معرفی و دانلود شگفتی‌های کیهان

عکس جلد شگفتی‌های کیهان
قیمت:
۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی شگفتی‌های کیهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی شگفتی‌های کیهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی شگفتی‌های کیهان

برایان کاکس و اندرو کوئن در کتاب شگفتی‌های کیهان، حقایق شگفت‌انگیزی در مورد ابعاد و ماهیت هستی می‌گویند و تلاش می‌کنند نحوه‌ی آغاز، تکامل و سرانجام عالم را توضیح دهند. پرفسور کاکس در این کتاب تحسین‌شده، با تشریح کردن عناصر بنیادین هستی یعنی نور، گرانش، زمان و ماده، می‌کوشد رازهای بزرگ عالم همچون انفجار بزرگ، لحظه‌ی آغازین، سیاه‌چاله‌ها و آنتروپی را تفسیر کند و به زبانی ساده توضیح دهد.

درباره‌ی کتاب شگفتی‌های کیهان

جهان چطور به وجود آمد؟ این شاید قدیمی‌ترین سؤال بشر باشد که هنوز هم جوابی قطعی برایش وجود ندارد. تصور می‌شود تمام عالم نتیجه‌ی انفجاری بزرگ در ذره‌ای بسیار کوچک است. بیشتر دانشمندان این نظریه را می‌پذیرند و معتقدند آنجا شروع فضا و زمان است: لحظه‌ی صفر. ما درکی در مورد پیش از آن نداریم و واقعاً نمی‌دانیم قبل از رخ دادن آن انفجار چه بوده. دانشمندان در مورد لحظات بسیار کوتاه پس از مهبانگ هم چیزی نمی‌دانند. اما می‌دانند که پس‌ازآن هستی شروع به سرد و منبسط شدن کرد و کم‌کم عناصر آن شکل گرفت. این اتفاق مربوط به بیشتر از 13/7 میلیارد سال قبل است؛ در این مدت ابعاد هستی به بیشتر از 45 میلیارد سال نوری رسیده و نزدیک به صد میلیارد کهکشان در آن به وجود آمده. با تمام پیشرفت‌های بشری، شاید تا سال‌ها و قرن‌ها هم به پاسخ آن پرسش بنیادین نرسیم اما همان‌طور که برایان کاکس (Brian Cox)، کیهان‌شناس سرشناس انگلیسی اعتقاد دارد، تلاش برای رسیدن به پاسخ مهم‌تر از دست یافتن به آن است. او و اندرو کوئن (Andrew Cohen) در کتاب شگفتی‌های کیهان (Wonders of the Universe) تلاش می‌کنند حقیقت‌های عالم هستی را بررسی نمایند و برخی از پدیده‌های فضایی را برای مخاطبانشان توضیح دهند. کاکس در این کتاب به منشأ هستی و روزهای اولیه عالم می‌رود و دلایل علمی وقوع بیگ بنگ و اتفاقاتی که پس از آن رخ داده را به‌صورتی ساده بیان می‌کند.

انسان بخشی از هستی است و شناخت عالم، به معنای شناخت خود و محیط زندگی اوست. درک اینکه سرمنشأ کیهان چه بوده و برای تکامل چه مسیری را طی کرده، به ما کمک می‌کند بتوانیم انسان، زمین و پدیده‌های اطرافمان را هم بهتر بشناسیم و توضیح دهیم. با همین رویکرد است که برایان کاکس و اندرو کوئن تصمیم می‌گیرند با کشف چرایی شکل‌گیری هستی خیلی از اتفاقات دنیا و امروز را توضیح دهند. آن‌ها در کتاب شگفتی‌های کیهان، مهم‌ترین عناصر کیهان را تشریح می‌کنند و با کمک آن‌ها علل وقوع پدیده‌هایی مثل سیاه‌چاله‌ها، بی‌نظمی و آنتروپی، مرگ ستارگان و ابرنواخترها را توضیح می‌دهند. کتاب در چهار فصل تدوین شده و در هر فصل به یکی از عناصر اصلی هستی می‌پردازد: فصل اول به نور اختصاص دارد و به‌خوبی آن را توضیح می‌دهد. فصل دوم به توضیح ماده‌ی کیهانی اختصاص دارد. همچنین کاکس در فصل سوم به موضوع گرانش می‌پردازد و درنهایت در فصل آخر بحث زمان را پیش می‌کشد.

