غشایی و یک ایزوفرم آزاد در گردش خون دارد. برادیکینین همچنین یک اثر رگ‌گشا دارد و از این‌رو فشار خون را کاهش می‌دهد. بر این اساس، مهار کننده‌های ACE فشار خون را کاهش می‌دهند و سوخت‌وساز برادیکینین را مهار می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسنده
پیشگفتار
تقدیر و تشکر
مقدمه
فصل 1: عملکردهای سلولی پایه، سازگاری سلولی و سوخت‌وساز
فصل 2: عضله اسکلتی، عملکرد و انواع تار عضلانی
فصل 3: سازگاری، سازگاری فنوتیپی (رخ نمودی)، خستگی و بیش تمرینی
فصل 4: دستورالعمل‌های تمرینات قدرتی
فصل 5: اصول تمرین استقامتی
فصل 6: سرعت به‌عنوان یک توانایی پیچیده وفق‌پذیر مرتبط با آمادگی جسمانی
فصل 7: اصول انعطاف‌پذیری مفاصل
فصل 8: رژیم غذایی و ورزش
فصل 9: تمرین بدنی و پیشگیری
فصل 10: تمرین بدنی و پیری
فصل 11: ژنتیک (ژن‌شناسی) ورزشی
فصل 12: فیزیولوژی طرح تمرین: زمان‌بندی
فصل 13: آزمون‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیزیولوژی تمرین بدنی
نویسنده
مترجمیونس خادمی، علیرضا پاآهو، آزاده کریم پور، مصطفی بهزاد خامسلو، افشار جعفری
ناشر چاپیانتشارات مبانی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات287
زبانفارسی
شابک978-622-95781-0-0
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی

برای دریافت کتاب فیزیولوژی تمرین بدنی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.