معرفی و دانلود کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟

عکس جلد کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟

کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟ نمایشنامه‌ای در یک پرده و ده صحنه به قلم نویسنده و نمایشنامه‌نویس معاصر، علیرضا رضوی است. علیرضا رضوی در کی می‌خواد زنده بمونه راوی زندگی دوازده نفر است که تا پیش از آن، هرگز یکدیگر را ندیده بودند اما بناست که همگی در یک زمان بمیرند. مرگ تنها به یک نفر از آن‌ها حق حیات می‌دهد و این دوازده‌ نفر فقط یک ساعت فرصت دارند تا آن یک نفر را از میان جمع خود انتخاب کنند...

درباره‌ی کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟

علیرضا رضوی یکی از نمایشنامه‌نویسان معاصر ایرانی است. «معمولی» و «ارباب مرگ» از نمایشنامه‌ها و «چرخ‌و‌فلک» و «پایان» از داستان‌های منتشر شده‌ی او هستند. کتاب کی می‌خواد زنده بمونه، روایتی از ارزشمندی زندگی انسان است. چه عواملی باعث می‌شود که یک زندگی را ارزشمندتر از دیگری بدانیم؟ چه چیز باعث می‌شود که فردی را لایق ادامه‌ی زندگی بدانیم و دیگری را شایسته‌ی بهره‌مندی از حق حیات برنشماریم؟

نمایشنامه‌ی کی می‌خواد زنده بمونه روایت سرگذشت دوازده انسان است که تا پیش از لحظه‌ی مرگ، هیچ آشنایی و ملاقاتی با یکدیگر نداشته‌اند. آن‌ها برحسب تصادف، در یک لحظه می‌میرند. مرگ در هیئتی متفاوت و با ردایی بلند بر آن‌ها ظاهر می‌شود و آن‌ها را در تنگنایی سخت قرار می‌دهد: تنها یک نفر از این جمع دوازده نفره، لایق برگشتن به زندگی است اما آن فرد را خودشان باید انتخاب کنند. فقط یک ساعت برای این انتخاب وقت دارند و این، تازه شروع ماجراست...

نمایش در ایران، بنا بر سنگ‌نوشته‌ها و دیگر آثار باستانی کشف‌شده، به هزاره‌ی پیش از میلاد باز می‌گردد. مضمون نمایش‌های اولیه در ایران، رشادت‌ها و پهلوانی‌های قهرمانان ملی و اسطوره‌ها و شخصیت‌های افسانه‌ای بوده است. نمایش در ایران پس از ورود اسلام، چهره‌های دیگری نیز پیدا کرد: تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی در ایام سوگواری، به شیوه‌ای از گرامی‌داشت بزرگان دینی تبدیل شد. با گذشت زمان و تغییر و تحول در حوزه‌ی هنرهای نمایشی، نقالی، سیاه‌بازی، خیمه‌شب‌بازی، روحوضی و... نیز به خانواده‌ی هنرهای نمایشی اضافه شدند.

اما آغاز تئاتر و نمایشنامه‌نویسی به شکلی که امروزه در ایران متداول است، به زمان ناصرالدین‌شاه باز می‌گردد. ناصرالدین‌شاه در سفرهای خود به اروپا، تماشای تئاتر را تجربه می‌کند و در بازگشت به ایران، فرمانی مبنی بر اجرای تئاتر به شیوه‌ی غربی صادر می‌کند. اولین نمایشنامه‌ به زبان فارسی در ایران را نوشته‌ی میرزا آقا تبریزی می‌دانند. نهضت مشروطه نیز در ایران نقطه‌ی عطف و آغازی برای بسیاری از هنرها از جمله هنرهای نمایشی است. نمایشنامه‌نویسی و اجرای تئاتر نیز در همان زمان به تقلید از اروپا در ایران رونق بیشتری می‌گیرد. از نمایشنامه‌نویسان برجسته‌ی ایرانی می‌توانیم میرزا فتحعلی آخوندزاده، غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی، ایرج پزشکزاد، پری صابری، اکبر رادی، نغمه ثمینی و... را نام ببریم. خواندن آثار درام‌نویسان جویای نامی نظیر علیرضا رضوی، بی‌شک به ادامه‌ی حیات سنت نمایشنامه‌نویسی در ایران کمک می‌کند.

کتاب کی می‌خواد زنده بمونه توسط انتشارات کهکشان دانش در اختیار شما قرار گرفته است.

کتاب کی می‌خواد زنده بمونه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای تمام علاقه‌مندان به نمایشنامه، به‌ویژه نمایشنامه‌های ایرانی، جذاب و جالب‌توجه خواهد بود.

در بخشی از کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟ می‌خوانیم

دکتر: وکیل راست می‌گه. اگه این جایی که ما توشیم فقط یه مرحله بین زندگی و مرگ باشه چی؟ یه پلی که به جای این‌که ازش بگذریم، باید انکارش کنیم و برگردیم... منظورم اینه که... پژوهش‌های علمی نشون داده‌ن آدما قبل از مرگ همیشه دچار توهماتی می‌شن و مغز آدم شروع می‌کنه به جست‌و‌جوی دلایل برای زندگی یا مرگ. و در اکثر مواقع، اون مواردی که دلایل زندگی بیشتری پیدا کنن، یعنی از مرگ بگریزن، به زندگی برمی‌گردن. نمی‌گم باید این‌که الان نیمه‌مرده‌ایم، نیمه‌زنده رو فراموش کنیم، فقط می‌گم رو این‌که هنوز نیمه‌زنده‌ایم متمرکز بشیم...

مادر: یعنی می‌گین امیدی هست؟ (با نرمی و عشق با مو‌های بچه‌اش ور می‌رود) امیدی هست که بچه‌م تو این سن کم نمیره و بزرگ‌شدنش رو ببینم؟

نقاش: بزرگ‌شدنش رو شاید نه، ولی این‌که نمیره رو احتمالاً بشه. اگه بچه رو انتخاب کنیم، به نظرم بهترین انتخاب رو کرده‌ایم.

دانشجو: (با اشاره دست توجه همه را به خود جلب می‌کند) یه لحظه صبر کنین... ما اصلاً چه معیار‌هایی داریم واسه این‌که بدونیم انتخابمون بهترینه؟ اصلاً از کجا معلوم انتخابمون درسته یا غلط؟ از کجا معلوم انتخاب کردن بهتره یا انتخاب نکردن؟ گاهی وقتی که آدم نمی‌دونه چی باید انتخاب کنه، بهتره که هیچی انتخاب نکنه. ولی... اگه قرار باشه آدمای دیگه به جای اون انتخاب کنن، که خب دنیای ما هم چنین دنیاییه، اون‌وقت بهتره خودش یه چیزی انتخاب کنه، هر چی. انتخاب درست و غلطی وجود نداره... همه‌ش هم ممکنه پشیمونی به دنبال بیاره، هم خوشبختی.

عارف: باید به خدا توکل کنیم. بیاین دنبال یه نشونه از خداوند بگردیم. شکی نیست که اون همه‌چی رو می‌دونه و می‌تونه به جای ما تصمیم بگیره. بیایین گوش‌ دلمون رو باز کنیم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کهکشان دانش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات50
زبانفارسی
شابک978-622-7402-79-7
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟

برای دریافت کتاب کی می‌خواد زنده بمونه؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.