معرفی و دانلود کتاب فرزندان هراکلس

عکس جلد کتاب فرزندان هراکلس
قیمت:
32000 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرزندان هراکلس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرزندان هراکلس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرزندان هراکلس

کتاب فرزندان هراکلس نوشته‌ی یکی از سه تراژدی‌نویس معروف یونان باستان یعنی اوریپید است. این اثر حکایت خانواده‌ی هرکول است که بعد از مرگ او در میان دشمنان مختلف گرفتار شده‌اند و هیچ پناهگاه و یاوری ندارند...

درباره‌ی کتاب فرزندان هراکلس

تئاتر یکی از قدیمی‌ترین هنرهای بشر است که تولد آن را به یونان نسبت می‌دهند. در این شکل ویژه از هنر، بازیگران با استفاده از حالت‌های بدن، دیالوگ‌ها و موسیقی داستانی را برای تماشاگران نقل می‌کنند که می‌تواند موضوعات مختلفی داشته باشد. قدیمی‌ترین نمایشنامه‌هایی که به آن‌ها دسترسی داریم معمولاً موضوعاتی اخلاقی و حکمت‌آموز دارند، برای مثال کتاب فرزندان هراکلس (Children of Heracles) با محوریت عدالت، آزادی و قانون‌مداری نوشته شده و خواننده را به تفکر درباره‌ی استفاده‌ی درست از قدرت دعوت می‌کند. این اثر که یکی از نمایش‌های کمتر شناخته‌شده‌ی اوریپید است بعد از دو هزار سال همچنان مورد توجه است و درس‌های بسیاری برای آموختن دارد.

اوریپید که یکی از اولین نمایشنامه‌نویسان دنیاست، در این نمایش ماجراهای فرزندان هراکلس یا هرکول را به تصویر می‌کشد. کودکان این قهرمان مشهور بعد از مرگ او یاوری جز مادربزرگ و برادرزاده‌ی پدرشان ندارند و آواره از شهری به شهر دیگر می‌روند. اگر دشمنی فرد بانفوذی مانند یوریستئوس، پادشاه شهر آرگوس نبود زندگی آرامی انتظار آن‌ها را می‌کشید، اما هرکول که مرد چندان خردمندی نبود دشمنان زیادی برای خود تراشید و در نهایت درد و ترس را برای خانواده‌اش به جا گذاشت.

کتاب فرزندان هراکلس (Herakleidae) از جایی که شروع می‌شود که این آوارگان در کوچ اجباری به آتن می‌رسند. مردم شهر به این مردم درمانده ناتوان پناه می‌دهند، اما ارتش یوریستئوس خیلی زود به آن جا می‌رسد و خانواده ی هرکول را از پادشاه طلب می‌کند. از شما می‌خواهیم برای یک لحظه خودتان را در موقعیت اهالی آتن قرار دهید. در لحظه‌ای چنین دشوار که انسانیت و منافع شخصی در تعارضی آشکار قرار می‌گیرند، چه راهی را برای حل مسئله انتخاب می‌کنید؟

کشمکش بین انتخاب آزادانه‌ی رفتار درست یا مواجه شدن با مجازات توسط صاحبان قدرت یکی از مضامین اصلی کتاب فرزندان هراکلس است که هر فردی، حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کند. نقطه‌ی اوج این اثر جایی است که دختر هرکول برای قربانی شدن داوطلب می‌شود. او از خدایان می‌خواهد در ازای جانش خانواده و آتن را حفظ کنند و با شجاعتی بی‌مانند عزیزانش را از موقعیتی دشوار نجات می‌دهد. مطالعه‌ی این لحظه‌ی تراژدیک قلب هر خواننده‌ای را به درد می‌آورد، اما اگر نمایشنامه‌ای از یونان باستان را برگزیده‌اید باید آمادگی چالش‌های بسیاری را داشته باشید، مخصوصا اگر نویسنده اوریپید سرشناس باشد و داستان، حکایت خانواده‌ای که به فرار از خشم حاکمی بی‌رحم محکوم شده‌اند...

درباره‌ی مجموعه‌ی نمایشنامه‌های بیدگل

این سِری جذاب، مجموعه‌ای ویژه از نمایش‌نامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه‌ای دوباره‌ از آنها ضروری قلمداد شده است. فراهم‌آورندگان این مجموعه تلاش داشته‌اند تا آنجا که ممکن بوده بر خصوصیت‌های اجرایی متون تأکید داشته باشند. گفتنی است که بسیاری از بهترین نمایشنامه‌های مجموعه‌ی نامبرده علاوه بر کتاب متنی، در قالب نمایش صوتی نیز در دسترس‌اند.