کتاب شگفتی‌های کیهان با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و خیلی از منقدان آن را با آثار استیون هاوکینگ مقایسه کرده‌اند. این اثر را انتشارات مازیار با ترجمه‌ی محمد اسماعیل فلزی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی شگفتی‌ها

مجموعه‌ی شگفتی‌ها (Wonders Series)، کتاب‌های سه‌گانه‌ی برایان کاکس هستند که تلاش دارند حقایق فیزیکی کیهان و فضا را کشف کنند و به زبان ساده توضیح دهند. شگفتی‌های «منظومه‌ی شمسی»، «کیهان» و «زندگی» عناوین این سری موفق هستند. برای هر سه کتاب سریالی مستند ساخته و از شبکه‌ی بی‌بی‌سی پخش شده است.

اقتباس تلویزیونی از کتاب شگفتی‌های کیهان

در سال 2011 و هم‌زمان با انتشار کتاب، یک سریال تلویزیونی مستند هم ساخته و از شبکه‌ی بی‌بی‌سی دو پخش شد. این مستند چهار قسمتی شگفتی‌های کیهان نام داشت و برایان کاکس مجری و میزبان آن بود. هر قسمت از این سریال پربیننده به یکی از فصول کتاب اختصاص داشت و آن را تشریح می‌کرد.

نکوداشت‌های کتاب شگفتی‌های کیهان

  • قسم می‌خورم که بعد از خواندن آخرین برگ این کتاب منحصربه‌فرد و فوق‌العاده هرگز دوباره آدم قبلی نمی‌شوید. (ساندی اکسپرس)
  • این کتاب مثل کیهان، شگفت‌انگیز است. (استیون کلبر، نویسنده و مجری)
  • کاکس بنیادی‌ترین و پیچیده‌ترین حقایق علمی را به‌سادگی توضیح می‌دهد... هدف او این است که همه‌مان بدانیم در کجای عالم قرار داریم. (ساندی تایمز)

کتاب شگفتی‌های کیهان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان کیهان‌شناسی و فیزیک اکیداً توصیه می‌شود.

با برایان کاکس و اندرو کوئن بیشتر آشنا شویم

برایان کاکس (متولد 1968) فیزیک‌دان انگلیسی که بیشتر به خاطر مستندهای علمی تلویزیونی‌اش شناخته می‌شود. «شگفتی‌های منظومه‌ی شمسی»، «سیارات» و «کیهان» از مشهورترین سریال‌های تلویزیونی‌ای هستند که کاکس در آن‌ها حضور داشته. او استاد فیزیک ذرات دانشگاه منچستر و عضو انجمن سلطنتی است. کاکس تا کنون جوایز زیادی به دست آورده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی فارادی و کلوین اشاره کرد. او تابه‌حال 9 کتاب تألیف کرده که از روی تعدادی از آن‌ها مستند هم ساخته‌شده: «نیروهای طبیعت» و «جهان انسان» ازجمله آثار او هستند که سریال‌شان از شبکه‌ی بی‌بی‌سی دو پخش شده.

اندرو کوئن از مدیران شبکه‌ی بی‌بی‌سی است. او سال‌ها جزو تهیه‌کنندگان اجرایی مستندها و سریال‌های علمی این شبکه مثل «افق» و «شگفتی‌های منظومه‌ی شمسی» بود. او در نوشتن چند کتاب هم با برایان کاکس همکاری داشته.

در بخشی از شگفتی‌های کیهان می‌خوانیم

آبشار اعجاب‌انگیز ویکتوریا مشهورترین و زیباترین منظره طبیعی سیاره ماست. آب این آبشار از رود زامبیا تأمین می‌شود و آبشار در مرز بین زامبیا و زیمباوه در جنوب آفریقا قرار دارد. دیوید لیوینگستون در سال 1855 اولین اروپایی بود که این آبشار را دید و نام ویکتوریا را بر آن گذاشت. او بعدها نوشت: «زیبایی آن فراتر از زیبایی مناظر انگلیس است. چشم هیچ‌یک از اروپایی‌ها منظره‌ای مانند آن را ندیده است. شاید چشم فرشتگانی که در آسمان پرواز می‌کنند آن را دیده باشد.» کم‌تر جایی در زمین هست که آدم در آن بتواند نیروی درونی آب را اینطور حس کند. اما یک ویژگی اثیری در این آبشار هست که همان اندازه مسحورکننده بوده و برای رساندن منظورم در این کتاب همان قدر ارزش دارد. چرا که این آبشار کلید تفسیر تلسکوپ هابل را در خود دارد.

