معرفی و دانلود کتاب گالیله و منکران علم

عکس جلد کتاب گالیله و منکران علم
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گالیله و منکران علم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گالیله و منکران علم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گالیله و منکران علم

شرحی جامع از اقدامات علمی یکی از بزرگ‌ترین کیهان‌شناسان تاریخ و نحوه‌ی مبارزات او با مخالفان علم نوین، درون‌مایه‌ی اصلی کتاب گالیله و منکران علم محسوب می‌شود. ماریو لیویو که خود از دانشمندان سرشناس معاصر به شمار می‌آید، در این زندگی‌نامه، تلاش‌های گالیله را در مقابله با خرافات و باورهای تحمیلی کلیسا روشن می‌سازد و نشان می‌دهد که چگونه با گذشت قرن‌ها، باورهای وی در عصر کنونی اعتبار و ارزش خود را حفظ کرده‌اند.

درباره‌ی کتاب گالیله و منکران علم

به لطف پیشرفت‌های علم نوین، امروزه دیگر همگی ما می‌دانیم که در حقیقت بر کره‌ای گِرد و مدور زندگی می‌کنیم که تنها نقطه‌ی کوچکی از کهکشان راه شیری به حساب می‌آید. البته نوری که روزهایمان را روشن می‌کند، به خاطر چرخش همین کره‌ی خاکی به دور ستاره‌ی خورشید است و نه‌تنها ما، بلکه سایر سیارات منظومه‌ی شمسی نیز گرداگرد همین ستاره‌ی آتشین در چرخش هستند. البته که این واقعیت‌ها برای همه‌ی ما مسلم‌اند و بعید می‌دانیم کسی بر سر آن‌ها اختلاف یا جدالی داشته باشد اما بد نیست بدانید در زمانی که گالیله مشغول تحقیقات کیهان‌شناختی خود بود، به زبان آوردن این واقعیات جرمی نابخشودنی به حساب می‌آمد. در دورانی که کلیسا بر نظریه‌ی ثابت بودن زمین و گردش خورشید به دور آن پافشاری می‌کرد، اگر کسی ادعا داشت که دعاوی کلیسا با علم و یافته‌های علمی مغایرت دارد، باید برای سخت‌ترین شکنجه‌ها آماده می‌شد.

خب، می‌بینید که گالیله و کیهان‌شناسان هم‌عصر او برای اثبات ساده‌ترین اصول علم کیهان‌شناسی با چه دشمنان سرسختی روبه‌رو بودند. اگر این قهرمانان علم دست از مطالعه می‌کشیدند و حفظ جان خود را بر کشف ناشناخته‌های هستی ترجیح می‌دادند، بعید نبود که امروزه ما هم تصور می‌کردیم که جایی در مرکز دنیا ثابت نشسته‌ایم و خورشید درخشان هر روز صبح، گردش خود را به دور کره‌ی ما آغاز می‌کند.

ماریو لیویو (Mario Livio) در طی بخش‌های هجده‌گانه‌ی کتاب گالیله و منکران علم (Galileo and the denialists) روایتی هیجان‌انگیز از زندگی این دانشمند و راه دشواری که برای اثبات مدعاهای علمی‌اش داشته در برابر خوانندگان قرار می‌دهد. البته در خلال مباحث کتاب، با اندیشمندان دیگری از جمله کپرنیک و پیو پاچینی نیز آشنا خواهیم شد که تقریباً همزمان با گالیله، برای رد باورهای دروغین و جایگزین کردن آن‌ها با استدلال‌های علمی تلاش می‌کردند.

لیویو که خود سال‌هاست به‌عنوان اخترفیزیک‌دان به مطالعه و پژوهش می‌پردازد، به دنبال علاقه‌ای که همیشه به شخصیت گالیله و رشادت‌های علمی او داشته، اثر حاضر را تدوین کرده است. با وجود این‌که تاکنون کتاب‌های بسیاری برای تشریح و توصیف زندگی و زمانه‌ی گالیله نوشته شده‌اند که حتی برای مخاطبان کودک و نوجوان نیز می‌توانند مناسب باشند، اما سه هدف کلی نویسنده را واداشت تا مجدداً اثر دیگری به کتاب‌های مرتبط با زندگی‌نامه‌ی گالیله بیفزاید. یکی این‌که خود او نیز مانند قهرمان کتابش کیهان‌شناس است و از این جهت می‌تواند گزارش دقیق‌تری از اقدامات علمی گالیله ارائه کند. دلیل دوم مربوط می‌شود به شباهتی که عصر گالیله به دوران کنونی دارد. به این معنا که بازهم مخالفان علم سر برآورده‌اند تا با توجیهات غیرمنطقی خود، یافته‌های علمی را زیر سؤال ببرند.

