معرفی و دانلود کتاب معماری اسلامی

عکس جلد کتاب معماری اسلامی
قیمت:
۱۰۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معماری اسلامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معماری اسلامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معماری اسلامی

اکرم قیطاسی در کتاب معماری اسلامی‌ قسمتی از آثار شرق‌شناسان و پژوهشگرانی مانند اولگ گرابر، مارکوس هاتستین، ریچارد اتینگهاوسن و... را ترجمه کرده است. او برای انتخاب آثار دو مقوله‌ی سیر تاریخی و منطقه‌ی جغرافیایی را مد نظر قرار داده و سعی بر این داشته که منبعی جامع برای دانشجویان و استادان معماری و هنرهای اسلامی فراهم آورد.

درباره‌ی کتاب معماری اسلامی

دو عامل در گردآوری وترجمه‌ی کتاب معماری اسلامی نقش داشته‌اند: سیر تاریخی و تفکیک منقطه‌ای. اکرم قیطاسی برای ترجمه‌ی کتاب از منابع مختلفی استفاده کرده و هر مطلب را مکمل مطلب دیگر قرار داده است. منابع زیادی در زمینه‌ی معماری اسلامی نوشته شده است و برای انتخاب از بین آن‌ها سندیت مطالب، نداشتن تعصبات فردی نویسنده و شفافیت زبان اساس کار قرار گرفتند. درکتاب معماری اسلامی سعی شده است که ترجمه‌ی کتاب با توجه به تعداد زیاد نویسندگان یکدست باشد؛ اما امکان دارد خواننده با تفاوت سبک‌ها مواجه شود. اکرم قیطاسی کتاب معماری اسلامی را برای دانشجویان، هنرمندان، اساتید و علاقه‌مندان به معماری و هنرهای اسلامی ترجمه کرده است.

معماری اسلامی از شروع اسلام تا عصر جدید در این کتاب بررسی شده است. همچنین مترجم کتاب سعی بر این داشته که تمام مناطق اسلامی را مانند آسیای مرکزی، ایران، عربستان، عراق، افریقای شمالی، مصر، سوریه، فلسطین، مغرب، مراکش، تونس، هندوستان و عثمانی در کتاب معماری اسلامی پوشش دهد و تا حدی به این هدف دست پیدا کرده است. اکرم قیطاسی بخشی از آثار نویسندگانی چون مارکوس هاتستین، پیتر دلیوس، جاناتان بلوم، شیلا بلر، ریچارد اتینگهاوسن، اولگ گرابر و سیبیل مازوت را در کتاب معماری اسلامی تهیه، گردآوری و ترجمه کرده است.

کتاب معماری اسلامی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب معماری اسلامی برای کسانی مناسب است که به هنر اسلامی و به‌ویژه معماری علاقه دارند.

با اکرم قیطاسی بیشتر آشنا شویم

اکرم قیطاسی متولد سال 1349 است و کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و ارشد آموزش زبان انگلیسی دارد. او کار ترجمه و تدریس را در کنار هم انجام می‌دهد و هر دو حوزه را مکمل یکدیگر می‌داند. او به هنر، روان‌شناسی، علوم تربیتی و خودشناسی علاقه دارد و بیشتر کتاب‌هایی که ترجمه کرده، در مورد این موضوعات هستند. کتاب‌هایی که اکرم قیطاسی ترجمه کرده‌ است عبارتند از: «کلیدهای تربیت و رفتار با نوجوانان»، «کلید‌های پرورش مهارت‌های اساسی در کودکان و نوجوانان»، «راهنمای کامل تربیت کودک»، «مدیریت استرس»، «تجلی معنا در هنر اسلامی» و... .

با نویسندگان کتاب معماری اسلامی بیشتر آشنا شویم

اولگ گرابر (Oleg Grabar) -متولد 1929 و درگذشته‌ی 2011- باستان‌شناس و متخصص تاریخ هنر بود که بیشتر دوران کاری را در کشور آمریکا گذراند. او پسر بیزانس‌شناس معروف، آندره گرابر است و در سال 1948 به کشور آمریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را از دانشگاه پاریس، هاروارد و پرینستون دنبال کرد. اولگ گرابر استاد دانشگاه هاروارد در زمینه‌ی معماری هنر اسلامی بود. او به مینیاتور ایرانی علاقه داشت و همراه با شیلا بلر کتابی در حوزه‌ی نقاشی‌های شاهنامه در زمان مغول نوشت. کتاب‌های «مروری بر نگارگری ایرانی»، «معماری و تزئینات اسلامی» و «هنر و معماری اسلامی» از کتاب‌های او هستند.