در آسمان بالای این آبشار رنگین‌کمان با شکوهی است که وقتی خورشید در آسمان زامبیا از ورای ابرها می‌درخشد یکی از جلوه‌های خاص طبیعت آن‌جا محسوب می‌شود. رنگین‌کمان پدیده‌ای است طبیعی که انسان‌ها از هزاران سال پیش به آن علاقه‌مند بوده‌اند و یکی از ویژگی‌های ساده و زیبای نور است که دیدن آن ما را به شگفتی وا می‌دارد و مثل سایر پدیده‌های طبیعت با پی بردن به راز علمی نهفته در آن و درک قضیه زیبایی آن در نظر ما دو چندان می‌گردد.

از زمان ارسطو دانشمندان می‌کوشیدند که به راز رنگین‌کمان پی ببرند و نشان دهند چگونه نور در این پدیده به رنگ‌های مختلف تجزیه می‌شود. ابن‌هیثم یکی از دانشمندانی بود که در قرن دهم کوشید تا بر مبنای اصول فیزیکی پیدایش رنگین‌کمان را توضیح دهد. او در توجیه این پدیده گفت: «عامل پیدایش رنگین‌کمان انعکاس نور به هنگام عبور آن از ابرها و قبل از رسیدن به چشم است.» این نکته در اصل خیلی از واقعیت دور نیست. اساس درک امروزی ما از رنگین‌کمان توجیه آیزاک نیوتون است. او مشاهده کرد وقتی نور سفید از یک منشور شیشه‌ای عبور می‌کند به رنگ‌های تشکیل‌دهنده خود تجزیه می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: کیهان
1: پیام‌آوران
داستان نور
جای ما در کیهان
همسایگان کهکشان ما
نقشه کهکشان راه شیری
شکل کهکشان راه شیری
تولد یک ستاره
نور چیست؟
آزمایش دو شکاف یانگ
پیام‌آورانی از آن سوی اقیانوس فضا
در پی یافتن سرعت نور
جست‌وجو برای یافتن ساعت کیهانی
حد سرعت
سفر زمان
سپیده‌دم زمان
در جست‌وجوی آندرومدا
تلسکوپ هابل
مهم‌ترین تصویر تهیه شده توسط هابل
همه رنگ‌های رنگین‌کمان
انبساط هابل
انتقال به قرمز
تولد کیهان
نور مرئی
تصویر گذشته
چشم‌اندازی بکر
2: غبار ستارگان
منشاء حیات
چرخه زندگی
نگاشت آسمان شب
بستر تولد ستارگان
چگونه سیارات فراخورشیدی را بیابیم؟
منشاء حیات
جدول تناوبی عناصر
گروه جهانی عناصر شیمی
ستارگان از چه موادی ساخته شده‌اند؟
کیهان اولیه
آبفشان‌های اِل تاتیو در شیلی
بیگ‌بنگ/ مهبانگ
ذرات زیر اتمی
زمان‌بندی کیهان: از بیگ‌بنگ تا زمان حال
عناصر به ترتیب اعداد
قوی‌ترین انفجار روی زمین
از بیگ‌بنگ تا خورشید: ستاره‌های اولیه
غول سرخ
مرگ ستاره
سحابی سیاره‌نما
نادرترین عناصر
ابرنواختر: چرخه زندگی یک ستاره
آغاز و پایان
منشاء حیات
3: سقوط
حداکثر نیرو
ریسمان نامرئی
سیبی که هیچ‌گاه نیفتاد
معمار بزرگ
ژئوئید
کشش ماه
صبح کاذب
گوی آبی
آرایه‌ی بسیار بزرگ (VLA)
مسیر برخورد
وقتی کهکشان‌ها برخورد کنند
احساس نیرو
پارادوکس گرانش
سرزمین کوتوله‌های سبز
گرانش چیست؟
نظریه نسبیت عام اینشتین
به درون تاریکی
ساختار سیاهچاله
4: سرنوشت
گذر زمان
ساعت کیهانی
ساعت کهکشانی
حیات باستان
اندازه‌گیری زمان
پیکان زمان
نظم در بی‌نظمی
انتروپی در عمل
پیکان زمان
چرخه زندگی کیهان
حیات کیهان
سرنوشت ستارگان
مرگ کیهان
مرگ خورشید
آخرین ستارگان
آغاز پایان
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابشگفتی‌های کیهان
نویسنده،
مترجممحمداسماعیل فلزی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-600-6043-27-2
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات شگفتی‌های کیهان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه شگفتی‌های کیهان

برای دریافت شگفتی‌های کیهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.