کتاب فرزندان هراکلس مناسب چه کسانی است؟

دوستداران نمایشنامه‌های یونانی مخاطبان اصلی کتاب فرزندان هراکلس هستند، اما مطالعه‌‌ی آن به علاقه‌مندان اساطیر یونان و افرادی که در حوزه ی تئاتر فعالیت می‌کنند نیز پیشنهاد می‌گردد.

با اوریپید بیشتر آشنا شویم

اوریپید (Euripides) نمایشنامه‌نویس سرشناس یونانی است. او در زمان خود به شهرت بزرگی دست یافت با این حال چندان محبوب نبود. نگاه شکاکانه‌ی او به دین (در قرن پنجم قبل از میلاد) و زیر سوال بردن قدرت خدایان باعث شد مورد دشمنی مذهبیون قرار بگیرد. اصلی‌ترین دلیل این مشکلات موضوعاتی بود که اوریپید به در آثار خود به آن‌ها می‌پرداخت. نمایشنامه‌های درام و تراژدی آن زمان به شدت توسط کاهنان کنترل می‌شدند، در حالی پرسش‌های فلسفی او خط قرمزهای دینی را زیر پا می‌گذاشت. در نهایت بعد از چندین سال فعالیت هنری و موفقیت‌های بسیار، به اوریپید تهمت الحاد زدند و او ناچارا به مقدونیه مهاجرت کرد. اوریپید کمتر از دو سال بعد از این اتفاق درگذشت، با این حال نام او در تاریخ ادبیات نمایشی ماندگار شده و امروز در کنار سوفوکل و آیسخولوس، از اوریپید به‌عنوان یکی از سه چهره‌ی مهم در عصر طلایی درام یونان یاد می‌شود.

در بخشی از کتاب فرزندان هراکلس می‌خوانیم

مردی که زاده می‌شود تنها به سود همسایگانش زاده می‌شود، اما مردی که دلش برای سود خودش می‌تپد به درد شهرش نمی‌خورد، و دشوار می‌توان با او سر کرد و نفعش تنها به خودش می‌رسد. این را بسیار، نه در سخن که خود در عمل تجربه کرده‌ام. آری، تجربۀ خودم این را می‌گوید. می‌دانی، من آن‌گاه که می‌توانستم در آرگوس بنشینم و زندگانیِ راحتی داشته باشم، به‌خاطر سرفرازی و احترام به پیوندهای خویشاوندی، بیش از هر کس دیگر، هراکلس را، آن‌گاه که در میان ما بود، در بسیاری از کارهای مردافکنش یاری دادم.

و اکنون، اکنون که هراکلس رفته است تا در میان باقی خدایان بزید، من از تمامی فرزندانش مراقبت می‌کنم. من تمامی ایشان را به زیر پر و بال خویش گرفته‌ام و پشتیبان آنانم، گرچه اکنون من خود نیز نیازمند آنم که کسی پشتیبانم باشد. زیرا آن هنگام که خدایان هراکلس را به آسمان بردند، یوریستئوس، پادشاه آرگوس، کمر به قتل تمامی ما بست، اما ما گریختیم. گریختیم و جانمان را نجات دادیم اما سرزمینمان را نه.

ما خانه‌و‌کاشانه‌مان را وانهادیم و اینک در تبعید، پیوسته از سرزمینی به سرزمینی دیگر می‌رویم، زیرا یوریستئوس، افزون بر تمامی آن بی‌حرمتی‌ها که در حق ما کرده، بر آن شده است که باز هم ما را خوار دارد. او تا خبردار می‌شود که ما در سرزمینی ماندگار شده‌ایم به آن جا پیک‌هایی می‌فرستد و از فرمانروای آن سرزمین می‌خواهد که ما را از آن جا براند و بدو واگذارد.

یوریستئوس به آن فرمانروا می‌گوید که آرگوس شهری نیرومند است که نه می‌توان با آن آشتی کرد، نه با آن درافتاد و اینکه سعادت با او، یوریستئوس، یار است. آن‌گاه آن راهبران که ناتوانی من و کم‌سالیِ این کودکان را می‌بینند، بهتر می‌دانند که سخن آن‌کس را که نیرومند است بشنوند، و از این روست که هماره ما را از سرزمین‌هاشان می‌رانند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرزندان هراکلس
نویسنده
مترجمغلامرضا شهبازی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات69
زبانفارسی
شابک978-622-7554-95-3
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
32000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرزندان هراکلس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فرزندان هراکلس

برای دریافت کتاب فرزندان هراکلس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.