شیلا بلر (Sheila Blair)، متولد سال ،1948 پژوهشگر کانادایی تاریخ هنر است که در دانشگاه‌های پنسیلوانیا و کالج بوستون تدریس کرده است. او آثار زیادی درباره‌ی هنر اسلامی و ایرانی به نگارش درآورده است که عبارتند از: «خوشنویسی اسلامی»، «انگاره‌ی هنر اسلامی در غرب»، «معماری ایلخانی در نظنز» و «واکاوی نسخه‌ی دیوان خواجوی کرمانی». او همراه با همسرش جاناتان بلوم (Jonathan Bloom) که یکی دیگر از نویسندگان کتاب معماری اسلامی است، تحقیقات زیادی انجام داده. جاناتان بلوم در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌ کالیفرنیا، ییل، لوئی‌ویل و ژنو تدریس کرده است. این زوج در سال 2018 بازنشسته شدند.

در بخشی از کتاب معماری اسلامی می‌خوانیم

ظاهراً گذشته اعراب نقش نسبتاً کمى در شکل‌گیرى هنر اسلامى داشته است؛ به ویژه اگر اَشکال را به صورت خاص در نظر بگیریم، اهمیت آن در حافظه جمعى‌اى که ایجاد کرد و در فرهنگ لغات عربى براى هویت بصرى‌اى که براى نسل‌هاى آینده ارائه کرد، بیشتر بود. البته این امر صادق است که این شبه‌جزیرۀ وسیع چنان که باید، به خوبى بررسى نشده است و شاید این امر در آینده براى باستان‌شناسان شگفتى‌آور باشد. اما در این مرحله، منصفانه است که بگوییم گذشته عرب‌هاى مسلمان که براى درک این دین و عملکردهایش ضرورى بوده و زبان و ادبیات عرب، به اندازۀ اَشکالى که در هنر اسلامى به عنوان دنیایى بسیار غنى‌تر (از اقیانوس اطلس تا آسیاى میانه که در قرون هفت و هشت میلادى تحت پوشش اسلام بود) و حتى بعدها، پس از قرن‌ها رشد مستقل تصرفات جدید در آناتولى یا هند، مفاهیم و ایده‌هاى محلى جدیدى وارد جریان هنر اسلامى کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
هنر و فرهنگ در جهان اسلام
معماری اسلامی به عنوان یک زمینه تحقیق تاریخی
مسجد
معماری
تزیینات ساختمانی
عراق، ایران و مصر در دوره عباسیون
معماری افریقای شمالی
تونس و مصر
معماری فاطمیون
سوریه، فلسطین و مصر؛ عباسیون ممالیک و صلیبیون
قاهره، چهره متغیر یک پایتخت
اسپانیا و مغرب
معماری مرابطون در مغرب
مغرب؛ از مراکش تا تونس
نخستین امپراتورهای شرق؛ غزنویان و غوریان
معماری آسیای مرکزی و آسیای صغیر؛
سلجوقیان کبیر، سلجوقیان آناتولی و خوارزمشاهیان
انواع معماری اسلامی
معماری اسلامی با کاربردهای مختلف
معماری سلجوقیان آناتولی
مغول‌های دوره اسلامی؛ از حمله مغولان تا ایلخانیان
آسیای مرکزی، تیموریان شیبانیان و خانزاده‌ها
معماری بخارا و سمرقند در قرون 16-17م. و خوارزم در قرون 18-19م.
کاشی کاری به عنوان تزیینات معماری
شبه قاره هند؛ از سلطان‌نشین‌ها تا امپراتوری مغول
باغ به عنوان تصویر بهشت
ایران؛ دوره صفویان و قاجاریان
معماری امپراتوری عثمانی
اسلام در عصر جدید
معماری برای جوامع اسلامی امروز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معماری اسلامی
نویسنده
مترجماکرم قیطاسی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات544
زبانفارسی
شابک978-964-506-745-6
موضوع کتابکتاب‌های معماری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معماری اسلامی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب معماری اسلامی

برای دریافت کتاب معماری اسلامی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.