از سوی دیگر، برخی از آثاری که با محوریت زندگی و فعالیت‌های علمی گالیله نوشته شده‌اند، گاه آن‌قدر غامض و پیچیده هستند که درک مطالب آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. به همین سبب، ماریو لیویو کتابی را در اختیار مخاطبان قرار داده که در نهایت سادگی نوشته شده است.

چنانچه شما هم به دنبال کتابی با زبان ساده برای شناخت بیشتر گالیله و سرگذشت و جست‌و‌جوهای علمی او هستید، مطالعه‌ی کتاب گالیله و منکران علم، بهترین انتخاب شما خواهد بود. نشر میزان این اثر را با برگردان جمیل آریایی به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. گفتنی است نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را بر عهده داشته.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب گالیله و منکران علم

  • گه‌گاهی دلیل تازه‌ای برای بازگویی زندگی و سرگذشت گالیله پدید می‌آید. امروزه نیز با توجه به تلاش منکران علم، به نوری که گالیله از صدها سال پیش به روی علم تابانده نیازمند هستیم. (داوا سوبل، نویسنده)

  • برای بیان ظرایف تاریخ علم، داشتن دانش گسترده و استعدادی بی‌نظیر در داستان‌پردازی ضروری خواهد بود. خوشبختانه، ماریو لیویو به این دو مشخصه کاملاً مجهز است. داستان گالیله به شیوه‌ای روشنگرانه و قابل‌درک به مخاطبان ارائه شده است. (استیون ام. بار، واشنگتن پست)

  • کتاب گالیله و منکران علم، ارزیابی تازه‌ای از زندگی یکی از قهرمانان افسانه‌ای علم ارائه می‌دهد. لیویو برای معرفی گالیله روشی داستان‌گونه را انتخاب کرده تا مطالعه‌ی کتابش برای مخاطبان عام راحت‌تر و دلنشین‌تر باشد. او کاملاً در این مسیر موفق بوده و توانسته گزارشی جالب و خواندنی از اقدامات علمی گالیله به دست دهد. (تام زیگفرید، Science News)

  • ماریو لیویو یک روایت علمی و قابل‌درک از دنیای علم عرضه کرده که در آن عشق وی به گالیله و شجاعت‌هایش می‌درخشد. (Alison Abbott Nature.com)

  • ماریو لیویو بهترین نویسنده برای معرفی گالیله و اندیشه‌های اوست. او به شباهت‌های دقیق میان گالیله و مخالفانش با دانشمندان امروزی و دشمنان علم اشاره می‌کند. کتاب گالیله و منکران علم شایسته‌ی آن است که مخاطبان بی‌شماری داشته باشد. (مارتین ریس، ستاره‌شناس سلطنتی بریتانیا و نویسنده)

  • یک زندگی‌نامه‌ی روشنگرانه و محققانه از گالیله که نه‌تنها زندگی او، بلکه طرز تفکر متفاوت او را نسبت به مردم زمانه‌اش نشان می‌دهد. (پریا ناتاراجان، استاد گروه‌های نجوم و فیزیک در دانشگاه ییل)

  • ماریو لیویو برای نشان دادن خطری که علم مدرن امروزی را تهدید می‌کند، به سراغ سرگذشت یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین دانشمندان علم کیهان‌شناسی می‌رود. این کتاب برای هر کسی که به ارزش علم برای جامعه واقف است، خواندنی خواهد بود. (مارسیا بارتوسیاک، نویسنده)

کتاب گالیله و منکران علم برای چه کسانی مناسب است؟

شیفتگان دنیای کیهان‌شناسی، مشتاقان آشنایی با زندگی‌نامه‌ی دانشمندان و علاقه‌مندان تاریخ علم مخاطبانی هستند که حداقل باید یک‌بار مطالعه‌ی کتاب گالیله و منکران علم را تجربه کنند.

با ماریو لیویو بیشتر آشنا شویم

ماریو لیویو (19 ژوئن 1945)، نویسنده و اخترفیزیکدان مشهوری است که در مؤسسه‌ی علوم تلسکوپ فضایی (STScI) فعالیت می‌کند. او که اصالتی اسرائیلی-آمریکایی دارد، عمده‌ی آثار خود را در زمینه‌ی علوم فیزیک و اخترشناسی به نگارش درآورده است. لیویو تاکنون توانسته چیزی بیش از 400 مقاله‌ی علمی-پژوهشی را پیرامون موضوعاتی از قبیل کیهان‌شناسی، سیاه‌چاله‌ها، سیارات فراتر از خورشید، انفجارهای ابرنواختر و... به جهان علم عرضه کند.

کتابی که ماریو لیویو در زمینه‌ی نسبت طلایی (golden ratio ratn) تألیف کرده، توانسته جایزه‌ی بین‌المللی فیثاغورت و همچنین جایزه‌ی Peano را از آن خود کند. «چرا؟» عنوان کتاب دیگر این نویسنده و محقق است.

در بخشی از کتاب گالیله و منکران علم می‌خوانیم

گالیله اساس اعتقادات‌اش را نه بر پایه‌ی تسلط شهودی‌اش، بلکه بر پایه‌ی قراین آزمایشگاهی بنا نهاد (گاهی آزمایش‌های واقعی و گاهی نیز «آزمایش‌های فکری» - با فکر کردن به نتایج فرضیه‌ها). او آمادگی آن را داشت که تشخیص دهد و بپذیرد که آنچه قرن‌ها معتبر بوده، چه بسا غلط باشد. او هم‌چنین این دوراندیشی را داشت که با قدرت از این ایده دفاع کند که مسیری که با آزمایش‌گری صبورانه به نوعی حقیقت علمی می‌رسد، دست‌آخر به قوانینی ریاضیاتی می‌انجامد که همه‌ی واقعیت‌های مشاهده‌شده را در فرشینه‌ای هماهنگ به یکدیگر پیوند می‌دهد. از این رو می‌شود گالیله را به یقین یکی از کاشفان چیزی دانست که امروزه آن را روش علمی می‌نامیم و آن رشته مراحلی است که به طور آرمانی (و به ندرت واقعی) باید پیمود تا نظریه‌ی تازه‌ای تدوین کرد یا به دانش پیشرفته‌تری دست یافت. دیوید هیوم، فیلسوف تجربه‌گرای اسکاتلندی، در سال 1759 گالیله را با تجربه‌گرای معروف دیگری چون فیلسوف و دولت‌مرد انگلیسی فرانسیس بیکن، این‌گونه مقایسه کرد، «بیکن از دور به جاده‌ی منتهی به فلسفه‌ی راستین اشاره می‌کرد و گالیله نه تنها آن را به دیگران نشان داد بلکه خود در آن به پیشرفت‌های شایانی نائل آمد. مرد انگلیسی هندسه را نادیده گرفت، اما مرد فلورانسی هندسه را زنده کرد، در آن پیش تاخت، و نخستین کسی شد که آن را همراه با آزمایش درباره‌ی فلسفه‌ی طبیعی به کار برد.»

همه‌ی بینش‌های چشمگیری که گالیله داشت نمی‌توانسته در خلاء رخ داده باشد. چه بسا بشود حتی استدلال کرد که سن نیست که انسان‌ها را شکل می‌دهد، بلکه انسان‌ها هستند که سن را شکل می‌دهند. هنریش ولفلین تاریخدان هنر می‌نویسد «حتی استعدادهای اصیل نیز نمی‌توانند از مرزهایی بگذرند که تاریخ تولدشان مشخص کرده است.» حال، گالیله در چه پس‌زمینه‌ای شعبده‌بازی منحصربه‌فردش را به اجرا درآورد و تولید کرد؟

فهرست مطالب کتاب

در ستایش کتاب
پیشگفتار
1: شورش با دلیل
2: دانشمند انسان گرا
3: برج کج و سطوح شیب دار
4: مرد کپرنیکی
5: هر عملی، عکس العملی دارد
6: ورود به دامگاه
7: حکم احمقانه و سخیف
8: نبرد نام های مستعار
9: عیارسنج
10: گفتگو
11: طوفانِ در راه
12: محاکمه
13: به عقایدم پشت می‌کنم، نفرین می‌فرستم، و از آن‌ها بیزارم
14: پیرمرد و دو علم جدید
15: سال های پایانی
16: سرگذشت پرماجرای پیو پاچینی
17: افکار گالیله و اینشتین درباره ی علم و دین
18: یک فرهنگ
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گالیله و منکران علم
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات268
زبانفارسی
شابک978-622-7061-13-0
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گالیله و منکران علم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گالیله و منکران علم

برای دریافت کتاب گالیله و منکران علم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.